Effektstinn retrohoj

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Undra om de inte kommer att säga samma sak om "oss" om 30-40 år.
"Vilka galningar, 300 km/h med en R1 -07 på Anderstorp!"
Knappast. Den tekniska utvecklingen är inte linjär.

Det har t.ex. inte hänt lika mycket de senaste 15 åren (sedan 1992) som det gjorde under de 15 åren mellan 1977 och 1992. Se bilderna på en -76 Honda 400, en -92 Honda 400 och en -06 Honda 600.

Designen kommer förstås att förändras. Men ingen tror nog att motorcyklarna om 15 eller ens 30 år kommer drivas av något annat än bensinmotorer eller vara väsentligt snabbare/lättare. Vad kommer då bli annorlunda? En intressant fråga. Varför inte starta en egen tråd om det?
 

Bifogat

  • 072201_cb400-2.jpg
    072201_cb400-2.jpg
    55.2 KB · Visningar: 177
  • 92vfr400r.jpg
    92vfr400r.jpg
    42.7 KB · Visningar: 52
  • cbr600rr_06-lge.jpg
    cbr600rr_06-lge.jpg
    35.8 KB · Visningar: 57
Last edited:

sandstream

Guest
Designen kommer förstås att förändras. Men ingen tror nog att motorcyklarna om 15 eller ens 30 år kommer drivas av något annat än bensinmotorer eller vara väsentligt snabbare/lättare. Vad kommer då bli annorlunda? En intressant fråga. Varför inte starta en egen tråd om det?
Det blir ju ren och skär spekulation. Lättare att diskutera skillnader mot förr när vi har facit i handen.

När Suzuki 1985 lanserade GSX-R750 satte de väl standarden för sporthojar som gäller än i dag. Frågan är vad nästa steg är, om det kommer något.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det blir ju ren och skär spekulation. Lättare att diskutera skillnader mot förr när vi har facit i handen.

När Suzuki 1985 lanserade GSX-R750 satte de väl standarden för sporthojar som gäller än i dag. Frågan är vad nästa steg är, om det kommer något.
Klart det blir spekulation. Det är det alltid när man diskuterar saker som ligger i framtiden snarare än det som redan har inträffat...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mmmmmm.
4a.jpg


Aaaaaaa. Med Torkels polare som mekar.
1a.jpg
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Vissa saker går visst aldrig ur gamla gubbar, måste vara därför Kenny Sr donerade en motor till Roland Sands som byggde en 'showtracker' med en KR motor. Även om inte KR-motorn var den vassaste i MotoGP så ska den ha klart över 200 hästar, helt ok i en hoj utan frambroms!
Grymt läcker. Så reducerad. Inget dökött. Kolla utrymmet mellan bakstänka och däck.
 

Bifogat

  • v5.jpg
    v5.jpg
    125.7 KB · Visningar: 101

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Grymt läcker. Så reducerad. Inget dökött. Kolla utrymmet mellan bakstänka och däck.

Enligt en artikel jag läst om just denna ska Dainese specialsytt ett skinnställ för Kennys provkörning, och någonstans på daiese hemsidor ska det finnas en film när Kenny drar upp den på bakslangen :yoparty

Någonting för webletarna...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
2830406 Enligt en artikel jag läst om just denna ska Dainese specialsytt ett skinnställ för Kennys provkörning, och någonstans på daiese hemsidor ska det finnas en film när Kenny drar upp den på bakslangen :yoparty

Någonting för webletarna...
Fast det är Alpinestars...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Enligt en artikel jag läst om just denna ska Dainese specialsytt ett skinnställ för Kennys provkörning, och någonstans på daiese hemsidor ska det finnas en film när Kenny drar upp den på bakslangen :yoparty

Någonting för webletarna...

Dainese på en amerikan. Jorasattdä....:rolleyes:
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Dainese på en amerikan. Jorasattdä....:rolleyes:

Jaja, det är inte så lätt alltid.

Hur som helst så har jag lånat en perfekt bok, den heter

YAMAHA

All factory and production roadracing two-strokes from 1955 to 1993 skriven av Colin MacKellar

Står lite rolig info om the Tz750 Miler

Yamaha USA funderade på hur Kenny skulle kunna försvara sin AMA förstaplats från -73.
Mästerskapet bestod av 21 race och bara 4st var road races. Resten av racen var flattrackers och TT.
Deras 650 twinmilers var inte konkurenskraftiga gentemot HD.
Kenny misströstade och skickade alla milers tillbaka till Kel (Carruthers?) och bad honom bygga ett 'rocketship'.
Kel tog KR sr på orden och byggde den vassaste milern någonsin, Tz750 Miler.

23 Augusti -75 till Indianapolis fanns det fem maskiner tillgängliga, förarna var Skip Aksland, Steve Baker, KR sr och Randy Cleek. Kennys hoj hade motorn från Laguna Seca racet några veckor tidigare.

Milerversionen hade ett avsteg från vanliga roadracingmaskinen vad gällde motorn, de hade installerat en 'killswitch' som verkade på en cylinder för att ta bort 30 hästar och ge bakhjulet en chans att hitta fäste.

Kennys egna ord om tillfället.

"I newer saw the Tz Miler until it turned up at the race track. There were four of 'em. I thought it would be really funny if all four of us fired 'em up, went into the first corner, found out at the same time that we couldn't turn'em, an all four of us smacked into the wall.

I was the first one on the track with one, and planned to take it easy since it was a brand new bike. Didn't take it easy too long. It was geared for 145mph at 10500rpm in sixth gear. In third turn I really gassed it, and the thing jumped up on the back wheel. Almost freaked everybody out. It was fast but it wobbled all the way down the straight, because it was lifting the front wheel all the way down the straight. It had a good power band, but it spun the tyre bad.

In the heat race I got something like forth. That was when I decided to shift it. I took two teeth off the back sprocket, which would ave been 150mph in top gear, and it was pulling between 10,500 and 11,000 in the Main - it was going 150mph at the end of the straight!

To get it stopped, I had to throw it down on its side with the brake on, and bounce it off the cushion. There was a berm in turns Three and Four, and I could go trough there faster than the Harleys could. But in One and Two there wasn't such a big berm, and I had to run out against the fence, in the muck. I would lose as much as half a second a lap, depending on the drive in One and Two.

Towards the end of the race I was in third, and I didn't know how I was going to get a drive strong enough to win. I was 30 yards behind the leaders Corky Keener and Jay Springsteen. They were swapping the lead, each wanting to be second coming out of the last corner. Corky had no idea I was behind 'em, but Springer did. About five laps before the end of the race he looked back and saw me. I thought, damn, he saw me. And I didn't want 'em to see that I was hiding out back there, planning to do a last lap number on 'em. When Springer passed Corky, he signalled that Number One - me- was right behind. But Corky didn't understand. On the last lap they were still playin' around. Corky wanted to be second. Coming out the last corner Springer was in front, and Corky used the draft to pull up alongside. So I had a two-bike draft. I held the throttle really steady, got a good drive, and when I pulled the clutch in to catch the next gear, the tyre stopped spinning, got a really good hold, and just went by 'em. I won by about a foot. That was the only time in America that I've seen a crowd go nuts."


A throwaway comment after the Indy race that "They don't pay me enough to ride that thing" promted AMA to limit bikes to only 2 cylinders
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det där är från The Indy Mile som de körde nu under MotoGP helgen i Inidanapolis. Grym hoj!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tyckte det gick fort som fan jag :skrämd

Vilket skönt tjut den producerar! :yoparty

Har på ett annat forum hittat lite roliga filmlänkar. Verkar som de lyckades övertala Kenny Sr att damma av sin ? gamla Tz miler och köra några varv vid en stor tävling.

Kanske inte vinnartempo men mysigt ljud :yoparty

http://www.youtube.com/watch?v=bzpFvpaKUzM

http://www.youtube.com/watch?v=uesfZUjMbVw

http://www.youtube.com/watch?v=udahgNQw2_w

http://www.youtube.com/watch?v=_2YErcRTZP0

http://www.youtube.com/watch?v=nulVLrMNBps

http://www.youtube.com/watch?v=PnMn9vjf248
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tyckte det gick fort som fan jag :skrämd

Vilket skönt tjut den producerar! :yoparty
Gubben fegade ju inte med gasen heller. :D
Kel carruthers byggde ju en tidig version av traction control på den hojen då han satte en dödarknapp på styret som gick till en av cylindrarna som Kenny kunde trycka på när det spann för mycket. Smart som fan.
 
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Top