EL-Mito

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Klok tanke och visst går det, men då behöver TS en annan motorstyrning eller så bygger han en själv. Dock förstår jag inte varför hojen skulle väga mer, man använder ju samma motor för att generera ström som man använder för att få bakhjulet att rulla. Inget konstigt med det, en elmotor och en generator är samma sak.

Jag tänkte någonstans långt bak i huvet att motorns rotationsriktning måste reverseras för att generera ström, vilket isåfall skulle kräva någon typ av växellåda som kan aktiveras av bromsarna... Jag är inte så hipp på det där med el, utan jag tänkte väl mest rent simplistiskt att "motorn snurrar i en riktning innebär ström ut, motorn snurrar i andra riktningen innebär ström in":D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag tänkte någonstans långt bak i huvet att motorns rotationsriktning måste reverseras för att generera ström, vilket isåfall skulle kräva någon typ av växellåda som kan aktiveras av bromsarna... Jag är inte så hipp på det där med el, utan jag tänkte väl mest rent simplistiskt att "motorn snurrar i en riktning innebär ström ut, motorn snurrar i andra riktningen innebär ström in":D
Så funkar det inte...
Ström in --> Moment ut
Moment in --> Ström ut.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Så funkar det inte...
Ström in --> Moment ut
Moment in --> Ström ut.

Isåfall behövs ingen växellåda och vikten håller sig konstant:)

TS skulle ju i och för sig kunna bygga en dynamo som aktiveras/trycks mot hjulet i och med bromspumpens aktivering, isåfall behövs varken annorlunda motorstyrning eller växellåda. Vikten blir dock något högre tack vare extra hårdvara...:D
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Isåfall behövs ingen växellåda och vikten håller sig konstant:)

TS skulle ju i och för sig kunna bygga en dynamo som aktiveras/trycks mot hjulet i och med bromspumpens aktivering, isåfall behövs varken annorlunda motorstyrning eller växellåda. Vikten blir dock något högre tack vare extra hårdvara...:D
Haha, ja jag låter det vara TS bekymmer, men han lär inte komma jätte långt 48v/60ah. En timme kanske om han kör snålare än snålast. :D
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Haha, ja jag låter det vara TS bekymmer, men han lär inte komma jätte långt 48v/60ah. En timme kanske om han kör snålare än snålast. :D

En timme på en EL-hoj är rätt mycket om man tänker att man annars behöver gå...

Sjukt coolt bygge för övrigt!
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Det är trevligare att köra med bromsåtervinning och det ger ju bara sämre rull när du använder det (vilket liksom är hela poängen). Nackdelen inom racing är att motorn alltid får jobba vilket lätt leder till överhettning men det borde inte vara ett problem vid gatåka. Nåja, har du nu satsat på en controller utan den funktionaliteten så är det knappast värt att byta. Samma investering i batterikapacitet ger säkert en större ökning av räckvidd.

Kul bygge iaf!
Lagom budget/kvalitet för att vara vettigt och ser väl utfört ut. Hatten av.

Jag tror faktiskt budgeten inte e helt galen även om man vill sälja cykeln senare, blir ju ändå mindre än halva priset mot en zero lr liknande.. men kanske fel o jämföra.

Är du inblandad i nåt mavizen svenskteam i ttxgp? var kan man hitta bilder o info på de? hemsida?
/micke
 

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag tror faktiskt budgeten inte e helt galen även om man vill sälja cykeln senare, blir ju ändå mindre än halva priset mot en zero lr liknande.. men kanske fel o jämföra.

Är du inblandad i nåt mavizen svenskteam i ttxgp? var kan man hitta bilder o info på de? hemsida?
/micke

Släng på lite tema klistermärken, och bli sponsrad?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En timme på en EL-hoj är rätt mycket om man tänker att man annars behöver gå...

Sjukt coolt bygge för övrigt!

Fast nu pratar vi nog inte en timme extra som man kan få ut av återladd, utan en timme körning per laddning totalt och kanske lite mer med återladd... Tror jag:)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
En timme på en EL-hoj är rätt mycket om man tänker att man annars behöver gå...

Sjukt coolt bygge för övrigt!
Faktum är att det kanske går snabbare att gå om du ska köra i en timme... 48v * 60ah = ca 2,3kWh - 300W i förluster = Att han måste köra med en snitt effekt på 2kW (2,72hk).

Blir nog inte jätteroligt att köra den där timmen men jag måste säga att jag tycker att det är ett jätte bra initiativ! :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag tror faktiskt budgeten inte e helt galen även om man vill sälja cykeln senare, blir ju ändå mindre än halva priset mot en zero lr liknande.. men kanske fel o jämföra.

Är du inblandad i nåt mavizen svenskteam i ttxgp? var kan man hitta bilder o info på de? hemsida?
/micke

Svårt att sälja begangnade elfordon iom att batterierna är förbrukningsvara och samtidigt en stor del av kostnaden. Samtidigt har ingen tillverkare sålt några större volymer än och det är svårt att bestämma värdet efter en likande produkt som inte säljer.

Jag har varit involverad i Morris Motorcycles men den satsningen ligger nere pga bristande engagemang. Det fanns lite bilder på vår hemsida men den ligger tydligen inte uppe längre. Är det något särskilt som söks så kan jag kanske leta upp några bilder.

Edit: Några bilder finns visst här
 
Last edited:

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Svårt att sälja begangnade elfordon iom att batterierna är förbrukningsvara och samtidigt en stor del av kostnaden. Samtidigt har ingen tillverkare sålt några större volymer än och det är svårt att bestämma värdet efter en likande produkt som inte säljer.

Jag har varit involverad i Morris Motorcycles men den satsningen ligger nere pga bristande engagemang. Det fanns lite bilder på vår hemsida men den ligger tydligen inte uppe längre. Är det något särskilt som söks så kan jag kanske leta upp några bilder.

Ok det var ju trist :/ det hade vart kul o se lite bilder på hojen utan kåpor.. vilka motorer, batterier .m.m budget?
På mässan pratade jag med peter linden o spanade in deras hoj, det e ju oxå ett fräckt projekt som tyvärr också ligger lite på is.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ok det var ju trist :/ det hade vart kul o se lite bilder på hojen utan kåpor.. vilka motorer, batterier .m.m budget?
På mässan pratade jag med peter linden o spanade in deras hoj, det e ju oxå ett fräckt projekt som tyvärr också ligger lite på is.

Mässan ifjol då antar jag eller är han där i år med?
Vi hade egen monter bara runt hörnet från Peters hoj, du skulle kommit och snackat med mig också.

Vi körde med en standard Mavizen. Den kostade ca 300 000kr och var inte värd att ens bygga vidare på om man ville vinna. Jag har skissat på en (VM-vinnar)hoj som aldrig blev av att bygga och den hade kostat mer än så bara i delar för att inte tala om hur många timmar det hade gått åt.
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Mässan ifjol då antar jag eller är han där i år med?
Vi hade egen monter bara runt hörnet från Peters hoj, du skulle kommit och snackat med mig också.

Vi körde med en standard Mavizen. Den kostade ca 300 000kr och var inte värd att ens bygga vidare på om man ville vinna. Jag har skissat på en (VM-vinnar)hoj som aldrig blev av att bygga och den hade kostat mer än så bara i delar för att inte tala om hur många timmar det hade gått åt.

nepp mässan iår, i torsdags. Okej, ja den tiden o pengarna trollar man ju inte direkt fram :/
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har skissat lite på en elhoj med halbach-motor och med A123 systems cell, AMP20. De går att få tag på för runt 55$/cell och det finns även som en mindre modell, AMP15, som dem säljer ut för 30$ just nu www.a123rc.com.
300 000 för en elhoj låter väldigt mycket. Jag hade åtminstone kunnat bygga två hojar med ovanstående grejer för det priset. De hade nog dessutom varit bättre.

Edit: En sådan hoj hade jag räknat med att att kunna klämma i 210 celler i, med en sammanlagd kapacitet på 13,5kWh. Det kan ju jämföras med TS 2,3kWh.
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har skissat lite på en elhoj med halbach-motor...

300 000 för en elhoj låter väldigt mycket. Jag hade åtminstone kunnat bygga två hojar med ovanstående grejer för det priset. De hade nog dessutom varit bättre.

Edit: En sådan hoj hade jag räknat med att att kunna klämma i 210 celler i, med en sammanlagd kapacitet på 13,5kWh. Det kan ju jämföras med TS 2,3kWh.

Jämför du med Mavizen när du skriver att 300 000kr är dyrt så kan jag bara hålla med men tänk på att dom vill vara ett vinstdrivande företag och dessutom har EXTREMT få producerade hojar att slå ut utvecklingskostnaden på. Hur många timmar har du räknat med att lägga och hur mycket budgetarar du för egen tid?

Halbachmotorn verkar intressant men det såg inte ut som att en motor i vår storlek var på väg ut på marknaden snart direkt.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jämför du med Mavizen när du skriver att 300 000kr är dyrt så kan jag bara hålla med men tänk på att dom vill vara ett vinstdrivande företag och dessutom har EXTREMT få producerade hojar att slå ut utvecklingskostnaden på. Hur många timmar har du räknat med att lägga och hur mycket budgetarar du för egen tid?

Halbachmotorn verkar intressant men det såg inte ut som att en motor i vår storlek var på väg ut på marknaden snart direkt.
Nja jag budgeterar inte direkt egen tid, bygger helt enkelt på fri tid, fritiden alltså.

Haha, nej halbach är inget som finns för våra storlekar, eller jo det finns faktiskt en på 150kW som är lika tjock som den lilla men med en diameter som ett bakhjul, den väger ca 18kg om jag inte minns fel.

Halbach bygger man själv, i normala fall. Att bygga en elmotor lär inte vara speciellt svårt och man kan t ex bygga flera stycken av den lilla varianten och lägga dem på samma axel för att få ut mer kräm. Man kan även göra om axeln till rotor istället för stator som i länken jag skickade. Ta en titt i min tråd på elektronikforumet: Motorbyggegerillan
 
Last edited:

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
försvarar min kära elräser o nämner att det faktiskt är 51*60= ca3kWh =)

typ mitt batteripack fast från en återförsäljare i usa (ja beställde från GBSsystem direkt)
http://elitepowersolutions.com/products/product_info.php?cPath=27_29&products_id=169
Vi kan säga så. Det är iaf inte speciellt mycket men det är bra av dig att ha byggt en som sagt! Det gillas! :)
Är väl bekant med GBS batterierna, samma system finns förresten här till ett bättre pris. ;)
Vad gav du för paketet?
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
www.launchpnt.com/Default.aspx?app=LeadgenDownload&shortpath=docs%2flaunchpoint-halbach-motor-presentation-2010.ppt Jag hade fel som vanligt. Den stora motorn var på 150hk, vägde 15kg och var 18tum bred.

Vill man göra en lämplig för ett bakhjul är det bara att dimensionera ner den till t ex 16tum och vill man fortfarande ha den lika stark så kan man bygga på ett lager. Då lär man nog få ut runt 200hk kontinuerligt och kanske uppemot 300-400hk i toppeffekten. -Vi pratar givetvis bakhjulshästar.
 
Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top