..sa vi om katalysator, ABS, SRS, antisladd också, men... =)
Oberoende kontrollerna visar dock låg felfrekvens för elektroniskt styrda parkeringsbromsar, tillverkarna känner till en mindre fager statistik som vanligt men överlag fungerar det nog inte sämre än den mekaniska motsvarigheten. Vår väderlek till trots.
Sen finns det några egenskaper det elektroniska innebär, exempelvis:
- Elmotorerna är inte lika snabba som kryckan, vissa tröttare än andra, vilket resulterar i ett ökat slitage av bromsklotsarna p.g.a. att fordonet rullar före bromskraften släppt helt och fullt
- Risken för skador på framförallt bromsbelägg och skruvförband ökar något
- Att smyga i bromsverkan är inte möjligt vilket kan leda till att bromsen "smäller" till den grad att det inte är önskvärt
- Risken för strul som inte är lika lätt avhjälpt på egen hand ökar och likaså kostnaderna
..med det sagt så vet vi dock av erfarenhet att priserna sjunker. Återigen jämförelse med ex. katalysator eller en ABS-styrenhet som man fick slanta säg 10 000 pengar för back in the days men idag går att köpa på ett gubbdagis för 700:- eller få en omlödning för några hundralappar.
Ökat slitage av bromsklotsarna bak är dock inte oavkortat p-bromsens förtjänst utan det monteras in fler än ett hjälpsystem i dagens bilar. Ta bakhjulsdrivna tüskar som exempel vilka för många knappt är körbara vintertid utan elektroniken =) När systemen jobbar närapå kontunerligt får beläggen bekänna färg. Fråga närmsta taxichaffis med droska hur sugen han är på en körning till/från söders höjder när snön lyser vit på...
*boom
krasch mjauee*