500wh/kg då börjar elhojar bli aktuella enligt mig, innan dess finns inga batterier som fixar att prestera ordentligt. Nu ligger vi på max 300wh/kg ungefär. Motorer finns det gott om som är både mindre starkare och lättare än de flesta förbränningsmotorer, Emrax eller Magnax t ex. Nackdelen är att dessa kräver controllers som är rätt avancerade och gärna en BMS som tillåter snabbladdning, motorn, controllern och BMS'n kostar lätt 100-150k och då har vi inte ens börjat kolla på batterier.
Jag och 3 polare har skissat på diverse elhojar för att optimera tyngdpunkt och luftmotstånd, vissa galnare än andra, bl a en idé om att sitta lågt bakom bakhjulet där batterierna är placerade mellan fram och bakhjul. Men den skissen jag trivs best med är ändå den som liknar en tvåhjulig lastcykel och med battericeller i botten av lastutrymmet och navstyrning. Då hade man kunnat få plats med 25kwh men allt är bara lösa planer inför framtiden. Miljönyttan med elhoj är också försumbar...
Vill man ändå bygga något så skulle jag köpa en motor och controller från goldenmotors, 10kw som kan pumpa ut 40kw i 30 sek är ju inte så illa, det hade jag klarat mig rätt gott på och snabbare än 120 behöver den inte gå så potentiellt kan den isf bli rätt rapp också.