Ursäkta? vilka lagar bryter jag emot?Termodynamikens andra lag motsäger dig.
Bryt gärna mot andra lagar.
Men inte fysikens.
Och jag visste inte att du glömt så mycket av din gymnasiefysik.Att elda saker för att framställa el har en riktigt usel verkningsgrad...
40kWh rymmer batteriet och i väntan på att vi alla kör elbilar får vi räkna om det till något vi har en naturlig känsla för. Tack vare den ungefär 3x högre verkningsgraden i en elmotor så kan man räkna med att 40kWh el motsvarar 120kWh soppa dvs strax över 10L.
Energiförbrukningen vid bilkörning är huvudsakligen beroende av fordonets vikt samt dess luftmotstånd. En Tesla är betydligt tyngre än motsvarande bensinbil och har väl ungefär samma luftmotstånd dvs den kommer att dra mer energi.
Kör man en Tesla på samma sätt som du kör din bensinbil idag så kommer du troligen ungefär så långt som du gör på dryga 10L soppa idag. Skulle du inte känna dig begränsad av en 10L tank som tar 12h att tanka så är en Tesla bilen för dig.
Jag tycker elfordon är häftigt och gillar all form av snabbt utvecklande teknologi. Men i dagsläget anser jag tekniken vara för omogen för att platsa som vardagsprodukt för mig.
meh asså. kan man inte bygga en elmotor som driver hjulen, och samtidigt en generator som laddar betteriet. Borde ju gå att tjöra hur långt som helst?
Om vi säger att värmeverket ( kanske fel att säga värmeverk) har en bensinmotor som står o går mot en generator så skickar bensinmotorn ut ca 30% av energin den förbränner på axeln och resten blir värme.
lite förluster från axel till generatorn så blir det kanske 20-25% som är färdig användbar el.
Lägg sen på kanske värmen som står för ca 70% av den använda energin och av den så kanske 50% går att utnyttja då har man i min hjärna använt minst 70% av energin i bensinen och det innebär väl att den är dubbelt så bra som en bensinbil
vilket är det jag har missat i fysiken?
Tesla roadster väger 2700lbs och vad jag får fram är det ca 1200kg
En porsche boxter väger 1300kg med lättaste alternativet
10L tank för min del när jag har 3,5mil till jobbet och kan plugga in den där och hemma.
Jag har inget problem med det.
Vilka elbilar har du provkört?
Ursäkta? vilka lagar bryter jag emot?
Om vi säger att värmeverket ( kanske fel att säga värmeverk) har en bensinmotor som står o går mot en generator så skickar bensinmotorn ut ca 30% av energin den förbränner på axeln och resten blir värme.
lite förluster från axel till generatorn så blir det kanske 20-25% som är färdig användbar el.
Lägg sen på kanske värmen som står för ca 70% av den använda energin och av den så kanske 50% går att utnyttja då har man i min hjärna använt minst 70% av energin i bensinen och det innebär väl att den är dubbelt så bra som en bensinbil
vilket är det jag har missat i fysiken?
Tesla roadster väger 2700lbs och vad jag får fram är det ca 1200kg
En porsche boxter väger 1300kg med lättaste alternativet
10L tank för min del när jag har 3,5mil till jobbet och kan plugga in den där och hemma.
Jag har inget problem med det.
Vilka elbilar har du provkört?
Lyckas du tillverka en kraftanläggning som når 70% verkningsgrad i omvandlingen bensin-el betalar jag en miljard för patentet. Dagens bästa kraftanläggningar ligger på under 50% verkningsgrad och skall du då dessutom distribuera elen och ladda batteriet och räkna med elmotorns verkningsgrad så är du snabbt tillbaka på förbränningsmotorns verkningsgrad.
Jag har kört Tesla Roadster och ja den är väl häftig som leksak bortsett från att man inte får leka så länge åt gången och att den är ruskigt dyr. Men en Tesla Roadster var från början en 750kg Lotus Elise där man fick bygga om 90% för att hantera det stora batteriet och den ökade vikten. Så viktargumentet kan du glömma, batterier+elmotor väger alltid mer än bensintank+bensin+förbränningsmotor.
Allt blir sämre = Förluster i varje steg.
Det är hybridteknik.
En helt annan sak än elmotorcykel.
Fungerar bra i bilar, men de är fortfarande övermotoriserade och har för stora accar.
På en vardagsbil räcker det med en förbränningsmotor på strax över medeleffektuttaget (sisådär 60hk) som på konstantvarv driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor per hjul.
Det är en elektrisk transmission på en förbränningsmotordriven bil.
Batteriet gör att betydligt mer än förbränningsmotorns toppeffekt kan användas vid behov.
En elmotor per hjul gör att effekten/drivet kan styras väldigt precist.
En 60hk turbodiesel (på valfritt bränsle) som går på konstantvarv blir väldigt effektiv, men ger ändå tillräcklig "energiförlust" för att värma bilen.
Jag har aldrig förespråkat elbil för alla för vill man inte ha en elbil så kommer det inte funka.
Du har däremot påstått att elbil är toppen för mer än 90% av alla,
att 90% saknar ladduttag både hemma och på jobb glömmer du bort.
Att elen ska tillverkas någonstans försvinner också..
Menar du att 90% av Sveriges befolkning inte har något eluttag hemma? Att många inte har tillgång till motorvärmare på jobbet kan jag förstå. Men nog borde väl iaf 50% ha tillgång till en motorvärmare hemma?
Man får väl montera en utfällbar vindsnurra som man kan ha på taket av bilen=)
Annars borde väl solceller på taket funka rätt klockrent? 8h timmar på solceller borde man väl komma nån mil på iaf?
Funkar väl sådär för oss i norr på vintern dock...
Du har däremot påstått att elbil är toppen för mer än 90% av alla,
att 90% saknar ladduttag både hemma och på jobb glömmer du bort.
Att elen ska tillverkas någonstans försvinner också..
Jo med solceller på taket så kan man nog flytta bilen efter några månader..
På landet har de flesta eluttag, men de flesta bor i stan, och jag tror inte det skulle vara populärt om jag hängde ut en 50meters skarvsladd genom köksfönstret..
Menar du att 90% av Sveriges befolkning inte har något eluttag hemma? Att många inte har tillgång till motorvärmare på jobbet kan jag förstå. Men nog borde väl iaf 50% ha tillgång till en motorvärmare hemma?
Jo med solceller på taket så kan man nog flytta bilen efter några månader..
På landet har de flesta eluttag, men de flesta bor i stan, och jag tror inte det skulle vara populärt om jag hängde ut en 50meters skarvsladd genom köksfönstret..
Jag har elluttag där hemma. Men min parkering är inte i vardagsrummet.
Tveksam till om det skulle vara poppis när ALLA hänger ut 50 meter skarvsladd genom sina köksfönster.
Vill ändå påstå att mer än 10% av Sverige befolkning har tillgång till en motorvärmarstolpe där hemma. Och dom som inte har det åker nog inte bil så jäkla ofta heller...
Efter att ha sett dokumentären "Who killed the electric car" nyss med gråten i halsen och en rädsla för vilka starka krafter det finns som dödar fantastiska uppfinningar bestämde jag mig för att uttrycka mina krav på det område där jag använder fossila bränslen - det enda man kan göra är att uttrycka sin efterfrågan och göra sin röst hörd.
Jag vill ha en elektrisk motorcykel. Jag vill ha samma chassi och allt annat som i min nuvarande hoj men jag kan nöja mig med ca 100 hk om de utvinns ur en elmotor. De som är tekniskt intresserade och kunniga vet att effektutvecklingen ur en elmotor är mycket fin och snabb utan svackor och toppar (beroende på den styrande elektroniken) och man kan på så vis uppleva 100 hk som mycket maffigare än mina nuvarande ca 195 hk..
Detta fordon ska ha 6 växlad låda. Sedan ska det kunna gå 30 mil på en laddning i 100 km/h på 6:ans växel så - kör man fortare eller accelererar mycket så kortas detta givetvis men det är ett riktmärke. Färddator med kontinuerlig beräkning av hur långt man kan föra med nuvarande belastning på motorn mm och en vanlig hederlig kabel med stickkontakt monterat på ett vis så man snabbt kan ta fram det och ladda. Exempelvis kan det vara en vinda som drar in sladden inder "tailen".
Jag är redo att hosta upp 200 000 kr för detta fordon och jag ser att det kommer bli väldans god ekonomi i affären om någon vill tillverka i skala som ex nuvarande R1 tillverkas. Är du med på min framtidsvision eller har andra synpunkter så kommentera gärna, jag vill ha igång en disskussion kring det här och alla åsikter är välkomna
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |