EL-Mito

Slangan

RIP Marco #58
Gick med
4 Nov 2003
Ort
beijing & Småland
Hoj
Gixxer 7/11, 2 st Ur- gixxer 750 & rsv mille
tjena !

snyggt bygge. riktigt imponerande.
jag tänkte kapa tråden lite kvickt. sorry.

Nedan ser du några bilder på min el-moppe. bor i Kina så det är ju klart man ska testa el-konceptet.
mitt batteri är ett 48v/20ah lithium. och det kostar ca 2000 sek här färdigt inkl. laddare, batteri låda med handtag samt färdig kontakt till moppen. rätt dyrt kan tyckas. som referens ställde jag en liter juice bredvid. så lådan är smidig och inte särskilt tung. jag har aldrig kört ner batteriét till noll utan jag laddar det fullt varje kväll. har kört 35 km som längst och det fanns ingen tendens till cut/off lr liknande. jag tror jag klara ca 50 km blandad körning minst.
toppfart ca 55-60 kmh.

nu till frågan. vet du/ni om det går att köpa betydligt kraftigare och uthålligare batteri till min moppe på nätet ngnstans i världen ? jag undrar för enl hörsägen är det kraftigaste som går att köpa i butik här är på 60v/60ah.
och de ska tydligen kosta 3500-4000 sek. jag är helt nollställd på el, men börjar tycka det är intressant nu när man väl börjat använda det själv. Och man vill ju alltid ha mer effekt och längre räckvidd.

Ideer om batteri trim till moppen mottages. hittelön blir en rejäl fylla i peking om ni hittar hit på egen hand.
Mvh


20120925_170452 (2).jpg20120922_181014 (2).jpg20120922_181031 (2).jpg
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Hejsan, bättre sent än aldrig.. Men någorlunda svar på din fråga, antagligen är controllern som sitter på hojen begränsad till o lämna kanske max 60A o köras på 48V så ett bättre batteri hjälper mest bara räckvidden sålänge du inte kan byta controller. Elmotorn kan ju i princip "trimmas" bara så mkt det går innan den brinner upp :) kan man inte ta på den med handen är den för varm. www.goldenmotor.com har till o med såna färdiga låder som du har. Deras största är 48V 30Ah.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det är nog fel tid att sälja hoj tyvärr men hoppas du får sålt den!

Bygger du en hoj med riktigt bra celler och en Halbach Array-motor blir jag riktigt impad! Halbachmotorn får man nog tyvärr sätta ihop själv, men en LMC-motor hade inte suttit fel heller! :yoparty

Ha de!

Edit: D95B är en ny modell från LMC, den ser riktigt bra ut! Hade jag haft ett garage hade jag joinat dig.
 
Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Du får spika ditt RAM-AIR på den också i form av en fläckt som driver en generator :) borde kunna boosta 5km/h till :)
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
japp o montera en dynamo i framhjulet med så blir det en evighetsmaskin :)

thorped: LMC D95B och AGNI 95R verkar väldigt snarlika. Ett fördel är väl att LMC tillverkas i England istället för Indien.

Ett lagom nytt projekt hade vart en LMC D95B och samma batterier jag kör nu fast 72V 60Ah. 72*400A=28,8Kw och lv-regga i nåt 600-sporthojchassi. Kunde ju bli en rolig landsvägshoj.
Batterierna pallar väl inte 400A under längre stunder men på en landsvägshoj som inte körs fullgas hela tiden kunde det funka. Tror cycleanalysten har nån funktion så den kan strypa effekten om motor eller batteri går för varmt med..
Jag är inte sugen o sätta mej in i, bygga och lägga pengar på lipo. Eller en Halbachmotor..

Ett annat roligt projekt kunde vart en caferäser med en borstlös Motenergy, sevcon controller och 48V.

För övrigt var jag i Assen i somras och voluntärarbetade i Mavizen teamet en helg i depån, det var skoj och lärorikt men.. jag är inte sugen på o göra nåt liknande projekt efter att ha sett alla problem dom hade och inte minst den ekonomiska biten..
När jag kom dit på torsdagkvällen hade Justin råkat punktera en turnigycell med en kniv så det börjat brinna en massa, 3 stycken AGNI-motorer brann upp under helgen med. Dont use agni motors for racing var lektionen :p
Men Munchteamet och Kinateamets AC-cyklar är ju fantastiskt snygga byggen. Lite mera pengar bakom där dock..

Jag hoppas miton kan bli såld, var iaf en o tittade igår som kanske köper :)
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
LMC eller AGNI, sak samma. Jag hade valt den billigaste.

Dock tycker jag inte att du ska använda dig av likadana celler som till miton.
Inget ont om dom men kollar man på specifikationen så är dom inte bra. Nått man bör tänka på när man bygger elfordon är att använda så små celler som möjligt för att fylla det tänkta utrymmet så väl som möjligt.

Jag har väl nämnt AMP20-cellerna innan och jag fortsätter att förespråka dom. Dom är i särklass bäst på marknaden om man bortser från opålitliga LiPo.

Men det finns ju fler celler att ta hänsyn till. Thunder Sky är ett bra exempel som gör celler liknande dina. Dock har dom en lite annan kemi, LiFeYPo4, som gör att dom klarar ca 7000cykler innan 80%. Jag anser nästan att det är för mycket för att applicera dom på en motorcykel, då är det bättre att använda effektivare celler.

Den här tabellen är färsk och den visar att GBS är sämst av dessa 3:

AMP20
137,5Wh/kg
250Wh/l
1,7-2Wh/$
3000cykler till 90%
5C/23C

Thunder Sky 100Ah
100Wh/kg
131Wh/l
3Wh/$
7000cykler till 80%
3C/20C

GBS 60Ah
83,5Wh/kg
122Wh/l
1,5Wh/$
1500cykler till 80%
3C/10C

Detta är anledningen till att jag förespråkar AMP20. Men nu går det dåligt för A123 systems, dom hotas av konkurs tyvärr.

Det finns även en del cylindriska celler som kan vara bra, t ex: http://www.a123rc.com/goods-476-LiFePO4+Battery+Cells+38120S+32V+10Ah+big+capacity+.html

Nåväl, nu har jag gjort min predikan för den här dagen.

Ha de!
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag ska knipa käft tror jag, annars blir jag bara arg över diverse saker, men det är inte mitt bygge så jag borde nog skita i det.

Jag ska sammanställa nått eget innan jag nämner AMP20 igen... :glömdet
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Vart hittar du det? 7000 cyclar kan inte stämma.
Rent allmänt när man läser på forum brukar ju många förespråka GBS även fast dom är lite dyrare för dom är aningen bättre.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jämför man med övriga batterier är dom inte bra, iaf inte teoretiskt. Hur dom är i praktiken vet du bättre än jag även om du väl inte har testat nått annat Litiumbatteri?

Det var en kille på en av NyTekniks "kommentarer" som gav mig den infon.
Plus dessa länkar:
http://www.ev-power.eu/index.php?p=p_46&sName=lifeypo4-cells-(3.2v)
http://gwl-power.tumblr.com/post/285990050/faq-frequently-asked-questions-what-is-the-4-25
http://www.diyelectriccar.com/forums/showpost.php?p=232276&postcount=2
http://www.diyelectriccar.com/forums/showpost.php?p=206630&postcount=8

Edit: 8000cykler vid 70%, sorry!
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Jag tycker det kan vara en aning förvirrande när återförsäljare anger en sak och tillverkarn anger en annan.

Hur kan den Polska firman säga 8000cykler vid 70% när fabriken i kina bara anger 5000 vid 70% och 3000 vid 80%.
3000cyklar är ju vad GBS oxå anger vid 80%.

http://gwl-power.tumblr.com/post/285...at-is-the-4-25
http://en.winston-battery.com/index.php/products/power-battery/item/wb-lyp60aha?category_id=176
http://www.gbsystem.com/products-show-en.asp?id=45

Är det inte förvirrande?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo visst är det det, blir så när det inte finns några klara riktlinjer över hur man ska mäta. En sak är iaf säker, kineser ska man inte lita på.

Återkommer imorgon, god natt!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
GBS klarar inte 3000laddningar, 1500 stämmer nog bättre. Winston klarar nog inte 8000 heller, men dom är garanterat minst dubbelt så bra som GBS, dessutom är dom billigare och har fler cell-varianter. Y:et gör dom dessutom mycket effektivare i kallt klimat än motsvarande GBS som är Y-lösa. Dom borde passa Sverige ypperligt!

För att förstå prisskillnaden lite så får du alltså 2st 60Ah Winstonbatterier på ett GBS.

Jag hade använt mig av 23pack, 23*3,2=73,6V det kommer sjunka lite och blir nog rätt lagom till 95:an. Ev. kan man ha 24pack men jag vet inte riktigt vad dom där motorerna tål i överspänning. Jag hade nog kört 23*2 60Ah eller 23 160Ah beroende lite på vad man får plats med.

60*2*72*3 = 25920W konstant ut vilket får ses som extremt bra till den tänkta motorn. Det betyder att du vid Peak på motorn inte, med råge, kommer upp i maximala 20C vilket givetvis sparar på batterierna.

46st 60Ah Winston-batterier motsvarar 70liter och rymmer 8,6KWh.
 
Last edited:

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Jag trodde oxå från början att om DC-motorerna var specade till en viss spänning så pallar dom inte mkt mer men..

T.ex. körde Mavizen i TTXGP vid Assen sina Agnimotorer på ca. 120V

Så här skrev eva.h.(killacycle) om hennes cagiva mito.

Bara för att specfikationen säger 3500 RPM så betyder det inte att jag kör den på 3500. ;-)
Notera att min batterispänning är 105 V, inte 72 V. Jag kommer inte ihåg alla siffror nu, men 3500 varv vid 72 V låter bekant. Eftersom detta är en permanentmagnetmotor så är motorvarvet direkt proportionellt till spänningen.
Generellt sett kan alla DC-motorer köras på betydligt högre spänning än angivet.
Jag orkar inte räkna på det just nu, men min motor bör göra runt 5000 varv. John Fiorenza, mannen bakom Marsmotorerna, säger att han har testat dem upp till 8000 varv, och varnade mig att gå över 8000 varv. 8000 varv innebär alltså mer än dubbla spänningen mot angivet.
Det finns dock andra egenskaper såsom isolering man måste ta hänsyn till förstås. Planen var egentligen 120 V batterispänning, men jag kunde inte få ihop geometrin i batteripaketen så det blev 105 V istället.


Och jag var tvungen o skicka PM o fråga en väldigt aktiv byggare på el-moto.net forumet om GBS vs winston.

Och man kan nog utesluta att den ena fabrikanten är mer än marginellt bättre än nåt annat.. Om winstons senaste generation av batterier hade varit så revolutionerande tycker jag det borde varit vida känt. Vad det blir för batterier nästa gång man hittar på nåt får man väl ta ställning till då.
Men nån prisskillnad har jag svårt o se mellan GBS och winston.

LiFePO4-battery-cell-180ah-promotion-3xE-electric-cars.jpg



LiFePO4 prismatics are all really similar. Some of the older cells, like hi-power, weren't very good. Even the older Thundersky's (which also had yttrium) were just OK. They sagged pretty badly and didn't last that long. But I'd say all the ones being made now are pretty close in performance. There are many factors that determine how long cells last, especially how well the cells are made and how they are used.

The way the testing is done matters a lot. Usually manufacturers charge and discharge at 0.5C until the cells reach 80% of their original capacity (e.g., until a 100Ah battery can only provide 80Ah). This data shows that GBS cells get 2000 cycles with this test, and that's to 100% DOD (completely discharged). A few things to note:

- some manufacturers (like Winston) only discharge to 80% DOD in this test, which makes the cells last longer. GBS discharged to 80% would probably get 3000 cycles.
- even at 2000 cycles, these cells still have 80% of their capacity left, so they're not dead, just reduced.
- these tests are extremely artificial. In real use, you rarely discharge at 0.5C, nor do you discharge to 100% DOD. So the cells could last much more or much less depending on how you use them. If you only discharge by 20% or 50%, they could last twice as long (or more).

I don't know about prices in Sweden, but in the US GBS and Winston batteries are about the same price.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Oj, stämmer det verkligen, att de kör Agni 95R på 120V?!
Har dom begränsat varvtalet via controllern, eller låter dom motorn varva över 6000 rpm?

CHL verkar göra bra batterier, kanske de bästa av de där stora LiFePO4-blocken.

Angående skillnaderna LMC/Agni, så frågade jag en gång, och här är svaret:
The LMC and Agni motors are quite similar in many ways. I previously worked at LMC until the parent company decided to get rid of me, and now work for Agni. The Agni motor incorporates some improvements, in particular better electrical steel laminations and better brushes that have lower losses, increasing the efficiency. Also the Agni motor has stronger bearings, and since about a year ago the armature fits to the shaft with interference-fit splines which eliminate risk of loosening in an application with shock torque reversals. We also now make a larger motor 270mm diameter that can run for long periods at 22-23KW (30hp).
There is more information on our web site www.agnimotors.com under "drawing", "performance" and "workshop manual".

Kind Regards, Cedric Lynch.
 

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Oj, stämmer det verkligen, att de kör Agni 95R på 120V?!
Har dom begränsat varvtalet via controllern, eller låter dom motorn varva över 6000 rpm?

CHL verkar göra bra batterier, kanske de bästa av de där stora LiFePO4-blocken.

Angående skillnaderna LMC/Agni, så frågade jag en gång, och här är svaret:

Nej nu snurrar jag ihop det lite med eva.h. cagiva som körde 105V på en 72V Mars motor.
Mavizen var inte alls 120V utan 144V full-laddade och då var det ju dubbla agni seriekopplat så 72V per motor ist :) sorry!
Men klarar Marsmotorn (med en extra kylfläkt ska väl nämnas) lite övervolt så fixar väl agni det oxå om man så vill, sålänge det inte blir varmt..

Agni verkar ju vara en lite mera utvecklad o bättre LMC helt enkelt då. Sen kanske LMC har en annan åsikt :p
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men klarar Marsmotorn (med en extra kylfläkt ska väl nämnas) lite övervolt så fixar väl agni det oxå om man så vill, sålänge det inte blir varmt..

Anledningen till att Agni-motorn inte får drivas med högre spänning är att rotorn kan flyga isär av centrifugalkrafterna. Statorn på 95R har en tjock ring av kevlarkomposit (eller liknande) lindad runt rotorn, vilket gör att den klarar upp till 6000 RPM enligt manualen. Vanliga 95, utan förstärkning, är specad 4000rpm.

Jag har fått intrycket att motorn värms mest av strömmen. Ökat varvtal ger högre tomgångsförluster, men dom borde inte vara betydande i förhållande till att t.ex. köra 400A genom lindningen.
 
Last edited:

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
kalmar
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
jaha då förstår jag. men man kanske kan ha 84V på Agni 95R o ändå va hyfsat säker, kanske inte e så relevant men men.
Höjer man spänningen kan man ju få ut mera Kw men ändå köra med 300A t.ex. som jag fattar det. Men bara det måste ju utveckla massa värme tycker man ändå p.g.a varvtalet o effektökningen.
Tomgångsförluster fattar jag inte riktigt vad du menar.
Men så är jag inte utbildad elektriker, lär mej mest allteftersom man jobbar på att. =)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Höjer man spänningen kan man ju få ut mera Kw men ändå köra med 300A t.ex. som jag fattar det. Men bara det måste ju utveckla massa värme tycker man ändå p.g.a varvtalet o effektökningen.
Tomgångsförluster fattar jag inte riktigt vad du menar.

Precis, om man kör med 80V 300A, eller 60V 400A, så är ineffekten samma, men med 400A så blir det mer förluster i motorns lindningsresistans. Förlusterna är R*I², d.v.s det blir stor skillnad mellan 300A och 400A, eftersom att strömmen är i kvadrat.

Om man kör motorn fritt i luften kommer den förbruka en tomgångsström. Tomgångsförlusterna är drivspänningen gånger tomgångsströmmen. Tomgångsströmmen brukar öka med högre drivspänning. Den här förlusten följer med hela tiden, oavsett om motorn är belastad eller ej.

Val av drivspänning handlar alltså om att kompromissa mellan förlust vid tomgång, och förlust i lindningresistans. Om motorn ska användas till racing, är det antagligen bättre att se till att förlusten i lindningsresistansen är låg, eftersom att motorn ofta körs med full gas. Om motorn ska användas på gatan, där man ofta puttrar omkring i konstant fart och relativt låg ström, kanske det är bättre att ha lägre drivspänning, så att tomgångsförlusterna blir lägre.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Trevligt att du ändå spånar i att använda en LMC/Agni-motor! :yoparty

Dock undrar jag om din engelska kollega tar hänsyn till Yttriumet på något sätt? Av det jag förstod så gör han inte det och det är väl nästan en självklarhet om han bor i England... Fråga någon på ELbil vad dom säger, säger dom samma sak så är det väl så men jag tror inte man har blandat i Yttrium för att komma runt ett patent.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top