Jag har en Zero FX, en californiatillverkad offroadliknande skapelse. Mycket trevlig cykel att åka på, nu är jag nog lite äldre än dom flesta här på forumet så min bakdel brukar sätta P vid runt 2 timmars åkande samma dag, men detta klarar den på en laddning med lite blandad körning. Så för mitt mc-behov så är den perfekt.
Prestandamässigt så ser den på pappret ganska tafatt ut (46hk/106Nm), men den drar ganska friskt upp till 110-120, sedan mattas "draget" lite. Jämförelsemässigt så skulle jag säga som en Husqvarna 701 kanske. Upp till 30-40km/h så är momentet begränsat för att den inte ska slå runt, men därifrån upp till 70 så lyfter den på framhjulet om man ger fullt.
Körmässigt så har den Showas (Honda) dämpare med en hel mängd inställningsmöjligheter. Den är hyffsat lätt, 136kg när jag kollade på kärringens toa-våg. Jag gillar att sitta upprätt, har aldrig gillat "plastraketer", så den är hyffsat komfortabel så länge man inte åker motorväg då fartvinden gör sig påmind. Men det är den inte avsedd för heller. Finns en likadan hoj men med supermotard-däck istället, velade lite mellan dessa två men det fick bli denna.
Batteriet är på 7,2kWh, tar typ 10tim att ladda från tomt med inbyggd 650W-laddare och vanlig skrivarkabel
. Finns snabbladdare att köpa till extra men jag åker aldrig längre än 12 mil (som räckvidden brukar ligga på vid 2 timmars åkande) på en och samma dag. Har en extrakabel som jag har liggandes i svingen som passar i vanligt 230-uttag om man skulle få batteritorsk. Åker man i 50km/h så ska räckvidden vara 25mil på plan väg. Men som sagt, lite fullgaslek och 50-70-vägar där jag åker mest så brukar jag ligga runt 12 mils räckvidd.
Utseendemässigt så ser den lite halvtråkig ut, kom en designmässigt uppdaterad version av supermotardvarianten i veckan kallad FXE. Bara annan plast, nya lampor och ny display, annars samma hoj. Men den är som sagt riktigt rolig att åka på. Saknar inte att behöva växla, saknar inte ljudet och vibrationerna öht. från en vanlig hoj. Den är ju hittills ganska ovanlig så det är många som undrar wtf går den på för bränsle när man susar förbi och ljudet liknar mest något som hämtat ur Star wars.
Prismässigt så är den lite dyrare än motsvarande bensinhoj, men samtidigt så kostar den typ 30öre/mil i "soppa" och den enda servicen man ska göra är byta bromsvätskan. Ingen kedja som ska smörjas, ingen olja/filter, inga tändstift, inga ventiler...ja ni fattar.
Jag råder alla som är nyfikna att åka och provköra en elhoj, inte nödvändigtvis för att köpa en, men det är en helt annan upplevelse som jag tror dom flesta gillar. Probike har annonserat att dom blivit återförsäljare för italienska Energica nyligen. Prestanda och räckvidd som räcker för dom flestas behov.