Elektrisk mc - när?

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
meh asså. kan man inte bygga en elmotor som driver hjulen, och samtidigt en generator som laddar betteriet. Borde ju gå att tjöra hur långt som helst?
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Om vi säger att värmeverket ( kanske fel att säga värmeverk) har en bensinmotor som står o går mot en generator så skickar bensinmotorn ut ca 30% av energin den förbränner på axeln och resten blir värme.

lite förluster från axel till generatorn så blir det kanske 20-25% som är färdig användbar el.
Lägg sen på kanske värmen som står för ca 70% av den använda energin och av den så kanske 50% går att utnyttja då har man i min hjärna använt minst 70% av energin i bensinen och det innebär väl att den är dubbelt så bra som en bensinbil

vilket är det jag har missat i fysiken?

Tesla roadster väger 2700lbs och vad jag får fram är det ca 1200kg
En porsche boxter väger 1300kg med lättaste alternativet


10L tank för min del när jag har 3,5mil till jobbet och kan plugga in den där och hemma.
Jag har inget problem med det.


Vilka elbilar har du provkört?

Och jag visste inte att du glömt så mycket av din gymnasiefysik.Att elda saker för att framställa el har en riktigt usel verkningsgrad...

40kWh rymmer batteriet och i väntan på att vi alla kör elbilar får vi räkna om det till något vi har en naturlig känsla för. Tack vare den ungefär 3x högre verkningsgraden i en elmotor så kan man räkna med att 40kWh el motsvarar 120kWh soppa dvs strax över 10L.

Energiförbrukningen vid bilkörning är huvudsakligen beroende av fordonets vikt samt dess luftmotstånd. En Tesla är betydligt tyngre än motsvarande bensinbil och har väl ungefär samma luftmotstånd dvs den kommer att dra mer energi.

Kör man en Tesla på samma sätt som du kör din bensinbil idag så kommer du troligen ungefär så långt som du gör på dryga 10L soppa idag. Skulle du inte känna dig begränsad av en 10L tank som tar 12h att tanka så är en Tesla bilen för dig.

Jag tycker elfordon är häftigt och gillar all form av snabbt utvecklande teknologi. Men i dagsläget anser jag tekniken vara för omogen för att platsa som vardagsprodukt för mig.
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
meh asså. kan man inte bygga en elmotor som driver hjulen, och samtidigt en generator som laddar betteriet. Borde ju gå att tjöra hur långt som helst?

Det kanske var till dig Boris menade:krama

En generator som skapar el kräver energi.....
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Om vi säger att värmeverket ( kanske fel att säga värmeverk) har en bensinmotor som står o går mot en generator så skickar bensinmotorn ut ca 30% av energin den förbränner på axeln och resten blir värme.

lite förluster från axel till generatorn så blir det kanske 20-25% som är färdig användbar el.
Lägg sen på kanske värmen som står för ca 70% av den använda energin och av den så kanske 50% går att utnyttja då har man i min hjärna använt minst 70% av energin i bensinen och det innebär väl att den är dubbelt så bra som en bensinbil

vilket är det jag har missat i fysiken?

Tesla roadster väger 2700lbs och vad jag får fram är det ca 1200kg
En porsche boxter väger 1300kg med lättaste alternativet


10L tank för min del när jag har 3,5mil till jobbet och kan plugga in den där och hemma.
Jag har inget problem med det.


Vilka elbilar har du provkört?

Lyckas du tillverka en kraftanläggning som når 70% verkningsgrad i omvandlingen bensin-el betalar jag en miljard för patentet. Dagens bästa kraftanläggningar ligger på under 50% verkningsgrad och skall du då dessutom distribuera elen och ladda batteriet och räkna med elmotorns verkningsgrad så är du snabbt tillbaka på förbränningsmotorns verkningsgrad.

Jag har kört Tesla Roadster och ja den är väl häftig som leksak bortsett från att man inte får leka så länge åt gången och att den är ruskigt dyr. Men en Tesla Roadster var från början en 750kg Lotus Elise där man fick bygga om 90% för att hantera det stora batteriet och den ökade vikten. Så viktargumentet kan du glömma, batterier+elmotor väger alltid mer än bensintank+bensin+förbränningsmotor.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om vi säger att värmeverket ( kanske fel att säga värmeverk) har en bensinmotor som står o går mot en generator så skickar bensinmotorn ut ca 30% av energin den förbränner på axeln och resten blir värme.

lite förluster från axel till generatorn så blir det kanske 20-25% som är färdig användbar el.
Lägg sen på kanske värmen som står för ca 70% av den använda energin och av den så kanske 50% går att utnyttja då har man i min hjärna använt minst 70% av energin i bensinen och det innebär väl att den är dubbelt så bra som en bensinbil

vilket är det jag har missat i fysiken?

Tesla roadster väger 2700lbs och vad jag får fram är det ca 1200kg
En porsche boxter väger 1300kg med lättaste alternativet


10L tank för min del när jag har 3,5mil till jobbet och kan plugga in den där och hemma.
Jag har inget problem med det.


Vilka elbilar har du provkört?

Det är hybridteknik.
En helt annan sak än elmotorcykel.
Fungerar bra i bilar, men de är fortfarande övermotoriserade och har för stora accar.
På en vardagsbil räcker det med en förbränningsmotor på strax över medeleffektuttaget (sisådär 60hk) som på konstantvarv driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor per hjul.
Det är en elektrisk transmission på en förbränningsmotordriven bil.
Batteriet gör att betydligt mer än förbränningsmotorns toppeffekt kan användas vid behov.
En elmotor per hjul gör att effekten/drivet kan styras väldigt precist.
En 60hk turbodiesel (på valfritt bränsle) som går på konstantvarv blir väldigt effektiv, men ger ändå tillräcklig "energiförlust" för att värma bilen.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Lyckas du tillverka en kraftanläggning som når 70% verkningsgrad i omvandlingen bensin-el betalar jag en miljard för patentet. Dagens bästa kraftanläggningar ligger på under 50% verkningsgrad och skall du då dessutom distribuera elen och ladda batteriet och räkna med elmotorns verkningsgrad så är du snabbt tillbaka på förbränningsmotorns verkningsgrad.

Jag har kört Tesla Roadster och ja den är väl häftig som leksak bortsett från att man inte får leka så länge åt gången och att den är ruskigt dyr. Men en Tesla Roadster var från början en 750kg Lotus Elise där man fick bygga om 90% för att hantera det stora batteriet och den ökade vikten. Så viktargumentet kan du glömma, batterier+elmotor väger alltid mer än bensintank+bensin+förbränningsmotor.

Det sa jag aldrig jag sa att man får ut 70% av den totala energin och då kanske 20-25 av dem är ren el resten är värme som tas tillvara på också, därav 70%


tur att vissa aldrig växer upp så man får leka med leksaker livet ut:krama

Ett el vs bensin väger mer köper jag men så värst stor skillnad är det inte
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Det är hybridteknik.
En helt annan sak än elmotorcykel.
Fungerar bra i bilar, men de är fortfarande övermotoriserade och har för stora accar.
På en vardagsbil räcker det med en förbränningsmotor på strax över medeleffektuttaget (sisådär 60hk) som på konstantvarv driver en generator som laddar ett batteri som driver en elmotor per hjul.
Det är en elektrisk transmission på en förbränningsmotordriven bil.
Batteriet gör att betydligt mer än förbränningsmotorns toppeffekt kan användas vid behov.
En elmotor per hjul gör att effekten/drivet kan styras väldigt precist.
En 60hk turbodiesel (på valfritt bränsle) som går på konstantvarv blir väldigt effektiv, men ger ändå tillräcklig "energiförlust" för att värma bilen.



Ena sekunden kan man inte ha en elbil för den klarar ingens dagliga körning i nästa sekund kan man ha 60hk diesel motor.

Jag får väl vara lika tvär o säga att den bilen klarar inte mina behov när jag är ute o fäller träd och har något ton träd på släpet....


Och ändå kör jag en elbil med acceleration som en åsna på heroin och en toppfart som en trimmad moppe och räckvidd som en otränad cyklist.
Och som är snart 20 år gammal.

Jag har aldrig förespråkat elbil för alla för vill man inte ha en elbil så kommer det inte funka.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag har aldrig förespråkat elbil för alla för vill man inte ha en elbil så kommer det inte funka.

Du har däremot påstått att elbil är toppen för mer än 90% av alla,
att 90% saknar ladduttag både hemma och på jobb glömmer du bort.

Att elen ska tillverkas någonstans försvinner också..
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Du har däremot påstått att elbil är toppen för mer än 90% av alla,
att 90% saknar ladduttag både hemma och på jobb glömmer du bort.

Att elen ska tillverkas någonstans försvinner också..

Menar du att 90% av Sveriges befolkning inte har något eluttag hemma?:va Att många inte har tillgång till motorvärmare på jobbet kan jag förstå. Men nog borde väl iaf 50% ha tillgång till en motorvärmare hemma?

Man får väl montera en utfällbar vindsnurra som man kan ha på taket av bilen=):banana
Annars borde väl solceller på taket funka rätt klockrent? 8h timmar på solceller borde man väl komma nån mil på iaf?
Funkar väl sådär för oss i norr på vintern dock...:huvet
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Menar du att 90% av Sveriges befolkning inte har något eluttag hemma?:va Att många inte har tillgång till motorvärmare på jobbet kan jag förstå. Men nog borde väl iaf 50% ha tillgång till en motorvärmare hemma?

Man får väl montera en utfällbar vindsnurra som man kan ha på taket av bilen=):banana
Annars borde väl solceller på taket funka rätt klockrent? 8h timmar på solceller borde man väl komma nån mil på iaf?
Funkar väl sådär för oss i norr på vintern dock...:huvet

Jo med solceller på taket så kan man nog flytta bilen efter några månader..

På landet har de flesta eluttag, men de flesta bor i stan, och jag tror inte det skulle vara populärt om jag hängde ut en 50meters skarvsladd genom köksfönstret..
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Du har däremot påstått att elbil är toppen för mer än 90% av alla,
att 90% saknar ladduttag både hemma och på jobb glömmer du bort.

Att elen ska tillverkas någonstans försvinner också..



Känns inte lönt att diskutera med dig, visa fakta att 90% saknar eluttag hemma eller på jobbet så är du med i diskutionen igen.

Och du får nog ta på dig läsglasögonen för är det något jag har skrivit så är det varifrån elen kan komma ifrån
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jo med solceller på taket så kan man nog flytta bilen efter några månader..

På landet har de flesta eluttag, men de flesta bor i stan, och jag tror inte det skulle vara populärt om jag hängde ut en 50meters skarvsladd genom köksfönstret..

producera din egen bensin istället så ses vi om några månader


Har alla i stan bil.... ?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Menar du att 90% av Sveriges befolkning inte har något eluttag hemma?:va Att många inte har tillgång till motorvärmare på jobbet kan jag förstå. Men nog borde väl iaf 50% ha tillgång till en motorvärmare hemma?

Jag har elluttag där hemma. Men min parkering är inte i vardagsrummet.

Tveksam till om det skulle vara poppis när ALLA hänger ut 50 meter skarvsladd genom sina köksfönster.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jo med solceller på taket så kan man nog flytta bilen efter några månader..

På landet har de flesta eluttag, men de flesta bor i stan, och jag tror inte det skulle vara populärt om jag hängde ut en 50meters skarvsladd genom köksfönstret..

Här har jag växt upp mitt liv som bonnason och hela livet hört stadsbor skrattande fråga om man åker häst å vagn. Sen kommer du å säger att folk som bor i stan inte har några eluttag! Ha! snacka om att inte hänga med i utvecklingen. ;)

Mer seriöst:
Så du menar att ingen som bor i stan har motorvärmare?? Nog borde väl en 30-50% som bor i stan ha tillgång till motorvärmarstolpe, eller?

Nja ok solceller kanske suger, vet inte riktigt hur bra kräm det är i dom nu för tiden:p
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har elluttag där hemma. Men min parkering är inte i vardagsrummet.

Tveksam till om det skulle vara poppis när ALLA hänger ut 50 meter skarvsladd genom sina köksfönster.

Vill ändå påstå att mer än 10% av Sverige befolkning har tillgång till en motorvärmarstolpe där hemma. Och dom som inte har det åker nog inte bil så jäkla ofta heller...
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vill ändå påstå att mer än 10% av Sverige befolkning har tillgång till en motorvärmarstolpe där hemma. Och dom som inte har det åker nog inte bil så jäkla ofta heller...

90%+ var det du sa, inte 10%
 

Three O'Clock

I´m so far behind, I think I´m first =D
Gick med
28 Jul 2011
Ort
Lund/Bjärred/Stockholm
Hoj
KTM 690 Smc-R 2013
Efter att ha sett dokumentären "Who killed the electric car" nyss med gråten i halsen och en rädsla för vilka starka krafter det finns som dödar fantastiska uppfinningar bestämde jag mig för att uttrycka mina krav på det område där jag använder fossila bränslen - det enda man kan göra är att uttrycka sin efterfrågan och göra sin röst hörd.

Jag vill ha en elektrisk motorcykel. Jag vill ha samma chassi och allt annat som i min nuvarande hoj men jag kan nöja mig med ca 100 hk om de utvinns ur en elmotor. De som är tekniskt intresserade och kunniga vet att effektutvecklingen ur en elmotor är mycket fin och snabb utan svackor och toppar (beroende på den styrande elektroniken) och man kan på så vis uppleva 100 hk som mycket maffigare än mina nuvarande ca 195 hk..

Detta fordon ska ha 6 växlad låda. Sedan ska det kunna gå 30 mil på en laddning i 100 km/h på 6:ans växel så - kör man fortare eller accelererar mycket så kortas detta givetvis men det är ett riktmärke. Färddator med kontinuerlig beräkning av hur långt man kan föra med nuvarande belastning på motorn mm och en vanlig hederlig kabel med stickkontakt monterat på ett vis så man snabbt kan ta fram det och ladda. Exempelvis kan det vara en vinda som drar in sladden inder "tailen".

Jag är redo att hosta upp 200 000 kr för detta fordon och jag ser att det kommer bli väldans god ekonomi i affären om någon vill tillverka i skala som ex nuvarande R1 tillverkas. Är du med på min framtidsvision eller har andra synpunkter så kommentera gärna, jag vill ha igång en disskussion kring det här och alla åsikter är välkomna :tummenupp

120kw
260km/h
upp till 25 mils räckvidd
väger 250kg
Fullladdad på 1,5- 2h !
"Piloted by Steve Rapp, the Mission R won the 2011 FIM/TTXGP U.S. Grand Prix at Laguna Seca, finishing the 8-lap race 39.9 seconds ahead of the second-place finisher. Rapp’s qualifying lap time of 1:31.3 broke all previous electric vehicle records at Laguna Seca. Had the Mission R been competing in the weekend’s gasoline-powered AMA Pro Supersport category, it would have qualified in 5th place."

Tyvärr inte tillgänglig för tjöp än men idag finns uppenbart tekniken.
Inom 5 år tror jag viss massproduktion är igång och du har något liknande i ditt garage.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top