Strategier för elgixxer.
Livet kommer gärna emellan. Och även det roliga. Just nu ligger en stor del av mitt fokus på Speedster Cup. Åtminstone till sommaren.
I princip har det inte hänt ett dugg praktiskt när det gäller projektet.
Däremot har jag lagt ner ganska många timmar på att fundera ut vettiga upplägg tekniskt och ekonomiskt.
Samt läst en ohygglig massa på nätet om olika projekt och byggen.
Nu tror jag att jag har nått fram till en strategi. Och tar tacksamt emot synpunkter på denna.
1. Jag har inte råd att bygga rätt direkt.
2. Jag är inte tillräckligt skicklig för att bygga rätt direkt.
3. Jag vill hellre komma igång, och kan tänka mig att arbeta långsiktigt med olika versioner tills jag har råd, kan och har tillgång till mer hjälp, än att vänta på att allt faller på plats.
4. Min analys av alla de projekt jag läst om är, när det gäller byggen för daglig användning (inte racing), att desto enklare desto mer pålitligt. För varje sladd, varje pryl eller för varje koppling man kan avstå ifrån minskar felkällorna drastiskt. Ju mindre komplexitet desto större framgång. Jag tänker alltså bygga den enklaste, simplaste, konstruktion som överhuvudtaget är möjlig. Med beprövade, på gränsen till uråldriga, delar.
5. Det ska gå att pendla till jobbet utan att skämmas. El för att det är kul - inte för att det är "korrekt".
Projektidéen ser idag ut så här:
Tre versioner/huvudsakliga spår.
Version 1.
Mitt Gixxerchassi med en AC-20 motor, Curtiscontroller 1238-5601 och ett 48V 100AH batteripack. Detta ger mig 25 hk (peak) vilket är hälften vad vad jag strävar efter (50 hk)
Men AC-20 är en motor som användes med framgång 2010, och är beprövad. Vikt: 30 kg
Ett 48Vs batteripack innebär endast 15 batterier till en vikt av 48 kg.
Jag skippar batteriövervakning utan använder bottenbalanserade celler.
Version 1 är alltså ram, hjul, bromsar, kåpor, elmotor, motorkontroller med en rudimentär display av strömförbrukningen, 15 batterier, kedja och hopp om livet.
Om version 1 rullar och är hanterbar utvecklas den till version 2.
Budget: ca 2700 USD + 2500 USD = 5200 USD
Version 2.
En separat strömförsörjning bestående av 4 litiumbattericeller (4*3,2V=12V) kopplas tillsammans med en helt fristående kabelstam för att driva belysning, blinkers, bromsljus, Cycle Analyst mm.
En ständigt källa till frustration som jag funnit som en röd tråd på olika elfordonprojekt är bekymmer med 12V-systemen som försörjs av det "stora" batteripacket. Om jag använder led-belysning borde ett seperat 12V litiumbatteripack kunna räcka för den driftstid som det "stora" batteripacket har. Enda nackdelen är att jag måste koppla in två laddare när jag laddar, en för det "stora" batteripacket och en för det "lilla" batteripacket. Med tanke på hur mycket man förenklar systemet, riskexponering och felsökning känns detta som en försumbar nackdel.
Om version 2 rullar och är hanterbar utvecklas den när jag får råd till version 3.
Budget: ca 5000 SEK
Version 3.
Dubblera batteripacket med 15 celler till så att det "stora" batteripacket blir ett 96V 100 AH pack. AC-20 motorn får då, om jag byter motorkontroller, 50 hk (peak).
Budget: ca 3500 USD (Hoppas dock att batteripriserna hinner sjunka en del tills det blir aktuellt).
Så tänker jag. Vad tycker ni?
PS. Om min tekniske chef (Josef) har några synpunkter så är det hans ord som gäller. Inte mitt flum. Hvergang.