Elöverkänslighet, är det på riktigt?

Elöverkänslighet, är det på riktigt?

• Antal röstningar
    0

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Blip skrev:
Jag vill inte verka taskig på något sätt, men jag tycker att det låter som att det finns en övertro på forskning och sk. forskare. Det är inte särskilt svårt eller omöjligt att vinkla eller frisera forskningsrapporter för att få fetare anslag.

Sunt förnuft är ett gammalt uttryck, använder inte folk det längre?

Man kan inte basera något på annat än vetenskap när det gäller medicin. Hur skulle det annars vara?

"Min mormors kompis hade en grej att om hon gjorde sylt, så bröt alltid grannen lårbenet" eller nåt.

Alltså: Är du elöverkänslig och tex får utslag av att sitta vid en datorskärm.
Ja då får du vara med om ett experiment där du får sitta vid en skärm i x antal timmar, fast vid två olika tillfällen. Ena gången är den inkopplad, andra gången är den inte det (och du vet givetvis inte om när). Detta upprepas 20 ggr vid olika dagar/tidpunkter. Sedan ska du säga vilken av gångerna den var på!

Detta borde ju kunna påvisa en elallergi?? Allra helst när vi upprepar provet 20 ggr med samma intervaller som vid första testet, utan att ha kopplat in någon el alls!

För att ytterligare säkerställa provet, så kör vi 20 ggr med strömmen inkopplad varje gång.
Givetvis ska personen inte veta något mer än att han/hon ska säga när hon känt obehag av strömmen.

Problemet med dessa personer är att dom svara likadant vid alla prov! Ungefär samma sannolikhet och säkerhet som gissning... HUR kommer detta sig?? Ja, för att det inte är elen som orsakar problemen kanske.

Detta är vetenskap. Och att du kan göra om testet och fortfarande kunna jämföra resultat.

Andra förslag??

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
juha01 skrev:
"Min mormors kompis hade en grej att om hon gjorde sylt, så bröt alltid grannen lårbenet" eller nåt.
Eller som den gamla klassikern:

"Jag känner en snubbe som åt ett kilo tomater, han dog..."
"Åfan, jag visste inte att tomater kunde vara giftiga"
"Giftiga, näe han satt på järnvägsspåret och åt, men då kom malmtåget"

Jag håller med i allt du säger, för att jag ska tro på elallergi som en sjukdom orsakad av elektriska fält så kräver jag faktiskt reproducerbarhet.

Det är det minsta man kan kräva för att anse något bevisat, man behöver inte nödvändigtvis veta vad i kroppen som påverkas, eller ens av hur starka fält, men man måste faktiskt kunna påvisa reproducerbarhet av något slag.

Ungefär som ett pricktest vid allergi, man måste kunna få fram en reaktion vid ett kliniskt test.

Jag säger för den sakens skull inte att någon som lider av "elallergi" medvetet bluffar, jag vet att folk har fått sina liv förstörda av vad dom kallar elallergi, men om dom hävdar att det räcker att sitta vid en bildskärm, ett lysrör eller kanske t.o.m att ha en batteridriven klocka på armen, då måste man ju kunna reproducera det genom att sätta personen under ett lysrör, vid en bildskärm eller spänna fast en batteridriven klocka på dom.

Jag säger däremot att påfallande många fall av elallergi dyker upp bland folk som inte har alla indianer i kanoten, faktum är att samtliga fall jag känner till har rört sig om folk som har antingen pratat om konstiga konspirationer (att vi drogas genom dricksvattnet), att vi avlyssnas av någon hemlig polis genom mikrofoner i lyktstolpar, eller andra totalt befängda saker.
Det, sammantaget med den höga självmordsfrekvensen bland dessa "elallergiker" gör att jag tror att problemen sitter i den mentala hälsan.
Därmed inte heller sagt att alla "elallergiker" har totalt tomteland under mössan.

Psykisk ohälsa tar sig alla möjliga underliga uttryck, allt mellan magsår, högt blodtryck, eller allmänt illamående i situationer man inte tycker om, till blåsor på fingrarna när man skriver på ett tangentbord för att man är stressad på jobbet.

Modifier

Medlem
Gick med
26 Jan 2005
Hoj
Cbr 600 F -1994 omb till f4 i -01
Har elallergi i familjen så jag vet att det existerar !,det var
bara till att montera ner allt som har med "spotlights" att göra
för att lindra besvären något.

Vet att det finns extrema grader av denna allergi som tur är
så var det ganska mild grad i vår familj.

Softat lju,typ inga apparater på standby i onödan osv..som tur
är har man ju eget nu och kan slösa med el som en idiot :)

/j

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Modifier skrev:
Har elallergi i familjen så jag vet att det existerar !,det var
bara till att montera ner allt som har med "spotlights" att göra
för att lindra besvären något.

Nu orkar jag inte skriva mer... Läs tråden, det är svar nog.

GuW skrev:
Jag säger däremot att påfallande många fall av elallergi dyker upp bland folk som inte har alla indianer i kanoten, faktum är att samtliga fall jag känner till har rört sig om folk som har antingen pratat om konstiga konspirationer (att vi drogas genom dricksvattnet), att vi avlyssnas av någon hemlig polis genom mikrofoner i lyktstolpar, eller andra totalt befängda saker.
Det, sammantaget med den höga självmordsfrekvensen bland dessa "elallergiker" gör att jag tror att problemen sitter i den mentala hälsan.
Därmed inte heller sagt att alla "elallergiker" har totalt tomteland under mössan.

Psykisk ohälsa tar sig alla möjliga underliga uttryck, allt mellan magsår, högt blodtryck, eller allmänt illamående i situationer man inte tycker om, till blåsor på fingrarna när man skriver på ett tangentbord för att man är stressad på jobbet.

Det är det som är det viktiga i debatten. Att inte förneka symtomen! Symtomen ska tas på högsta allvar, men dom kommer nog av en helt annan orsak än el.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ha ha va roligt.

Nog finns det nissar i skogen som är hyperkänsliga mot el Psykiskt. Klart man kan känna av electromagnetiska fält, har vi människor alltid kunnat mer eller mindre, precis som mätinstrumenten. Katter gillar att ligga i elektromagnetisk strålning människor gör det ej.

Jag får ont i skallen av min mobil men har löst problemet med handsfree, funkar att prata i en ca 5-10min sen slår det in. Att huvudet blir varmt på den sidan man pratar är ju självklart, precis som att maten blir varm i micron eller att det aldrig var snö runt antennen på dom gammla biltelefonerna. Lika så så får jag en sjujäkla huvudvärk när jag är inne vid ställvärk eller trafostationer, händer ju att jag måste det och då är det bara att bita i det sura och knalla dit. Det första jag gjorde var att rycka ur sladden ur klockradion brevid sängen, låter mobilen vara ringklocka i stället dock placerad en bit ifrån. Känner även en hetta i ansiktet vid datorn, avhjälptes snabbt med att införskaffa en LCD skärm som strålar betydligt mindre.
Lite lustigt att man jobbar med skiten och lider av det på samma gång, har dessutom EMC mätutrustning och arbetar en hel del med EMC lösningar. Slumpens skördar, men faktum är att både far och farmor är lite kinkiga med huvudvärk vid kraftig exponering utav elekromagnetisk strålning.

Men att känna av armbandsur och andra skitsaker tror jag inte på. Strålningen i vår omgivning är ju mer än dessa saker ca 0,01-0,02 micro tesla i atmosfären (här omkring)och då fungerar nog klockan som ett skydd eftersom en bouett ger en viss typ av skinneffekt. Om dessa personer visste bara lite om EMC så skulle deras ljugeri vara vattentätt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Qwerty skrev:
Ha ha va roligt. (klippt bort en massa)
Att huvudet blir varmt på den sidan man pratar är ju självklart, precis som att maten blir varm i micron eller att det aldrig var snö runt antennen på dom gammla biltelefonerna.

Bullshit, jag har tillstånd att mata ut 1000W ERP på frekvenser långt högre än något mobiltelefonsystem någonsin har använt (du säger gamla mobiltelefoner, jag antar att du menar NMT 450, eller möjligen 900/1800MHz om vi snackar GSM), dom värsta NMT telefonerna matade ut 25W.

Anledningen till att det aldrig var snö runt antennerna var helt enkelt att dom ledde ut värme ur kupen.

För att höja din hudtemeratur märkbart med 5W ERP (så mycket har inga handhållna telefoner i dag) så lär du få hålla på 24/7 x 365

Jag hävdar fortfarande att du får samma uppvärmning om du håller en tvålkopp i plast mot kinden samtidigt som du pratar.

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
GuW skrev:
Jag hävdar fortfarande att du får samma uppvärmning om du håller en tvålkopp i plast mot kinden samtidigt som du pratar.

När jag var yngre och satt i telefon med mina väninnor (en sån där stor grå med nummerskiva på) så blev mitt öra alldeles rött efter ett tag... så på sätt och vis har jag testat din princip... :) (för den sortens telefon strålade väl inte så mycket...)

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
GuW skrev:

Problemet med folks sk. erfarenheter är åter att dom inte provat att testa det hyfsat ordentligt.

Prova håll en avstängd mobil mot örat och jämför. Blindtest givetvis, och upprepade gånger.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Minimorran skrev:
När jag var yngre och satt i telefon med mina väninnor (en sån där stor grå med nummerskiva på) så blev mitt öra alldeles rött efter ett tag... så på sätt och vis har jag testat din princip... :) (för den sortens telefon strålade väl inte så mycket...)

Vad är det med tjejer och telefoner?
Det verkar som om alla tjejer går igenom en period i sitt liv där alla telefonsamtal kortare än två timmar är felringningar.

Men du framförde vad jag ville ha sagt utmärkt!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy