Att det är här du frågar är väl ett tecken så gott som något på att du borde anlita
en behörig elektriker.
De var ett jävla tjat om behörig elektriker.
Så här ligger det till
Jag har bytat ut elkablar i ett stall med hästar.
oavsett om det är lagligt eller inte spelar ingen roll då det var tygkablar som satt där innan och jag har hittat mer än 1 ställe där det tex funnits blottade ledare pga nån mus eller liknande.
Så redan nu är det säkrare än det var innan.
Men min utbildning skulle jag kunna ha sökt till en elfirma och genom dem fått koppla el.
Detta har jag inte gjort utan jag jobbar med andra saker, men har intresse för el.
Eftersom det inte alltid är logiskt vad man får göra eller inte så är det lättare att fråga och som allting på internet så nöjer jag inte med att nån säger det e ok utan att ha fakta bakom.
Så varför frågar jag då ens om jag nu är så bra.... för att elektrikerna har sagt nästan samma men inte riktigt. Och jag vill ha mer kött på benen.
fattar inte varför alla har sån övertro till en "elektriker" många av dessa jobbar under sin firma och när de slutar för dagen så får de inte koppla ens i sin egna villa på kvällen.
Detta för att behörigheten har de "genom" firman.
P.S Jag kör på bakhjulet i trafiken med
Kan vi nu hålla oss till ämnet?
Om det är ett stall så är det väl också lag på att man ska potentialutjämna?
Edit: Skit samma, det är nog inte snack om nyinstallation här.
Helt riktigt och armeringen ska dessutom vara svetsad eller satta med klammer , najning var inte godkänt.
Dock är detta stall gammalt och inte aktuellt med PU
Eller så drar man ur säkringen för det man håller på med. Kopplar borrar, drar osv. Sedan låter man en behörig godkänna installationen på 10 minuter och får betala en 500:-
Du slipper billigare undan, lär dig något på vägen, får det godkänt och säkert. Ett alternativ vart fall...
Du har förstått helt rätt.