Check, på flertalet Volvomodeller brukar det vara höger bak istället =) Grejjen är dock att det sällan är givaren som är boven.
Visst finns det undantag men felkoder sätts sällan för en specifik komponent utan för en krets. Reservdelsbytarna orkar ofta bara läsa rubriken tyvärr och då kan det bli lite tokigt.
Alltså felkoden meddelar, ofta, exempelvis "*nånting-nånting*-krets, orimlig signal, intermittent fel"
Tillverkaren lägger ner miljoner på att styra upp verkstadslitteratur med specifika steg för steg-felsökningar för att mekanikern inte ska behöva gissa sig fram. Reservdelsbytaren o andra sidan känner sig dock fiffigare...
-Öh, det finns en knapp här för att radera felkoderna.. smart.
Felindikatorn släcks, tänds inte igen under provturen genom drive thru-kön.
-Det blir 1152 kronor säger kundmottagaren käckt. Det var nog något glapp men vi har rensat felkoderna och testkört din bil, allt fungerar som det ska.
-Ok säger kunden, tänker att det var skönt att det inte blev dyrare ändå och går ut till sin bil som doftar snabbmat med flottig ratt.
Två dagar senare tänds en bekant symbol upp i instrumentet igen, men det var väl då själva... Kunden stövlar tillbaka till verkstaden.
Verkstan byter givaren för 2800 kronor.
Tre dagar senare kommer kunden in igen med mord i blicken.
-Nu ska jag fan ha fri lånebil!
Efter att reservdelsbytaren fått sig en avhyvling från, hans syn på saken, subban i kundmottagningen sätter han sig ner o glor på biljäveln. Helvete ska jag göra nu, jag har ju bytt givaren.
-Teknisksupport, hur står det till?
*kort sammandrabbning*
-..o nu har jag bytt givaren, vad mer kan man göra lixom?
-Har du följt felsökningsstegen innan bytet?
-..eh va?
-Ja du vet, när du klickar på felkoden så kommer du till rätt kapitel för felsökningen.
-Ja, ja just det.. nä jag glömde men vad brukar det vara då?
-...
-Alltså det är lite bråttom nu för lånebilen är uppbokad på en annan kund imorgon, eh..
-Ja du, det är ganska vanligt att en lödning i styrboxen ger sig men för att fastställa det så behöver du..
-Fan va bra, det lär ju inte kunna vara något annat! Eller?
-Vi har infört bytessystem för dessa och jag ser i datorn att ni har två hemma, den är faktiskt billigare än givaren p.g.a. detta så du kanske skulle byta tillba
-Tack som fan! Hon är skitsur på mig, Liselott alltså men nu kommer kunden bli nöjd! Tack tack! *klick*
Kunden fick lätta plånboken ytterligare men nu förblev varningslampan i.a.f. släckt.
Reservdelsbytaren tar nästa arbetsorder från sitt fack; "Tjutande ljud vid kallstart på morgonen."
-Ah, säkert servopumpen. I.a.f. smidigt på den här, behöver inte ens demontera remmen för att få loss pumpen.
Ungefär så kan det gå till