Då var det dags att redogöra för möjliga BMS. Vill poängtera att jag skriver detta inlägg för att själv lära mig och få en överblick, samt även som en typ av dokumentation. Även om det kanske framstår som fakta så är det bara egna tolkningar av vad som står på tillverkares sidor, forum mm.
BMS egenskaper
Det BMS jag söker skall kunna övervaka enskilda celler, därför utgår jag bara från den typen av BSM.
- Balansering av celler (antalet celler är här avgörande, samt typen av celler som BMSet är konstruerat för. I detta fall söker jag ett BMS för minst minst 24celler av cylindrisk typ för LiFePO4 kemi. Spänningen för den typen av celler ligger på 3,2 där
- Skydd mot överladdning
- Skydd mot urladdning
- Övervakning av temperatur (i min mening inte aktuellt för LiFePO4)
Beroende på hur ett BMS kopplas kan dessa egenskaper sedan styra hur länge en cell laddas, och om den är färdigladdad, kopplar man förbi cellen och låter övriga celler laddas vidare.
Man skulle kunna stänga av ett helt batteripack om en cell faller under minimalt värde och riskerar att skadas. Eller om man vid laddning får allvarliga fel i batterikretsen kan laddningen stängas av helt.
I det stora hela skall ett BMS utifrån skick på celler kunna isolera potentiella fel, antingen i enskilda celler, i hela pack, eller från en laddare.
Eftersom BMS är ett samlingsnamn för system med flera olika funktioner tänkte jag reda ut två olika BMS som berör mig. Enligt [2] nämner man fyra olika typer: Protector, Balancer, Monitor, Meter/Regulator. De två första är de typer jag är intresserad av främst, dvs typer som aktivt kan styra hur användningen av batterier och hur laddning sker. De övriga typerna övervakar och kan tala om för föraren genom olika sätt status på batterier.
"Protector" BMS kan begränsa strömstyrkan från batteripacken, vilket innebär att man drar ström via BMSet och därigenom skulle man kunna stänga av batteripacket eller avsluta laddning. Ett "Balancer" BMS begränsar inte strömstyrkan, på gott och ont, och kan i vissa fall "tala om" att ett batteripack behöver kopplas ifrån, eller en laddare stängas av.
Aktuella"protector" BMS som begränsar strömmen till max 100A kontinuerlig drift (passar batterimodell 1):
http://www.szsmartec.com/EN/productsview.asp?PID=744
http://www.szsmartec.com/EN/productsview.asp?PID=823
http://www.szsmartec.com/EN/productsview.asp?PID=747 (26 celler)
http://www.ecitypower.com/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=38&Itemid=64
http://ebike-bmsbattery.com/dispro.php?id=141
http://ebike-bmsbattery.com/dispro.php?id=54
http://stores.headway-headquarters....ath/90013308/start/19/total/20/Categories.bok (enbart 30A kontinuerlig ström, 60A max)
http://www.cyclone-tw.com/12LFC.htm ( övervakar 4 celler per BMS, men kan seriekoppla upp til 1024st celler - 256 BMS)
"Balancer" BMS finns som distribuerade, centraliserade eller blandning av de två. På distribuerade sitter det en krets per cell/grupp och som eventuellt kan vara kopplade till en central enhet, kontrollenhet för motorn och/eller laddare/relän.
http://www.cleanpowerauto.com/MiniBMS.html (finns både i centraliserad och distribuerad design)
http://www.hightechsystemsllc.com/pt_Batterypacks.html (dist)
http://www.belktronix.com/batmon.html (dist?)
http://liionbms.com/php/lithiumind.php (cent)
http://www.lipotech.net/storeindustria/index.php?cPath=103&osCsid=98f10bd20d92cb8aa216b437b1792bfb (italiano!)
Vill man läsa mer om BMS rekommenderar jag
[1]
http://www.mpoweruk.com/bms.htm
[2]
http://liionbms.com/php/bms_options.php
Bara efter att ha skrapat på ytan börjar man redan känna sig överväldigad. Frågan man ställer sig är:
Behövs verkligen ett BMS?
Kan man inte bygga ett eget? Finns allt från helt egentillverkade BMS till byggsatser. Detta får eventuellt bli ett framtida kapitel. Visst är det hela intressant, men just nu känner jag att jag bara vill få till en så enkel lösning som möjligt.