Egentillverkad "låsklump" ?

• Thread starter Dominator-Rocks
  • Start date

Vad tycker du?

• Antal röstningar
    0

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag funderade på motsvarande konstruktion förut, men det var svårt att hitta bygellås med tillräckligt lång ögla, samt att i min konstruktion så var låset ingjutet i betongen så att det bara gick att få loss bygeln.

men jag kom fram till att det behövdes två lås per betongblock för att tjuvar inte kunde komma åt att kapa bygeln, samt även att de inte ska kunna rulla ut hojen tillräckligt långt ut för att kunna komma åt hjulaxeln, m.a.o ta hojen och lämna kvar det fastlåsta hjulet.

Så när jag räknade på det blev det rätt så dyrt, så jag tog och byggde en hel bur i stället
Fan vad fint!

Färdigpackad och allt, bara att sätta på släpen och skicka iväg direkt. Var parkerar du? :tummenupp

Dominator-Rocks

Guest
Dessa tänger rår inte på de här muttrarna!
http://www.locex.se/
2st-Locex.jpg

Det skulle vara kul att prova! vad kostar muttrarna?

:övetropåtvshopverktyg :D

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Självklart, det enda som finns i överflöd på jobbet är oanvändbart.. Tänkte i min enfald att det var både lätt, hållfast och stryktåligt. :gråta

Kan du alusvetsa så har du en guldgruva till massa andra bra byggen du kan göra istället! :tummenupp

Andersj

ytterst omogen
Gick med
20 Jul 2004
Hoj
660 smc
Nja nån bygel blir det inte kom på en grej!

Det är inte speciellt svårt att lossa runda/sabbade muttrar!

Jag har verktyg hemma som jag kan lossa "allt" med spelar ingen roll om muttrarna skulle vara rundsvarvade och polerade till en glashal yta :D det skulle gå endå att få den dem med dom verktygen jag har!

Edit: Tog en bild på nycklarna!

Abus bygel fäster man med exspander med insex och sen knackar man i en mässingsdank i bulten, dessutom är bultarna försänkta. Så för att få loss dom tar nog sin tid även om man har verktyg.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Allt går att bryta med rätt verktyg. Men med denna mutter kanske man kan fördröja eller avstyra en stöld av något (inte nödvändigtvis motorcyklar) en stund!
Jag har köpt dessa till mina Xenonextraljus och frontbåge på vår Caravelle. Och så har jag en på fästklamret på Akrat på GSX:en.

Har provat att borra i hylsan utanpå muttern vilket går men det är jävligt pilligt då den snurrar iväg hela tiden... dessutom är den väldigt hård, legerad aluminium.

Men med tanke på din brutalsågning av denna låsmutter antar jag att du testat att ta loss en själv.

Helt klart så tar det längre tid än en vanlig bult att ta loss en sån, min totalsågning var för företaget fick det att framstå som världens bästa skydd, man kunde inte klämma sönder den och man kunde inte på något sett få loss den verkade som när man läste på deras sida.

Men faktum är att jag aldrig rört denna sak.
Däremot jobbar jag en hel del med just aluminium om dagarna så jag har fakta bakom mina påstående.

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Det skulle vara kul att prova! vad kostar muttrarna?
:övetropåtvshopverktyg :D

Det fanns en återförsäljarlista på deras hemsida. Tror de kostar runt en hundring.

Helt klart så tar det längre tid än en vanlig bult att ta loss en sån, min totalsågning var för företaget fick det att framstå som världens bästa skydd, man kunde inte klämma sönder den och man kunde inte på något sett få loss den verkade som när man läste på deras sida.

Tja... om jag hade en produkt att sälja så skulle jag nog framhäva dess positiva sidor... vore ju lite konstigt om de tex skrev att "den är ganska bra" eller "den är INTE bäst".... men det skulle se rätt kul ut! :D

Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Det fanns en återförsäljarlista på deras hemsida. Tror de kostar runt en hundring.

Tja... om jag hade en produkt att sälja så skulle jag nog framhäva dess positiva sidor... vore ju lite konstigt om de tex skrev att "den är ganska bra" eller "den är INTE bäst".... men det skulle se rätt kul ut! :D

Självklart men jag tycker det är vilseledande

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Så när jag räknade på det blev det rätt så dyrt, så jag tog och byggde en hel bur i stället
Vilken sorts metall är buren byggd av?
Vanligt 4 kants järn? I såna fall är det ju inget svårt att kapa sig in+stängerna går att klippa med en vanlig bultsax.

Betong kommer inte funka någe bra, bara att banka sönder med en handslägga.
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Som Eniac säger så slår du knappast sönder armerad betong med en handslägga, tror du får de tufft även om du skulle använda en bilmaskin.

Vad tror du man bygger tex bukrar eller broar av?
Har du jobbat med armerad betong nångon gång?
Det är det jag sysslat med de senaste åren, och jag kan lova dig att om man armerar upp klumpen ordentligt innan så blir den omöjlig att banka sönder inom en överskådlig framtid.
Väl talat!:)

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
Om han inte skojar så tycks han ju ha en Dominator?

De tror jag inte är så gångbara annat än som joyrideobjekt för skitungar.

Spelar liksom inger roll vem som snor den pro´s eller skitungar lika tråkigt...

Men som du säger högst troligt att det är just skitungar som snor den för en Joyride!

Det har som jag redan informerat om varit tjyvar och hälsat på, en liten pickup och hade jag inte kommit i rätt ögonblick så hade dem då lyft upp den på flaket och åkt iväg :fakta

Och ej att förglömma precis som AndreasNo påpekade den har en polerad Hasplåt :mattias Därmed är den rätt så attraktiv på hojtjyvsmarknaden!

Anledningen till att jag funderar på att fixa en låsklump är att vi snart skall flytta... och vårat nya garage ligger lite skumt till.... det ligger mot en skog där ingen rör sig alltså kan tjyvarna jobba i princip ostört!:gnissla
Blir klumpen bra kan man även ha en utomhus precis utanför kåken:tummenupp .

Offtopic

:va Undrar när folk skall sluta tråka en för att man åker Dominator:confused:

Är det för att ni har haft en sån och hatar dem eller vad är problemet?

Är det verkligen så fånig/fjantigt/löjligt att åka på en Honda 650cc offroad?

Skall jag vara helt ärlig så tror jag att jag med min Dominator kan dra dem flesta sporthojar på detta forum i och med att jag har köpt till ett K&N sportluftfilter:yoparty !

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Skall jag vara helt ärlig så tror jag att jag med min Dominator kan dra dem flesta sporthojar på detta forum i och med att jag har köpt till ett K&N sportluftfilter:yoparty !
Varför vill du förstöra din hoj som du e så glad och stolt över med ett rackigt KN filter?:va
Angående lås och låsöglor så ere väll bara att ta fram en vettig konstruktion som passar ändamålet och sedan överdriva alla mått med ca 3ggr.
Jag tillverkade en egen låsögla med hjälp av en sådan där Märla som håller rälsen på järnvägen.

Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Offtopic

Ja ett öppet filter eller nåt sånt, säkert +20hk skulle jag tro.
Dessutom häcklade jag inte din Domin8or, jag var bara realistik, har själv ett par mindre intressanta hojar för proffs att stjäla men som snorungar säkert skulle försöka med.

en XR600 och en CB1100, cooooooooooola va?

Jag har dragit 25 styckna Goldwing på asfalt och med crossdäck med min XR600a, de hade inte en chans, ändå hade jag inget KN filter tyvärr, bara urtagen insats.

Dominatorn är väl kul? inte rå nog för mig, jag gillar grus, men som allroadhoj är den ju bra, tycker många av de andra liknade är för tunga och klumpiga.

Dominator-Rocks

Guest
Varför vill du förstöra din hoj som du e så glad och stolt över med ett rackigt KN filter?:va
Angående lås och låsöglor så ere väll bara att ta fram en vettig konstruktion som passar ändamålet och sedan överdriva alla mått med ca 3ggr.
Jag tillverkade en egen låsögla med hjälp av en sådan där Märla som håller rälsen på järnvägen.

Glad Ja! Stolt näääh!

För att filtret gör att jag kan dra dra ifrån alla andra knarrar!

Ja ett öppet filter eller nåt sånt, säkert +20hk skulle jag tro.
Dessutom häcklade jag inte din Domin8or, jag var bara realistik, har själv ett par mindre intressanta hojar för proffs att stjäla men som snorungar säkert skulle försöka med.

en XR600 och en CB1100, cooooooooooola va?

Jag har dragit 25 styckna Goldwing på asfalt och med crossdäck med min XR600a, de hade inte en chans, ändå hade jag inget KN filter tyvärr, bara urtagen insats.

Dominatorn är väl kul? inte rå nog för mig, jag gillar grus, men som allroadhoj är den ju bra, tycker många av de andra liknade är för tunga och klumpiga.

Tycker själv att Dominatorn är alldeles för tung! -30kg vore toppen :tummenupp

20Hk ha ha, det här som jag har är ett superfilter (svåra att få tag på) lämnar ifrån sig ca +55hk!

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Offtopic

Haha! Nu vet du hur det känns när folk angriper än helt i onödan (nämner inget speciellt tillfälle? )

Hur var det ordspråket lät? "Man skall behandla andra såsom man själv vill bli behandad/bemött" ... Nej, så kan det inte ha varit va? Då hade ju DU aldrig trackat någon annan .. :pannkyss

Peace out!

kraschandburn

www.varvstoppmc.se
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gsx-r 750 -00 Gul/svart/skrapad
Det är ju rätt skrämmande att alla förslag som kommit upp har någon haft en förklaring till hur man bryter sig igenom det. :va

Dominator-Rocks

Guest
Haha! Nu vet du hur det känns när folk angriper än helt i onödan (nämner inget speciellt tillfälle? )

Hur var det ordspråket lät? "Man skall behandla andra såsom man själv vill bli behandad/bemött" ... Nej, så kan det inte ha varit va? Då hade ju DU aldrig trackat någon annan .. :pannkyss

Peace out!

Du ha PM!

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom