Elektronisk hastighetsspärr

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Går det att ta bort en elektronisk hastighetsspärr på hojen?
Bara nyfiken på OM det går, och hur man isåfall gör.
Finns ju en del hojar i Sverige som är begränsade i hastighet (299-300km/h) som bl.a. min ZZR1400 och Busan.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Är ju bara mätaren som är begränsad efter en överenskommelse mellan fabrikanterna,
hojen går så fort den ska/kan/orkar osv :) men visar bara 299 iallafall.
 

Macko96

Ny medlem
Gick med
4 Nov 2011
Ort
Linköping
Hoj
Husqvarna Te 250 -10, KTM 660 SMC -04
På min hoj så ska det sitta som en spärr vid hastighetsmätaren... som en liten sockerbit enligt jeeesper! Så kolla om det sitter något där! Inte för att jag tror att det skulle sitte en sådan men men...
 

on/offroad

Bannad
Gick med
20 Jul 2008
Ort
Sthlm
Hoj
GIXER 1000
Nej den är elektroniskt fartspärrad, att inte överstiga 300km/h på 6 áns växel. Gäller alla sport hojar enl. någon överenskommelse. Finns även på bilar 200km/h för en Svensson Volvo & 250 km/h för lite sportigare Audi/BMW; värstingarna undantaget. Om du får chansen att prova så kommer du att känna att motorn lägger av det blir ingen tvärnit utan känns ungefär som när du drar in kopplingen, men ändå ganska läskigt i denna fart. Det går att koppla ur fartspärren lätt på Suzuki lite kinkigare på Kawasaki men det går. I korthet går det ut på att lura motorn att du kör på t.ex. 5 án när du egentligen kör på 6án & följaktligen slår inte fartspärren till. sedan får du ta bort pinnen som stoppar hastighetsmätarnålen att göra ett dubbelvarv & passera noll.
Det är inget jag rekommenderar utan snarast avråder dig ifrån. Jag körde på startbanan på ett flygfält med en Busa, under optimala förhållanden men fick så kraftigt tunnelseende att den kändes smal & fartvinden var så djävuls så lyfte jag lite på hjälmen från tanken kändes det som om huvudet skulle slitas loss. Jag gör aldrig om det.

Men om du vill läsa upplysningsvis:
http://www.angelridevideos.com/reviews/GiProATRE.html
http://www.orientexpress.com/p-16917-ivans-performance-tre.aspx
 
Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nej den är elektroniskt fartspärrad, att inte överstiga 300km/h på 6 áns växel. Gäller alla sport hojar enl. någon överenskommelse. Finns även på bilar 200km/h för en Svensson Volvo & 250 km/h för lite sportigare Audi/BMW; värstingarna undantaget. Om du får chansen att prova så kommer du att känna att motorn lägger av det blir ingen tvärnit utan känns ungefär som när du drar in kopplingen, men ändå ganska läskigt i denna fart. Det går att koppla ur fartspärren lätt på Suzuki lite kinkigare på Kawasaki men det går. I korthet går det ut på att lura motorn att du på t.ex. 5 án när du kör på 6án & följaktligen slår inte fartspärren till. sedan får du ta bort pinnen som stoppar hastighetsmätarnålen att göra ett dubbelvarv & passera noll.
Det är inget jag rekommenderar utan snarast avråder dig ifrån. Jag körde på startbanan på ett flygfält med en Busa, under optimala förhållanden men fick så kraftigt tunnelseende att den kändes smal & fartvinden var så djävuls så lyfte jag lite på hjälmen från tanken kändes det som om huvudet skulle slitas loss. Jag gör aldrig om det.

Men om du vill läsa upplysningsvis:
http://www.angelridevideos.com/reviews/GiProATRE.html
http://www.orientexpress.com/p-16917-ivans-performance-tre.aspx

Håll i hatten, så stor skillnad är det inte på en Hayabusa med och utan fartspärr. Runt 10 km/h om jag inte minns fel. Det är inte skillnaden mellan liv och död i dom hastigheterna.

Och ja det går fort i 300 km/h men så att huvudet skulle slitas loss, njaaaa. Det blåser som satan och man får vara väldigt fokuserad på vad man gör. Det är läskigast första gången och sen blir man mer och mer van. Precis som första gången man passerade 200 km/h.

Nej, kör på men på säkra ställen. Flygfält eller en öde rak motorväg är att rekommendera.
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Märkligt att varvtalet ökar trots att hastighetsmätaren står på 299 om den är spärrad.

Bilar är inte spärrade vid 200, i princip vilken ny volvo som helst gör mer än 200, 250 däremot.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Tack on/offroad:

Den 21/6 körde jag på en bilfri väg med min ZZR, förhållanden var goda (lång raksträcka) och testade för första gången att dra ur den så mycket det gick, alltså mätaren ut, ca 300 km/h. Precis som du säger, man får ett kraftigt tunnelseende samt att vägen kändes oerhört smal. Fartvinden stördes jag inte så mycket av även fast den givetvis var krafig. Jag gör säkert heller aldrig om det om det inte är på bana eller liknande, men det var kul att få pröva. Filmade hela kalaset också, lägger upp en film sedan för de som är intresserade.

Jag har inga planer på att göra detta på hojen, den går som ett as ändå, både acceleration och toppfart, man behöver knappast mer. Jag var mest nyfiken på att få mer information om det gick, och varför tillverkarna gör så.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
OTROLIGT INTRESSANT TRÅD:)

Jag fattar inte hur ni pallar att köra 300, var uppe i strax över 250 igår och redan där känns det som, precis som on/offroad säger, att huvudet skall slitas av från kroppen. Jag är dålig på att krypa ihop bakom kåpglaset, har en rätt gammal hjälm med liten öppning, har jag hakan på tanken ser jag ju hastighetsmätaren utmärkt men jag tittar hellre på vägen.

Jag vet inte riktigt vad som är värst: turbulensen eller rädslan för att bli haffad av farbror blå. Jag fattar det inte, varje kommun borde ha en lång, avlyst asfaltssträcka där man kunde utöva sin hobby i fred:tungan
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
jag har inte ens kåpa ... i 260 som kingen e spärrad till så blåser det nått jävulskt , väldigt korta toppfarts tester blir det iaf :hihi

det roliga i kråksången att jag kört ca 270 på mätaren ... på 4an , petar i femman så sackar den ner till 260 ... bara femman å sexan e begränsade:tungan
 

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Min hoj har no fan ingen begränsning förutom att varvstoppet slår in vid 15500varv :gråta, men kanske bra endå för annars skulle jag blåst motorn för längesen, men saknar 12 ynka km/h för att knäcka lyckans tröskel till 300a. kanske när man närmar sig 1000cc & mera där dom har begränsat farten, dom tycker la att inte folk behöver köra fortare en 300a.
 

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Småland
Hoj
Tillfälligt utan!
Ibland gnäller folk för att mätaren visar för mycket och nu för att mätaren visar för lite. Hur ska ni ha det egentligen? :4skrika
Upplevelsen är primär och instrumenteringen sekundär. :tummenupp

//KaliZ
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Jag tror det beror mycket på vad man kör för typ av hoj också, hur "bekvämt" det är så att säga. Med en nakenhoj är det av förklarliga skäl inte alls bekvämt att åka fort någon längre sträcka pga. fartvinden. ZZR är ju känd som "Autobahn tåg" och byggd för höga hastigheter. Jag tyckte inte att fartvinden var obekväm i 300, även fast det blåser så klart, men kåporna tar bort otroligt mycket på ZZR.
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Nu skriver JAG det så slipper någon annan.........

Fäll upp passagerar fotpinnarna så går hastighetsbegränsningen bort! :banana
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nja, jag misstänker att Bonneville boxen gör om hastighetssignalen till ECUn så den tror det går långsammare och därför inte aktiverar toppfartsbegränsaren.
View attachment 390726

Kan inget om Kawa men på Yamma R1 07-08 stänger gasspjällen igen ca 20% när man närmar sej toppfart så där finns iaf en begränsning, dock inte i YEC ECUn eller om man låter bränna om original ECUn till någon av de eftermarknadsmodifikationer som finns :)

Edit:
Ser nu att ECUnleached finns till kawasaki också, lite dyrare än bonneville dosan men de kan å andra sidan göra en del andra "trevligheter" med programvaran..
http://www.ecunleashed.co.uk/products/motorbike/kawasaki/
 
Last edited:

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Tänk om man hade haft samvete att vara att sälja saker som folk inte behöver.

Köp denna mojäng för bara 1499 kronor, koppla den på batteriets pluspol och vi lovar att hojens toppfart ökar med allt mellan 0 och 35 km/h.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top