Efternamnsbyte..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är du säker och har kollat upp det med "namnbytarkontoret"? Jag är rätt säker på att man inte får byta namn till nånting som man inte redan har i släkten. Om man nu inte mamma heter hitler och pappa heter stalin, då får man säkert dispans.
Om jag inte missminner mig:
* Man får byta till nästan vad som helst som inte är upptaget under förutsättning att det inte är stötande eller något sånt.
* Man får bara byta till upptagna efternamn om de redan finns i släkten.
* Det är relativt lugnt att byta till ett son-efternamn, men då kan man få nöja sig med en standardiserad stavning (som t.ex. Vernersson istället för Wernersson).

T.ex. så bytte ju Robinson Robban efternamn till Drakwind. Tror knappast att det fanns i hans släkt.

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hornet
Med foten, Lasse Med foten

Grisfisk, Nils Ove Grisfisk

Rävskal, Karl John Rävskal

Svikt, Nisse Svikt

Stroganof, Carnelius Stroganof

Arcticus, Staifo Arcticus

Snigelgrus, Partik Snigelgrus

Fittskinn, Tor Fittskinn

Bomb, Bengt Bomb

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Man får inte byta efternamn hur som helst.

här byts det vilt

Svenskar ändrar namn som aldrig förr och fantasin tycks vara outsinlig.

Hittills i år hade Patent- och registreringsverket (PRV) fått in 7392 ansökningar om namnändring – de allra flesta gäller efternamn. Före årsskiftet lär siffran vara uppe i cirka 7500, vilket återigen är rekord.

Ut åker Johansson och andra vanliga son-namn. In kommer Draköga och Drömskog.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1524946.ab

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ann Ahl är ett häftigt namn.

he he he, min sambo gick i skolan med en tjej som heter ANN AHL helt ärligt, va fan tänkte hennes föräldrar på när prästen döpte henne: härmed döper jag dig till ANN AHL och utan att ngn förälder reagerar, hade jag vart henne så hade jag sagt upp kontakten med dom:näsblod

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
här byts det vilt

Svenskar ändrar namn som aldrig förr och fantasin tycks vara outsinlig.

Hittills i år hade Patent- och registreringsverket (PRV) fått in 7392 ansökningar om namnändring – de allra flesta gäller efternamn. Före årsskiftet lär siffran vara uppe i cirka 7500, vilket återigen är rekord.

Ut åker Johansson och andra vanliga son-namn. In kommer Draköga och Drömskog.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1524946.ab

Roligast var personen som bytte till Köningsberg i efternamn......

Varför byter man namn till Kaliningrad frivilligt? Eller är det bara jag som inte associerar det med något positivt?

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Roligast var personen som bytte till Köningsberg i efternamn......

Norrmännen är roliga, när man får en snetändning på något så kan man byta namn ex.

XXXXX(märkesnamn) suger

– I Norge tolkas namnlagen ännu liberalare, så där kan man heta Kolaautomat eller Gud er god. Men jag tycker att det ska vara riktiga namn, säger Eva Brylla.

Last edited:

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Nu finns säkert folk som har bättre koll på detta, men för ett par år sedan bytte en kompis till mig efternamn, och det var lite trixande för att få till att både han och blivande frugan skulle få samma namn.

De ville ha ett namn som fanns i hans släkt, men som inte han själv hade. För att slippa begära in medgivande från hela släkten så fick de göra så att han bytte namn innan bröllopet, vilket var ok eftersom det fanns uppåt i släktträdet (eller nedåt kanske det blir :va ). Sedan kunde hon automatiskt få det i samband med giftermålet.

Det hade inte funkat att båda bytte i samband med bröllopet, för där får bara en byta, och hade han bytt och hon skulle byta efter bröllopet hade hon varit tvungen att få medgivande från hans släkt.

Anledningen till att de absolut inte ville bli beroende av medgivande var att namnet fanns flera generationer bakåt, och nu bara användes i en helt annan gren av släkten, så det hade troligen gett problem. Är det inget ovanligt namn, eller man inte förväntar sig problem med att få medgivande om det är ovanligt, så är det väl i regel inga problem att bara byta.

Lycka till!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...