Efter oljebyte lyser oljelampan samt kopplingsfråga.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Obs att man måste fila lika mycket på alla "fingrar" i korgen, annars driver den bara på det tjockaste "fingret" och det går bara så länge det går. Sen går det av och trillar in i primärdreven och dödar dig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ska förmodligen åka o skruva lite ikväll om jag hinner, garaget ligger halvvägs mot tierp.
På gsxr 2007 är det ju hydralisk koppling. Är det bara skruva av allt eller måste man tömma nåt med hydraliska kopplingen också?
Jag rev ut samtliga lameller och plåtar på GSX1300R som också har hydraulisk koppling. Rörde inte hydrauliken som ju sitter på vänster sida av motorn (och det gör väl hydrauliken på din med?).
TROR inte du behöver röra hydrauliken för den verkar med en stång genom axeln på kopplingen.
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Jag rev ut samtliga lameller och plåtar på GSX1300R som också har hydraulisk koppling. Rörde inte hydrauliken som ju sitter på vänster sida av motorn (och det gör väl hydrauliken på din med?).
TROR inte du behöver röra hydrauliken för den verkar med en stång genom axeln på kopplingen.

Jag rev ut samtliga lameller och plåtar på GSX1300R som också har hydraulisk koppling. Rörde inte hydrauliken som ju sitter på vänster sida av motorn (och det gör väl hydrauliken på din med?).
TROR inte du behöver röra hydrauliken för den verkar med en stång genom axeln på kopplingen.
Okej precis sitter på vänster sida. Då rör jag inte den :).
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Obs att man måste fila lika mycket på alla "fingrar" i korgen, annars driver den bara på det tjockaste "fingret" och det går bara så länge det går. Sen går det av och trillar in i primärdreven och dödar

Okej är det jättenoga att det blir väldigt exakt med filningen på alla "fingrarna". Kan tänka mig att det är svårt att få det perfekt när man handfilar och det är rätt många fingrar. Vill ju inte dö helst när man åker sen ?

Sen kom jag på en grej till. Om jag har motorn igång med neutralen i så rasslar det rätt duktigt. Drar jag då in kopplingen så blir det "normalt" ljud dvs tystare.
Normalt eller?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej är det jättenoga att det blir väldigt exakt med filningen på alla "fingrarna". Kan tänka mig att det är svårt att få det perfekt när man handfilar och det är rätt många fingrar. Vill ju inte dö helst när man åker sen ?

Sen kom jag på en grej till. Om jag har motorn igång med neutralen i så rasslar det rätt duktigt. Drar jag då in kopplingen så blir det "normalt" ljud dvs tystare.
Normalt eller?
Jag gissar att med neutralen och utsläppt koppling drivs många kugghjul runt i växellådan
(12 kugghjul är del väl totalt ?)
men inget kugghjul är förbundet med utgående axel, kugghjulen snurrar bara på utgående axel. #
När du drar in koppling så minskar det överförda momentet i kopplingen vilket innebär att kugghjulen inte snurrar lika fort för kopplingen "slirar". Och då, när kugghjulen inte snurrar lika fort, så blir det tystare.
# Eller snurrar på ingående axel, förmodligen en kombination av frikopplade / neutrala på ingående eller utgående axel.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kopplingen kan väsnas en del också.Säkert ännu mer sedan du filat sönder korgen...
 

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Södermalm
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
Kopplingen kan väsnas en del också.Säkert ännu mer sedan du filat sönder korgen...
Blev inget filande då kopplingskåpspackningen inte fanns på hyllan o lev tid 4 veckor. Får dock försöka hitta en ny kopplingskorg den jag fick hem från ebay hade en trasig bit på ett av fingrarna.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top