Efternamnsbyte..

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Väcker en gammal tråd till liv.

Efternamnsbytet i hamn..ÄNTLIGEN! Forskade lite i släkten och fann att vi har haft ett efternamn i släkten tidigare i sekler.

Var inga problem att få det godkänt :) Femton familjer har det namnet, samtliga i USA, och nu även jag och familjen.

Att vi hade släkt i USA misstänkte jag sedan tidigare då min morfar gjorde flera resor till USA och hälsade på släkt och vänner. Jag visste dock inte vad de hette,, förrän nu.

Ave släktforskning!

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Väcker en gammal tråd till liv.

Efternamnsbytet i hamn..ÄNTLIGEN! Forskade lite i släkten och fann att vi har haft ett efternamn i släkten tidigare i sekler.

Var inga problem att få det godkänt :) Femton familjer har det namnet, samtliga i USA, och nu även jag och familjen.

Att vi hade släkt i USA misstänkte jag sedan tidigare då min morfar gjorde flera resor till USA och hälsade på släkt och vänner. Jag visste dock inte vad de hette,, förrän nu.

Ave släktforskning!

Grattis! :) Du tog det som ett nytt namn då? Släktnamn äldre än 100 år eller 3 generationer får man inte per automatik "hävda" som släktnamn, utan måste ansöka som nytt namn.

Så var det för mig iaf, när jag bytte efternamn 2008. Det släktnamn jag ville återta var för gammalt för att hävda "släktskap" även om släktforskningen bevisligen visade att det var så. Så jag fick söka som "nytt namn", och då namnet fanns registrerat i historieböcker fick jag således ej ta det. :(

Damen på PRV var dock mycket tillmötesgående, förstod mitt dilemma och föreslog att jag istället skulle söka ett nära likalydande namn, men dock inte direkt förväxlingsbart (det är lite paragrafrytteri här inom, jag fick en hel harang av förhållningsregler från damen ifråga...).

Kostnad för att ansöka om namnbyte är (eller var 2008) 1500kr, ej återbetalningsbart om det ej går igenom.

Slutet gott för min del iaf, även om jag på frågan vart namnet kommer ifrån måste säga: "-Jooo, det är ett gammalt släktamn...nästan...så här ligger det till....." :3freak

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Trist! Jag slapp det problemet..mantalskrev mig i annat land och hade nytt efternamn inom 10 dagar, och kostnaden blev 0 kronor. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jamenvafan, vad blev det för namn nu då?:7peta

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Sam Lag
Bo By
Antti Cristian, det finns en hel del Finnar so heter så:D

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Trist! Jag slapp det problemet..mantalskrev mig i annat land och hade nytt efternamn inom 10 dagar, och kostnaden blev 0 kronor. :)

Mmmm... Den svenska byråkratidjungeln är inte att leka med ostraffat. :död
För min del skulle det ansökta namnbytet publiceras på någon officiell sida under XX antal veckor, samt att alla personer med näraliggande namn skulle informeras av PRV. I princip öppnar det för att i princip vem som helst kan gå in och yrka på avslag för alla möjliga och omöjliga orsaker.

Med tanke på den byråkratiska maskin ett enda namnbyte genererar måste jag säga att 1500 kr kändes som en kaffe på Donken Svea en solig onsdagskväll. Resten fick väl vi, alla andra skattebetalare, stå för tillsammans via skattsedeln... Så tack allihopa. :D

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Jo..Sverige är lite väl byråkratisk ibland... men om du är intresserad så kan jag skicka PM till dig och berätta hur "kringå" den svenska byråkratin.. för visst skulle det vara trevligt att få tillbaka ditt riktiga namn istäqllet för ett som är snarlik?

Men det kan finnas ett hinder till att byta namn igen, och det är att man inte får byta namn oftare än vart 10:e år...men jag kan kolla det vid tillfälle och återkomma till dig om detta senare om du skulle vara intresserad.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kostnad för att ansöka om namnbyte är (eller var 2008) 1500kr, ej återbetalningsbart om det ej går igenom.
Vafan...
När jag bytte 2008 så kostade det ingenting. Det ställdes inte ens några frågor om varför eller till vad jag bytte.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Vafan...
När jag bytte 2008 så kostade det ingenting. Det ställdes inte ens några frågor om varför eller till vad jag bytte.

Att byta till ett efternamn som redan finns inom släkten är gratis. Att ta ett nytt efternamn kostar 1500:- då PRV måste kontrollera att det inte finns sedan tidigare, inte liknar ett redan existerande eller väcker anstöt eller kan associeras med någonting dåligt... typ.

Tog själv ett nytt efternamn förra året, och det kostade pnegar då det är ett 'taget' efternamn.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Varför byter man namn?

Kände en mc-polis för många år sedan som hette Andersson i efternamn. Vid en tävling så kom hans nya efternamn upp Lodesten, och jag frågade honom detsamma:

Varför har du bytt efternam?

Svar:Har du kollat i telefonkatalogen hur många Andersson det finns.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kände en mc-polis för många år sedan som hette Andersson i efternamn. Vid en tävling så kom hans nya efternamn upp Lodesten, och jag frågade honom detsamma:

Varför har du bytt efternam?

Svar:Har du kollat i telefonkatalogen hur många Andersson det finns.

Spelar det någon roll?
De som har överdrivet vanliga namn brukar ju få ett urskiljande epitet automagiskt.

Nota bene: Jag har absolut inget emot att andra byter namn, men jag tycker att det verkar omständigt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA