Elkunnig? se hit! 3-fas spis fungerar bara till halva

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hej.

En enkel fråga.
Kan en spis fungera delvis ifall endast 2/3 faser är kopplade?
Fungerar faserna så?
alltså t.ex.
fas 1: ugn
fas 2: 2 plattor
fas 3: 2 plattor

på min ny inköpta spis fungerar för tillfället endast ugn och 2 plattor.
den var bort ett varv när jag lagt nytt golv. kopplade tillbaka kablarna lik de var.

Men det statistiskt vanligaste felet med spisar ar att kontakten inte ar
tillrackligt itryckt. Kolla det om du har stickpropp i anden pa sladden.
Eftersom han skrev att han koppla det som förut förutsatte jag två saker, att den är ansluten i dosa och att han har kontrollerat att allt sitter fast, har han missat nått av de vägrar jag hjälpa och hänvisar till närmaste elfirma nästa gång han kommer inom 3 meter från nått elektriskt

jag har nu trippelkollat alla kablar och alla sitter fast.
har hittat att det är den "svarta" som inte fungerar, och det är "fas 2" i proppskåpet.

Har kollat kopplingarna i ugnen och allt sitter som det skall.

Nu är jag hjälplös och vet inte hur en elnisse kan göra detta bättre.

ugnen är en gorenj och är 2 månader gammal.
Saknar multimeter så kan inte mäta ifall den "svarta" kabeln får ström.

Det är alltså de två vänstra plattorna som inte fungerar, lämnar ja den "svarta" kabeln okopplad så fungerar fortfarande allt utom de två vänstra plattorna.

suck.

kan jag "provmäta" ifall det kommer ström från väggen genom att korsa svarta och gråa, isf. borde plattorna till vänster börja fungera och plattorna till höger sluta fungera?

jag har nu trippelkollat alla kablar och alla sitter fast.
har hittat att det är den "svarta" som inte fungerar, och det är "fas 2" i proppskåpet.

Har kollat kopplingarna i ugnen och allt sitter som det skall.

Nu är jag hjälplös och vet inte hur en elnisse kan göra detta bättre.

ugnen är en gorenj och är 2 månader gammal.
Saknar multimeter så kan inte mäta ifall den "svarta" kabeln får ström.

Det är alltså de två vänstra plattorna som inte fungerar, lämnar ja den "svarta" kabeln okopplad så fungerar fortfarande allt utom de två vänstra plattorna.

suck.

kan jag "provmäta" ifall det kommer ström från väggen genom att korsa svarta och gråa, isf. borde plattorna till vänster börja fungera och plattorna till höger sluta fungera?

jag gjorde det redan och kommer ingen ström från den svarta kabeln i väggen, alltså måste proppen ha gått.
Jag hade en "byggare som vet allt" och fixa mitt golv och han tyckte att man kollar rätt säkring genom att sätta ihop strömuttagets + och -. Vilket ledde till att den proppen gick sönder. Men tydligen har spisens ena fas proo också gått.
Har ett elskåp med automatproppar alltså så det är inte sådär bara att byta.

Last edited:
En fulling du kan göra är som du är inne på att switcha grå och svart och se om samma plattor är döda eller nått annat.

Vill bara dubbelförtydliga att du inte ska lägga ihop dem utan byta plats på dem.

Men fortfarande är säkringarna hela har du gjort nått annat med elen, funkar allt annat?

En fulling du kan göra är som du är inne på att switcha grå och svart och se om samma plattor är döda eller nått annat.

Vill bara dubbelförtydliga att du inte ska lägga ihop dem utan byta plats på dem.

Men fortfarande är säkringarna hela har du gjort nått annat med elen, funkar allt annat?

som jag sa så är det automatsäkringar så vet inte hur man kollar ifall de är hela eller inte.

men ur den svara kabeln i väggen kommer ingen ström.

som jag sa så är det automatsäkringar så vet inte hur man kollar ifall de är hela eller inte.

men ur den svara kabeln i väggen kommer ingen ström.
Läste inte att du haft dit ett rikspucko.... Inkomande fas lär ha gått.

Förutom automatsäkringarna (där alla "vippor" ska stå uppåt för att vara på) så sitter det 3 porslinssäkringar (om det inte finns där finns det en central till nånstans) en av dem lär ha gått vid "byggaren"s smarta påhitt.

Ska se om jag hittar nån bild att förklara med.

Japp, leta vid elmätaren så skall du nog finna dina säkringar.

tack för alla svar.

hittade inga glassäkringar, endast de vanliga automatsäkringarna, huvudavbrytaren och felströmsskyddet.
Bor alltså i ett höghus, så låter ju logiskt att det skulle sitta några dubbelsäkringar i centralen..?

tack för alla svar.

hittade inga glassäkringar, endast de vanliga automatsäkringarna, huvudavbrytaren och felströmsskyddet.
Bor alltså i ett höghus, så låter ju logiskt att det skulle sitta några dubbelsäkringar i centralen..?
ajfan då e du nog tvungen att prata med fastighetsskötaren är jag rädd, huvudsäkringar och elmätare kan sitta i ett skåp i trapphuset eller om du har otur nere i elcentralen i källaren.

tack för alla svar.

Man brukar ha nyckel till mätarrummet, kolla i källaren.

tack för alla svar.

Du har antagligen en säkring (eller flera?) för hela lägenheten externt, typ i källaren eller liknande. Kanske en av de som gått? De får du väl ringa boservice för att få rätt på dock.

Dom flesta fastigheter jag varit i kontakt med sitter mätarna så att dom boende kan nå dom.

Lite svårt att läsa av dom annars.
Men inte huvudsäkringar, hade jag kommit åt dem där jag bodde förut hade grannens eviga festande fått ett mörkt slut.. och jag fått mer än 3h sömn innan jobbet nån helg.

Men inte huvudsäkringar, hade jag kommit åt dem där jag bodde förut hade grannens eviga festande fått ett mörkt slut.. och jag fått mer än 3h sömn innan jobbet nån helg.

Menar du att matarsäk. var frånskilt mätarna?

Ja du, fan vet om du inte kan ha rätt, minnet sviker, men det måste varit länge sen jag såg något sådant.

Menar du att matarsäk. var frånskilt mätarna?

Ja du, fan vet om du inte kan ha rätt, minnet sviker, men det måste varit länge sen jag såg något sådant.
Menade att jag inte kan svära på mätarna (har iof aldrig sett att de suttit i allmänna utrymen) men logiken säger mig att jag inte vill att mina grannar ska komma åt mina matarsäkringar ;)

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick