Elmanövrerad handbroms

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Hej.

Behöver byta bromsbelägg bak på min Toyota Avensis -09. Problemet är att jag inte har gjort det på en bil med eltandborste innan.
Är det som en vanlig broms, trycka skruva in kolvarna i oket och vara glad eller måste man in i styrenheten och "nollställa" systemet? Har hört båda delarna och tänkte att med allt kunnigt folk här borde ju någon kunna svara...

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Generellt brukar kolvarna backas med datorn men finns varianter. Såhär skulle jag resonera:

Sitter elmotorerna på bromsoken = dator

Sitter det En centralt placerad elmotor som i sin tur drar i en handbromsvajer eller två = mekaniskt/som vanligt

Första failen jag såg var en S80 taxi som polarn på hörnet bytt bromsarna på "som vanligt". Gick skitbra tills p-bromsen användes för första gången efter operationen, sen stod den där den stod. Vet att Volvo konsulterades men de hade ingen panic button så det var bara svarva upp den på bärgaren med låsta hjul =)

Vissa bilar har en spak för att frisläppa p-bromsen om problem uppstår, inte helt otippat har jag sett det på franska bilar.. dock inte alla.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Elhandbroms.

Det låter som en typisk grej att undvika i framtiden.

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
På min AUDI (A6, 2006) kopplar man 12v till oken för att släppa handbromsen när man byter belägg.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Elhandbroms.

Det låter som en typisk grej att undvika i framtiden.

..sa vi om katalysator, ABS, SRS, antisladd också, men... =)

Oberoende kontrollerna visar dock låg felfrekvens för elektroniskt styrda parkeringsbromsar, tillverkarna känner till en mindre fager statistik som vanligt men överlag fungerar det nog inte sämre än den mekaniska motsvarigheten. Vår väderlek till trots.

Sen finns det några egenskaper det elektroniska innebär, exempelvis:

• Elmotorerna är inte lika snabba som kryckan, vissa tröttare än andra, vilket resulterar i ett ökat slitage av bromsklotsarna p.g.a. att fordonet rullar före bromskraften släppt helt och fullt
  • Risken för skador på framförallt bromsbelägg och skruvförband ökar något
  • Att smyga i bromsverkan är inte möjligt vilket kan leda till att bromsen "smäller" till den grad att det inte är önskvärt
  • Risken för strul som inte är lika lätt avhjälpt på egen hand ökar och likaså kostnaderna

..med det sagt så vet vi dock av erfarenhet att priserna sjunker. Återigen jämförelse med ex. katalysator eller en ABS-styrenhet som man fick slanta säg 10 000 pengar för back in the days men idag går att köpa på ett gubbdagis för 700:- eller få en omlödning för några hundralappar.

Ökat slitage av bromsklotsarna bak är dock inte oavkortat p-bromsens förtjänst utan det monteras in fler än ett hjälpsystem i dagens bilar. Ta bakhjulsdrivna tüskar som exempel vilka för många knappt är körbara vintertid utan elektroniken =) När systemen jobbar närapå kontunerligt får beläggen bekänna färg. Fråga närmsta taxichaffis med droska hur sugen han är på en körning till/från söders höjder när snön lyser vit på...

*boom krasch mjauee*

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Heter väl parkeringsbroms och inte handbroms nuförtiden för att mer förklara vad det är? :p
Annars verkar ju de eldrivna funka bra, förutom när batteriet laddat ur och den inte går att släppa och bilen i fråga hindrar några hundra andra fordon att komma av en finlandsfärja.*

*hände en bekant under sportlovet. ingen var imponerad av hans nya bil just då.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
..sa vi om katalysator, ABS, SRS, antisladd också, men... =)

Allt sådant är system som jag inte heller är speciellt sugen på.

ABS har krånglat på min bil sedan den var ny 2003, alltid givaren vänster fram, kostar 1800:-/st

Dom första åren byttes den på garantin innan besiktning, senare har den bytts några gånger till på goodwill, men sedan jag tog över bilen (mina föräldrar köpte den ny) har den inte bytts, jag hittade en mer permanent lösning.

Man tar helt enkelt bort ABS-varningslampan ur instrumentpanelen, samt ABS dekalen från bakluckan och besiktar den som en helt vanlig bil utan ABS.

Antislir och antisladd har den aldrig haft, men väl mekaniskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift och riktiga dubbdäck, det räcker för mig.

Chevan jag hade innan hade elektriskt inkopplingsbar fyrhjulsdrift, och gissa vad, den gick sönder :huvet

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Check, på flertalet Volvomodeller brukar det vara höger bak istället =) Grejjen är dock att det sällan är givaren som är boven.

Visst finns det undantag men felkoder sätts sällan för en specifik komponent utan för en krets. Reservdelsbytarna orkar ofta bara läsa rubriken tyvärr och då kan det bli lite tokigt.

Alltså felkoden meddelar, ofta, exempelvis "*nånting-nånting*-krets, orimlig signal, intermittent fel"

Tillverkaren lägger ner miljoner på att styra upp verkstadslitteratur med specifika steg för steg-felsökningar för att mekanikern inte ska behöva gissa sig fram. Reservdelsbytaren o andra sidan känner sig dock fiffigare...

-Öh, det finns en knapp här för att radera felkoderna.. smart.

Felindikatorn släcks, tänds inte igen under provturen genom drive thru-kön.

-Det blir 1152 kronor säger kundmottagaren käckt. Det var nog något glapp men vi har rensat felkoderna och testkört din bil, allt fungerar som det ska.

-Ok säger kunden, tänker att det var skönt att det inte blev dyrare ändå och går ut till sin bil som doftar snabbmat med flottig ratt.

Två dagar senare tänds en bekant symbol upp i instrumentet igen, men det var väl då själva... Kunden stövlar tillbaka till verkstaden.

Verkstan byter givaren för 2800 kronor.

Tre dagar senare kommer kunden in igen med mord i blicken.

-Nu ska jag fan ha fri lånebil!

Efter att reservdelsbytaren fått sig en avhyvling från, hans syn på saken, subban i kundmottagningen sätter han sig ner o glor på biljäveln. Helvete ska jag göra nu, jag har ju bytt givaren.

-Teknisksupport, hur står det till?

*kort sammandrabbning*

-..o nu har jag bytt givaren, vad mer kan man göra lixom?

-Har du följt felsökningsstegen innan bytet?

-..eh va?

-Ja du vet, när du klickar på felkoden så kommer du till rätt kapitel för felsökningen.

-Ja, ja just det.. nä jag glömde men vad brukar det vara då?

-...

-Alltså det är lite bråttom nu för lånebilen är uppbokad på en annan kund imorgon, eh..

-Ja du, det är ganska vanligt att en lödning i styrboxen ger sig men för att fastställa det så behöver du..

-Fan va bra, det lär ju inte kunna vara något annat! Eller?

-Vi har infört bytessystem för dessa och jag ser i datorn att ni har två hemma, den är faktiskt billigare än givaren p.g.a. detta så du kanske skulle byta tillba

-Tack som fan! Hon är skitsur på mig, Liselott alltså men nu kommer kunden bli nöjd! Tack tack! *klick*

Kunden fick lätta plånboken ytterligare men nu förblev varningslampan i.a.f. släckt.

Reservdelsbytaren tar nästa arbetsorder från sitt fack; "Tjutande ljud vid kallstart på morgonen."

-Ah, säkert servopumpen. I.a.f. smidigt på den här, behöver inte ens demontera remmen för att få loss pumpen.

Ungefär så kan det gå till :tummenupp

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Har tagit reda på att jag kan resetta min parkerings brons genom att hålla knappen till den intryckt i 5 sekunder. Så till helgen blir det byte.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kool, låter som en fiffig funktion =) Någon länk till anvisning eller hörsägen? Mest nyfiken om det är något särskilt förfarande utöver själva knapptrycket.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ingen aning men reklamationsrätten är 3 år och det låter som ni har papper/kvitton som styrker detta.

Gratis är gott =)

Nja, det är väl 6 mån på arbete och ett år/1000mil på delar?

Hursomhelt har jag inte kvittot på senaste reparationen, så då får jag betala minst en gång för det.

(Dessutom följer inte garantin med om man säljer bilen)

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Garantin är frivillig men reklamationsrätten kan ett företag aldrig friskriva sig från vid en normal affär av en ny del. Det är då konsumenten ska påvisa att felet ex. beror på fabrikationsfel och har ni nu fått en handfull bytta redan så lär det knappast vara något att diskutera.

Gammal kollega körde sin 940 Classic åtminstone mer än 40 000 mil, pendlade ganska långt och när vattenpumpen började läcka efter X-antal mil så bytte han därefter vattenpumpen ungefär varje år på garanti. Original ersättningspumpen höll med andra ord inte vidare värst jämfört med den som skruvades i från fabrik, antingen så läckte det eller så glappade den.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
..sa vi om katalysator, ABS, SRS, antisladd också, men... =)...

När jag ser de där förkortningarna väller ånyo en outsägligt glädje fram inombords: att jag köpte min västtyska 1980 300TD för 22 år sedan. En idag okänd form av driftsäkerhet. Därtill konstruerat så att jag kan sköta allt underhåll själv. Hon börjar bli inkörd nu.

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...