Eftersnack - Uppdrag Granskning

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
detta ligger på en youtube film om bogan, detta inlägg kom rätt så snabb efter att UG var slut.

Tur för dig och dina kompisar att polisen verkar ha hunnit före till Bogesundsvägen i år. Annars hade ni fått se på bråte på vägen och era knäskålar sönderslagna. Er jävla svin!

skall man ta de som ett hot? med tanke på personen som lagt upp filmen inte har skapat den :p
 

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Ort
På landet där försäkringen är billig.
Hoj
?
Tyckte inte att det var för vinklat, även om det fanns lite vinklingar..
fakta är att det är jävligt dumt att köra "bombrepor" där det finns samhällen/hus. Jag förstår verkligen de som bor där, hade jag bott där, hojåkare som jag är, så hade jag varit vansinnig! Säger som Sviidi, vi måste lätta på gasen rejält när vi, kommer in vid bebyggelse. Oavsett var i sverige de må ligga!

Inte kul när en man ifrågarsätter om vi överhuvudtaget har empati... Jag som ser mig som högst empatisk och en "bra kille"!

Vi HAR empati, åtminstånde de flesta!!!

//Kongo

LITE vinklingar? :va

Ur ett journalistiskt perspektiv ska man alltid vara så opartisk som möjligt, tycker inte de direkt har lyckats med det i det här reportaget.
 

Olmo

Med lem i köttflöjt mc
Gick med
31 Oct 2005
Ort
Södertörn
Hoj
2010 KTM 690 Duke
Blir roligt när dom klämmer dit fartguppen som dom snackade om då blir det motardbana istället :hihi


Det är nog liten risk/chans att det blir några fartgupp där mer än en månad.
SL:s skyddsombud stoppar väl busstrafiken då, med hänvisning till arbetsmiljön för bussförarna. Vore inte första gången en vägbula hyvlades bort innan asfalten svalnat p.g.a. Swebus/Busslink/Linjebuss.

I övrigt var reportaget mindre negativt än jag föreställt mig.
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
De som är upprörda över att reportaget är jättevinklat och oseriöst har nog inte tittat på TV de senaste 30 åren, alternativt lever de i en drömvärld. Sporthojarna kom billigt undan.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det var väl ungefär som jag hade väntat mig.
Dom boende efter vägen gav ett mer sansat intryck än jag väntat mig. Jag hade faktiskt väntat mig att dom skulle vara mer upprörda.

Det är ju tyvärr såhär verkligheten ser ut. Och nu blir vi alla dragna över en kam så länge som det inte är en custom man kör. En liten klick skapar ganska mycket dålig publicitet kring hela företeelsen motorcykelåkning och tyvärr kommer vi nog att på ett eller annat sätt att se någon form av efterverkningar på det. I vart fall är det nog inte fler som gillar motorcyklister efter det här.

Dom som bombar bebodda vägsträckor utsätter sig själva och omgivning för risker på ett ogenomtänkt och trångsynt sätt. Dessutom finns det dom som faktiskt har mage att stå och säga att "dom får väl hålla sina barn inne" och "Det går väl en 180-200 förbi stallet men det är ju raksträcka där" och som sedan inte vågar vara med i inslaget.
Djävla fegisar som inte vågar stå för sin åsikt säger jag. Ryggradslöst är det första ord jag tänker på. Om man anser att det är OK att bomba bebyggda vägar på bekostnad av dom som bor där så får man för fan stå för det.
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Jag satt och hoppades på att få se en riktig fuckyouburmout :näsblod

Annars visade programet någorlunda verkligheten, men vem hade väntat sig att de inte skulle vinkla det MOT mc?

Reportern kanske bor säkert utmed vägen:rolleyes:
 

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Ort
Huddinge, snättringe
Hoj
Bandit 1250 och en kinky
Om man tänker så här, säg att du är beredd på att gå med på nedan för att få extremt billig försäkring... Hur många skulle köpa det direkt?


1. fängelse över 50km/h över hastighetsbegränsning
2. ägaransvar
3. Begränsning på toppfart (tex 160) och effektbegränsning (tex 100hk)

Någon som överträder ovan blir av med körkortet på livstid.

Dem som inte går med på det dubblar man försäkringspremien på och extra saltad vägskatt... Vad tror ni?
 
Last edited:

zerokool

Gube
Gick med
5 May 2008
Ort
Här i min trånga etta
Hoj
FZ8S SP -11
Är lite intressant att se allas åsikter här, men det va ingen som vågade yttra sig i programmet, när ni hade chansen. Men det är lätt att vara stor o stark bakom en monitor ;)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag satt och hoppades på att få se en riktig fuckyouburmout :näsblod

Annars visade programet någorlunda verkligheten, men vem hade väntat sig att de inte skulle vinkla det MOT mc?

Reportern kanske bor säkert utmed vägen:rolleyes:
Det är förmodligen kommentarer som din nu so får reportern att svar så här på en fråga:

Lasse: Bra program!! Oväntat objektivt med vettiga inlägg från båda sidor.Det tror jag merparten på sporthoj.com tycker också.

Kristina Hedberg: Tror du?! Jag har så klart inte hunnit logga in där (och gissar att många andra kollar på CL-finalen istället just nu) men det är en av de gapigare sajter jag nånsin besökt...
 

Absolut_Jonas

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Ort
Stockholm / Hägersten
Hoj
K5
Ojdå, jag måste ha missat en del av programmet när de påstod detta, även när de påstod att alla var skenförsäkrare.
Fan också, jag måste sluta blinka :mad:

De påstod att "vi" kör på tid... på gränsen av "vår" förmåga...

Du kanske inte blinkade utan bara selektivt inte lyssnade... Finns på atfonbladet.se också om du vill se om just det inslaget. :krama
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
de ända vettiga som kom ur munnen på dessa intervjuade MC förare är när bruden säger, att det endast beror på gashandtaget, vilket är rätt, allt annat var mest öööhhh, öööhhh,öööhh ingen lokal?
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
LITE vinklingar? :va

Ur ett journalistiskt perspektiv ska man alltid vara så opartisk som möjligt, tycker inte de direkt har lyckats med det i det här reportaget.

Vad var det som var så extremt vinklat då? förutom 200hästar/200 kg osv..

Fakta är , ja, jag har kört där själv många ggr
, att det är några , inte alla, som inte slår av någon gång alls på vägen
Om du hade bott där, med kids, hur hade det känts?

Detta visar bara gång på gång att det är dags att bygga en racingbana i mälardalen...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det var väl ungefär som jag hade väntat mig.
Dom boende efter vägen gav ett mer sansat intryck än jag väntat mig. Jag hade faktiskt väntat mig att dom skulle vara mer upprörda.

Det är ju tyvärr såhär verkligheten ser ut. Och nu blir vi alla dragna över en kam så länge som det inte är en custom man kör. En liten klick skapar ganska mycket dålig publicitet kring hela företeelsen motorcykelåkning och tyvärr kommer vi nog att på ett eller annat sätt att se någon form av efterverkningar på det. I vart fall är det nog inte fler som gillar motorcyklister efter det här.


Om det någon som kolla reprisen så ser hojen som parkerade i BMW väldigt likt en VROD, kolla på baklyset mm & detta var inte någon sporthoj vad jag ser eller rätta mig om jag har fel även om detta gäller alla hojar i reportaget.
 

hejje

KTM RAIDER en vinande skit....
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Enköping
Hoj
2008 KTM SuperDuke R
Ide' på inslaget skickat till svt i kväll...

Vad är det för skillnad på Sporthojs förare, valhalla Steetrace förare, Fildelare, lastbils chaufförer som jobbar 15 timmar i följd och många fler som bara lever en vardag ut över de vanliga...
Jo dessa människor utgör ca 29% av de svenskar som är i gång 24 timmar om dygnet.
I kväll så valde ni att hänga ut Mc åkare till ett stort problem i sammhället, jag tror problemet är större än så… Alla människor som ser på Tv/Samt Reklam...blir influerad hur man uppnår det extrema... Sug på de.. !!!

Detta är inge problem.. detta är bara en vanlig vardag…

Ps. Som Mc förare utsätter man sig en hög risk att skada sig själv och inte andra, om de övriga människor som färdades i trafiken skulle vara lite mer uppmärksamma när se färdades från A-B
så hade detta inte varit ett problem… ;-) :yoparty
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
jo det spelar roll då det enda syfte det hade var att förstärka reportagets innehåll. VAKNA!!! detta reportage handlar inte om hoj åkare eller om Bogesund UTAN om Sporthojar!!

Problemet kvarstår, folk på 2 hjul kör fortare än dom klarar av bland folk. DÄR började debatten. Sen när det är 99st sporthojar och en HD så tycker jag det är fair att klandra sporthojarna.


LITE vinklingar? :va

Ur ett journalistiskt perspektiv ska man alltid vara så opartisk som möjligt, tycker inte de direkt har lyckats med det i det här reportaget.

Vinklen är ur ögonen på folk som bor där, verkligheten. Det är en skildring, dokumentär eller vad som helst.
Tycker inte reportern stack ut hakan med åsikter mer här än nån annan dokumentär om hemskheter.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Äh, detta programmet blev väl så bra det kunde bli efter nuvarande omständigheter?

Dansken gav ett vettigt och framför allt lugnt intryck, lite sorgligt att höra det ärliga svaret att det idag inte finns något som pekar på en uthållig förbättring av situationen. Annat än reaktionerna i denna och andra trådar i ämnet samt Swedies senaste poll kanske?

Att formatet är dramatiskt upplagt med vinklingar, musik och frenetiskt cykelpumpande barn får vi nog både räkna och leva med. Vi talar ändå UG, inte mys-tv...

Det hade nog kunnat se helt annorlunda ut med fel personer grillade framför kameralinsen:näsblod.

Många kloka ord i denna tråd i övrigt, jag håller med Kongo, Swedie med flera att det vore himmelens roligt om vi själva kunde ordna till en väsentlig förbättring av situationen som till och med kunde synas i statistiken.

Det jobbet görs inte via ett klapprande tangentbord, det må vi fixa själva nästa gång högernäven greppar gasrullen...

God natt!
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
Det är förmodligen kommentarer som din nu so får reportern att svar så här på en fråga:

Lasse: Bra program!! Oväntat objektivt med vettiga inlägg från båda sidor.Det tror jag merparten på sporthoj.com tycker också.

Kristina Hedberg: Tror du?! Jag har så klart inte hunnit logga in där (och gissar att många andra kollar på CL-finalen istället just nu) men det är en av de gapigare sajter jag nånsin besökt...


Är det mitt fel att hon vill kolla på fotboll :va

Föresten, vad är det för fel på en fuckyouburnout?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De kunde inte låta bli att påstå att 75 % av alla som äger sporthojar är försäkringsbedragare. Förutom att det är en extrem överdrift så har det ingenting att göra med hur snabbt folk kör. De ville bara understryka hela meningen med reportaget, att de som kör sporthojar är idioter.

Det påstod dom faktiskt inte. Dom hävdade att majoriteten av dom som kör sporthojar är unga män under 40 år men att 75% av sporthojarna trots det är försäkrade på någon som inte tillhör den gruppen.
Det innebär inte att 75% av sporthojarna är skenförsäkrade.

Om vi tar ett räkneexempel med vad det minst är dom påstår.
Vi tar 100 hojar med förare.
Av dom är 51 st män under 40. (Vilket blir majoritet)
Samtidigt är 75 st försäkrade på någon som inte är man under 40.
Det innebär att 25st av hojarna faktiskt är försäkrade på en man under 40. Kvar blir 26 st som körs av en man under 40 men är försäkrad på någon annan.

Dom har med andra ord påstått att minst 25% av sporthojarna är skenförsäkrade. Det tror jag faktiskt inte är någon orimlig siffra när man ser till hur premierna ser ut på dessa för unga män.

Alla som kör sporthoj är inte idioter men en liten klick är det. Och tyvärr så är det dom som får publicitet och det sätter oss alla som kör något annat än en kromsläde i dålig dager tyvärr. Sådan är verkligheten. Det är dom som sticker ut som det är mest intressant att göra reportage. Om inslaget hade handlat om alla dom som kör bara lite för fort så hade det knappast varit lika intressant att göra. Dom vill ha tittarsiffror och det är så det är.

Det är tyvärr inte så mycket annat man kan göra än att beklaga och ge fan i att försvara dom som kör som idioter och drar med sig oss andra ner i skiten.
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Bra reportage men busåkandet kom lindrigt undan till och med av de boende, trodde det skulle bli värre.

Blev oxå förvånad att inte familjepappan som krockat mer eller mindre önskade mc-killen åt varmare trakter. Det slog mig sedan att det kanske fanns någon rädsla för replimand i bakgrunden.

Personligen tycker jag att uttalandena, med "spökröster", från när kameran var avstängd var helt absurda. Man måste väl använda skallen till någonting annat än att sätta mössan eller hjälmen på?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top