Energicas hojar fixar 42 mil i stan på en laddning, 25 mil blandad körning. Laddas på 40 minuter.
Beträffande Teslas superchargers så ska dom bli tillgängliga för alla bilmärken sa ett PM idag.
Teslas Superchargers ska öppnas upp för andra bilmärken redan i år, skriver Elon Musk på Twitter.
www.vibilagare.se
Ja mer intressant, men fortfarande för begränsande framförallt för pengen.
Men kostar som en Ducati V4R med lite utrustning. Jag vet vilken jag väljer.
Jag också!
Vi kan inte gå över till en miljövänligare teknik men inställningen att den ska vara bättre på alla punkter. Räckvidden är ett problem tills man vant sig och lärt sig planera och leva efter det. Det går nog snabbare än många tror.
Jag är inte särskilt brydd över huruvida batterifordon är mer eller mindre miljövänliga. Inga fordon är miljövänliga. Var kommer elen ifrån? Batterierna? Tillverkning och återvinning av fordonet? Förmodligen vinner batterifordonet, men det läggs alltid fram som "miljövänligt". Konsumtion är inte miljövänlig.
Hur ska jag kunna ladda hemma? Finns ingen möjlighet här, så jag är alltså lämnad till att ladda på jobbet (under semestern blir det kärvare) eller på laddstationer. Det kommer att bli många timmars väntan totalt på laddstationer.
För övrigt så vidhåller jag min åsikt - ny teknik behöver vara bättre, mer tillgänglig än det den ersätter för att bli attraktiv. Att jag ska vänja mig vid sämre räckvidd och större vardagsproblem, det är inte intressant.
Miljöargumenten funkar nog inte så bra på en genomsnittlig motorcyklist, bortsett från vissa mc-pendlare, kanske. Vi som enbart nöjeskör tittar på saker som pris, vikt, effekt, räckvidd och möjlighet att tanka på landet, där dom roliga hojvägarna finns.
Jämför med bilar. I vissa grupperingar är det prestige att köra elbil, Miljö-prestige. Och då är man beredd att betala för det.
Precis så.
Jag förstår att jag trampar på tår, att jag säger det många inte vill höra. Men det skiter jag i. Jag vidhåller också att jag INTE är motståndare till elfordon (däremot lite motståndare mot batterifordon, åtminstone med litiumteknik) eller andra drivkällor än bensin/diesel, utan tvärtom. Men jag kan inte och vill inte skaffa mig ett dyrare fordon som gör min vardag väldigt mycket besvärligare. Jag har MC som mitt primära fordon. En vanlig grå vardag till och från jobbet hade det fungerat bra med batterihoj. Men för allt annat under mina 1000-1500 mil? Not so much!
Så vad - ska jag skita i mitt intresse? Köpa en batteribil och pendla till jobbet med, och en batterihoj att nöjesköra med?
Visa mig hur den ekonomiska, praktiska och framförallt miljövänliga kalkylen är till fördel för batterifordonen kontra min hoj som är fyra år gammal och gått snart 8k mil, och som kommer att gå många många mil till. Jag väntar!