Nyttan av ABS beskrivs bäst av minskningen i försäkringspremie med ABS, ca 20%.
Dvs när du vurpat 4 ggr så vet du att ABS har sparat in den 5e gången.
Är det bra friktion och du bromsar allt vad du kan för du behöver det. Ja då voltar du över styret och får hojen över dig. Med ABS.
http://www.youtube.com/watch?v=6EBvQEJBVZk&feature=youtu.be Det ska väl vara omöjligt att slå över på en sån???
www.sporthoj.com
Och det händer inte bara i Ryssland, läs vidare i inläggen om den tjejen som råkade ut för det i Sverige.
Går det långsamt under ca 10km/h tex på parkeringplats, ja då fungerar inte ABS. Så om du då trycker till med frambromsen och det är lite halt
så blir det lätt vurpa. Finns beskrivet av en erfaren SH-medlem.
Bosch hade förut en webbsida om hur man bromsar med ABS.
Numera borttagen. Men så här var Bosch tips för ABS-bromsning:
Man bromsar precis som vanligt med ABS.
Börjar med fotbromsen och fortsätter med handbromsen, ökar på bromskraften till bromsningen är klar då man lättar på bromsen, slutar bromsa. Och man lättar också på bromsen ifall hjulen börjar kasa och när farten sjunker #. Illustrerat med ett foto av MC med förare på en halkbana.
Min kommentar: Och man lättar också på bromsen när bakhjulet går upp i luften. ( Bakhjulet i luften känns ofta som hojen börjar bli orolig)
Ett tips från en vän som kört över 50000mil på hoj är: Under +2 C använder jag bara bakbromsen.
Jag har sett ett foto från när ha ska börja köra hem från Alperna med sin BMW. Snön går halvvägs upp till hjulnaven.
Här utan snö, klar att dra iväg.
# Eftersom rotationsenergin i hjulen minskar när farten sjunker är det lättare låsa hjulen i låg hastighet än i hög hastighet.