Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Surfa med mobilen,.. gör jag helst inte alls. Jag gillar min 27" monitor.

Men tänk; blondinen "Didi" som du träffade på en fest förra månaden, då du var tvungen att sticka hem fort för att magen krånglade, ringer dig förskräckt över att hennes TV inte funkar, och det är .. nåt kul på TV som hon bara MÅSTE SE! Tar du taxi då, eller säger du "Sorry, men hojen är på laddning"?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju samma som med mobilen. Om man inte kan hålla den laddad kan man inte surfa sporthoj eller busringa när man får lust med det heller.
En vettig mobil behöver man ju bara ladda var tredje dag även med surf. Hade det funnits elhoj som bara behövde laddas var tredje natt även om den används flera timmar per dag hade jag definitivt haft en.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
På A svarar jag att man ställer ju alltid hojen eller elbilen på laddning så fort den inte används.
På B svarar jag att en brutta som inte klarar att få igång sin tv, och bara måste se något får klara sig själv.
På C svarar jag att om jag träffade henne för en månad sedan och hon plötsligt vill snacka med mig så skulle jag nog flytta och byta namn.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
En vettig mobil behöver man ju bara ladda var tredje dag även med surf. Hade det funnits elhoj som bara behövde laddas var tredje natt även om den används flera timmar per dag hade jag definitivt haft en.
En elektrisk motorcykel brukar behöva i runda slängar 0,5 kWh/mil. Med ett batteri på 10 kWh blir räckvidden 20 mil. Med en inbyggd laddare på 11kW skulle det bara ta en timme att ladda i ett trefasuttag, en mil tar då bara 3 minuter. Och batteriet tar 10 minuter att snabbladda till 80%, 16 mil.

Den här verkar nice:
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En elektrisk motorcykel brukar behöva i runda slängar 0,5 kWh/mil. Med ett batteri på 10 kWh blir räckvidden 20 mil. Med en inbyggd laddare på 11kW skulle det bara ta en timme att ladda i ett trefasuttag, en mil tar då bara 3 minuter. Och batteriet tar 10 minuter att snabbladda till 80%, 16 mil.

Den här verkar nice:
Och jag som inte helt ovanligt get mig ut på spontana turer som blir ett par hundra mil för jag inte kliver av hojen mer än var 40:e mil tycker det är otillräckligt.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Och jag som inte helt ovanligt get mig ut på spontana turer som blir ett par hundra mil för jag inte kliver av hojen mer än var 40:e mil tycker det är otillräckligt.
Då är inte en elhoj något för dig. Inget elfordon alls passar egentligen med turer på flera hundra mil. Då behövs den högre energidensiteten från ett flytande bränsle.

Elfordon passar bäst för turer inom en radie av halva räckvidden. Men turerna kan såklart förlängas via laddning. Till en kostnad av det man värderar sin tid till. Så det lägger som ett lock på hur långt man kan tänka sig att köra.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Om man stannar en kvart varannan timme är det nog inte hela världen.

De allra flesta jag någonsin stött på som kör hoj kör inte flera hundra mil på en helg. De flesta kör 3-10 mil om dagen och kanske 300 mil på en sommar. Så jag synar det behovet, och de som kör långa sträckor hyfsat regelbundet brukar ha hoj därefter också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om man stannar en kvart varannan timme är det nog inte hela världen.

De allra flesta jag någonsin stött på som kör hoj kör inte flera hundra mil på en helg. De flesta kör 3-10 mil om dagen och kanske 300 mil på en sommar. Så jag synar det behovet, och de som kör långa sträckor hyfsat regelbundet brukar ha hoj därefter också.
Japp, gsxr1000! Utmärkt hoj för långåka. :tummenupp :hihi men jag vill ha en elhoj. Tycker om ljudet till och med.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Då är inte en elhoj något för dig. Inget elfordon alls passar egentligen med turer på flera hundra mil. Då behövs den högre energidensiteten från ett flytande bränsle.

Elfordon passar bäst för turer inom en radie av halva räckvidden. Men turerna kan såklart förlängas via laddning. Till en kostnad av det man värderar sin tid till. Så det lägger som ett lock på hur långt man kan tänka sig att köra.
För mig innebär det en försämring och jag tror inte på teknik som gör något sämre eller krångligare än det vi redan har. Batterifordon måste ge samma eller mer av det vi har idag om det ska slå på bred front.

Jag är alltså inte särskilt negativ mot batterifordon i sig, utan att laddtider, räckvidd och infrastruktur inte är på plats än.
 

Zeromannen

Guest
Jag har en Zero FX, en californiatillverkad offroadliknande skapelse. Mycket trevlig cykel att åka på, nu är jag nog lite äldre än dom flesta här på forumet så min bakdel brukar sätta P vid runt 2 timmars åkande samma dag, men detta klarar den på en laddning med lite blandad körning. Så för mitt mc-behov så är den perfekt.

Prestandamässigt så ser den på pappret ganska tafatt ut (46hk/106Nm), men den drar ganska friskt upp till 110-120, sedan mattas "draget" lite. Jämförelsemässigt så skulle jag säga som en Husqvarna 701 kanske. Upp till 30-40km/h så är momentet begränsat för att den inte ska slå runt, men därifrån upp till 70 så lyfter den på framhjulet om man ger fullt.

Körmässigt så har den Showas (Honda) dämpare med en hel mängd inställningsmöjligheter. Den är hyffsat lätt, 136kg när jag kollade på kärringens toa-våg. Jag gillar att sitta upprätt, har aldrig gillat "plastraketer", så den är hyffsat komfortabel så länge man inte åker motorväg då fartvinden gör sig påmind. Men det är den inte avsedd för heller. Finns en likadan hoj men med supermotard-däck istället, velade lite mellan dessa två men det fick bli denna.

Batteriet är på 7,2kWh, tar typ 10tim att ladda från tomt med inbyggd 650W-laddare och vanlig skrivarkabel:). Finns snabbladdare att köpa till extra men jag åker aldrig längre än 12 mil (som räckvidden brukar ligga på vid 2 timmars åkande) på en och samma dag. Har en extrakabel som jag har liggandes i svingen som passar i vanligt 230-uttag om man skulle få batteritorsk. Åker man i 50km/h så ska räckvidden vara 25mil på plan väg. Men som sagt, lite fullgaslek och 50-70-vägar där jag åker mest så brukar jag ligga runt 12 mils räckvidd.

Utseendemässigt så ser den lite halvtråkig ut, kom en designmässigt uppdaterad version av supermotardvarianten i veckan kallad FXE. Bara annan plast, nya lampor och ny display, annars samma hoj. Men den är som sagt riktigt rolig att åka på. Saknar inte att behöva växla, saknar inte ljudet och vibrationerna öht. från en vanlig hoj. Den är ju hittills ganska ovanlig så det är många som undrar wtf går den på för bränsle när man susar förbi och ljudet liknar mest något som hämtat ur Star wars.

Prismässigt så är den lite dyrare än motsvarande bensinhoj, men samtidigt så kostar den typ 30öre/mil i "soppa" och den enda servicen man ska göra är byta bromsvätskan. Ingen kedja som ska smörjas, ingen olja/filter, inga tändstift, inga ventiler...ja ni fattar.

Jag råder alla som är nyfikna att åka och provköra en elhoj, inte nödvändigtvis för att köpa en, men det är en helt annan upplevelse som jag tror dom flesta gillar. Probike har annonserat att dom blivit återförsäljare för italienska Energica nyligen. Prestanda och räckvidd som räcker för dom flestas behov.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
För mig innebär det en försämring och jag tror inte på teknik som gör något sämre eller krångligare än det vi redan har. Batterifordon måste ge samma eller mer av det vi har idag om det ska slå på bred front.

Jag är alltså inte särskilt negativ mot batterifordon i sig, utan att laddtider, räckvidd och infrastruktur inte är på plats än.
Själv tar jag så sällan turer på flera hundra mil med min motorcykel, så jag är positivt inställd än så länge.

Angående laddinfrastruktur byggs den ju ut i takt med behovet.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Dom flesta på våra breddgrader kör förmodligen hoj som fritidssyssla.
En tur med polarna och kanske nån helgresa.
Då är det kanske underordnat med ekonomin i körningen och laddningen blir förmodligen problematisk.

Men om jag hade hojen som transportmedel till och från jobbet och att en elhoj inte kostade multum så skulle jag absolut kunna tänka mig en.

Så elhojarna kanske slår bättre på andra marknader än här tills vidare?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Själv tar jag så sällan turer på flera hundra mil med min motorcykel, så jag är positivt inställd än så länge.

Angående laddinfrastruktur byggs den ju ut i takt med behovet.
Absolut - vi är ju alla olika. För mig är en dagstur hemma runt 25-30 mil. Det finns ingen batterihoj som fixar det än, H-D Livewire uppger 158 km blandad körning och 235 km stadskörning. Dessutom börjar den på 359.900 kr... En dag på banan? Hur fixar man det? Jag har 10 mil cirka till min närmsta bana, så redan när jag är framme måste jag ladda.

Jag kom nyss hem från Norge, det blev cirka 110 mil enkel väg som avklarades på två dagar. Det hade tagit väldigt mycket längre tid med batterihoj.

Jag fick erfara arga och stressade batteribilsförare ändå vid stationerna, särskilt alla som köpt VW ID3/4 och andra som inte kan njuta av Teslas superchargers. Men även Teslastationerna hade lite knök på sina ställen.

Tills problemen ovan är lösta kör jag glatt vidare med min vanliga hoj!
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Energicas hojar fixar 42 mil i stan på en laddning, 25 mil blandad körning. Laddas på 40 minuter.

Beträffande Teslas superchargers så ska dom bli tillgängliga för alla bilmärken sa ett PM idag.
Men kostar som en Ducati V4R med lite utrustning. Jag vet vilken jag väljer.
 

Zeromannen

Guest
Men kostar som en Ducati V4R med lite utrustning. Jag vet vilken jag väljer.
Har du provkört en Energica Ego RS? Själv har jag inte testat varken den eller Ducatin så jag avvaktar med min bedömning innan jag provat. Vilken elhoj har du testat förresten?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vi kan inte gå över till en miljövänligare teknik men inställningen att den ska vara bättre på alla punkter. Räckvidden är ett problem tills man vant sig och lärt sig planera och leva efter det. Det går nog snabbare än många tror.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vänta tills Ducatin får stryk av elhojarna och soppan kostar 30kr/litern…
Då kommer jag att byta, antagligen innan dess också.
Har du provkört en Energica Ego RS? Själv har jag inte testat varken den eller Ducatin så jag avvaktar med min bedömning innan jag provat. Vilken elhoj har du testat förresten?
Får erkänna min okunnighet då jag aldrig kört en elmotorcykel. Men jag har ägt en Hayabusa som blev såld mycket pga vikten och jag äger en Ducati V4 som jag har svårt att se en Energica komma i närheten av.
Vilka elmotorcyklar kan man gå in till en handlare och provköra idag? Finns det någon som gör en svergieturné och visar upp sina modeller?
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Miljöargumenten funkar nog inte så bra på en genomsnittlig motorcyklist, bortsett från vissa mc-pendlare, kanske. Vi som enbart nöjeskör tittar på saker som pris, vikt, effekt, räckvidd och möjlighet att tanka på landet, där dom roliga hojvägarna finns.
Jämför med bilar. I vissa grupperingar är det prestige att köra elbil, Miljö-prestige. Och då är man beredd att betala för det.
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top