TbA skrev:
Tar inte illa upp. Alla har rätt till sin åsikt.
Anledningen till att jag i vaga ordalag hänvisade folk till att googla fram undersökningen med blindprover var dels att jag inte ids göra det själv, dels att den visade att ca 53% mådde sämre i det rum som var elsanerat, motför det rum som innehöll krafiga elektromagnetiska fält.
Skillnaden var dock så liten att dom jämnade ut det till att det var 50/50.
Alltså gissar folk, och dom som gissade att dom var i rummet med elektromagnetiska fält påvisade rodnander på diverse kroppsdelar och upplevde hettande känsla (oavsett om dom gissat rätt eller fel).
När nu det är sagt, så vill jag bara inflika att jag själv använder handsfree till mobilen, mest av praktiska skäl, men även för att det är förbannat korkat att trycka en antenn mot kroppen ur vågutbredningssynpunkt.
Om antennen skyms av en kroppsdel skjuter telefonen till mer effekt för att kompensera, alltså är det bästa ur strålningssynpunkt (oftast) att hålla telefonen uppsträckt ovanför huvudet, men det ser en aning korkat ut.
Och för er som tror att det finns ett samband mellan elektromagnetiska fält och sjukdom, släng för h-vete ut klockradion ni har en decimeter från skallen flera timmar om dygnet, tala om taskigt konstruerad och dåligt skärmad hemelektronik, mäta magnetfältet från den om ni törs, eller från hårtorken,
En gigantisk, kortsluten spole och en oskärmad elmotor som man frivilligt riktar rätt in i pallet.
Rakapparaten som surrar i direkt hudkontakt är inte heller så lysande.
Det trådlösa hemmanätverket, eller dom trådlösa hörlurarna, DECT telefonerna som spyr ut modulerad radiovåg på skrivbordet hela dagarna, tyristorstyrda dimmers och termostater som låter som motorsågsmassakern över frekvensbanden....
Det finns mycket skit som strålar elektromagnetiskt, konstigt nog angrips oftast bara lysrör och datorer som dom stora bovarna i vår närhet, kan det bero på att man hör 50Hz brum från dom?
zopilote skrev:
Jag får ont i käken när jag pratar för länge i min DECT-telefon på jobbet. Bara på den sidan där jag håller telefonen och inte om jag använder handsfree. Slutsatsen jag drar av det, är att jag definitivt kan känna av strålningen från den telefonen, även om jag inte blir direkt sjuk av den...
Kanske beror det på att jag har amalgam i kindtänderna?
Så jag tror det är mycket möjligt att man kan känna strålning av olika grader. Sedan att man får allergiska reaktioner däremot tror jag är till största delen psykiskt.
Just my 50 cents...
Prova att hålla annat valfritt hårdplastobjekt mot sidan av huvudet samtidigt som du pratar i en timme, håller du på ett tag så blir den kinden varmare och du får förmodligen ont i käken också, oavsett om det är en telefon eller en tvålkopp.