Elgiganten.se upp till 60 månader räntefri avbetalning?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Telefon får du ju gratis om du binder dig för resten av livet till en operatör, vad ska man med avbetalning till då?

Köp en billigare telefon om du ska slanta kontant utan att binda dig.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag har autogiro och e-faktura..inga extra avgifter tillkommer.
En del bolag tar x antal % extra om man betalar med autogiro t ex agria, gäller att ha koll.

har börjat lägga till företag i min internetbank som har autogiro så jag ska hålla kolla på det du säger!

KungCocos

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Novalette
varför göra det mer krångligt än det är..spara ihop pengarna o köp den kontant, då slipper man dessutom att de gör en kreditupplysning (ha många förfrågningar kan få banker att dra öronen åt sig)

Om du väljer att delbetala läs igenom avtalen noga...mediamarkt har inga aviavgifter eller uppläggningsavgifter t ex. Mediamarkt började med 10 och 30 månader, elgiganten ville inte vara sämre o satte 60 månader..mediamarkt har kontrat med 61 månder, antal månader beror på hur stor summan är.

Man kan ju alltid välja att betala in tidigare än vad som specificeras om man vill bli av med det fortare.

Om jag inte minns helt fel så gäller detta enbart i "vanliga" butiker o inte nätbutiker.

Varför ens ifrågasätta VARFÖR man ska ta på avbetalning & vad ligger detta i för intresse för dig?
Men för att stilla detta så är det för att jag behöver den NU, sen för vidare info så är min tanke att betala av den redan inom 2 månader.

Men då till den andra infon som uppkommit här i tråden, som faktiskt orsakade mitt inlägg... Att det endast gäller i butiken, så jag får helt sonika pinna iväg på Megastore i grannstaden imorgon.

Tack till er med sakliga svar!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Varför ens ifrågasätta VARFÖR man ska ta på avbetalning & vad ligger detta i för intresse för dig?
Men för att stilla detta så är det för att jag behöver den NU, sen för vidare info så är min tanke att betala av den redan inom 2 månader.
Men då till den andra infon som uppkommit här i tråden, som faktiskt orsakade mitt inlägg... Att det endast gäller i butiken, så jag får helt sonika pinna iväg på Megastore i grannstaden imorgon.
Tack till er med sakliga svar!
Många (inte riktat åt dig personligen) e inte medvetna om vad det verkliga kostnaden är när man väljer att inte betala kontant. Har kunskaper i detta då jag gått marknadskola o e en medveten konsument som inte går på butikers "lockkampanjer"därav "intresset" men du àvgör självklart vad du vill me de svar du får. Avbetalning=kreditupplysning.. Bra eller inte.. det avgör du.
Nämde också att det bara gäller i "vanliga" butiker.

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
har börjat lägga till företag i min internetbank som har autogiro så jag ska hålla kolla på det du säger!

Telia tog tidigare ut aviavgift på 15 kr tros att man hade autogiro med argumentet "vi skickar ändå ut i pappersform"bytte snabbt till annat bolag så jag vet inte vad de tar idag. Försäkringsbolagens argument att lägga på % är att de får ligga ute med pengar när man väljer autogiro o inte betalar en klumpsumma en gång per år.

Last edited:

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(

För vid tidpunkten du gör första avbetalningen kommer värdet på apparaten vara 50% av utgångsvärde.
Vid andra avbetalningen kommer du ligga på 33%
Vid tredje avbetalningen 15%
Vid fjärde avbetalningen är värdet 0%

Händer någonting med produkten så din hemförsäkring måste gå in och täcka efter det så får du ut 0% av värdet plus att du har minst 56 månader kvara att betala...

Fuck NO!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Passa på att kolla så de inte har avi-avgifter och sånt istället för ränta. Vilket brukar vara rätt poppis.

En siffra helt klart värd att räkna på. På större belopp gör nog en fast aviavgift om 30-45 pix ingen övervägande skillnad, men det kan dräpa kalkylen.

Jag satt och lurade på de här avtalen också. Rent krasst är det som CSN-lånen. Räntan är så låg, att den över tid (CSN-historik) blir lägre än inflation och real-löneläge. Man får alltså en nominell avkastning på sitt negativa kapital. En rätt bra deal för att köpa nåt idag istället för imorrn.

Förutsättningen är givetvis att man har så bra koll på sin privatekonomi, och nationalräkenskaperna. Att man dels kan lägga undan det kapital man INTE lägger kontant så att man håller det räntebärande, och inflationsutvecklingen så att man vet när det är läge att casha in och skippa krediten.

Teoretiskt sett en bra deal, för de flesta sannolikt ett bögköp.

Det hon syftar på är (förmodligen) främst försäkringsbolag där man avtalsmässigt betalar i förskott för tjänsten. När denna delas upp på 12 månader (försäkringsavtal skrivs ALLTID på 1 år) påförs adminavgifter samt ränta och inflationsjustering.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Aldrig konsumera för pengar man inte har. Då lever man över sina tillgångar. Det här borde vilken vuxen som helst kunna räkna ut.

Folk med kreditkort verkar inte förstå det riktigt, det är ju pengar de KOMMER ha...
Nu lägger jag mig dock inte i TS privatekonomi alls dock...

Telefon får du ju gratis om du binder dig för resten av livet till en operatör, vad ska man med avbetalning till då?

Köp en billigare telefon om du ska slanta kontant utan att binda dig.

Ja, eller så gör man så här och slipper betala extra för abonnemang man kanske inte kommer använda fullt ut... Jag vet inte vad som är sämst, köpa subventionerad lur eller ta en telefon på avbetalning. Eller om något av det ens är dåligt.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Aldrig konsumera för pengar man inte har. Då lever man över sina tillgångar. Det här borde vilken vuxen som helst kunna räkna ut.

Pengarna har man men kanske inte just för stunden, våran tv pajjade veckan innan julafton och jag köpte ju givetvis en ny, men inte fan kunde jag skaka fram 6 loppor bara sådär, tog då tv:n på avbetalning och pengar rullar in som det ska varje månad och jag betalar av tv:n, skulle jag sitta å skrapa ihop pengar till tv:n i t ex 4 månader å sitta å glo på en fondvägg, nej jag tror inte det, klart som fan jag tar den på krita, kredit rules:yoparty hela samhället är väl uppbyggt på att folk ska konsumera, ju mer desto bättre

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Pengarna har man men kanske inte just för stunden, våran tv pajjade veckan innan julafton och jag köpte ju givetvis en ny, men inte fan kunde jag skaka fram 6 loppor bara sådär, tog då tv:n på avbetalning och pengar rullar in som det ska varje månad och jag betalar av tv:n, skulle jag sitta å skrapa ihop pengar till tv:n i t ex 4 månader å sitta å glo på en fondvägg, nej jag tror inte det, klart som fan jag tar den på krita, kredit rules:yoparty hela samhället är väl uppbyggt på att folk ska konsumera, ju mer desto bättre

Tanken är då att man ska ta från bufferten man har på sparkontot, inte paniklåna pengar på dåliga avtal.

Dock gjorde jag samma sak när tvättmaskinen pajjade just när vi hade köpt hus och tömt bufferten på renovering.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Tanken är då att man ska ta från bufferten man har på sparkontot, inte paniklåna pengar på dåliga avtal.

Dock gjorde jag samma sak när tvättmaskinen pajjade just när vi hade köpt hus och tömt bufferten på renovering.

Sparkonto?

Hallååeee, det är 2011?!
Spara är sååå gammeldags.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...