Elektrisk mc - när?

überkill

Guest
Men för h-vete. Har väl aldrig sagt att alla jävlar har en m-värmarstolpe?? Det jag ifrågasatte var att han påstod att 90% av Sve befolkning inte har tillgång till ett utomhus uttag!

3 Dagar i en M-värmarstolpe blir cirkus 99Kwh. =) (bara som notifikation)

Skulle sen behovet bli att man ska ladda bilar/MC på en stolpe så kommer den antagligen bli både 3fas och 16A =) (Alla stolpar har i princip redan 3fas in så)

Då skulle man kunna kräma in 266Kwh på en dag =) (Minus diverse förluster).

Sen tkr jag nog att folk som bor i storstäderna lika gärna kan åka Buss/T-bana/Spårvagn. Lika bra som dom säger åt oss norrlänningar att åka buss om vi tkr det är dyrt att tanka bilen:);)

Tycker det är tråkigt när inlägg får en otrevlig ton och det läggs prestige i vem som kan vissa detaljer bäst. Det för inte den intressanta delen av diskussionen vidare..

B_E_N

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
CBR600
Vad är det du vill säga ?

Att du är emot eldrift ? Att du inte har insikter , bara åsikter ?

Denis Vincent | October 24, 2011

The weight of an Audi A6 with a 300H.P. engine is 4123 lbs. It does 0-62 mph in 5.5 sec. Weight of the Tesla S is 3825 lbs. I drive an Audi Allroad, fabulous Automobile, can't wait to get my Tesla!

The weight of a BMW M5 is 4288 lbs. with a 560H.P. engine. It does 0-62 mph in 4.4 sec. Apparently, The Tesla Model S Sport will do 0-60 mph in less than 4.5 sec.

Att du inte ens klickat på länken ( och läst innantill ) ?

Priset för en Tesla 'S' börjar på under motsvarande 400 tkr - det är INTE mycket för en Premium class
sedan. Tystare än en Rolls, och med suverän väghållning : hela bilen är byggd efter den extremt låga
tyngdpunkten iom. batteripacken. Det ger unika möjligheter att avstämma fjädring o hjulupphängning
optimalt. De minimala underhållskostnaderna + driftkostnaderna gör att en elbil kostar ägaren ungefär
75% mindre i längden.

ÖVER 90 % av befolkningen kör MINDRE ÄN 15 mil om dagen.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

The weight of an Audi A6 with a 300H.P. engine is 4123 lbs. It does 0-62 mph in 5.5 sec. Weight of the Tesla S is 3825 lbs. I drive an Audi Allroad, fabulous Automobile, can't wait to get my Tesla!

The weight of a BMW M5 is 4288 lbs. with a 560H.P. engine. It does 0-62 mph in 4.4 sec. Apparently, The Tesla Model S Sport will do 0-60 mph in less than 4.5 sec.

Priset för en Tesla 'S' börjar på under motsvarande 400 tkr - det är INTE mycket för en Premium class
sedan. Tystare än en Rolls, och med suverän väghållning : hela bilen är byggd efter den extremt låga
tyngdpunkten iom. batteripacken. Det ger unika möjligheter att avstämma fjädring o hjulupphängning
optimalt. De minimala underhållskostnaderna + driftkostnaderna gör att en elbil kostar ägaren ungefär
75% mindre i längden.

Mindre än 15 mil om dagen innebär ingalunda att 90% av befolkningen kör 12 mil om dagen.
Under 400kkr är inte jättemycket för en "premium
class
sedan"
Men vad det har med Tesla att göra förstår jag inte.
Att framföra det faktumet att batteripacken är tung som en fördel var ett nytt grepp.
Du kan inte grunda dina "insikter" på PRavdelningens uppgifter.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
De minimala underhållskostnaderna + driftkostnaderna gör att en elbil kostar ägaren ungefär
75% mindre i längden.

Källa?
Batteripacken är knappast billiga & en bensinares underhållskostnad är knappast motorn, den brukar överleva bilen.
Antar att även elbilar behöver ACC, bromsar etc..

Vad gör man dom dagarna man vill åka längre än 15mil ?
Semester, sommarstuga, släktbesök?
Lägg till tågkort för familjen och se totalkostnaden.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Källa?
Batteripacken är knappast billiga & en bensinares underhållskostnad är knappast motorn, den brukar överleva bilen.
Antar att även elbilar behöver ACC, bromsar etc..

Vad gör man dom dagarna man vill åka längre än 15mil ?
Semester, sommarstuga, släktbesök?
Lägg till tågkort för familjen och se totalkostnaden.

Källa?
Denis Vincent.

Osäker på hans existens/eventuella befattning på Tesla.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

75% mindre i längden.

Vad är det du vill säga? Att du inte klarar av att läsa din egen länk ens till slutet. Där finns inga officiella viktsiffror på bilen än vilket du kan läsa i länken. 3825 lbs var en simulerad vikt från tiden när bilen var på ritbordet. Numera säger man bara over 4000lbs. Ganska troligt att verkligheten kom ikapp när man stoppade i batteriet....

Kan du förklara för mig varför underhållskostnaderna för en elbil skulle vara så mycket lägre? Ja motor+låda är mer underhållsfritt men det är knappast troligt att kostnaden för underhåll över 30 000 mil med minst ett batteribyte är billigare än service av en bensinmotor.

Och sen det där med premium är jag tveksam till ända fram till jag ser bilen i verkligheten. Deras Roadster är inte ett dugg premium trots att den härom året kostade 100 000 USD. Hur vet du något om väghållningen?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad är det du vill säga? Att du inte klarar av att läsa din egen länk ens till slutet. Där finns inga officiella viktsiffror på bilen än vilket du kan läsa i länken. 3825 lbs var en simulerad vikt från tiden när bilen var på ritbordet. Numera säger man bara over 4000lbs. Ganska troligt att verkligheten kom ikapp när man stoppade i batteriet....

Kan du förklara för mig varför underhållskostnaderna för en elbil skulle vara så mycket lägre? Ja motor+låda är mer underhållsfritt men det är knappast troligt att kostnaden för underhåll över 30 000 mil med minst ett batteribyte är billigare än service av en bensinmotor.

Och sen det där med premium är jag tveksam till ända fram till jag ser bilen i verkligheten. Deras Roadster är inte ett dugg premium trots att den härom året kostade 100 000 USD. Hur vet du något om väghållningen?

Tittade på dem under sydsvenska rallyt i Tingsryd.
Premium är det icke.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Va bra att jag inte är ensam om att läsa NyTeknik! :)

Dock ger jag inte ett skvatt för att det går att ladda dom snabbare, det är inte problemet. Flyg inte på mig nu, jag ska förklara. Framtidens batterier kommer kanske att kunna laddas på ett kick, men vårt elnät klarar inte det så det gör det lönlöst att ens nämna ordet snabbladdning.

...Nåväl det trevliga med den där artikeln är att det står att batteriet kan lagra 3ggr så mycket. Det gör visserligen att vi får ladda det lite längre beroende lite på hur stor belastning det är på nätet, men ett litet hoj-batteri kanske kan snabbladdas (Det var inte jag som nämnde ordet!).

Men herr Svensson 3ggr så mycket är väl rätt mycket, ja det är det. 3 godispåsar räcker längre än en på lördagarna, så då räcker dessa batterier inte bara till Oslo utan även tillbaka och det är ju inte fel.

Att säga att motorcykel kommer 20mil på en laddning i dagens läge är att ta i, men 15mil är mer realistiskt och vad är 3*15? Jo 40, lite förluster får man räkna med. :hihi

Jag ger dom det där året sen ska jag fanmä bygga mig en egen elpruttare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Va bra att jag inte är ensam om att läsa NyTeknik! :)

Dock ger jag inte ett skvatt för att det går att ladda dom snabbare, det är inte problemet. Flyg inte på mig nu, jag ska förklara. Framtidens batterier kommer kanske att kunna laddas på ett kick, men vårt elnät klarar inte det så det gör det lönlöst att ens nämna ordet snabbladdning.

...Nåväl det trevliga med den där artikeln är att det står att batteriet kan lagra 3ggr så mycket. Det gör visserligen att vi får ladda det lite längre beroende lite på hur stor belastning det är på nätet, men ett litet hoj-batteri kanske kan snabbladdas (Det var inte jag som nämnde ordet!).

Men herr Svensson 3ggr så mycket är väl rätt mycket, ja det är det. 3 godispåsar räcker längre än en på lördagarna, så då räcker dessa batterier inte bara till Oslo utan även tillbaka och det är ju inte fel.

Att säga att motorcykel kommer 20mil på en laddning i dagens läge är att ta i, men 15mil är mer realistiskt och vad är 3*15? Jo 40, lite förluster får man räkna med. :hihi

Jag ger dom det där året sen ska jag fanmä bygga mig en egen elpruttare.

Jo, ska man lyckas ladda några respektabla mängder på bensinmackskorta tider krävs supraledare av rang. Men 3 ggr så hög energidensitet låter rätt okej.
Sedan tror jag inte på den siffran heller iofs. :D Möjligtvis blir det 30% mer i slutändan med färdig produkt.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jo, ska man lyckas ladda några respektabla mängder på bensinmackskorta tider krävs supraledare av rang. Men 3 ggr så hög energidensitet låter rätt okej.
Sedan tror jag inte på den siffran heller iofs. :D Möjligtvis blir det 30% mer i slutändan med färdig produkt.

Ja supraledare eller en enorm Grafénledare är nog det enda som skulle palla trycket och då ligger vi ett antal decennier fram i tiden. Nej siffror ska man inte lita på, men hoppas kan man ju alltid göra :)

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gösta Andersson har nog inte alla hästar i stallet. :fakta

Klarar tesla 25mil i verkligheten?
Blandad körning?
I minus 10grader och värmen på?
I 30gradet och ACCn på?
Med ett 2 år gammalt batteri?

Skulle nog tro nej på alla frågorna.

Sen det det revolutionerande tenn-batteriet, det finns inte ens en prototyp men ändå ska det finnas att köpa för slutkonsumenter nästa år enligt mytomsidan nyteknik.

Varje år kommer "revolutionerande" nya batterier på ritbordet, men i verkligheten har inget hänt på 10-15år.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blandad körning?
I 30gradet och ACCn på?

Sen det det revolutionerande tenn-batteriet, det finns inte ens en prototyp men ändå ska det finnas att köpa för slutkonsumenter nästa år enligt mytomsidan nyteknik.

Varje år kommer "revolutionerande" nya batterier på ritbordet, men i verkligheten har inget hänt på 10-15år.

Nu släkte du mina förhoppningar.
Jag gav upp "Ny teknik" för ett par år sedan.
För mycket faktafel och överdrifter.
Hoppades att den skulle ha blivit bättre.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Blandad körning?
I 30gradet och ACCn på?

25mil är nog överdrivet, det håller jag med om, men den klarar garanterat mer än 5mil på alla punkter.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Mycket har hänt på 10-15 år, dock ingen revolution utan snarare långsam evolution. Tänk bara på de första telefonerna med nickel-cadmium-batterier, därefter kom nickel-metallhydrid, så småning om började man med lithium batterier men de tog inte riktigt över förrän lithium-polymer varianten kom på marknaden.

Så nog har det hänt en hel del på batterisidan, men som sagt så har inte batteriet som rymmer minst lika mycket räckvidd som en normalstor tank och som kan fyllas på 5-10minuter och dessutom lever lika länge som själva fordonet dykt upp ännu.

Tenn hinner nog före grafen ut på marknaden men vad sägs om 10ggr så hög kapacitet och laddas på 15 min.
Eller varför inte lämna batteritekniken helt och satsa på superkondensatorer?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Eller varför inte lämna batteritekniken helt och satsa på superkondensatorer?
Det låter som en mycket bra idé tycker jag! Kunde inte sagt det bättre själv. Dock har jag inget emot batterier, men det måste finnas nått bättre än litium att bygga upp dom av.
Men superkondingar i grafén är det ultimata, eller ja, supraledande "batterier" är nog det mest ultimata. Vill inte gå in på saken närmare, gemene man på SH är nog redan i det här laget rätt förvirrade. :7peta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år