Elbilar, miljöns räddning!!!

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Ort
USA
Hoj
S1000RR, KX450SR
Det finns reaktortyper som forskas mycket på (Breeders), dessa ska tydligen kunna bränna ut bränslet så att man minskar ner förvaringstiden till ca 500 år, en grov förbättring. Men tydligen blir då bränslet användbart för kärnvapen, så politiskt är det nog svårt. Men att kunna använda vårat eget utbrända bränsle (gratis) och dessutom förkorta förvaringstiden låter som en bra grej.

Annars är den metod som avses användas i Sverige KBS-3.

http://sv.wikipedia.org/wiki/KBS-3

I korthet gräver man ner kopparkapslar med bränsle som sluts med bentonitler på 400-500m. Finland har redan börjat bygga sitt slutförvar och kommer använda metoden.
Ja med då kör vi på det! Om Sverige kan bygga kärnvapen av avfallet så kan vi lägga ner allt försvar och klara oss med ett par silos i Norrland... :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja med då kör vi på det! Om Sverige kan bygga kärnvapen av avfallet så kan vi lägga ner allt försvar och klara oss med ett par silos i Norrland... :hihi

Skaffar vi missiler i Sverige så börjar jag gräva på tomten!

Jag har pissat på en missilsilo i NorthDakota, det fick man tydligen inte göra...

Jag tycker att vi anställer David Hahn som projektledare!

http://www.eagletv.co.uk/home/videos/nuclear.mov
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Näe, jag är inte med i någon miljöorganisation what so ever, men jag är realist.

Du kan ju köra en poll på SH om hur många som kan ta sig till jobbet på måndag med eldrift, och hur många som äger ett fordon som går att köra på etanol/RME så får du se vad som är rimligast?

Att alla byter fordon och skrotar sina 1-10 år gamla bilar (miljövänligt bara det) eller att dom ställer upp bränsletrycket/monterar piggy-back box för etanoldrift...
(alternativt att dom tankar 50/50 bensin/etanol och således blir varje bil till hälften etanoldriven)

Men som sagt, jag är ju realist.
Du kan ju fortsätta att hoppas på tomten.

Så sent som i dag var en miljöbilsförespråkare på TV med sin elbil, han erkände att den var slö som fan och att han i bästa fall tog sig 10 mil på en laddning, och att han stannade på bensinmackar och lånade trefas till snabbladdare för att ta sig vidare "på tio minuter har jag ström för ytterligare en mil, man kan ju äta en korv under tiden man laddar"
Den gubben kommer att dö av statoilkorvförgiftning om han fortsätter att köra elbil...


Jag är också realist och jag inser att inte heller elbilen är utan problem, snarare är de gigantiska i dag. Men vad jag försöker säga är att etanol har blivit något av en politisk brasklapp som utnyttjas av särintressen som ser stora förtjänstmöjligheter i etanolbränsle. Samtidigt finns det större miljöproblem att ta tag i, men det är väl politiskt omöjligt att industrin ska stå för sin nedskitning. Det är lättare att lägga pålagor på oss vanliga dödliga som tiger och lider. Eller att flytta problemen utomlands.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag är också realist och jag inser att inte heller elbilen är utan problem, snarare är de gigantiska i dag. Men vad jag försöker säga är att etanol har blivit något av en politisk brasklapp som utnyttjas av särintressen som ser stora förtjänstmöjligheter i etanolbränsle. Samtidigt finns det större miljöproblem att ta tag i, men det är väl politiskt omöjligt att industrin ska stå för sin nedskitning. Det är lättare att lägga pålagor på oss vanliga dödliga som tiger och lider. Eller att flytta problemen utomlands.

Av ren nyfikenhet så vill jag veta vilka problem som du tycker finns
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
:hej Sorry, hittade ingen länk i ditt inlägg, men ska gärna läsa, eftersom etanolfrågan är mycket intressant. Vill bara påpeka att fattiga lantarbetare i Mexico inte får mer deg till pizza för att jordägarna tjänar bättre... Samma sak med de småbönder som håller på att fördrivas av svenska etanolintressen i afrika, eller de arbetare som är beroende av manioken.
Men tipsa gärna om länken, jag ska med nöje läsa den. Och du, granskogen kanske gör mer nytta för atmosfären, även om jag inte gillar den;)

Vilka är de svenska etaniolintressena du pratar om? Har LRF intressen där? Förklara gärna varför sveriges bönder vill odla där istället på sin egen mark.

Du är ute och cyklar och har läst för mycket av sommarens etanolpropaganda.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Av ren nyfikenhet så vill jag veta vilka problem som du tycker finns
Allt för dålig batterikapacitet i dag. Och så måste de laddas med el som inte är speciellt miljövänlig. Eller tror du att alla kör med God el;)

Vilka är de svenska etaniolintressena du pratar om? Har LRF intressen där? Förklara gärna varför sveriges bönder vill odla där istället på sin egen mark.

Du är ute och cyklar och har läst för mycket av sommarens etanolpropaganda.

Vem äger den stora etanolfabriken i Norrköping? Och du här i Karlskoga vill det kommunala elbolaget starta etanolfabrik med hjälp av skattepengar. Enda hindret hittills har varit skenande vetepriser. Men vi här är kanske inte svenskar i dina ögon.
Förlåt, jag missuppfattade dig. Nu kommer jag inte ihåg vad det svenska företaget heter. Det har inget med LRF att göra. Men man vill ta en stor del av ett viktigt odlingsområde i Afrika för att odla etanol, vilket, som visats på TV, tränger undan afrikanska småbrukare.
Orkar inte kolla mer vilket företag det var nu, men svenskt var det!
Och etanolen behöver intew mycket motstånd för att man ska inse att det är en återvändsgränd. Nu grenslar jag trampcykeln och kör vidare;)
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Allt för dålig batterikapacitet i dag. Och så måste de laddas med el som inte är speciellt miljövänlig. Eller tror du att alla kör med God el;)

Ledsen o göra dig besviken då.. batterierna finns, 20 mil e piss of cake idag
De e bara priset som ligger fel.

När man börjar serietillverka batterierna så är saken biff...

Miljövänlig el?
Om du läser lite längre tillbaka i tråden så vet du var jag står om det....
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Ledsen o göra dig besviken då.. batterierna finns, 20 mil e piss of cake idag
De e bara priset som ligger fel.

När man börjar serietillverka batterierna så är saken biff...

Miljövänlig el?
Om du läser lite längre tillbaka i tråden så vet du var jag står om det....

Ska inte tjafsa mer om det, är för dåligt insatt där. Kan bara säga att jag hoppas att du har rätt:tummenupp För då skulle kanske etanolpropagandan klinga ut lite.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ska inte tjafsa mer om det, är för dåligt insatt där. Kan bara säga att jag hoppas att du har rätt:tummenupp För då skulle kanske etanolpropagandan klinga ut lite.

Du pratar om gigantiska intäkter för etanol. Du kanske glömmer att det krävs omfattande investeringar för att kunna producera det. Ska företagen förlora pengar på att producera bränslen menar du? Går Shell med förlust?
Vill man ha subventionerade bränslen får man nog luta sej mot kommunistiska läran. Karlskoga må planera etanol men det är många år från ide till färdig etanol.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här hemma kokas det dieselbränsle på grönflis.
Går bra.
Experimentanläggningen ger 1 kubikmeter i timmen.
 

Metusalem

Arbetsbefriad
Gick med
9 Oct 2008
Ort
Karlskoga
Hoj
Ducati Pantah 600 -82; Kawasaki GPZ 900 R -90
Du pratar om gigantiska intäkter för etanol. Du kanske glömmer att det krävs omfattande investeringar för att kunna producera det. Ska företagen förlora pengar på att producera bränslen menar du? Går Shell med förlust?
Vill man ha subventionerade bränslen får man nog luta sej mot kommunistiska läran. Karlskoga må planera etanol men det är många år från ide till färdig etanol.

Nu har jag kollat lite mer. Det är SEKAB, ett svenskt företag, utan bondeintressen, som vill göra etanol i Tanzania. Det innebär att man inkräktar på småböndernas utrymme, så att det tvingas till sämre jordar. Dessutom handlar det inte om att producera etanol för Afrikas behov i första hand. Man säger att man ska kunna producera så att det täcker Sveriges behov. Och det är kanske bra, för det som kokas här hemma kan inte bli lönsamt utan höga skyddstullar.
Nej, jag menar inte att bränslen ska subventioneras, tvärt om. Men i dag är det ju faktiskt så att den etanol som används här är föremål för kraftiga skattesubventioner. Gröna bilister lobbar dessutom för höjda skatter på såväl diesel som bensin för att etanolen nu blivit dyrare.
Och beträffande Karslkogas planer så hoppas jag att de aldrig blir av.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top