Hade igår ett besök av en försäkringsförmedlare. Han verkade vettig och kompetent, å andra sidan hade han nog inte haft kvar jobbet så länge kan jag tänka mig.
Han kom med en del råd, problemet är att det enda jag är bra på inom den ekonomiska sektorn är att handla saker så jag tänkte vända mig till SH för att få en snabbkurs!
Först och främst: Är Maxima, som han representerade, ett vettigt företag?
Stämmer det att det är dumt att satsa pengar i pensionsförsäkringar nu? Han förespråkade kapital- och fondförvalting istället. Låter bra men vad betyder det??
Vad är fördelen/svagheten med en kapitalförsäkring i förhållande till t.ex. vanliga fonder eller fond-i-fond?
Finns det andra placeringar som skulle vara smartare?
Eller kan man bara chansa och hoppas?
Är jag helt korkad som har en del sparande i ett "högränte" konto?
Kanske är mina frågor naiva eller dumma men som sagt: detta är ett för mig obegripligt och lite ointressant område men vill samtidigt se till att min familj har en trygg framtid.
Han kom med en del råd, problemet är att det enda jag är bra på inom den ekonomiska sektorn är att handla saker så jag tänkte vända mig till SH för att få en snabbkurs!
Först och främst: Är Maxima, som han representerade, ett vettigt företag?
Stämmer det att det är dumt att satsa pengar i pensionsförsäkringar nu? Han förespråkade kapital- och fondförvalting istället. Låter bra men vad betyder det??
Vad är fördelen/svagheten med en kapitalförsäkring i förhållande till t.ex. vanliga fonder eller fond-i-fond?
Finns det andra placeringar som skulle vara smartare?
Eller kan man bara chansa och hoppas?
Är jag helt korkad som har en del sparande i ett "högränte" konto?
Kanske är mina frågor naiva eller dumma men som sagt: detta är ett för mig obegripligt och lite ointressant område men vill samtidigt se till att min familj har en trygg framtid.