Har kikat vidare, om än inte lika frenetiskt, på olika batterier och BMS.
Just nu lutar det åt att köpa lite större batterier med mer kapacitet, 38140 jmf med 34120 (samma diameter, 2 cm längre).
Headway 38120
Kapacitet: 10Ah
Nominell spänning: 3,2V
Maximal kontinuerligt strömuttag: 100A
Maximal tillfälligt strömuttag: 150A
Maximal laddström: 50A
Livslängd: 2000 cykler @ 80% DOD
Mått: 38 x 135 (inkl fästen)
Vikt: 330g (inkl fästen)
Headway 38140
Kapacitet: 12Ah
Nominell spänning: 3,2V
Maximal kontinuerligt strömuttag: 120A
Maximal tillfälligt strömuttag: 180A
Maximal laddström: 60A
Livslängd: 2000 cykler @ 80% DOD
Mått: 38mm x 155mm (inkl fästen)
Vikt: 386g (inkl fästen)
Använder jag 3 parallellkopplade grupper om 24 celler var kommer skillnaderna bli:
Batterityp: 38120 - 38140 - Procentuell skillnad
Kapacitet: 30Ah - 36Ah - +20%
Strömuttag: 300A - 360A - +20%
Toppström: 450A - 540A - +20%
Volym: ~14l - ~16l - +15%
Vikt: 24kg - 28kg - + 17%
Pris (utan frakt): 7kkr - 8,6kkr - +23%
Fördelarna som ovan nämnts är 20% mer av allt som är bra, men bara 15% större och 17% tyngre, dock 23% dyrare. En annan fördel är att man inte stressar batterierna lika hårt när man tar ut, i förhållande till batteriernas kapacitet, lägre strömmar. Tar man ut 300A från 38120-alternativet så ligger man precis på vad batterierna klarar av att läman kontinuerligt, medan de större batterierna har mer att ge. Topprestandan kan väntas bli bättre med de större batterierna, men att utnyttja motorn maximalt (klarar 400A kortare stunder) så blir det viktigare att kylningen till motorn är tillräckligt.
Jag tror att min slutliga lösning kommer vara strypt i kontrollenheten til att som mest lämna något under 400A, men såklart om man ska köra ett rakt-fram race så kan man väl programmera kontrollenheten till sin översta gräns på 450A
Har även tittat på alternativ till BMS, och faktiskt har tankarna gått ått att ha ett väldigt enkelt BMS. Jag tänker som så att jag inte kommer vilja ställa hojen på laddning över natten utan när jag laddar hojen så kommer jag övervaka laddninen och sedan kontrollera balansering mm. Behövs balansering så kopplar jag in min nyinköpta batteriladdare till den/de cellerna.
Ny batteriladdare, Imax B6:
Det BMS jag tittar på nu är något som egentligen är anpassat för LiPo-batterier till modellflyg.
Den visar status på 3 celler, med antingen grön eller röd led. Grön när spänningen ligger mellan 3,8V-4,2V, röd när spänningen sjunker till mellan 3,5V-3,8V. Om spänningen ligger över eller under dessa intervall(>4,2V eller <3,5V) kommer en buzzer att ge ifrån sig ett ganska högt tut. Problemet är att LiFePo4-kemin jag tänker använda har en nominell spänning på 3,2V, ca 3,6 fulladdade och när spänninge går ner mot 2V är det dags att ladda. Det jag titta är om man kan kalibrera en sådan krets att varna vid de intervaller jag finner lämpligt.
SKulle jag använda detta "BMS" så skulle 24 st enheter behövas till 72 celler, det skulle bara kosta mig 400kr!
Dessa skulle kunna kombineras med en liknande produkt, som visar spänningen för upp till 6 celler, samt total spänning.
För att monitorera alla celler skulle en sådan lösning kosta mindre än 200kr.
Totalt för att få ett system som varnar med ljud och ljus samt som man kan kontrollera spänningen på alla celler skulle kosta ca 600kr. Som kablage kommer gamla IDE-kablar från datorlådor användas.
Andra BMS, som på pappret är mycket mer avancerade, har övervägts. Dock har jag inte läst några bra recensioner om de billigare varianterna, och att betala lika mkt för BMS som för batterier är inte aktuellt.
Nu ska jag testa om man kan få ordning på tjutandet och blinkandet på den testenhet jag köpt. Förhoppningsvis blir det snart en beställning av batterier och sen så blir det åka av!
Bilder:
1. Köpte mindre 18650 LiFePo4 celler för att kunna labba lite med
2. De olika enheterna, sida vid sida
3. Larm-enheten som i dagsläget bara lyser rött (dock borde den även tuta enligt vad jag tidigare skrev)