uncletom
Gudomlig sporthojare
"... varför så ovanliga?"
Något som för mig förefaller helt kristallklart är att en elmotorcykel inte är en motorcykel, notera "el" framför "motor". Motorcykel är en *motorcykel*, enligt traditionell mening. Allt annat är innovativa experiment eller bara kreativ konstform.
Vad gör det? Ja, framför allt att den varken låter, vibrerar, eller luktar. Jag kanske bara talar för mig, men jag vill hur som helst uttrycka min förvåning över att ingen här i tråden redan nämnt det självkara - förbränningsmotorn. Vi är väl mestadels pojkar här, farbröder, gubbar, nån enstaka tant eller tjej säkert (är jag tillräckligt inkluderande nu?) som någon gång erfarit tjusningen med en pistongdriven mekanisk apparat.
Som 9-10 årig grabb fick jag en gammal ångaskin av en kompis, den var sunkig och gick dåligt, men den gick, tills en dag 'korken' flög ur vattentanken pga övertryck och ångmaskinen snurrade av bordet och landade på golvet. Det var min första erfarenhet av krafterna bakom vad som driver en motor.
Idag kan jag med enkelhet reglera varvtal och effektivt driva ett fordon med ett knyck i höger handled. Snacka om en pojkdröm. Bara att sitta och titta på och lyssna på tomgången är rekreation. Att köra en elmotorcykel kräver ett annat tänkande, det är en annan filosofi kring elmotorn. Att köra en tyst hoj kan ha sina fördelar, men att köra en el-hoj innebär också att utelämna mycket av det som en gång fick mig att vilja köra hoj. För mig utgör motorn 90% av hojen , resten är ram, hjul, styre, fjädring och tank. Att ersätta förbränningsmotorn med elmotor lämnar dig med 10% hoj, och 90% kopparlindad spole med batterier tyngre än både du och hojen tillsammans. Och nu har jag inte ens nämnt olägenheten kring laddandet och tiden som går åt till det, samt den utökade planering varje längre tripp kräver.
Jag tror att folk som gillar eldrivet köper elbil eller elskooter. Jag säger inte att saker är rätt eller fel, bara att skillnaden mellan elmotor och förbrännignsmotor ligger djupare än att driva ett fordon frammåt.
Något som för mig förefaller helt kristallklart är att en elmotorcykel inte är en motorcykel, notera "el" framför "motor". Motorcykel är en *motorcykel*, enligt traditionell mening. Allt annat är innovativa experiment eller bara kreativ konstform.
Vad gör det? Ja, framför allt att den varken låter, vibrerar, eller luktar. Jag kanske bara talar för mig, men jag vill hur som helst uttrycka min förvåning över att ingen här i tråden redan nämnt det självkara - förbränningsmotorn. Vi är väl mestadels pojkar här, farbröder, gubbar, nån enstaka tant eller tjej säkert (är jag tillräckligt inkluderande nu?) som någon gång erfarit tjusningen med en pistongdriven mekanisk apparat.
Som 9-10 årig grabb fick jag en gammal ångaskin av en kompis, den var sunkig och gick dåligt, men den gick, tills en dag 'korken' flög ur vattentanken pga övertryck och ångmaskinen snurrade av bordet och landade på golvet. Det var min första erfarenhet av krafterna bakom vad som driver en motor.
Idag kan jag med enkelhet reglera varvtal och effektivt driva ett fordon med ett knyck i höger handled. Snacka om en pojkdröm. Bara att sitta och titta på och lyssna på tomgången är rekreation. Att köra en elmotorcykel kräver ett annat tänkande, det är en annan filosofi kring elmotorn. Att köra en tyst hoj kan ha sina fördelar, men att köra en el-hoj innebär också att utelämna mycket av det som en gång fick mig att vilja köra hoj. För mig utgör motorn 90% av hojen , resten är ram, hjul, styre, fjädring och tank. Att ersätta förbränningsmotorn med elmotor lämnar dig med 10% hoj, och 90% kopparlindad spole med batterier tyngre än både du och hojen tillsammans. Och nu har jag inte ens nämnt olägenheten kring laddandet och tiden som går åt till det, samt den utökade planering varje längre tripp kräver.
Jag tror att folk som gillar eldrivet köper elbil eller elskooter. Jag säger inte att saker är rätt eller fel, bara att skillnaden mellan elmotor och förbrännignsmotor ligger djupare än att driva ett fordon frammåt.