Raderad medlem 51742
Guest
Tja, det verkar som om Kenneths transmogriferas till Motorrad Center!
En tjuvstart, eftersom Elit kastat in handduken - hemsidan som det pekas på är inte uppe ännu.
Grattis! Vet ingen som är mer förtjänt.
Det är ett starkt team han driver.
Kort recap:
Ett företag som hette Auto Hansa som var stora drakar på bilplåt (förr i tiden byttes karosseridetaljer på bilar ut trots att man inte krockat) snubblade över en lattjo liten pryl på någon mässa någonstans - en japansk motorcykel.
Jovars, det kunde man väl sälja.
Men bara hojarna! Av någon underlig anledning valde man att lägga ut service, reservdelshållning och garantiärenden på ett externt företag - någon som visste vad dom gjorde.
Den som visste det var Ingvar Johansson och firman fick namnet Hondaservice.
Dom arbetade märkligt fritt från importören av hojar och gjorde ett fantastiskt jobb.
När jag lärde känna dem fanns dom i nya fina lokaler i "AutoHansa-huset" på Ångpannegatan, men det fanns en förhistoria borta på Herkulesgatan - i plåtrucklen som nu håller på att ramla ut på Lundbyleden.
Hursomhelst - verkstadschef på Hondaservice var Kenneth Sand och han hade järnkoll, långt innan uttrycket myntades.
Detta var mitt i den hysteriska expansionsperioden och Autohansa bara vräkte ut hojar över landet - som en extern firma skulle hålla reservdelar till...
Som sagt - märkligt upplägg, men det funkade. Ända tills det inte gjorde det längre.
Ägarna bakom Autohansa ville casha in, men inte på det snygga sättet. Man drev ett alldeles utmärkt och lönsamt företag över stupet och flydde landet med släpkärror fyllda med pengar.
App app! Döm inte för hårt! Detta var under perioden DDR-Sverige nådde sin höjdpunkt, och företagarklimatet var nere i permafrostnivå. Det var svårt, riktigt svårt att få med sig några pengar ut från ett helt företagarliv på den tiden.
Det var ett tämligen vanligt sätt att bränna sina broar till Sverige genom att göra så här på den tiden. Det saknades utlämningsavtal på flera håll och Schweiz tog emot bröderna Gervais med öppna armar, no questions asked.
Kvar stod Hondaservice i en inte alltför ljus position. Lagerhyllorna fyllda till bredden med reservdelar till hojar dom aldrig skulle få serva, och dom höll ju dessutom reservdelar för hela landets Hondaåterförsäljare...
Hondaservice lades ner, jag tror att Ingvar Johansson tog en tidig pension och fortsatte njuta av sina veteranfordon och den duktigaste verkstadschefen av dem alla stod utan jobb.
Jag tror knappast Kenneth var så sugen på att bli anställd igen, och absolut inte pendla ner till Kungsbacka - där Hondaagenturen först hamnade under Sportmanship och sedan blev fristående under Robert Paschetto.
Så, Kenneth startade Kenneth's MC-service med sitt redan goda namn som främsta tillgång bara två stenkast från "Autohansa-huset" och förde sedermera in sönerna Martin och Christian i verksamheten - och resten är nutid, typ.
Tänkte ni ville veta.
Aha, skylten med företagsinfo i annonsen missade jag helt. Ja, det verkar ju helt klart som att det är Martin som står bakom detta och än så länge inga spår av Bike eller någon annan återförsäljare.
I såna fall är det bara att gratulera gänget på Kenneths. Gör de ett lika bra jobb med MC-försäljningen som med verkstaden och med bra BMW-support i ryggen kommer detta att bli riktigt bra. Finns inga som är så kunniga när det gäller BMW.