Elmanövrerad handbroms

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Därtill konstruerat så att jag kan sköta allt underhåll själv.

Så är det och det är naturligtvis kul =) Men i.o.m. att du själv presenterat bilder på forumet att så inte alltid är fallet så hade du förmodligen inte mått sämre av exempelvis ett ABS-system. För inte grämer du dig över att du har spindelleder på pärlan?

Toppklass! Tack =)

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
..sa vi om katalysator, ABS, SRS, antisladd också, men... =)

Oberoende kontrollerna visar dock låg felfrekvens för elektroniskt styrda parkeringsbromsar, tillverkarna känner till en mindre fager statistik som vanligt men överlag fungerar det nog inte sämre än den mekaniska motsvarigheten. Vår väderlek till trots.

Sen finns det några egenskaper det elektroniska innebär, exempelvis:

• Elmotorerna är inte lika snabba som kryckan, vissa tröttare än andra, vilket resulterar i ett ökat slitage av bromsklotsarna p.g.a. att fordonet rullar före bromskraften släppt helt och fullt
  • Risken för skador på framförallt bromsbelägg och skruvförband ökar något
  • Att smyga i bromsverkan är inte möjligt vilket kan leda till att bromsen "smäller" till den grad att det inte är önskvärt
  • Risken för strul som inte är lika lätt avhjälpt på egen hand ökar och likaså kostnaderna

..med det sagt så vet vi dock av erfarenhet att priserna sjunker. Återigen jämförelse med ex. katalysator eller en ABS-styrenhet som man fick slanta säg 10 000 pengar för back in the days men idag går att köpa på ett gubbdagis för 700:- eller få en omlödning för några hundralappar.

Ökat slitage av bromsklotsarna bak är dock inte oavkortat p-bromsens förtjänst utan det monteras in fler än ett hjälpsystem i dagens bilar. Ta bakhjulsdrivna tüskar som exempel vilka för många knappt är körbara vintertid utan elektroniken =) När systemen jobbar närapå kontunerligt får beläggen bekänna färg. Fråga närmsta taxichaffis med droska hur sugen han är på en körning till/från söders höjder när snön lyser vit på...

*boom krasch mjauee*

Öhm. Vah? Låg felfrekvens? Aja det betalar mitt hojåka

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Så är det och det är naturligtvis kul =) Men i.o.m. att du själv presenterat bilder på forumet att så inte alltid är fallet så hade du förmodligen inte mått sämre av exempelvis ett ABS-system. För inte grämer du dig över att du har spindelleder på pärlan?

Toppklass! Tack =)

Du menar när jag och Sportbike bytte spindelleder? Ja det hade jag ju klarat själv om jag hade lånat eller köpt verktyget. Men hellre då gynna en kunnig vän ekonomiskt och göra det i hans verkstad. Det skulle ju dröja 37 år innan jag behövde använda avdragarvertyget igen. Det är stor skillnad mot den utrustning som fodras för att felsöka och underhålla de system som styr en modern bil. Det här är ju naturligtvis en strategi från oem-tillverkarna. Även om EU-beslutet gällande märkesverkstäder förstås blev ett oplanerat bakslag.
En annan trend från biltillverkarna idag är ju att bilarna helt enkelt inte ska bli gamla. Avsikten är att bilarna ska rulla säg fem-10 år sedan pressas. Lite som moderna datorer och mobiltelefoner. Det är också i detta konsumtionsmönster en stor del av dagens miljöproblem ligger.

Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Precis, men nu faller inte din ögonsten under modern bil och ändå är ABS-introduktionen i personbilar äldre. Då lika avancerat som en hastighetsmätare och ciggarettändare med bakelitknopp vilka jag förmodar du inte hyser agg mot =)

F.ö. utvecklat av Bosch i sammarbete med just Mercedes-Benz så de kanske hade halvbra koll på det hela i vilket fall. (ABS vill säga, cigg-tändaren vette tusan... säkert James Dean i sammarbete med Marlboro eller vice versa)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Precis, men nu faller inte din ögonsten under modern bil och ändå är ABS-introduktionen i personbilar äldre. Då lika avancerat som en hastighetsmätare och ciggarettändare med bakelitknopp vilka jag förmodar du inte hyser agg mot =)

F.ö. utvecklat av Bosch i sammarbete med just Mercedes-Benz så de kanske hade halvbra koll på det hela i vilket fall. (ABS vill säga, cigg-tändaren vette tusan... säkert James Dean i sammarbete med Marlboro eller vice versa)

ABS introducerads faktiskt sista året i just W123. Men det är ju inget system jag skulle efterinstallera i min bil. Lika lite som jag skulle vlja installera det i min motorcykel. Men det är ju ett bra system för den som ska rattsurfa och ha kort framförhållning i trafiken. Ett system jag misstänker är en förutsättning för många nutidsmänniskor mao.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Så är det fast trafiken runt dom kvastskaften är nog gladast för autobroms, när det fungerar.

Episkt

ABS har jag dock svårt att se någon nackdel med, kan dyka upp en älg eller en fjunior på vägen vid dålig sikt bakom en W123 med efterhängande Lützendimma. Då är nog både älgen som blir jagad av fjunior och W123 ägaren glada att bakomvarande fortfarande har styrförmåga trots full inbromsning med panikbromsassistans (bra tryck i systemet då) samt elektronisk bromskraftfördelning, typ.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så är det fast trafiken runt dom kvastskaften är nog gladast för autobroms, när det fungerar.

Episkt

ABS har jag dock svårt att se någon nackdel med, kan dyka upp en älg eller en fjunior på vägen vid dålig sikt bakom en W123 med efterhängande Lützendimma. Då är nog både älgen som blir jagad av fjunior och W123 ägaren glada att bakomvarande fortfarande har styrförmåga trots full inbromsning med panikbromsassistans (bra tryck i systemet då) samt elektronisk bromskraftfördelning, typ.

ABS är säkert jättebra, om det fungerar och inte går sönder en gång om året.

Jag har kört bil största delen av livet utan ABS och det har fungerat bra, visst man får ju själv känna efter när det låser och släppa på trycket lite, men har man en gång lärt sig det så sitter det i ryggmärgen.

Sen ska man givetvis inte rattsurfa så man får tre gånger så lång reaktionstid heller, men det gäller ju oavsett ABS eller inte.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Visst är det så men det gäller i.o.f.s. oavsett vilka funktioner och utrustning ens bil har = fungerar det inte så är det inget värt =) Väljer man nu att köra Ford så får man kanske räkna med lite avhopp från utrustningslistan mellanåt. Min skorv är.. 1, 2 3.. ja 16 år nu utan fel på vare sig ABS, SRS eller katalysatorn, faktiskt. 17500 mil passera den häromsistens så det är klart, knappt inkörd men men.

Jag fick också lära mig möta kopplingen utan ABS men hur manliga vi än är så har vi passerat den punkten där vi blir långsammare för varje år och systemen snabbare. Sen kan vi tro på gamla meriter och grundkondition från lumpen bäst vi vill men den matchen förlora vi någon gång på 90-talet när systemen började bli tillräckligt sofistikerade.

;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Visst är det så men det gäller i.o.f.s. oavsett vilka funktioner och utrustning ens bil har = fungerar det inte så är det inget värt =) Väljer man nu att köra Ford så får man kanske räkna med lite avhopp från utrustningslistan mellanåt. Min skorv är.. 1, 2 3.. ja 16 år nu utan fel på vare sig ABS, SRS eller katalysatorn, faktiskt. 17500 mil passera den häromsistens så det är klart, knappt inkörd men men.

Jag fick också lära mig möta kopplingen utan ABS men hur manliga vi än är så har vi passerat den punkten där vi blir långsammare för varje år och systemen snabbare. Sen kan vi tro på gamla meriter och grundkondition från lumpen bäst vi vill men den matchen förlora vi någon gång på 90-talet när systemen började bli tillräckligt sofistikerade.

;)

Precis, jag vill ha en bil med så få funktioner som möjligt, för att minimera risken att någon av dom går sönder.

Jag vevar gärna mina fönster själv, centrallås är totalt onödigt, ABS, antikul och annat elektroniskt är bara felkällor, det undviker jag gärna.

Tyvärr har dom ju förstört även Niva med sånt nuförtiden.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning