Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Zeromannen

Guest
Gissar att de nya swappable-batterierna snart rätar ut en del frågetecken. Continental/Vartas lösning är visserligen en lågkapacitetsvariant, men 9 kg per batteripack, lätt utbytbara, snabbladdade och gjorda för att fritt kopplas samman med andra enheter... This is teh beginning of teh shit, tror jag...

View attachment 463295

View attachment 463296
Nej det där är helt fel väg att gå! Varför ska man jobba sig med att plocka ur ett stort batteri och sätta i ett annat? Lite som att plocka loss tanken på hojen för att byta den mot en fulltankad. Ta ur batteriet från mobilen och stoppa i ett annat, rakapparaten, datorn, iPaden, earplugsen...point shown! Att stoppa in en sladd när man ligger och sover eller svänga in vid en laddstolpe känns betydligt mindre ansträngande.
 

Zeromannen

Guest
För att svara på frågan i första inlägget...
De är för dyra, för tunga och har oprövad teknik.
MEN...
Elmotorcyklar kommer att bli vanligare när de kostar och fungerar som de vi är vana vid. :fakta
Och precis som med ABS kommer flocken ändra åsikt från att vara emot till att gilla det när majoriteten är för. :fakta
Mark my words, som ni som pratar modärn svenska skulle säga! :crash
Ånglok och ångbåtar finns kvar även om de inte används som de gjorde för 100 år sedan. Järnvägen är mestadels elektrifierad och så kommer landsvägstrafiken också att bli.
När det händer, och bensinen är väldans dyr, behöver jag inget pendlarfordon längre. Så jag kan köra det jag vill så, mycket jag har råd med. ;)

För dyra? Högst individuell bedömning, det som är dyrt för min granne är kanske inte det för mig.
För tunga? Min motsvarar en Husqvarna 701 i prestanda/typ, den väger 136kg, fulltankad :lol
Oprövad teknik? Detta får du gärna utveckla? Elmotorn har funnits några år, batteriet likaså, det övriga särskiljer inte mycket från en vanlig ice-hoj. Jag har abs-system från Bosch, Showa-fjädring, ram i aluminium..osv.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur många gånger har du postat den där filmsnutten i dina inlägg på SH nu...?

Jo... 27 gånger!!
Vi har sett den nu, ok...? :tungan
Tänkte skriva samma sak. ? Fattar inte hur man lyckas relatera den till varje tråd. Bilden på hans och frugans semester i Norge med välpackade sporthojar är också en klassiker.
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Nej det där är helt fel väg att gå! Varför ska man jobba sig med att plocka ur ett stort batteri och sätta i ett annat? Lite som att plocka loss tanken på hojen för att byta den mot en fulltankad. Ta ur batteriet från mobilen och stoppa i ett annat, rakapparaten, datorn, iPaden, earplugsen...point shown! Att stoppa in en sladd när man ligger och sover eller svänga in vid en laddstolpe känns betydligt mindre ansträngande.

Well, och var ansluter du sladden när du inte har en laddstolpe? Och när finns det laddstolpar/laddkapacitet som ens tillnärmelsevis kommer täcka behovet i våra städer, sådär mellan tummen och pekfingret? Om 10 år? 50 år? Aldrig? Jo, några av oss gillar fortfarande att bo i städer...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Well, och var ansluter du sladden när du inte har en laddstolpe? Och när finns det laddstolpar/laddkapacitet som ens tillnärmelsevis kommer täcka behovet i våra städer, sådär mellan tummen och pekfingret? Om 10 år? 50 år? Aldrig? Jo, några av oss gillar fortfarande att bo i städer...

Jag tror att båda lösningarna kommer att finnas parallellt. För mindre tvåhjulsfordon, typ skotrar och mopeder, där batteriet är relativt litet och lätt, och kanske också oftare är mer av ett bruksfordon för stadsbor, där kommer de löstagbara batterierna vara vanliga. För större hojar blir de dock för stora och tunga för att hanteras praktiskt. Ser man på hur tekniken utvecklas så lär också det här med laddtid vara ett mycket mindre problem om sådär 5-10 år så att behovet för utbytbara batterier också försvinner.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tror att båda lösningarna kommer att finnas parallellt. För mindre tvåhjulsfordon, typ skotrar och mopeder, där batteriet är relativt litet och lätt, och kanske också oftare är mer av ett bruksfordon för stadsbor, där kommer de löstagbara batterierna vara vanliga. För större hojar blir de dock för stora och tunga för att hanteras praktiskt. Ser man på hur tekniken utvecklas så lär också det här med laddtid vara ett mycket mindre problem om sådär 5-10 år så att behovet för utbytbara batterier också försvinner.
Laddbara batterier löser inte bara laddtider, utan tillgängligheten på laddplatser. Och det finns fysikaliska gränser för hur fort man kan ladda batterierna, förutsatt att vi inte lyckas åstadkomma rumstempererade supraledare.
 

Zeromannen

Guest
Well, och var ansluter du sladden när du inte har en laddstolpe? Och när finns det laddstolpar/laddkapacitet som ens tillnärmelsevis kommer täcka behovet i våra städer, sådär mellan tummen och pekfingret? Om 10 år? 50 år? Aldrig? Jo, några av oss gillar fortfarande att bo i städer...
Jag kan ladda min hoj överallt där det finns 230V. Laddstolpar finns på ganska många ställen i en stad. I princip varenda matvaruaffär har ju laddplatser i städerna. Samma med dom flesta företag som säljer varor. Byggvaruhus osv. Vart menar du att el är en bristvara?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vart menar du att el är en bristvara?
I Sverige bor 42% i lägenhet varav 60% är hyresrätt. I mina kontrakt för lägenhet och två garage står det att jag inte får ladda eldrivna fordon - inte heller från min betalda motorvärmarplats. Jobbets parkeringar med betald motorvärmarplats får inte heller ladda elfordon. I församlingen där jag bor finns inga laddstationer. Folkmängd 2689 invånare och har tankställena Circle K, Qstar och Din-X. Skulle jag ta buss blir restiden för 2x3.8 mil drygt 4 timmar mot 1 timme med ICE-bil. Investeringsviljan för allmännyttan är minimal.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Laddbara batterier löser inte bara laddtider, utan tillgängligheten på laddplatser. Och det finns fysikaliska gränser för hur fort man kan ladda batterierna, förutsatt att vi inte lyckas åstadkomma rumstempererade supraledare.

Ang. det första så lär batterier med en vikt högre en säg tio kg inte bli särskilt praktiska att lyfta ur och ladda. Ang det andra så är det sant att det finns fysiskaliska gränser men det handlar om batterikemi, inte om ledningarna till eller från det är supraledande (dvs utan resistens). Redan solid-state batterier som lanseras i produktionsfordon inom det närmsta året klarar betydligt högre laddströmmar än dagens batterier, utan att vara supraledande.
 

Zeromannen

Guest
I Sverige bor 42% i lägenhet varav 60% är hyresrätt. I mina kontrakt för lägenhet och två garage står det att jag inte får ladda eldrivna fordon - inte heller från min betalda motorvärmarplats. Jobbets parkeringar med betald motorvärmarplats får inte heller ladda elfordon. I församlingen där jag bor finns inga laddstationer. Folkmängd 2689 invånare och har tankställena Circle K, Qstar och Din-X. Skulle jag ta buss blir restiden för 2x3.8 mil drygt 4 timmar mot 1 timme med ICE-bil. Investeringsviljan för allmännyttan är minimal.
Ja det kommer alltid att finnas några som faller utanför ramen, så är det. I städer (def. minst 10,000 inv. enligt google) så tror jag inte att det är några problem med laddning.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
2,3 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus, varav 1,4 miljoner är hyresrätter och knappt 990 000 bostadsrätter.
En minoritet. Men i Sverige är minoriteter i majoritet och minoriteter får ej kränkas. Så då är problemet löst? ?

Obs! Ovanstående är ett tafatt försök att göra sig lustig utan att tillföra något i debatten. Således bör det inte läsas, kränkas av eller kommenteras i konstruktivt syfte. Inte alls.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En minoritet. Men i Sverige är minoriteter i majoritet och minoriteter får ej kränkas. Så då är problemet löst? ?
Majoritet om jag får påpeka......
Ett hushåll består av en person eller flera personer som är folkbokförda tillsammans.
Av Sveriges knappt 4,8 miljoner hushåll bor ungefär
-2,3 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus, varav 1,4 miljoner är hyresrätter och knappt 990 000 bostadsrätter.
-2 miljoner hushåll i småhus. 1,9 miljoner äger sitt hus, medan resten hyr sitt hus eller bor i ett småhus med bostadsrätt.

Resten bor i specialbostad, till exempel studentbostad eller någon form av boende för äldre. I vissa fall saknas uppgifter om boendet i statistiken.

bostad.jpg
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/boende-i-sverige/
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hur många gånger har du postat den där filmsnutten i dina inlägg på SH nu...?

Jo... 27 gånger!!
Vi har sett den nu, ok...? :tungan
Nu får du ursäkta men var står det i SportHojs forumregler att man inte får lägga in en filmsnutt flera gånger? :va
Jag har lagt in två filmer med ett varv på IoM med McGuinness flera gånger, även i denna tråd, är det också fel? :va
Det jag gillar kan jag använda igen. Jag kan köra en väg jag gillar hur många gånger som helst. Jag kan köra bana utan att störas av att det är samma kurvor varv efter varv. Jag förstår att alla inte tycker så. Jag förstår att några hela tiden måste köra nya vägar och heller inte gillar att köra på bana. Det hindrar inte mig från att njuta av samma väg och bankörning men predikar inte att de måste ändra sig och gilla det jag gillar...
Men imponerande att du räknat!:Bugar :tummenupp :tungan:krama
Tänkte skriva samma sak. ? Fattar inte hur man lyckas relatera den till varje tråd. Bilden på hans och frugans semester i Norge med välpackade sporthojar är också en klassiker.
Jag förstår att du inte förstår eftersom jag har skrivit i fler än 27 trådar! :crash
Jag gillar snutten eftersom man kan tolka in så mycket. I detta fall var det att lyssna. Eftersom ljudet är en del av min körglädje. :fakta
Det kan också betyda Tack för mig! Eller bara en, i mitt tycke, trevligare variant av :hej
Nu gillar jag inte det mesta du skriver men det betyder inte att du ska sluta eller ändra så det passar mig. Du ska skriva det du gillar och tycker! Min lösning är att inte läsa allt. När något är ointressant slutar jag läsa och går vidare.
GruSHojar på grusväg eller i skogen är inte mitt största intresse även om jag känner till SOE. Så jag hoppar det! Ett litet tips i all välmening, för den lilla filmsnutten är mitt lilla :hej och kommer inte att försvinna... :krama
För dyra? Högst individuell bedömning, det som är dyrt för min granne är kanske inte det för mig.
För tunga? Min motsvarar en Husqvarna 701 i prestanda/typ, den väger 136kg, fulltankad :lol
Oprövad teknik? Detta får du gärna utveckla? Elmotorn har funnits några år, batteriet likaså, det övriga särskiljer inte mycket från en vanlig ice-hoj. Jag har abs-system från Bosch, Showa-fjädring, ram i aluminium..osv.
Elmotorn har funnits i över hundra år men i motorcyklar är det ännu ganska oprövat. Återigen, f,låt alla ni som inte gillar upprepning, det kommer att bli som med ABS. Dåligt tyckte majoriteten medans nu tycker samma majoritet att man ska undvika att köpa en motorcykel utan ABS.
JeTTeFaliGt utan ABS! :hihi
Standardbatterier skulle underlätta, både i bilar som motorcyklar. Laddas när tillgången på el är god, inte när alla kör. Och, särskilt när det gäller bilar, slippa sitta med Svarte Petter när det är dags för ett dyrt batteribyte...
En minoritet. Men i Sverige är minoriteter i majoritet och minoriteter får ej kränkas. Så då är problemet löst? ?

Obs! Ovanstående är ett tafatt försök att göra sig lustig utan att tillföra något i debatten. Således bör det inte läsas, kränkas av eller kommenteras i konstruktivt syfte. Inte alls.
Motorcyklister är en minoritet på våra vägar. Ändå måste det väl vara en KrEnGkninG med räcken som räddar bilisters liv på motorcyklisters bekostnad? :va
I Norge är det förbjudet med sådana räcken medans lösningen här är lägre hastigheter och få bort SportHojar. :död

F,låt även min avvikelse från ämnet...:rodnar
Men Åff Tåppick som det uttalas på modärn svenska är en stor del som gör SportHoj levande! :tungan
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nu får du ursäkta men var står det i SportHojs forumregler att man inte får lägga in en filmsnutt flera gånger? :va
Jag har lagt in två filmer med ett varv på IoM med McGuinness flera gånger, även i denna tråd, är det också fel? :va
Det jag gillar kan jag använda igen. Jag kan köra en väg jag gillar hur många gånger som helst. Jag kan köra bana utan att störas av att det är samma kurvor varv efter varv. Jag förstår att alla inte tycker så. Jag förstår att några hela tiden måste köra nya vägar och heller inte gillar att köra på bana. Det hindrar inte mig från att njuta av samma väg och bankörning men predikar inte att de måste ändra sig och gilla det jag gillar...
Men imponerande att du räknat!:Bugar :tummenupp :tungan:krama

Jag förstår att du inte förstår eftersom jag har skrivit i fler än 27 trådar! :crash
Jag gillar snutten eftersom man kan tolka in så mycket. I detta fall var det att lyssna. Eftersom ljudet är en del av min körglädje. :fakta
Det kan också betyda Tack för mig! Eller bara en, i mitt tycke, trevligare variant av :hej
Nu gillar jag inte det mesta du skriver men det betyder inte att du ska sluta eller ändra så det passar mig. Du ska skriva det du gillar och tycker! Min lösning är att inte läsa allt. När något är ointressant slutar jag läsa och går vidare.
GruSHojar på grusväg eller i skogen är inte mitt största intresse även om jag känner till SOE. Så jag hoppar det! Ett litet tips i all välmening, för den lilla filmsnutten är mitt lilla :hej och kommer inte att försvinna... :krama

Elmotorn har funnits i över hundra år men i motorcyklar är det ännu ganska oprövat. Återigen, f,låt alla ni som inte gillar upprepning, det kommer att bli som med ABS. Dåligt tyckte majoriteten medans nu tycker samma majoritet att man ska undvika att köpa en motorcykel utan ABS.
JeTTeFaliGt utan ABS! :hihi
Standardbatterier skulle underlätta, både i bilar som motorcyklar. Laddas när tillgången på el är god, inte när alla kör. Och, särskilt när det gäller bilar, slippa sitta med Svarte Petter när det är dags för ett dyrt batteribyte...

Motorcyklister är en minoritet på våra vägar. Ändå måste det väl vara en KrEnGkninG med räcken som räddar bilisters liv på motorcyklisters bekostnad? :va
I Norge är det förbjudet med sådana räcken medans lösningen här är lägre hastigheter och få bort SportHojar. :död

F,låt även min avvikelse från ämnet...:rodnar
Men Åff Tåppick som det uttalas på modärn svenska är en stor del som gör SportHoj levande! :tungan
Jag har verkligen inte sagt att du inte får posta vad du vill. Det får du naturligtvis. Precis på samma sätt får jag posta att dina inlägg är tjatiga. Ta av dig offerkoftan.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag har verkligen inte sagt att du inte får posta vad du vill. Det får du naturligtvis. Precis på samma sätt får jag posta att dina inlägg är tjatiga. Ta av dig offerkoftan.
Offerkoftan? :va
Jag förstår att du inte kan eller vill förstå så här tackar jag för mig, med bild och ljud från en trecylindrig motorcykel med coolfiberdämpare! :hej
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nu får du ursäkta men var står det i SportHojs forumregler att man inte får lägga in en filmsnutt flera gånger? :va
Jag har lagt in två filmer med ett varv på IoM med McGuinness flera gånger, även i denna tråd, är det också fel? :va
Det jag gillar kan jag använda igen. Jag kan köra en väg jag gillar hur många gånger som helst. Jag kan köra bana utan att störas av att det är samma kurvor varv efter varv. Jag förstår att alla inte tycker så. Jag förstår att några hela tiden måste köra nya vägar och heller inte gillar att köra på bana. Det hindrar inte mig från att njuta av samma väg och bankörning men predikar inte att de måste ändra sig och gilla det jag gillar...
Men imponerande att du räknat!:Bugar :tummenupp :tungan:krama

Jag förstår att du inte förstår eftersom jag har skrivit i fler än 27 trådar! :crash
Jag gillar snutten eftersom man kan tolka in så mycket. I detta fall var det att lyssna. Eftersom ljudet är en del av min körglädje. :fakta
Det kan också betyda Tack för mig! Eller bara en, i mitt tycke, trevligare variant av :hej
Nu gillar jag inte det mesta du skriver men det betyder inte att du ska sluta eller ändra så det passar mig. Du ska skriva det du gillar och tycker! Min lösning är att inte läsa allt. När något är ointressant slutar jag läsa och går vidare.
GruSHojar på grusväg eller i skogen är inte mitt största intresse även om jag känner till SOE. Så jag hoppar det! Ett litet tips i all välmening, för den lilla filmsnutten är mitt lilla :hej och kommer inte att försvinna... :krama
:va
Nu har jag inte sagt något om SH regler, även om det fanns i de gamla reglerna att man inte skulle korsposta samma sak flera gånger. Tror inte det står i nya om jag inte minns fel.
Jag pratade om att vi har sett den där filmsnutten ganska många gånger nu och den ger inte samma glädje för oss andra att se den om och om igen. Vill du se den flera gånger om så är det ju bara sätta den på repeat på tv:n hemma så du kan få återuppleveva detta för dig gyllene moment.
Du får ändå ha lite förståelse för att folk tröttnar på samma sak om och om igen och om någon tar upp det, så behöver inte din värld gå under för det.
Tagga ned lite va...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
:va
Nu har jag inte sagt något om SH regler, även om det fanns i de gamla reglerna att man inte skulle korsposta samma sak flera gånger. Tror inte det står i nya om jag inte minns fel.
Jag pratade om att vi har sett den där filmsnutten ganska många gånger nu och den ger inte samma glädje för oss andra att se den om och om igen. Vill du se den flera gånger om så är det ju bara sätta den på repeat på tv:n hemma så du kan få återuppleveva detta för dig gyllene moment.
Du får ändå ha lite förståelse för att folk tröttnar på samma sak om och om igen och om någon tar upp det, så behöver inte din värld gå under för det.
Tagga ned lite va...
F,låt om du tycker jag taggat upp för det var bara ett försök till svar på ditt inlägg.
Många på SportHoj upprepar samma saker väldans ofta men min värld går inte under för det utan jag låter bara bli att läsa.
Klicka på långa klipp eller texter där det inte finns en sammanfattning gör jag inte heller.
Somliga trådar och somliga medlemmar har mer av detta och då läser jag mindre av det istället för att försöka ändra på det.
Somliga föredrar :smasha och andra gillar :kramaså är det, du måste ha förståelse för att vi inte alla är lika.

Det positiva här att det blev ännu ett inlägg som gjorde SportHoj mer levande.

:felämne
Om 10 år är det troligen inte bara vi som kör SportHoj som är i minoritet här utan alla som inte kör elektriskt. Sedan om det är bensinpris, mackdöd, förbud eller annat så måste fler börja köra elektriskt för att majoriteten ska ändra åsikt. :hej
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top