Eftersnack - Uppdrag Granskning

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Kristina Hedberg: Hej allihopa! Det har kommit mängder med inlägg och jag har bara hunnit svara på en bråkdel. Jag har försökt att välja ur så varierande frågekategorier som möjligt och hoppas att en del av er som inte fått personliga svar, kanske ändå finner respons i andra inlägg jag gjort. Tack för ikväll. Har ni tips i ämnet (eller andra ämnen) får ni gärna höra av er: kristina.hedberg@svt.se. Nu ska jag snabba mig till slutet av fotbollsmatchen. Viva Barca! Tack och hej!



Trist att de valde en reporter som gillar mer fotboll än motorsport/motorfordon ivarjefall enligt mitt tycke...

Men annars så kom hon väll med ganska vetiga svar.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
va va de för fegisar i slutet som inte våga visa sig!! har man dom åsikterna, "att dom får lära sina barn o inte gå ut på vägen" "ja stannar inte! så kan man stå för de oxå tycker ja, yeaa ni va skit coola o häftiga...suck

måste varit från Stockholms trakten :rofl:klappar
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jau... frågan är om det hade gjorts någon affär om det hela om hojkollektivet var med och löste det hela. Alltid mer intressant att belysa problem än lösningar och positiva utgångar. Blir väl ett snabbt inslagg i en blaska eller i slutet när texten kommer på UG ;)

Men jag tycker självklart det vore bra ändå om ni som vet hur det ser ut där uppe kan ge tips och råd hur man får ner farten där.
Fräsningar låter intressant personligen... Naturligtvis med mängder med skyltar innan så ingen missar det och åker omkull :gnissla

Vad kan man göra?
Vilken typ av hinder eller annat skulle förhindra de värsta fortkörningarna på Bogan?


Gupp? Fräsningar? Blixtrande kamera när de går för fort? Eller nån bom som stängs längre fram om hastigheten överskridits mer än 30km/h?

Varför inte se till att försöka hjälpa de boende och VV med vad det går att göra? Så nästa granskning handlar om mcåkarna själva hjälpt till att lösa problemet :tummenupp

Det är som sagt inte bara en liten klicks problem utan närapå alla hojåkares problem!
 

Dominator-Rocks

Guest
Blir roligt när dom klämmer dit fartguppen som dom snackade om då blir det motardbana istället :hihi
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
jo det spelar roll då det enda syfte det hade var att förstärka reportagets innehåll. VAKNA!!! detta reportage handlar inte om hoj åkare eller om Bogesund UTAN om Sporthojar!!

Lomax, Jag är vaken och ser innebörden i reportaget likaväl som du. Det DU inte ser är att det skapas en debatt mot oss hojåkare som kan få ÖDESDIGRA KONSEKVENSER mot HELA hojkollektivet!

Taget från chatten på SVT.se:

XXXXXXXanvändare: Hej! På Sport-touring motorcyklar sitter man också framåtlutad över tanken, men dessa cyklar är betydligt motorsvagare än en sporthoj. Kändes lite orättvist att dra alla över en kam, framåtlutad=buskörare?

Kristina Hedberg :
Jo, det var en förenkling av verkligheten. Jag sa det också, att man "grovt kan dela in dem i två grupper". Vi kan väl enas om att höga farter är vanligare bland dem som sitter framåt än bland dem som lutar sig tillbaka. Det var det jag ville säga.
 

Raketösten

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Lund
Hoj
Honda CB1300SA
Synd att det fins så många IDIOTER som förstör för oss andra seriösa hoj åkare! Dessutom verkar ordet empati inte finnas deras vokabulär.
 
Last edited:

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Lycke / Kungälv
Hoj
Italienska moppar......
Bor själv utefter en poppis mc-väg (Kärna-Tjuvkil utanför Götet) och där lade dom s.k. oljegrus förra våren, mc-trafiken minskade radikalt efter det....

Vad kan man göra?
Vilken typ av hinder eller annat skulle förhindra de värsta fortkörningarna på Bogan?


Gupp? Fräsningar? Blixtrande kamera när de går för fort? Eller nån bom som stängs längre fram om hastigheten överskridits mer än 30km/h?

[/B]
 

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
Blir bara förbannad på mig själv över att ens lagt ner tiden på ett sådant skitreportage.
oseriöst är bara förnamnet. på alla sätt ett riktigt dåligt reportage i
UPPDRAG: FÖRVANSKNING

nej nu glömmer jag den här idioten och går vidare med mitt liv.
när man är så jävla snett ute så är det inte ens värt att ta en diskussion, bara skaka på huvudet och gå därifrån.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
undrande: det känns inte riktigt som att du är riktigt påläst för det här. vilket man kände när man såg programmet.. nästan som att du tar frågorna personligt, vilket du inte borde göra som journalist

Kristina Hedberg Hoppsan. Jag är så påläst jag kan. Och försöker också svara utifrån hur jag tänker och resonerar som reporter. Det är ju det chatten är till för. Ledsen om jag verkat oproffsig.


Fredrikbra Vad vill du att man ska göra åt allt detta ?

Kristina Hedberg Jag tycker man ska sluta köra så att man utsätter andra för livsfara.


Mmm hur tänkte hon nu då, oavsett vilket fordons så utsätter man alltid någon för fara, tänk också på en del tunga fordon som har dåliga bromsar. Nä hon var inte tillräckligt påläst att hojåkarna har försökt att rätta sig till Barkabydagarna men nja resten vet ni nog vilka som hoppade av.
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Gillade Mavericks inlägg.. Man måste tänka på att sakta ner när man närmar sig hus. De flesta landsvägarna/kurviga vägarna säkert uppe på bogan med står husen utspritt.. Snälla tänk på det när ni kör om ni nu inte ska köra på tid... Och vill ni nu det, så snälla, tävla om e-penisen på banorna istället.

Edit: Och när det väl kommer till reportaget kan jag ju bara gråta. Efter några år på en mediautbildning så kommer det alltid tillbaka till samma sellout skit. UG liknar mer ett skitigt, hårt riktande reportage ala Aschberg. Mörk och ond musik med stråkar när de har starka närbilder på stackarna. Visst, man kan väl lätt påstå att de har sin del av rätten, men att göra ett så här opartiskt program. Fy fan.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
undrande: det känns inte riktigt som att du är riktigt påläst för det här. vilket man kände när man såg programmet.. nästan som att du tar frågorna personligt, vilket du inte borde göra som journalist

Kristina Hedberg Hoppsan. Jag är så påläst jag kan. Och försöker också svara utifrån hur jag tänker och resonerar som reporter. Det är ju det chatten är till för. Ledsen om jag verkat oproffsig.


Fredrikbra Vad vill du att man ska göra åt allt detta ?

Kristina Hedberg Jag tycker man ska sluta köra så att man utsätter andra för livsfara.


Mmm hur tänkte hon nu då, oavsett vilket fordons så utsätter man alltid någon för fara, tänk också på en del tunga fordon som har dåliga bromsar. Nä hon var inte tillräckligt påläst att hojåkarna har försökt att rätta sig till Barkabydagarna men nja resten vet ni nog vilka som hoppade av.

Blir lite hårklyveri det där tycker jag. Du förstår mycket väl vad hon vill ha sagt. Slutar folk köra som idioter = problem solved.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Hur gick det här till? Jag skapade denna tråden, men mitt inlägg ligger först som tionde inlägg?? Någon har flyttat om det begriper jag, men jag skulle uppskatta att bli informerad.:va


Edit: Såg Swedies inlägg lite högre upp.
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1
Vinklad sensationsjournalistik som det brukar vara i uppdrag granskning och troligen kommer möget att försvinna i det allmäna mediebruset tämligen fort, jag har inte varit med så länge på jorden men kommer ihåg redan på 80-talet(troligen tidigare också) så jagade mediedrevet på om dessa satans motorcyklister och som alla vet så har det egentligen inte hänt något förutom att det blivit flera av dem.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Bra reportage men busåkandet kom lindrigt undan till och med av de boende, trodde det skulle bli värre.

--------------------------------------

Eric Hulth
Kan man förvänta sig en uppföljning på detta programmet efter sommaren? I så fall hoppas jag på att fler MC förare ställer upp i programmet.
Kristina Hedberg
Vem vet. Hör av er! Det är stor skillnad på brösttonerna på nätforumet och den räddhpgsenhet jag mött när jag ville prata om detta. Ihåligt.
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Tyckte inte att det var för vinklat, även om det fanns lite vinklingar..
fakta är att det är jävligt dumt att köra "bombrepor" där det finns samhällen/hus. Jag förstår verkligen de som bor där, hade jag bott där, hojåkare som jag är, så hade jag varit vansinnig! Säger som Sviidi, vi måste lätta på gasen rejält när vi, kommer in vid bebyggelse. Oavsett var i sverige de må ligga!

Inte kul när en man ifrågarsätter om vi överhuvudtaget har empati... Jag som ser mig som högst empatisk och en "bra kille"!

Vi HAR empati, åtminstånde de flesta!!!

//Kongo
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Blir lite hårklyveri det där tycker jag. Du förstår mycket väl vad hon vill ha sagt. Slutar folk köra som idioter = problem solved.

Kan tyckas men fortfarande utsätter man andra för fara även i lagliga hastigheter, ville bara påtala hennes tänkande men som sagt hon hade nog ett å annat svar att försöka svara på så lite förlåten är hon! :)
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Hur gick det här till? Jag skapade denna tråden, men mitt inlägg ligger först som tionde inlägg?? Någon har flyttat om det begriper jag, men jag skulle uppskatta att bli informerad.:va

Swedie har informerat om ihopslagningen av trådarna....
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top