Elit MC i Göteborg lägger ner

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Finns idkare som inte nöjer sig med att ta över ett företag eller företagsnamn utan även byter sitt för och efternamn till det förra ägaren hette för att dra till sig nya kunder på förra ägarens kända bedrifter.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Finns idkare som inte nöjer sig med att ta över ett företag eller företagsnamn utan även byter sitt för och efternamn till det förra ägaren hette för att dra till sig nya kunder på förra ägarens kända bedrifter.
Har du exempel på det?
Verkar helt otroligt att det ens är tillåtet

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Har du exempel på det?
Verkar helt otroligt att det ens är tillåtet
Lomma Trädgård, en del av nya Sverige.

"I handlingar till Trelleborg och Helsingborg har Lomma trädgård angett Jörgen Johansson som kontaktperson. Det är också Jörgen Johansson som skrivit under avtalen med kommunerna. Men vid den tidpunkten hade den tidigare ägaren, Jörgen Johansson, redan sålt bolaget till bröderna. Han har inte heller skrivit under några avtal."

Ett år efter att avtalen tecknades, byter en av bröderna namn – till den tidigare ägarens fullständiga namn."

Fakhro - say no more...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

"I handlingar till Trelleborg och Helsingborg har Lomma trädgård angett Jörgen Johansson som kontaktperson. Det är också Jörgen Johansson som skrivit under avtalen med kommunerna. Men vid den tidpunkten hade den tidigare ägaren, Jörgen Johansson, redan sålt bolaget till bröderna. Han har inte heller skrivit under några avtal."

Ett år efter att avtalen tecknades, byter en av bröderna namn – till den tidigare ägarens fullständiga namn."

Fakhro - say no more...
Next level bedrägeri. Jävla uppoffring att behöva heta Jörgen.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har för mig att jag har sett ett TV-inslag om dessa något kreativa bröder...?

Vad kriminella, genomruttna halvbabbar från Balkan sysslar med är väl en sak, men att ta över ett existerande företagsnamn kan ju vara både på gott och ont.

Jag har själv bekanta som tog över ett företag inklusive namn efter att den tidigare ägaren satte företaget i konkurs. De fick lägga en väldans massa tid på att förklara för ett antal underleverantörer att företaget nu bestod av nya människor och att den gamla ägaren inte var involverad. Flera underleverantörer krävde bl.a. förskottsbetalning för att överhuvudtaget skicka varor till dem, i alla fall tills förtroendet blev återupprättat.

tomsta

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jul 2007
Hoj
Honda CBF600 -04
Jag har för mig att jag har sett ett TV-inslag om dessa något kreativa bröder...?

Vad kriminella, genomruttna halvbabbar från Balkan sysslar med är väl en sak, men att ta över ett existerande företagsnamn kan ju vara både på gott och ont.

Jag har själv bekanta som tog över ett företag inklusive namn efter att den tidigare ägaren satte företaget i konkurs. De fick lägga en väldans massa tid på att förklara för ett antal underleverantörer att företaget nu bestod av nya människor och att den gamla ägaren inte var involverad. Flera underleverantörer krävde bl.a. förskottsbetalning för att överhuvudtaget skicka varor till dem, i alla fall tills förtroendet blev återupprättat.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.

App app app - Låt Balkan svara för sina egna problem.
Detta är folk från gamla Levanten, och dom har levt på detta viset lika länge som vi använt uttrycket.

En klan som får pikeys att framstå som samhällsbärare.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
My bad, jag tyckte bara att deras namn såväl som tillvägagångssätt liknade en del kosovoalbanskt pack som sysslar med ungefär samma saker.

Fördomsfull…? Jag…?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia

Fakhro - say no more...
Tack för hjälpen Vrak2005, det var snällt av dig.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Haha Tattarometern går i taket på Jörgen och company. Hahah

Raderad medlem 61114

Guest
Nån som har varit och hälsat på Elit MC idag? De har inte lagt upp nåt på deras facebooksida. Har de butik? Nåt matnyttig från ägarna?
Jag hade tyvärr inte själv möjlighet att kika då jag körde hoj på Gelleråsen, men lite konstigt tycker jag det är att ingen rapporterar av läget ?

Ni som har facebook då, hur lyder kommentarerna på deras inlägg?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag hade tyvärr inte själv möjlighet att kika då jag körde hoj på Gelleråsen, men lite konstigt tycker jag det är att ingen rapporterar av läget ?

Ni som har facebook då, hur lyder kommentarerna på deras inlägg?

Det är helt obegripligt.

Dom använder gamla Elit MC facebooksida, har skapat ett "evenemang" som skulle gå av stapeln så som i lördags - och sedan helt dött.

Känns som det inte gick som väntat.
Ungefär vad man kunde vänta sig.

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
De hade tydligen lagt upp en video på instagram men togs senare bort. På videon kunde man se ca 15 pers hänga utanför. Videon visar heller inget av lokalen. Premiären gick antagligen inte som tilltänkt!

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag var där en pyttekort sväng, åt en hamburgare, men fick sedan bråttom iväg av lite andra skäl.

- Svårt att hitta om man inte hade adressen Helt Klart För Sig.
- En del hojar utanför, några tiotal personer, lite "mingel-känsla" i vårsolen.
- En liten lokal med hojar, tätt packade, utan prislappar och sådant som man annars förväntar sig. Var som ett rejält garage i storlek. Kändes inte helt färdigt.
- En liten lokal innanför "garaget" som verkade vara grunden till en verkstad. En lyft, men inte så värst mycket fler prylar än så. Kändes inte helt färdigt.
- Sedan fanns en övervåning, men den upptäckte jag inte förrän jag lagt i ettan och var på väg därifrån. Enligt en tillförlitlig källa var där en mindre butikslokal med "en del jackor och några hjälmar". Men detta är andrahandsuppgifter som sagt, så ta inte det som en absolut sanning.

Får ge det en chans till vid ett senare tillfälle.

Hade inte tillfälle att ställa nyfikna frågor om återanvändningen av varumärket, om nuvarande ägare hade jobbar på gamla Elit eller annat. Men uppfattade en kommentar om att gamla ledningen inte var involverad. Detta sades med visst eftertryck av en av arrangörerna (hamburgergrillaren).

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Jag var där..
Som nämnts en liten lokal med ett fåtal hojar, I det fåtalet var nån moped och ett par mc-scooters. Innanför en lokal på ca 20 m² med lyft.. Ovanvåningen var lite prylar..
Inga skyltar så man hittade dit, körde själv förbi först med såg några hojar komma ner för backen så tänkte det var där.. Ingen av ägarna, 3st är släkt med någon på gamla Elit mc eller har jobbat där. Bara namnet av vissa praktiska själ enligt Hamburgergrillaren/pappa till en av ägarna..
Hoppas det går bra för dom men växer det inte så tror jag det kan bli svårt att driva det som det var nu..

Nacuden

Medlem
Gick med
4 Jul 2014
Hoj
Kawasaki Z750 -2009
Så himla "hemligstämplat"´. Enda man fick veta är att de hade hamburgare. Man får väl fråga vad en sån kostade...och hur många gram det är. Någon?

notrightrider

Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Jag var där..
Som nämnts en liten lokal med ett fåtal hojar, I det fåtalet var nån moped och ett par mc-scooters. Innanför en lokal på ca 20 m² med lyft.. Ovanvåningen var lite prylar..
Inga skyltar så man hittade dit, körde själv förbi först med såg några hojar komma ner för backen så tänkte det var där.. Ingen av ägarna, 3st är släkt med någon på gamla Elit mc eller har jobbat där. Bara namnet av vissa praktiska själ enligt Hamburgergrillaren/pappa till en av ägarna..
Hoppas det går bra för dom men växer det inte så tror jag det kan bli svårt att driva det som det var nu..

De plot thickens.

Varför vill man starta om med ett namn som är laddat med så mycket negativ klang?

Varför säger man att man "startar om" när man inte har något med det riktiga Elit MC att göra?

Förutom att ha snott deras logga och deras tagline Så har dom på sin hemsida stulna bilder från gamla Elit som visar deras tidigare lokal - numera BMW Motorrads lokal, inte sin egen.

Screenshot_20230425-071642.png

Man påpekar att man kör på ett nytt organisationsnummer, men det framgår inte vilket. Det hade varit intressant att veta vilken företagsform man använder och vad företaget egentligen heter.

Jag skulle INTE våga lämna iväg min hoj under det dom kallar "vinter' med den informationen som (inte) framkommit hittills.

Som en liten twist kan nämnas att inte ens det kursade ELIT MC egentligen hette som man trodde:

Som ännu en twist visar det sig att det faktiskt sitter folk i ledningen för BMW Motorrad Center Tagene som kommer från gamla riktiga Elit / Bike Göteborg.

Den gamla historian känns ändå mer unken nu. Var det bara ett sätt att manövrera ut vissa personer ut bilden, och städa bort Ducati och KTM ur butiken?

Somliga torde känna sig tämligen dragna vid näsan i så fall.
Men, vad kan man vänta sig?
Detta är gamla bilhandlare som sadlat om hela bunten - redo att hugga kniven i vem som helst som vänder ryggen till.

Fasen - nya Elit med stulna bilder och försök till snyltad renommé kanske är de pålitliga och rättrådiga när allt kommer omkring...?

Om man bara visste vem dom var.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection