Eldragning 230V

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Hur ska följande kopplas?

I kablarna så kommer dessa färger
Brun
blå
gröngul
samt metalledare från mantlingen.

230v ska gå in i dosan, strömsätta lysrören genom en brytare och dessutom gå vidare ut igen

Lysrören ska dessutom kunna brytas båda två.( ej enskilt)
(Dvs en kabel till)

Får man använda sig av "skruvkopplingar"(sånna man skruvar på 2 kablar som då gängar ihop dessa kablar) i sånna dosor utöver de 5 anslutningspunkter som finns i dosan?

Samt hur ska mantlingen anslutas och skyddsjord anslutas?

Finns det någon "snabbguide" på hur mycket en eletriker får koppla i en sån dosa?

Bifogat

• untitleddemk.JPG
    untitleddemk.JPG
    39.8 KB · Visningar: 370

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skall du ha in fem kablar i någon av dom lär det bli ont om genomföringar.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
va då de e väl bara att borra.......

Tro de eller ej med de finns i olika modeller med olika antal genomföringar

Så bra:)

Jord och skärm till plinten som sitter lite vid sidan direkt i metallen.

1.Nolla gemensam på en plint. (blå)

2.Fas gemensam på en (brun,svart osv) + matning brytare

3.tändtråd från brytare 1 på en tillsammans med fas till armatur 1.

4.tändtråd från brytare 2 på en tillsammans med fas till armatur 2.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Så bra:)

Jord och skärm till plinten som sitter lite vid sidan direkt i metallen.

1.Nolla gemensam på en plint. (blå)

2.Fas gemensam på en (brun,svart osv) + matning brytare

3.tändtråd från brytare 1 på en tillsammans med fas till armatur 1.

4.tändtråd från brytare 2 på en tillsammans med fas till armatur 2.

ska skärmen anslutas i samtliga dosor ?

3 och 4 får man här använda samma kabel som ovan och isåfall ska jord och skärm med anslutas eftersom det är plast"låda" på brytaren så kommer endast trändtråd + matning användas

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Hur ska följande kopplas?

I kablarna så kommer dessa färger
Brun
blå
gröngul
samt metalledare från mantlingen.

230v ska gå in i dosan, strömsätta lysrören genom en brytare och dessutom gå vidare ut igen

Lysrören ska dessutom kunna brytas båda två.( ej enskilt)
(Dvs en kabel till)

Får man använda sig av "skruvkopplingar"(sånna man skruvar på 2 kablar som då gängar ihop dessa kablar) i sånna dosor utöver de 5 anslutningspunkter som finns i dosan?

Samt hur ska mantlingen anslutas och skyddsjord anslutas?

Finns det någon "snabbguide" på hur mycket en eletriker får koppla i en sån dosa?

Om du INTE VET är det lämpligt att anlita en behörig elektriker.

Om du VET är det också lämpligt att anlita en behörig elektriker.

Och passa på nu innan Juholt tar ROT-avdraget ifrån dig!

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
När du jobbar med elinstallation men har ingen aning om hur du gör, ska en behörig elektriker utföra jobbet eftersom det handlar om fast elinstallation.

Nummer två är att alltid ha en fungerande jordfelsbrytare i systemet. Det är en av de billigaste livförsäkringar du kan investera i.

Gagarin

I rymden kan ingen höra dig gråta
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
ISR och en 996R
Friskt kopplat hälften brunnet! Endast behörig elinstallatör får utföra elinstallationer.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
ska skärmen anslutas i samtliga dosor ?

3 och 4 får man här använda samma kabel som ovan och isåfall ska jord och skärm med anslutas eftersom det är plast"låda" på brytaren så kommer endast trändtråd + matning användas

Eftersom någon rekomenderat dig använda EKLK OCH aludosor, så antar jag detta är i en stallbyggnad eller tvätthall av något slag, eller?

Så din brytare, uttag och armatur, håller dom oxå IP65 eller högre?

Man ansluter alltid jord och skärm.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Friskt kopplat hälften brunnet! Endast behörig elinstallatör får utföra elinstallationer.

Säger du de.
Ser ingen fråga om detta.....

När du jobbar med elinstallation men har ingen aning om hur du gör, ska en behörig elektriker utföra jobbet eftersom det handlar om fast elinstallation.

Nummer två är att alltid ha en fungerande jordfelsbrytare i systemet. Det är en av de billigaste livförsäkringar du kan investera i.

tur att jag har EN aning om vad jag gör då och inser mina begränsningar eller frågar när jag tvekar

Eftersom någon rekomenderat dig använda EKLK OCH aludosor, så antar jag detta är i en stallbyggnad eller tvätthall av något slag, eller?

Så din brytare, uttag och armatur, håller dom oxå IP65 eller högre?

Man ansluter alltid jord och skärm.

Ja det har du rätt i.
Nu till det lustiga att enligt en som jobbar som elkille så skulle brytare endast behöva vara ip44

De gör mig dock förbryllad att den "anslutningen " inte är så värst säker och där ska du dessutom blanda olika trådar, men de e juh godkänt.....

Om du INTE VET är det lämpligt att anlita en behörig elektriker.

Om du VET är det också lämpligt att anlita en behörig elektriker.

Och passa på nu innan Juholt tar ROT-avdraget ifrån dig!

Om jag inte är 100säker så frågar jag.
Är jag 100 så kopplar jag
Är jag 50 så skiter jag i det.

Det finns mycket man får göra och inte göra som lekman, jag vet:tummenupp

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
IP44 är godkänt om det mot förmodan inte skulle råka sitta i våtzon 1 vilket det inte gör antar jag.
Ja, skärm och jord ska anslutas. Du får ju däremot använda dig av EKK och där "slipper" du biledaren samt att den är mycket billigare. Dock svår att få snygg utan mantel, men är det i ett garage kanske man skiter i det.

Så, är du införstådd i hur du ska koppla nu eller kvarstår frågeställningen?
Ska du ha trappfunktion så kan det ju vara värt att tänka på det nu, om du alltså vill kunna tända och släcka samma last från två ställen.

Torix/de där skruvgrejerna som du snackar om får du använda mig veterligen tillsammans med plintkoppling men jag har å andra sidan inte stött på något som säger motsatsen.
Du kan även använda dig av top-six om du är novis och vill veta att alla tåtar sitter ordentligt då dessa är transparenta.
Och angående dina dosor, varför valet av dessa? Finns betydligt moderna saker med IP65 och utan plint så kan du koppla hej vilt betydligt lättare och säkrare. Och billigare.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
IP44 är godkänt om det mot förmodan inte skulle råka sitta i våtzon 1 vilket det inte gör antar jag.
Ja, skärm och jord ska anslutas. Du får ju däremot använda dig av EKK och där "slipper" du biledaren samt att den är mycket billigare. Dock svår att få snygg utan mantel, men är det i ett garage kanske man skiter i det.

Så, är du införstådd i hur du ska koppla nu eller kvarstår frågeställningen?
Ska du ha trappfunktion så kan det ju vara värt att tänka på det nu, om du alltså vill kunna tända och släcka samma last från två ställen.

Torix/de där skruvgrejerna som du snackar om får du använda mig veterligen tillsammans med plintkoppling men jag har å andra sidan inte stött på något som säger motsatsen.
Du kan även använda dig av top-six om du är novis och vill veta att alla tåtar sitter ordentligt då dessa är transparenta.
Och angående dina dosor, varför valet av dessa? Finns betydligt moderna saker med IP65 och utan plint så kan du koppla hej vilt betydligt lättare och säkrare. Och billigare.

Men nu vet vi ju inte vad det är för utrymme, det kan ju vara ett stall och då gäller ju eklk och minst IP54.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Men nu vet vi ju inte vad det är för utrymme, det kan ju vara ett stall och då gäller ju eklk och minst IP54.

Ja, vi kan ju även chansa på att det är ett akvarium och då räcker inte ens det :rolleyes:
Dessutom är IP54 minimum i stall men man rekommenderar inte lägre än IP65. Och då snackar vi hästar och inte annat tamboskap.
Jävligt strikta regler när det gäller lantbruk och utrymme för boskap osv, men jag chansade på att det var i ett vanligt garageutrymme det skulle kopplas i.
EKLK är dock alltid att föredra om du frågar mig, EKK funkar vid osynligt montage och på ramp. Har man mycket råttor och liknande så bör man se till att ha biledare och gärna extra kapsling.

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Hoj
Moddad XJ600s
Om det är ett stall så är det väl också lag på att man ska potentialutjämna?

Edit: Skit samma, det är nog inte snack om nyinstallation här.

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja, vi kan ju även chansa på att det är ett akvarium och då räcker inte ens det :rolleyes:
Dessutom är IP54 minimum i stall men man rekommenderar inte lägre än IP65. Och då snackar vi hästar och inte annat tamboskap.
Jävligt strikta regler när det gäller lantbruk och utrymme för boskap osv, men jag chansade på att det var i ett vanligt garageutrymme det skulle kopplas i.
EKLK är dock alltid att föredra om du frågar mig, EKK funkar vid osynligt montage och på ramp. Har man mycket råttor och liknande så bör man se till att ha biledare och gärna extra kapsling.

Nu nämnde jag ju stall tidigare och ts har inte dementerat det åtminstånde:fakta

Man skall aldrig chansa, enligt SH-regler kommer du hållas ansvarig vid eventuella fel, tydligen.:rolleyes:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu nämnde jag ju stall tidigare och ts har inte dementerat det åtminstånde:fakta

Man skall aldrig chansa, enligt SH-regler kommer du hållas ansvarig vid eventuella fel, tydligen.:rolleyes:

Jaja, jag läser väl inte allt nonsens du skriver :tungan
Jag är för övrigt inte elektriker och kan således inte hållas ansvarig för utfört elarbete :mattias

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06

Eller så drar man ur säkringen för det man håller på med. Kopplar borrar, drar osv. Sedan låter man en behörig godkänna installationen på 10 minuter och får betala en 500:-

Du slipper billigare undan, lär dig något på vägen, får det godkänt och säkert. Ett alternativ vart fall...

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...