Tack för tipsen. Dock förstår jag inte varför USB varianten inte duger? Min variant kostade 30 kr, inkl frakt.
USB fungerar hyfsat men konrolleras inte av programvara man skriver så det fungerar hyfsat för många saker men sämre för dubbelriktad lite mer avancerad kommunikation.
Om man gör ett program som komunicerar med en annan hårdvara som är gjord för RS232 så förväntar man sig ett visst svar eftersom man kommunicerar genom en hårdvaruport som man har full kontroll över.
Om det sitter en USB-RS232 adapter där USB porten är en virtuell enhet som styrs av operativsystemet är det inte säkert att enheten får frågan man förväntade sig eller att svaret är som man tänkt sig. dessutom kan det ju sitta fler grejer på samma USB som operativsystemet tycker är viktigare.
Det finns USB-RS232 som ör riktigt bra och det finns sådana som är sämre och det har sällan med priset att göra.
Det jag säger är bara att om du har en hårdvaru RS232 slipper du eventuella bekymmer med det och kan focusera på det du vill göra.
En helt annan grej som har med ditt koola bygge att göra.
Gashantagsgivaren som du verkar ha lite trassel med att få till, är det en vanlig enkel vridpotentiometer ?