Elöverkänslighet, är det på riktigt?

Elöverkänslighet, är det på riktigt?

• Antal röstningar
    0

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
zopilote skrev:
Jag får ont i käken när jag pratar för länge i min DECT-telefon på jobbet. Bara på den sidan där jag håller telefonen och inte om jag använder handsfree. Slutsatsen jag drar av det, är att jag definitivt kan känna av strålningen från den telefonen, även om jag inte blir direkt sjuk av den...
Kanske beror det på att jag har amalgam i kindtänderna? :3freak
Så jag tror det är mycket möjligt att man kan känna strålning av olika grader. Sedan att man får allergiska reaktioner däremot tror jag är till största delen psykiskt.
Just my 50 cents...
Skulle nog mer gissa på att det är sättet du håller telefonen och att du är medveten om att telefonen kommunicerar med basstationen via elektromagnetiskstrålning.

Jag är också elalergiker t.ex. när jag ibland meckar med en-fasspänning med strömmen påslagen och råkar få i mig elektricitet så börjar jag rycka, vråla, svära och ibland känna av lite smärtor. :p

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
TbA skrev:
Har arbetat med elöverkänsliga personer. Det är tyvärr på "riktigt".
Gemensamt för dessa är att dom utsatts för långvarig exponering av
"elektriska fält" som dom nonchalerat. Dom har tex känt rodnad och torrhet i ansiktet vid datoranvändning. Efter ett längre tag börjar de även få huvudvärk. Fortsätter man att exponera sig ytterliggare börjar det bli svårt att vara i närhet av drosslar och spolar som tex lysrör.

Det tar, som det verkar, ett bra tag att "utveckla" elöverkänslighet. När man sen är drabbad tar det ännu längre tid innan elöverkänsligheten "klingar" av.
Den enda lösningen för en drabbad är just att bo helt skild från el. Man har på vissa orter i landet byggt specialhus som har skärmade elkablar, Timer som bryter strömmen nattetid osv. Tyvärr har dom som drabbas inte bara sjukdomen att slåss mot, utan även allmänheten och läkarvetenskapen mot sig. Så självmord är nog, som någon skrev tidigare, inte helt ovanligt bland dom drabbade.

Sen finns det, tyvärr, personer som får alla nya sjukdommar som dom läser om i tidningarna. Det är ju ingen vidare tröst för dom som drabbats när de läser om miffon som gör bort sig och påstår att även de har just deras sjukdom.

Inte för att vara elak eller tyken mot dig eller din arb kamrat, men det är just sådana personer man testat i massor av blindtester, men inte kunnat se några samband alls då. Däremot kan dom mycket väl ha symtom som du sägar, och det ska tas på allvar.

Placeboprover på nya läkemedel är ochså lite kul.

Om man tar 100 personer. 50 av dom kommer att få riktig medicin (mot vad som helst). 50 av dom får "sockerpiller" (kallas så, men innehåller ingen socker) tabletter helt utan substanser.

Sedan frågar man alla om vad dom känt för biverkningar.

Av dom 50 som fick sockerpiller så kommer 25 pers att svara att dom kände sig illamående och trötta efter dom tagit tabletten... Så ÄR det!

Vad det gäller psykosomatiska sjukdomar så verkar det som att ångest är den största orsaken till sjukdomar idag. Allt ifrån fetma, alkoholism, till oförklariga hjärtsmärtor. Det är dock för avancerat för mig att börja orda om, eftersom jag aldrig kommer att orka jaga dom referenser som behövs, men nån psykolog borde det väl finnas här!

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
juha01 skrev:
Inte för att vara elak eller tyken mot dig eller din arb kamrat, men det är just sådana personer man testat i massor av blindtester, men inte kunnat se några samband alls då. Däremot kan dom mycket väl ha symtom som du sägar, och det ska tas på allvar.

Tar inte illa upp. Alla har rätt till sin åsikt.

Men om någon är intresserad, kan jag meddela att min dåvarande arbetskamrat drabbades tidigt. Hon hade sitt kontor ovanpå en transformatorcentral. Var sjukskriven i ett antal år. Bodde i en sommarstuga utan el. Men hade en förstående chef som hjälpte henne tillbaka. Vi hade flyttat till andra lokaler då. Hon fick ett helt skärmat (Nato) tangentbord, datorn helkapslad 5 rum bort, helkapslad och jordad skärm.

Nåväl, hon kom till mig en dag och visade mig hur hennes fingrar var alldeles röda med blåsor på fingrarna. Efter lite letande visade det sig att jordkabeln hade lossnat från tangenbordet, detta var i ett annat rum. Hon hade inte en susning om detta utan fick en omedelbar reaktion. En annan gång sade hon att hon hade svårt att sitta på sin vanlig plats när hon jobbade. När vi kollade undervåningen visade det sig att man där skruvat upp en lysrörsarmatur i taket, precis under hennes plats.

Det är när man får möta drabbade och själv se vilket helvete de har som man blir övertygad om att problemen de har är verkliga. Samt vilket oerhört motstånd de möter från omgivninigen,försäkringskassan och den etablerade "vetenskapen".

Jag kan förstå att folk som själva aldrig stött på problemet är tveksamma
och massmedias skriverier om alla möjliga nötter som uppger sig vara elallergiker spär bara på uppgifterna att det inte kan vara riktigt.

Men Jag är säker på att elöverkänslighet finns och skulle jag känna hetta i ansiktet när jag sitter framför en tv/dator skärm eller börja få huvudvärk vid elektriska apparater/lysrör så kommer jag inte att sitta kvar.

Ni andra får tro vad Ni vill.

Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
TbA skrev:

Det är det som är skillnaden mellan vetenskap och tro/antaganden.

Att hon däremot fick utslag tror jag på, men det går inte att se vid försök att det kommer av el.

Ett till exempel på sånt alla "vet":

Är det inte ganska otroligt att i princip alla har hört att man får ont i huvudet om man inte dricker tillräckligt med vatten. Faktum är att enda stället i forskningen där huvudvärk, i samband med vätskebalansrubbningar, förekommer är vid övervätskning! Inte vid undervätskning.

Samma sak att mamma alltid sagt att "du kommer att bli sjuk om du inte tar på dig en tröja"...
Faktum är att du blir inte ett dugg sjukare av att springa ute i shorts på vintern så länge du inte blir nedkyld. Med nedkyld menas att kroppstemperaturen centralt sjunker, och det är obehagligt.

Varför blir då folk sjukare på vintern? Jo, för att vi umgås och vistas mer inomhus och blir då mycket lättare smittade av andra. Inte för att vi "går med halsen bar utan halsduk"...

TbA skrev:
Det är när man får möta drabbade och själv se vilket helvete de har som man blir övertygad om att problemen de har är verkliga. Samt vilket oerhört motstånd de möter från omgivninigen,försäkringskassan och den etablerade "vetenskapen".

Om man inte skulle använda vetenskapen som bas, hur skulle vi då göra?

Om jag bor i england och trampar på en spindel och säger "det blir regn imorgon". Då kommer jag att ha rätt 300 ggr av 365.

Vetenskapen provar också att inte trampa på spindeln i ett års tid och sedan jämför resultaten.

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Hoj
trampcykel
Fotrally skrev:
Till att börja måste jag säga att ingen har idiotförklarat någon! Detta var en poll om vad "ni" tror.
:

Nej jag vet, det var i förebyggande syfte jag skrev det.

Fotrally skrev:
Men vaddå skulle tex en klocka kunna inducera energi i en människa?...det är jag då skeptiskt till...
:

Teoretiskt sätt ja, men i praktiken är det ju såklart försumbara mängder.

Fotrally skrev:
Jag undrar iaf hur man kan "överleva" tex åska om man inte tål elektronik...:confused:

Ja det kan man ju undra men saken är den att det är stora skillnader. Att köra en massa energi igenom kroppen vet och inser de flesta är direkt skadligt för hälsan. Det är tex därför man mäter hur varm huvudet blir av mobilstrålningen. Här snackar vi alltså ren energiöverföring. Vad som sedan händer på cellnivå är något helt annat. Likaväl som en kemisk allergen kan orsaka en anafylatisk chock och även död skulle man kunna tänka sig att en viss frekvens av elektriska eller magnetiska fält kan trigga samma kroppsliga reaktion hos en del personer.

Tidigare ansåg man att det bara var teknikfientliga och bakåtsträvande kärringar som drabbades men när nyutexaminerande teknikälskande elektronik- och data-ingenjörer drabbades fick många sig en extra tankeställare.

Historien är full av diverse uppfinningar som först hyllades men sedan efterhand visade sig vara riktigt farliga för oss.

Exempelvis:

Asbest
Röntgen
DDT
Amalgam (kvicksilver)
Homoslyr
Jazz
HipHop
osv

Faktiskt så har man nu också upptäckt att kolfiber kan vara tämligen onyttigt.

Framtiden lär utvisa hur det ligger till. Lycka till!!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
TbA skrev:
Tar inte illa upp. Alla har rätt till sin åsikt.

Anledningen till att jag i vaga ordalag hänvisade folk till att googla fram undersökningen med blindprover var dels att jag inte ids göra det själv, dels att den visade att ca 53% mådde sämre i det rum som var elsanerat, motför det rum som innehöll krafiga elektromagnetiska fält.
Skillnaden var dock så liten att dom jämnade ut det till att det var 50/50.
Alltså gissar folk, och dom som gissade att dom var i rummet med elektromagnetiska fält påvisade rodnander på diverse kroppsdelar och upplevde hettande känsla (oavsett om dom gissat rätt eller fel).

När nu det är sagt, så vill jag bara inflika att jag själv använder handsfree till mobilen, mest av praktiska skäl, men även för att det är förbannat korkat att trycka en antenn mot kroppen ur vågutbredningssynpunkt.
Om antennen skyms av en kroppsdel skjuter telefonen till mer effekt för att kompensera, alltså är det bästa ur strålningssynpunkt (oftast) att hålla telefonen uppsträckt ovanför huvudet, men det ser en aning korkat ut.

Och för er som tror att det finns ett samband mellan elektromagnetiska fält och sjukdom, släng för h-vete ut klockradion ni har en decimeter från skallen flera timmar om dygnet, tala om taskigt konstruerad och dåligt skärmad hemelektronik, mäta magnetfältet från den om ni törs, eller från hårtorken, :skrämd
En gigantisk, kortsluten spole och en oskärmad elmotor som man frivilligt riktar rätt in i pallet.
Rakapparaten som surrar i direkt hudkontakt är inte heller så lysande.
Det trådlösa hemmanätverket, eller dom trådlösa hörlurarna, DECT telefonerna som spyr ut modulerad radiovåg på skrivbordet hela dagarna, tyristorstyrda dimmers och termostater som låter som motorsågsmassakern över frekvensbanden....

Det finns mycket skit som strålar elektromagnetiskt, konstigt nog angrips oftast bara lysrör och datorer som dom stora bovarna i vår närhet, kan det bero på att man hör 50Hz brum från dom?

zopilote skrev:
Jag får ont i käken när jag pratar för länge i min DECT-telefon på jobbet. Bara på den sidan där jag håller telefonen och inte om jag använder handsfree. Slutsatsen jag drar av det, är att jag definitivt kan känna av strålningen från den telefonen, även om jag inte blir direkt sjuk av den...
Kanske beror det på att jag har amalgam i kindtänderna? :3freak
Så jag tror det är mycket möjligt att man kan känna strålning av olika grader. Sedan att man får allergiska reaktioner däremot tror jag är till största delen psykiskt.
Just my 50 cents...

Prova att hålla annat valfritt hårdplastobjekt mot sidan av huvudet samtidigt som du pratar i en timme, håller du på ett tag så blir den kinden varmare och du får förmodligen ont i käken också, oavsett om det är en telefon eller en tvålkopp.

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
juha01 skrev:
Att hon däremot fick utslag tror jag på, men det går inte att se vid försök att det kommer av el...

Nej det är just det som är problemet med elöverkänslighet. Det är inte så lätt att "provocera" fram i tester. Vi saknar idag redskap för att bevisa elöverkänslighet. Tyvärr innebär det att många fortfarande anser att elöverkänslighet inte finns. Därför att det saknas "vetenskapliga" bevis.
Hormoslyr, DDT och Neurosedyn var ju heller inte farligt så länge det saknades bevis.

Däremot är det ju alltid en början när man, som du juha01, kan aceptera att folk verkligen blir sjuka. Kan man sedan även se vilka åtgärder man blir bättre/mindre sjuk av så är man på på rätt väg.

Vi är tyvärr bara i början på detta problem och troligen långt från någon lösning. I framtiden kommer väll folk tycka att vi var dumma som inte begrep bättre. Eller som någon klok engång sa: Det enda vi vet säkert är att vi ingenting vet säkert.

*edit* Stavfel ...skriver ju som en kråka

Last edited:

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
ah17 skrev:
Historien är full av diverse uppfinningar som först hyllades men sedan efterhand visade sig vara riktigt farliga för oss.
...där var jag för sen, ber om ursäkt.

GuW skrev:
Och för er som tror att det finns ett samband mellan elektromagnetiska fält och sjukdom, släng för h-vete ut klockradion ni har en decimeter från skallen flera timmar om dygnet
Hehehe. Det var precis vad jag gjorde när jag jobbade där. Har däremot på senare år flyttat tillbaka den, av ren slöhet, så själv är jag, tydligen, inte drabbad.

juha01 skrev:
Det är det som är skillnaden mellan vetenskap och tro/antaganden...

Om man inte skulle använda vetenskapen som bas, hur skulle vi då göra?
Nej det är ju så vi jobbar inom industrisamhället. Men som jag skrev tidigare, bara för att vi ännu inte upptäckt eller "vetenskapligt" bevisat en sak betyder ju inte det automatiskt inte finns.

Quotar mig själv
TbA skrev:
Det där kanske inte lät så bra. Vad jag menar är att jag vet vad jag tror. Säger inte att jag vet eller har sanningen. Alla har rätt att tro vad man vill, men man bör ta andras sjukdomar eller problem på allvar. Idag är det så lätt att sätta stämpeln: -Psyksjuk, på alla åkommor som man idag saknar kunskap om.

-Sandman-

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 2004
Carcass skrev:
Det jag undrade mest när jag såg inslaget var hur de filmade det, med en koleldad kamera eller?

Huruvida fenomenet existerar eller inte är inget jag kan svara på, men jag tycker då det verkar som vissa av de drabbade uppför sig väl inbillningssjukt.

:D :D :D :D
fUNDERADE exakt på samma sak när jag såg det programmet :D :D

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
TbA skrev:
Nej det är ju så vi jobbar inom industrisamhället. Men som jag skrev tidigare, bara för att vi ännu inte upptäckt eller "vetenskapligt" bevisat en sak betyder ju inte det automatiskt inte finns.

Och det viktigaste av allt: Sanningen är föränderlig och man måste följa den forskning som finns. Det gäller inom all medicin. Annars blir man en trångsynt gubbe som inte kan ändra sina åsikter...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
TbA skrev:
Hormoslyr, DDT och Neurosedyn var ju heller inte farligt så länge det saknades bevis.

Skillnaden är väl att när man insåg att något kanske var lurt och började leta efter bevis så var det inga som helst problem att hitta dem. Vad gäller elallergi har vi en motsatt situation - hur man än letar efter bevis så finns det inga.

Vi är tyvärr bara i början på detta problem och troligen långt från någon lösning. I framtiden kommer väll folk tycka att vi var dumma som inte begrep bättre. Eller som någon klok engång sa: Det enda vi vet säkert är att vi ingenting vet säkert.

Så sant. Vi kan inte utesluta något innan vi kan bevisa att det inte är så. Vi lär aldrig hitta ett bevis på att människor inte kan reagera på elektriska fält. Det är nog snarare så att vi kan bevisa att vi ibland reagerar på elektriska fält. Däremot kan vi påvisa att de som upplever sig vara elöverkänsliga rent faktiskt inte reagerar på det de säger sig reagera på.

Finns en lätt lösning för varje person som säger sig vara elöverkänslig och vill ha kompensation. Blindtest. Låt personen under säg tjugo likadana försök exponeras för det de säger sig reagera på, utan att veta det, i hälften av försöken. Kan de få träff i tillräckligt många försök för att uppnå någon sorts statistisk signifikans är det ganska klart att de skall ha ersättning.

Tills det är bevisat får vi nog göra så. Det är inte konstigare än att testa folk som säger sig vara allergiska mot katter så att de reagerar på kattallergener - ett ganska givet försök för t ex en djurskötare som blivit djurallergiker och därför söker ersättning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
TbA skrev:
Nej det är just det som är problemet med elöverkänslighet. Det är inte så lätt att "provocera" fram i tester.

Problemet med elallergi är att det är så jävla lätt att prova.

Linda in en person i 25 meter skarvsladd som är kopplad till en 2kW last, fråga "känner du något"
Gör om testet 100 gånger, där du vid hälften av tillfällena har stoppat i kontakten i ett vägguttag, hälften av gångerna har du inte det.

Jag skulle vara nöjd och överbevisad om personen svarade rätt i 75% av fallen, men om dom gissar lika kasst som mig (eller ännu sämre) som inte påstår att jag känner av elektromagnetiska fält så är fallet solklart.

Sen att man kan framkalla blåsor på fingrarna av att trycka på tangentbord, det kunde folk med vanliga icke elektriska skrivmaskiner också, somliga gör det medvetet för att få omvärdens sympati och en sjukskrivning, andra gör det omedvetet för att dom sitter och spänner sig och är rädda för att det eventullt kan vara skadligt för dom och blir sjukskrivna trots att dom helst av allt vill jobba.

Folks psykologiska hälsa går däremot inte lika lätt att testa....

Mekzon

Snigel
Gick med
1 Aug 2005
Hoj
Ducati Streetfighter 848
Min mamma är elöverkänslig. Pga sin elöverkänslighet fick hon bytabort sit jobb som hon gillade jätte mycket mot ett annat som hon skulle kunna göra nästa vad som helst för att slippa.
Ett argumen jag har hört minst 1000ggr är: "Jag som har varit i såååå mycket el utan att bli sjuk, det är bluff".
Till det argumenetet är mitt svar: "Jag har klippt massor av gräs utan att bli allergisk, gräsalergi är en bluff".
Dyslexi ät troligen psykiskt, det går inte att se på några blodprov.

Last edited:

FreddaGädda

Guest
Instämmer med förgående talare. Min polares far var en gång i tiden överkänslig för elektricitet. Han kände liksom en slags hetta mot huden. I hans fall gick det att träna bort med nån slags övning typ akupunktur.

Själv tycker jag mig känna av mobiltelefonen i fickan. Har haft ett par genom åren, och min första(nokia 3210) var värst. Efter en dags bärande på den kändes det ganska mycket i vederbörande lår. Den k700i jag har nu känns knappt av i jämförelse

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
Cancerrisk?

Jag kan mycket väl tänka mig att man påverkas av allt som finns omkring en, ibland mycket och ibland lite, ibland för att man känner sig hängig från början och ibland för att man faktiskt är allergisk mot just det man påverkas av; el, katter, nickel m m..
Psyket är ingen liten detalj utan kan mycket väl förstärka eller förminska reaktionerna, likaså allmäntillståndet för tillfället..

Men om jag inte minns fel är t ex testikelcancer överrepresenterat (eller har i alla fall varit) hos lokförare. Det kan bero på att endast män med rätt anlag har sökt till denna bransch, men det kan också bero på att de i princip sitter på nån slags transformator hela dagarna... och där tror jag faktiskt inte på att det är psykiskt..

Själv upplever jag nästan alltid min allergi kraftigare när jag mår dåligt innan eller är på allmänt dåligt humör..
Är jag riktigt glad och uppåt kan jag fika hemma hos någon med katt t ex... (inte så länge, men en stund iaf... :) )

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Så länge det inte finns några vetenskapliga studier som visar på att elöverkänslighet existerar betraktar jag fenomenet som psykiskt så länge vi talar om svaga elektriska fält. Lokförare är nog en helt annan sak.
Jämförelser med gräsallergi håller inte...gräsallergi är bevisad.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
lee skrev:
Så länge det inte finns några vetenskapliga studier som visar på att elöverkänslighet existerar betraktar jag fenomenet som psykiskt så länge vi talar om svaga elektriska fält. Lokförare är nog en helt annan sak.

Man kan äta antihistaminer och slippa allergier av olika slag. Elöverkänslighet har väl ingenting med histaminer att göra?

En kompis flyttade in i en lägenhet som tidigare beboddes av en "elallergiker" och han påstod sig ha "elsanerat" lägenheten... Det visade sig att han hade stoppat in pet-skydd (såna där man sätter i för att barn inte ska stoppa in fingrar) i eluttagen...

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
lee skrev:

Nja, jag skulle nog säga att gräsallergijämförelsen inte håller av andra orsaker, men vad jag ville få fram är just att alla kan känna av saker olika, dessutom olika från gång till gång.
Jag är övertygad om att elallergikerna har riktiga besvär, dessutom är jag övertygad om att viss påverkan kan ge problem, vilket jag ville belysa med mitt lokförarexempel, men jag är inte övertygad om att slutsatsen måste bli att man fysiskt kan bli allergisk mot el..
Jag skulle kunna tänka mig att till exempel stress är en bidragande faktor på något sätt..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jag kan känna av det på jobbet men vi har grymma onormala magnetfält o strömmar.

men det e bara i närheten av strömskenor.
dom e grymt stor.

får som tur e bara huvudvärk :huvet

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
juha01 skrev:
Och det viktigaste av allt: Sanningen är föränderlig och man måste följa den forskning som finns. Det gäller inom all medicin. Annars blir man en trångsynt gubbe som inte kan ändra sina åsikter...

Jag vill inte verka taskig på något sätt, men jag tycker att det låter som att det finns en övertro på forskning och sk. forskare. Det är inte särskilt svårt eller omöjligt att vinkla eller frisera forskningsrapporter för att få fetare anslag.

Sunt förnuft är ett gammalt uttryck, använder inte folk det längre?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy