Elektrisk mc - när?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja, de anger säkerligen sämsta möjliga effektivitet på ett tillbehör som de vill att folk skall köpa för 1500 dollar plus 100 dollar för adapter.
•Maximum Current: 40A
•Voltage: 120-240V
•Maximum Power: 9.6 kW
•Cord Length: 18 ft

?
Skillnaden mellan 120v och 230v med samma ampere är bara dubbla effekten.
4,8kw eller 9,2kw



Men nu diskuterade vi väl svenska förhållanden och svenska elnät, motorvärmarstolpar mm.

En svensk villa med 90A sökring per fas har jag då aldrig sett.

Technical Specifications:
Maximum Current: 70A
Voltage: 208-240V, Single phase
Recomended breaker 90A

Jag har hela tiden diskuterat för sverige
(Därav att jag räknat med 16A och 230V)
Hämtat från Teslas egna hemsida
"Custom microprocessor-controlled lithium-ion battery with 6,831 individual cells. 3.5 hour charge time from empty to full using the Tesla High Power Wall Connector at 240 Volts and 70 Amps"


Behöver man ladda fullt på 3,5h så får man skaffa stor säkring men detta är snarare tänkt för att man ska kunna svänga in om en "elmack" och på 30 min ladda upp ett antal mils körning.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det märks att du bor i ö-vik. Ja i norrland har de flesta motorvärmarstolpar även i lägenhet men det är något som upphör strax norr om Gävle. Och sen kan man inte ladda en elbil från en motorvärmarstolpe om det inte skall ta 3 dygn. Att ladda en Tesla tar 48h med en 15A säkring och en motorvärmarstolpe har ofta 6A....

Teslas snabbladdare kräver 70A säkring EN fas. Lycka till med det i hemmijö...

Men för h-vete. Har väl aldrig sagt att alla jävlar har en m-värmarstolpe?? Det jag ifrågasatte var att han påstod att 90% av Sve befolkning inte har tillgång till ett utomhus uttag!

3 Dagar i en M-värmarstolpe blir cirkus 99Kwh. =) (bara som notifikation)

Skulle sen behovet bli att man ska ladda bilar/MC på en stolpe så kommer den antagligen bli både 3fas och 16A =) (Alla stolpar har i princip redan 3fas in så)

Då skulle man kunna kräma in 266Kwh på en dag =) (Minus diverse förluster).

Sen tkr jag nog att folk som bor i storstäderna lika gärna kan åka Buss/T-bana/Spårvagn. Lika bra som dom säger åt oss norrlänningar att åka buss om vi tkr det är dyrt att tanka bilen:);)
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Men för h-vete. Har väl aldrig sagt att alla jävlar har en m-värmarstolpe?? Det jag ifrågasatte var att han påstod att 90% av Sve befolkning inte har tillgång till ett utomhus uttag!

3 Dagar i en M-värmarstolpe blir cirkus 99Kwh. =) (bara som notifikation)

Skulle sen behovet bli att man ska ladda bilar/MC på en stolpe så kommer den antagligen bli både 3fas och 16A =) (Alla stolpar har i princip redan 3fas in så)

Då skulle man kunna kräma in 266Kwh på en dag =) (Minus diverse förluster).

Sen tkr jag nog att folk som bor i storstäderna lika gärna kan åka Buss/T-bana/Spårvagn. Lika bra som dom säger åt oss norrlänningar att åka buss om vi tkr det är dyrt att tanka bilen:);)

Så summasummarum, du tycker 90%+ av befolkningen klarar att ha elbil eftersom det går buss? :banana

Edit:
Miljöpartist?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
?
Skillnaden mellan 120v och 230v med samma ampere är bara dubbla effekten.
4,8kw eller 9,2kw





Jag har hela tiden diskuterat för sverige
(Därav att jag räknat med 16A och 230V)
Hämtat från Teslas egna hemsida
"Custom microprocessor-controlled lithium-ion battery with 6,831 individual cells. 3.5 hour charge time from empty to full using the Tesla High Power Wall Connector at 240 Volts and 70 Amps"


Behöver man ladda fullt på 3,5h så får man skaffa stor säkring men detta är snarare tänkt för att man ska kunna svänga in om en "elmack" och på 30 min ladda upp ett antal mils körning.

"Stor säkring" behövs inte.
Det räcker med en spik, så fungerar kabeln som säkring.

Du tror alltså att tillverkare uppger sämsta möjliga siffror?
Anger de att du kan få ut 32 miles per laddtimme med "max power", så innebär det 240V och 40A.
Körsträckan anges ingalunda som "blandad körning", vilket innebär att en timmes laddning med 240v, 40A gör att du kan köra 32 miles i sisådär 70km/h jämn fart.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
"Stor säkring" behövs inte.
Det räcker med en spik, så fungerar kabeln som säkring.

Du tror alltså att tillverkare uppger sämsta möjliga siffror?
Anger de att du kan få ut 32 miles per laddtimme med "max power", så innebär det 240V och 40A.
Körsträckan anges ingalunda som "blandad körning", vilket innebär att en timmes laddning med 240v, 40A gör att du kan köra 32 miles i sisådär 70km/h jämn fart.


Smart, då slipper man dessutom bekymret med att hitta vilken säkring som bränt då är det bara att kolla om sladden till elbilen är hel och inte sönderbränd

Det blir väldigt jobbigt att jämföra äpple med pären som om vi håller oss till denna sidan atlanten.
Hur långt man kommer beror på hur man kör, min erfarenhet är att det är vid 100sträcket som det börjar dra mycket energi oavsett bränsle.

Men om man nu kan ladda 5mil /h så i mina öron låter det bra och inget som jag behöver hemma.
(Det finns folk som behöver det hemma)
Jag sover ca 8h per natt så är min bil fulladdad på runt 10h så är det fullt tillräckligt för mina dagliga behov.
Då är det dessutom inte inräknat att ladda på jobbet( som jag har tillgång till) som jag är ca 8h /dag
Med andra ord kan min elbil stå uppkopplad 18h/dygn och det skulle ge mig en ca körsträcka på 32mil / dygn om jag laddar med 230v och 16a och räknat på att den drar 2kwh/ mil(normal körning)



Däremot är det som sagt jättebra att man kan åka inom en elmack och tanka för en längre runda, om bilen inte laddats hemma/jobbet eller liknande eller något annat oförutsett händer
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Smart, då slipper man dessutom bekymret med att hitta vilken säkring som bränt då är det bara att kolla om sladden till elbilen är hel och inte sönderbränd

Det blir väldigt jobbigt att jämföra äpple med pären som om vi håller oss till denna sidan atlanten.
Hur långt man kommer beror på hur man kör, min erfarenhet är att det är vid 100sträcket som det börjar dra mycket energi oavsett bränsle.

Men om man nu kan ladda 5mil /h så i mina öron låter det bra och inget som jag behöver hemma.
(Det finns folk som behöver det hemma)
Jag sover ca 8h per natt så är min bil fulladdad på runt 10h så är det fullt tillräckligt för mina dagliga behov.
Då är det dessutom inte inräknat att ladda på jobbet( som jag har tillgång till) som jag är ca 8h /dag
Med andra ord kan min elbil stå uppkopplad 18h/dygn och det skulle ge mig en ca körsträcka på 32mil / dygn om jag laddar med 230v och 16a och räknat på att den drar 2kwh/ mil(normal körning)



Däremot är det som sagt jättebra att man kan åka inom en elmack och tanka för en längre runda, om bilen inte laddats hemma/jobbet eller liknande eller något annat oförutsett händer

Du missar poängen.
Du har inte installationer som tål 40A.
Som alla elfanatiker utgår du ifrån att den energi som krävs för att persontransporterna skall gå på el kommer att trollas fram och distribueras i det ordinarie nätet.
Till samma pris som nu.
Det kan ni glömma.

Återigen, som de flesta elbilsfanatiker, så tror du att de siffror som propagandaavdelningen hos tillverkaren anger gäller "i värsta fall".
Fem mil enligt tillverkaren är högst fem mil i jämn, låg hastighet, utan någon extra förbrukare påslagen.
Skall bilen bli fulladdad på 10 timmar, så behöver du 30A uttag.
Notera även att detta gäller ny bil.
Notera även prisskillnaden mot en bil med förbränningsmotor.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Batteriet i Nissan Leaf är på 24 kWh. För att ladda bilen full på 10 timmar kräver alltså en laddeffekt på 2,4kW. 230V 16A duger med marginal, det är nästan att 230V 10A räcker. Antagligen kommer inte alla 24kWh användas varje pendlartur, så jag tror att laddning med 230V 10A räcker för de flesta som pendlar till jobbet.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Batteriet i Nissan Leaf är på 24 kWh. För att ladda bilen full på 10 timmar kräver alltså en laddeffekt på 2,4kW. 230V 16A duger med marginal, det är nästan att 230V 10A räcker. Antagligen kommer inte alla 24kWh användas varje pendlartur, så jag tror att laddning med 230V 10A räcker för de flesta som pendlar till jobbet.

http://www.teknikensvarld.se/2012/04/18/30441/sa-mycket-samre/
http://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-nissan-leaf-27927
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du missar poängen.
Du har inte installationer som tål 40A.
Som alla elfanatiker utgår du ifrån att den energi som krävs för att persontransporterna skall gå på el kommer att trollas fram och distribueras i det ordinarie nätet.
Till samma pris som nu.
Det kan ni glömma.

Återigen, som de flesta elbilsfanatiker, så tror du att de siffror som propagandaavdelningen hos tillverkaren anger gäller "i värsta fall".
Fem mil enligt tillverkaren är högst fem mil i jämn, låg hastighet, utan någon extra förbrukare påslagen.
Skall bilen bli fulladdad på 10 timmar, så behöver du 30A uttag.
Notera även att detta gäller ny bil.
Notera även prisskillnaden mot en bil med förbränningsmotor.


? läs mitt förra inlägg igen... fundera och återkom
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6

Mer oseriös testning har jag inte läst om tidigare, att de inte ens kunde ladda elbilen innan test bevisar detta ganska tydligt.
Är en bensinbil en skitbil för att de glömt tanka den eller för att man glömt plånboken hemma?

Men du.... jag har testat denna bil längre än de båda tillsammans, så jag hoppas att jag får uttala mig även om jag inte publicerar det i en tidning.

Du kan även läsa i testet att man måste ladda mer än man "VÅGAR" köra ute...
skillnaden där är att jag har kört elbil tillräckligt länge för att våga.
Planerar man sin körning så behöver man inte ha 10mil körsträcka kvar när man kommer hem, det räcker gott och väl med 1 mil.
Detta är också väldigt tydligt i artiklarna,
Hade de haft bilen i en månad och kört den under sina dagliga rutiner så hade det sett annorlunda ut
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Så summasummarum, du tycker 90%+ av befolkningen klarar att ha elbil eftersom det går buss? :banana

Edit:
Miljöpartist?


Precis;)

Fortfarande var det de faktum att 90% av Svenskarna inte skulle ha eluttag. Hur mkt ni än vill det så bor inte 90% av Sverige i lägenhet i Sthlm, Gbg eller Malmö.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Precis;)

Fortfarande var det de faktum att 90% av Svenskarna inte skulle ha eluttag. Hur mkt ni än vill det så bor inte 90% av Sverige i lägenhet i Sthlm, Gbg eller Malmö.


Jag misstänker att det inte är så jättevanligt med "motorvärmarstolpar" i skåne men om folk börjar åka elbil lär nog skåningarna också bygga till några sådana stolpar.

Fick en rolig kommentar när vi hade besök en vinter på jobbet för några år sedan från en kille som jobbar i skåne men kommer ifrån varmare breddgrader ("kommer inte ihåg men det var typ afrika").
Fick följande kommentar: "Åker alla el-bil i norrland?".

Ingen förstod riktigt vad han menade men det visade sig att han trodde det var el-bilar då vi hade motorvärmarsladd kopplad mellan bil och motorvärmar-stolpe.
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013

120kw
260km/h
upp till 25 mils räckvidd
väger 250kg
Fullladdad på 1,5- 2h !
"Piloted by Steve Rapp, the Mission R won the 2011 FIM/TTXGP U.S. Grand Prix at Laguna Seca, finishing the 8-lap race 39.9 seconds ahead of the second-place finisher. Rapp’s qualifying lap time of 1:31.3 broke all previous electric vehicle records at Laguna Seca. Had the Mission R been competing in the weekend’s gasoline-powered AMA Pro Supersport category, it would have qualified in 5th place."

Tyvärr inte tillgänglig för tjöp än men idag finns uppenbart tekniken.
Inom 5 år tror jag viss massproduktion är igång och du har något liknande i ditt garage.
Någon som missade?
 

überkill

Guest
Hej !

Missat denna tråd.

Inlägg #1 av trådskaparen "überkill" är nåt av det bästa jag läst någonsin på nätet !

Ända sen jag såg "Who Killed the Electric Car?" har hela min världssyn ändrats.
( Filmen finns att köpa - alt. ladda hem ;
den blev , lika oväntat som väl förtjänt , rankad bland världens
Top 10 'MUST-SEE movies of all time (!) ... )

Vill bara flika in att det nu bara är ngra få veckor kvar innan :

nya TESLA mod 'S' börjar levereras !

"Ser ut som en Jagga -
går som en Porsche -
men
kostar som en Opel Prius -
"

300 km räckvidd, 0 -100 ca 5 sek,
fem vuxna sittplatser, ljudlös, avgasfri, extremt ekonomisk i drift.


KOLLA DETTA !!!!! >>> (klicka) >>>PERFORMANCE FOR THE 21 CENTURY

- - -

FUCK AUTO INDUSTRY !!!!!! -- They blemish themselves in the same bed as the oil industry, shaming Gods creation with 'the devils feces ! FUCK OIL INDUSTRY !!!!!!


Tack, äntligen någon som förstår. Försöker föra intelligenta diskussioner i mina trådar och inte bara tralla vidare som många andra på detta forum med massa skryttrådar och vem som hr längst....
 

überkill

Guest
Någon som missade?

Detta var nog det mest högteknologiska och snygga jag sett inom området. Undrar vad en sådan kostar och när de finns att köpa?

I mina ögon är Zeros modeller för oestetiska och för stor kompromiss på utseende och prestanda...
 

überkill

Guest
Intressant i övrigt att diskussionen har gått mot att vi gör jämförelser med personbilar. I Sunfleets bilpool som jag är med i så har de just fått in nya elektriska Volvo C30 och jag kommer testa den så snart jag kan. Jag kommer slå till oavsett pris om de gör en lite större V50 som går på bara el. Någon som provat Volvos elbil och kan ge sina synpunkter på den?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Detta var nog det mest högteknologiska och snygga jag sett inom området. Undrar vad en sådan kostar och när de finns att köpa?

Den är bara byggd för att visa upp Missions teknik så den finns inte på marknaden officiellt. Men allt går ju att köpa om man har Lenos plånbok förstås.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Intressant i övrigt att diskussionen har gått mot att vi gör jämförelser med personbilar. I Sunfleets bilpool som jag är med i så har de just fått in nya elektriska Volvo C30 och jag kommer testa den så snart jag kan. Jag kommer slå till oavsett pris om de gör en lite större V50 som går på bara el. Någon som provat Volvos elbil och kan ge sina synpunkter på den?



Jag har kört den och delar gärna med mig men ska vi ta det i denna tråden:7peta
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top