Eldragning 230V

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Eller så drar man ur säkringen för det man håller på med. Kopplar borrar, drar osv. Sedan låter man en behörig godkänna installationen på 10 minuter och får betala en 500:-

Du slipper billigare undan, lär dig något på vägen, får det godkänt och säkert. Ett alternativ vart fall...

OM någon vill godkänna det. Inget man gör om man inte vet att personen kan sin sak. Ok om det är lättbesiktigat men det är inte alltid det är det.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Att det är här du frågar är väl ett tecken så gott som något på att du borde anlita
en behörig elektriker.

De var ett jävla tjat om behörig elektriker.
Så här ligger det till

Jag har bytat ut elkablar i ett stall med hästar.
oavsett om det är lagligt eller inte spelar ingen roll då det var tygkablar som satt där innan och jag har hittat mer än 1 ställe där det tex funnits blottade ledare pga nån mus eller liknande.
Så redan nu är det säkrare än det var innan.

Men min utbildning skulle jag kunna ha sökt till en elfirma och genom dem fått koppla el.
Detta har jag inte gjort utan jag jobbar med andra saker, men har intresse för el.

Eftersom det inte alltid är logiskt vad man får göra eller inte så är det lättare att fråga och som allting på internet så nöjer jag inte med att nån säger det e ok utan att ha fakta bakom.

Så varför frågar jag då ens om jag nu är så bra.... för att elektrikerna har sagt nästan samma men inte riktigt. Och jag vill ha mer kött på benen.

fattar inte varför alla har sån övertro till en "elektriker" många av dessa jobbar under sin firma och när de slutar för dagen så får de inte koppla ens i sin egna villa på kvällen.
Detta för att behörigheten har de "genom" firman.

P.S Jag kör på bakhjulet i trafiken med

Kan vi nu hålla oss till ämnet?

Om det är ett stall så är det väl också lag på att man ska potentialutjämna?

Edit: Skit samma, det är nog inte snack om nyinstallation här.

Helt riktigt och armeringen ska dessutom vara svetsad eller satta med klammer , najning var inte godkänt.
Dock är detta stall gammalt och inte aktuellt med PU

Eller så drar man ur säkringen för det man håller på med. Kopplar borrar, drar osv. Sedan låter man en behörig godkänna installationen på 10 minuter och får betala en 500:-

Du slipper billigare undan, lär dig något på vägen, får det godkänt och säkert. Ett alternativ vart fall...

Du har förstått helt rätt.

Last edited:

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
När min sambo fick fixat till sitt stall för ca 20 år sen så drog en behörig elektriker elen men han har satt vanliga plastdosor o vanlig kabel.Men nu har vi byggt om stallet till verkstad/hobbyrum så skitsammma

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Ålex: Ring mig om du vill ha ordentliga grejer att koppla med. Torex och skruvplintar är kasst. Ska se om jag inte kan fixa Elkos lilla bok. Står mkt nyttigt i den.

Var hittar du en seriös elektriker som gör sånt?

Last edited:

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
vart finns det inte folk som vill ha ett smörjobb??

Ålex: Ring mig om du vill ha ordentliga grejer att koppla med. Torex och skruvplintar är kasst. Ska se om jag inte kan fixa Elkos lilla bok. Står mkt nyttigt i den.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6

Boken får du gärna kolla efter.. ehh.. ditt nr.. hmm ehmm... pmar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur ska biledare kopplas?

Det verkar finnas olika bud om huruvida den ska kopplas till jord vid varje koppling eller om den bara ska jordas vid centralen.

EDIT
Tror jag googlat fram svaret bra sammanfattat i detta citat.
Hur biledaren ska vara ansluten beror på vilket syftet är, är det för skydd mot elchocker ska den jordas i bägge ändar är det för skydd mot "fält" ska den jordas i central (ena änden endast).

Last edited:

dr snuggles

Ny medlem
Gick med
26 May 2007
Hoj
Hornet
Hei,
generellt så blir det olika svar. Vid risk før størningar kopplar man "bara" in biledare i central till jordskena och håller biledaren skild men ihopkopplad "med sig sjælv". Vid tex dragning till kraft, trefasuttag, så kopplar du ihop biledare och jord på vægen. Hoppas du ær med på min førklaring :)

Har dock vart innom prsjekt dær biledaren ønskas skild hela vægen och øverallt men det ær dær risk før størningar føreligger. Svar från bordsgrannen min, senioringeniør.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur ska biledare kopplas?

Det verkar finnas olika bud om huruvida den ska kopplas till jord vid varje koppling eller om den bara ska jordas vid centralen.

EDIT
Tror jag googlat fram svaret bra sammanfattat i detta citat.

Har du frekvensdrift så koppla den bara i skåpet, annars koppla den in bägge ändar.

Typ, har jag för mig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tackar, håller på att koppla in lyse samt några eluttag i snickarboa och eftersom jag bara ska köra handverktyg och inte göra störningskänsliga mätningar eller liknande så kopplar jag biledaren till jord överallt.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Biledaren ansluts bara mot jord i centralen och ska inte läggas ihop med jord ute i systemet. Den inte märkas gul/grön.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...