Elgiganten.se upp till 60 månader räntefri avbetalning?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
"cash is king"

Sparkonto?

Hallååeee, det är 2011?!
Spara är sååå gammeldags.

Finns massor sätt att spara på, själv har jag kapitalförsäkringar som gick så bra så det betalade både körkort o utbildning. Det är en härlig att inte ha nga lån :) o se pengarna växa.

Last edited:

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
För vid tidpunkten du gör första avbetalningen kommer värdet på apparaten vara 50% av utgångsvärde.
Vid andra avbetalningen kommer du ligga på 33%
Vid tredje avbetalningen 15%
Vid fjärde avbetalningen är värdet 0%

Händer någonting med produkten så din hemförsäkring måste gå in och täcka efter det så får du ut 0% av värdet plus att du har minst 56 månader kvara att betala...

Fuck NO!

Nu är jag inte civilekonom, så det där kan du få förklara lite närmare.

Gör FB ett 100% åldersavdrag på 4 månader, eller hur menar du?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Nu är jag inte civilekonom, så det där kan du få förklara lite närmare.

Gör FB ett 100% åldersavdrag på 4 månader, eller hur menar du?

Jepp, tex om han nu köpte en Iphone 4, så hade han inte lyckats sälja den för 1kr efter 4 månader :tungan

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om man pröjsar 60,000 för TV, stereo, kyl&frys, häll, ugn och tar det på 60 månader räntefritt (utan några tillkommande kostnader) och istället är lite smart och sätter skiten på ett helt vanligt konto med låsning av pengarna (3 månader i taget, just nu 2,2% ränta ca). Var tredje månad tar du ut det som behövs för de 3 kommande avbetalningarna.

Efter 3 år har du räntat till dig 6500 spänn minus skatt.

Satsar du på fonder och är lite slipad kanske du snittar 5-15% om året. Det resulterar ju i att alla apparaterna har fått en prissänkning med 15000 (10% i snitt). Det kan ju självklart gå fel med, men sparkontot kan ju inte det. Förmodligen kommer räntan gå upp över tiden med (den är ju historiskt låg just nu..) så då blir vinsten än bättre..

Så tänker jag..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så tänker jag..

Men så tillhör du inte curlinggenerationen som vill ha det SENASTE NU och inte spara och köpa sen.
En bekants bekant köpte en mixer på avbetalning på MM strax före jul. Det absolut roligaste var att de sänkte priset med 50% i mellandagarna, han var tydligen lite sur över det.

Å andra sidan ser jag inget problem med dessa räntefria avbetalningar, sköter man sin privatekonomi och betalar i tid så förlorar man inget på det som jag har förstått det?
Och om TS dessutom ska betala av det inom 3 månader så är det ju ett bra alternativ att handla så då det inte kostar något extra.

Men klart är ju att det har blivit en mer slapphänt syn på det här med lån, hur stor del av ungdomar idag känner någon som har tagit ett sms-lån? Antagligen en skrämmande stor andel :brinnerup

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Men så tillhör du inte curlinggenerationen som vill ha det SENASTE NU och inte spara och köpa sen.
En bekants bekant köpte en mixer på avbetalning på MM strax före jul. Det absolut roligaste var att de sänkte priset med 50% i mellandagarna, han var tydligen lite sur över det.
Å andra sidan ser jag inget problem med dessa räntefria avbetalningar, sköter man sin privatekonomi och betalar i tid så förlorar man inget på det som jag har förstått det?
Och om TS dessutom ska betala av det inom 3 månader så är det ju ett bra alternativ att handla så då det inte kostar något extra.
Men klart är ju att det har blivit en mer slapphänt syn på det här med lån, hur stor del av ungdomar idag känner någon som har tagit ett sms-lån? Antagligen en skrämmande stor andel :brinnerup
Slapphet men även ren o skär okunskap, varken föräldrar eller skola eller de själva verkar vara så villiga att lära ungar det som e nödvändigt att kunna för att inte gå på de enklaste fällorna o vilka skyldigheter/rättigheter man har som konsument.

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Väldigt många som anser att avbetalning är helt galet här. Jag håller med att smågrejor (upp till några tusen) är helt onödiga att ta på avbetalning.

Men har ni verkligen cashat allt i livet? Hoj, bil, lägenhet eller hus?

Jag har betalt kontant för både hojen och bilen. Dock så kör jag ju s.k. gammalt scheisse.

Vill jag köra lite nyare hoj så får jag väl ut med 100lappar i.a.f. Och sen 25% av det per år till i försäkring.

"Lyxfällan" är ju en sak, men krediter är till för att nyttjas. Alla måste vi chippa in lite och omsätta våra inkomster för att Sverige ska hålla sig på fötterna ekonomiskt. Det sämsta som finns för landet är de som håller sina pengar i madrassen. Ni bromsar omloppet och därmed tillväxten!

Ut och spendera nu :tummenupp

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
TTS:en då, cashade du den?

Hon har ju sparat in på avi:er, så efter bara 100år kunde hon casha :tummenupp

Jag kör stenhårt på lyxfälle-metoden,
Sverige går runt, och somnar jag in imorgon så vann jag mot banken.:banana

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
*bump*

Hur fungerar det i praktiken om låntagaren sköter sig prickfritt? Lånar verkligen banken ut pengarna mot ev avi-avgift och ev mot ingenting om ingen uppläggningsavgift förekommer och månadsbeloppet dras med autogiro?

Eller betalar i det här fallet elektronikkedjan säg motsvarande 1% ränta på beloppet för att kunna ha den här tjänsten och på så vis få mer sålt? Det som är intressant i det läget är att om butiken gör det borde man kunna pruta med hänvisning med att man betalar kontant istället för att det dela upp betalningen som i det scenariot kostar för butiken.

Kanske inte leder till någon jättestor prutmån men vore intressant att veta hur det fungerar.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Kedjorna får kickback på krediterna. Vissa kedjor äger egna kreditbolag. Dåliga år är det krediter och inte försäljning kedjorna tjänar pengar på. Autogiro finns inte på dessa krediter.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kedjorna får kickback på krediterna. Vissa kedjor äger egna kreditbolag. Dåliga år är det krediter och inte försäljning kedjorna tjänar pengar på. Autogiro finns inte på dessa krediter.

..kickback.. akademikerslang för provision antar jag?

"Lura på dem si o så många kreditfiaskotjöp så får du/ni/firman en anorektikerTv."

Jo det känner jag till från fordonsbranschen men då har det inte handlat om räntefria avbetalningar, är det verkligen så även då?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
..kickback.. akademikerslang för provision antar jag?

"Lura på dem si o så många kreditfiaskotjöp så får du/ni/firman en anorektikerTv."

Jo det känner jag till från fordonsbranschen men då har det inte handlat om räntefria avbetalningar, är det verkligen så även då?

Varför inte, allt du säljer genererar inkomst, så även krediter och t.ex försäkringar.

Krediter är en bra! affär så att bolagen vill ha kunder är väl inte förvånande.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Varför inte, allt du säljer genererar inkomst, så även krediter och t.ex försäkringar.

Krediter är en bra! affär så att bolagen vill ha kunder är väl inte förvånande.

Jo men det är det som är själva grejjen, vad genererar räntefria lån för banken förutom 29:-/månaden i aviavgift minus skatt och vad nu avihanteringen faktiskt kostar. Frågan kvarstår, är det en tjänst som handlaren köper av de som står för krediten och om inte vad är affärsidén för banken?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo men det är det som är själva grejjen, vad genererar räntefria lån för banken förutom 29:-/månaden i aviavgift minus skatt och vad nu avihanteringen faktiskt kostar. Frågan kvarstår, är det en tjänst som handlaren köper av de som står för krediten och om inte vad är affärsidén för banken?

Affärsidén är att x-antal missar månadsbetalningen.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept