Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Om 10 år är det troligen inte bara vi som kör SportHoj som är i minoritet här utan alla som inte kör elektriskt.
Min barndoms leksaker var Scalextric men tänker inte avsluta jordelivet med Scalextric utan hoppas det blir ett snabbt sorti, typ krocka med en älg och kremeras av brinnande bensin. Förstå vilka trauman barn kommer ha i sandlådan, inte brumma med kott-bilarna utan alla ungarna hyssjar varandra, vojne vojne.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Min barndoms leksaker var Scalextric men tänker inte avsluta jordelivet med Scalextric utan hoppas det blir ett snabbt sorti, typ krocka med en älg och kremeras av brinnande bensin. Förstå vilka trauman barn kommer ha i sandlådan, inte brumma med kott-bilarna utan alla ungarna hyssjar varandra, vojne vojne.

Elbilen floppade på Lådbilslandet – här ska bilarna brumma och Tyra, 7 år, vill åka fortare

Brandbil, traktor eller motorcykel? Det finns mycket att välja på för barnen på Lådbilslandet. Men tre kilometer i timmen är inte snabbt nog för alla barn, och elbilen visade sig vara för tyst.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag tycker alla ska vara snälla mot varandra så jag slipper klippa och klistra i trådarna, det blir ju bara Hacke Hackspett.
Dessutom försöker jag lista ut vilken hoj jag ska ha nästa säsong och det tar ett tag, so i´m busy.

Be nice :krama

ps: det blir ingen elhoj, om det inte brummar och luktar så ska jag inte ha nån.

Zeromannen

Guest
2,3 miljoner i en lägenhet i flerbostadshus, varav 1,4 miljoner är hyresrätter och knappt 990 000 bostadsrätter.
Är du seriös eller skämtar du? Menar du på fullt allvar att SAMTLIGA som kör någon form av el/laddhybrid bor i egen villa? Jag förstår inte riktigt din poäng! Bara för att man är anti mot något så behöver man väl inte förlöjliga sig själv med påstånden som inte stämmer med sakfrågan.

Zeromannen

Guest
Det finns ungefär 5ggr fler publika laddstationer i Sverige än vad det finns tankställen för bensin/diesel..undra hur f-n man överlever med ett fossildrivet fordon i landet alltså :eek:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ungefär 5ggr fler publika laddstationer i Sverige än vad det finns tankställen för bensin/diesel..undra hur f-n man överlever med ett fossildrivet fordon i landet alltså :eek:
Hur många av dem kan man laga från reserv till fullt på 5 minuter? Jag är inte sugen på att stå och glo i en timme på väg till jobbet.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Är du seriös eller skämtar du? Menar du på fullt allvar att SAMTLIGA som kör någon form av el/laddhybrid bor i egen villa? Jag förstår inte riktigt din poäng! Bara för att man är anti mot något så behöver man väl inte förlöjliga sig själv med påstånden som inte stämmer med sakfrågan.
Är det en söndagsgrej på hösten att ha taggarna utåt?

Jag svarade på ditt inlägg om att:
"Ja det kommer alltid att finnas några som faller utanför ramen, så är det. I städer (def. minst 10,000 inv. enligt google) så tror jag inte att det är några problem med laddning."

Det jag ville poängtera var att det inte bara var några enstaka.
Och jag var seriös när jag säger att enligt SCB bor en majorotet av de svenska hushållen (2,3 miljoner) i lägenhet i flerbostadshus.
Kommer denna majoritet ha tillgång till laddning hemma närmaste 10 åren. Nej.
Kommer de ha tillgång till det de närmaste 20 åren. Kanske det. Men det kräver att man inveseterar ganska ordentliga summor i områdena.
Att bara säkra upp eventuella motorvärmarstolpar funkar inte då kablarna dit är för klena hur mycket du än lastbegränsar uttagen. Dessutom behöver man utöka antalet stolpar ganska ordentligt. Samt ha lite grövre kablar ut till husen.
De välbärgade bostadsrättsföreningarna kanske har råd att fixa sånt redan nu, men långt ifrån alla och då skall vi inte ens börja prata om hyresrätterna.
Det kommer ta tid.
Är det ett alternativ att ladda sitt elfordon på en mack/byggaffär/whatever om man bor i en stad eller för den delen bor på landet.
Nej. För det finns för få. Åker jag till Willys här i stans finns inga, Ica har 2. Coop har 2, Statoil har 2 Tesla och 2 andra. That's it.
Det på xx xxx invånare. Låt oss säga att det finns 10 000 fordon och alla skall ladda sina fordon här kan du ju försöka klura ut ett schema som funkar för dem. Går inte.

För att elektrifieringen skall fungera så krävs det laddning hemma och bor du i flerbostadshus är det svårt att få till det för majoriteten av befolkningen i dagsläget.

Jag är inte anti elfordon :va

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
drygt 2500 publika laddstationer. Ungefär lika många mackar. Varför hittar du på?

Knappt 1500 laddpunkter med snabbladdning. Ta det kontra antal pumpar så ser det ännu värre ut. Väger du också in den geografiska spridningen av laddstationer kontra mackar så är du helt bortgjord.
räknar du in hur lång tid en bil behöver stå vid en laddpunkt kontra pump är du ännu mer bortgjord.

vill tillägga att jag tror elfordon är framtiden och att laddinfrastrukturen kommer lösa sig men man kan inte blunda för problemen just nu, enligt mig. Enligt dig är det bättre att fabulera ihop fakta och skandera ut i tron om att ingen kollar upp det.

Zeromannen

Guest
drygt 2500 publika laddstationer. Ungefär lika många mackar. Varför hittar du på?

Knappt 1500 laddpunkter med snabbladdning. Ta det kontra antal pumpar så ser det ännu värre ut. Väger du också in den geografiska spridningen av laddstationer kontra mackar så är du helt bortgjord.
räknar du in hur lång tid en bil behöver stå vid en laddpunkt kontra pump är du ännu mer bortgjord.

vill tillägga att jag tror elfordon är framtiden och att laddinfrastrukturen kommer lösa sig men man kan inte blunda för problemen just nu, enligt mig. Enligt dig är det bättre att fabulera ihop fakta och skandera ut i tron om att ingen kollar upp det.
Jag läste lite fort. Men om vi tar laddpunkter/pumphandtag kontra fordon med respektive ”drivmedel”. Vi har ju knappast 50/50 med elbilar/fossilbilar.
0DCE4DD0-F77D-44B7-9174-1475AD9DE74A.png

Zeromannen

Guest

"Ja det kommer alltid att finnas några som faller utanför ramen, så är det. I städer (def. minst 10,000 inv. enligt google) så tror jag inte att det är några problem med laddning."

Och jag var seriös när jag säger att enligt SCB bor en majorotet av de svenska hushållen (2,3 miljoner) i lägenhet i flerbostadshus.
Kommer de ha tillgång till det de närmaste 20 åren. Kanske det. Men det kräver att man inveseterar ganska ordentliga summor i områdena.
Att bara säkra upp eventuella motorvärmarstolpar funkar inte då kablarna dit är för klena hur mycket du än lastbegränsar uttagen. Dessutom behöver man utöka antalet stolpar ganska ordentligt. Samt ha lite grövre kablar ut till husen.
De välbärgade bostadsrättsföreningarna kanske har råd att fixa sånt redan nu, men långt ifrån alla och då skall vi inte ens börja prata om hyresrätterna.
Det kommer ta tid.
Är det ett alternativ att ladda sitt elfordon på en mack/byggaffär/whatever om man bor i en stad eller för den delen bor på landet.
Nej. För det finns för få. Åker jag till Willys här i stans finns inga, Ica har 2. Coop har 2, Statoil har 2 Tesla och 2 andra. That's it.
Det på xx xxx invånare. Låt oss säga att det finns 10 000 fordon och alla skall ladda sina fordon här kan du ju försöka klura ut ett schema som funkar för dem. Går inte.

För att elektrifieringen skall fungera så krävs det laddning hemma och bor du i flerbostadshus är det svårt att få till det för majoriteten av befolkningen i dagsläget.

Mitt svar var till mannen som bodde i en by med 2800 invånare med 3 mackar. Det blir ju lite som när alla ska få markbunden fiber men nån som bor i Nikkaloukta säger att vi aldrig kommer få det. Det var detta jag menade med att NÅGRA faller mellan, samt att stad är korrekta benämningen när det bor +10,000 invånare.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mitt svar var till mannen som bodde i en by med 2800 invånare med 3 mackar. Det blir ju lite som när alla ska få markbunden fiber men nån som bor i Nikkaloukta säger att vi aldrig kommer få det. Det var detta jag menade med att NÅGRA faller mellan, samt att stad är korrekta benämningen när det bor +10,000 invånare.
Och jag försökte poängtera att din definition av "några" inkluderade en majoritet av svenska befolkningen. Det oavsett om det är en stad eller glesbygd.

Hur många laddstationer finns det på t.ex. Söder kontra hur många elfordon finns det där?
Ha då i åtanke att 99,99% av de som bor där inte bor i villa, utan flerfamiljshus. Hur många av bostadsrättsföreningarna har laddplatser samt hur många utnyttjar gatuparkering? Ingen av de senare har laddmöjlighet.
Öka antalet elfordon med 95% jämfört med nu och öka antalet laddplatser med samma och lägg därtill till en "tankningstid" på 3-4h. Ekvationen går inte ihop då heller.
Elfordon fungerar endast på bred front om du kan ladda den snabbt eller alternativt kan ladda den hemma.
Alla andra varianter leder till en försämring jämfört med dagens tankinfrastruktur.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det myckna regnandet? Två dagars åkning på två veckor och dyngsur efter körningarna. Jag har t.o.m. TVÄTTAT en av hojarna. Det här med laddstationer är en politisk fråga man inte orkar ta tag i - för det kommer att kosta allmännyttan mycket pengar. Någon högg direkt på 3 bensinstationer utan att veta att sträckan ingår i "Räta Linjen" dvs 56'an och lite av en knutpunkt som samlar ihop E16 nedåt och E4 innåt landet. Lite provokativt skrivet kanske... men i morrn börjar trälandet igen efter nio veckors ledighet. Skönt att slippa åka in till arbetsplatsen och inte behöva oroa sig för att ladda bilen - som jag inte har.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Det kommer ta tid.

I mina kvarter i Malmö (flerfamiljshus, alltså ej villor etc) finns det ett växande antal Teslor och el-VW som parkeras på gatan. Vet ej hur de löser laddning men det är inte via laddstolpar på gatan i alla fall, och verkar funka bra ändå. Tror att problemet är överdrivet av de som inte har testat, även om jag såklart också önskar att laddstolpar kommer bli en vanligare syn på gatorna.

Zeromannen

Guest
Och jag försökte poängtera att din definition av "några" inkluderade en majoritet av svenska befolkningen. Det oavsett om det är en stad eller glesbygd.

Hur många laddstationer finns det på t.ex. Söder kontra hur många elfordon finns det där?
Ha då i åtanke att 99,99% av de som bor där inte bor i villa, utan flerfamiljshus. Hur många av bostadsrättsföreningarna har laddplatser samt hur många utnyttjar gatuparkering? Ingen av de senare har laddmöjlighet.
Öka antalet elfordon med 95% jämfört med nu och öka antalet laddplatser med samma och lägg därtill till en "tankningstid" på 3-4h. Ekvationen går inte ihop då heller.
Elfordon fungerar endast på bred front om du kan ladda den snabbt eller alternativt kan ladda den hemma.
Alla andra varianter leder till en försämring jämfört med dagens tankinfrastruktur.
Okej, jag har nog missförstått detta forum och tråden öht. Trodde vi pratade hojar här. 3-4 timmar? En Energica laddar 0-80% på 40 minuter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Okej, jag har nog missförstått detta forum och tråden öht. Trodde vi pratade hojar här. 3-4 timmar? En Energica laddar 0-80% på 40 minuter.
Du nämnde "el/laddhybrid" så jag förutsatte att du menade bilar med det. Mig veterligen finns det nämligen ingen laddhybridshoj på marknaden ännu.
Men för tråden skull så kan vi återgå till elhojar.
Om alla skaffar hoj så blir världen bättre, tycker jag ?
Mindre trängsel, parkeringsplatser så det räcker för alla och även om alla hojar skulle drivas av el så skulle man inte överbelasta nuvarande ledningar.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Och kommer hur långt på 80%?

761e50715ed47285a273b7ff278fcea6.png

Jämför med random sporthoj…

Efter 20-25 mil VILL man nog ha en bensträckare i vilket fall. Och gör man som majoriteten, dvs kör kanske 5-10 mil på en kväll och köper glass eller åker genom stan och försöker köra på bakhjulet så lessnar nog föraren innan hojen.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I mina kvarter i Malmö (flerfamiljshus, alltså ej villor etc) finns det ett växande antal Teslor och el-VW som parkeras på gatan. Vet ej hur de löser laddning men det är inte via laddstolpar på gatan i alla fall, och verkar funka bra ändå. Tror att problemet är överdrivet av de som inte har testat, även om jag såklart också önskar att laddstolpar kommer bli en vanligare syn på gatorna.
Visst. Du kan säkert få det att fungera även om du har parkering på gatan. Men det kräver att du med tillräcklig frekvens i förhållande till hur mycket du kör har ärenden till ställen där du har möjlighet att ladda. Exvis om du har laddmöjlighet vid jobbet eller vid ett köpcentrum där du brukar handla (det krävs ju då också att det inte alltid är fullt på dom laddställena).
Sen ska man inte glömma att beroende på vilka avtal du har så är laddning på snabbladdare i många fall dyrare än att köra en bensinbil på grund av att dom tar ut så höga avgifter per kWh på en del ställen. Vi bilägare konstaterade det i ett test av långkörning med elbilar för inte så länge sedan.

Men jag skulle säga att för den absoluta majoriteten så är elbil inte ett alternativ om man inte bor så man har laddmöjlighet vid hemmet då det betyder att man får alla nackdelar av elbilen men inte fördelarna. Den största fördelen är ju att med en elbil som du laddar hemma så behöver du i princip aldrig tänka på att "tanka" bilen eftersom den alltid är fulladdad när du tar den på morgonen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
761e50715ed47285a273b7ff278fcea6.png

Jämför med random sporthoj…

Efter 20-25 mil VILL man nog ha en bensträckare i vilket fall. Och gör man som majoriteten, dvs kör kanske 5-10 mil på en kväll och köper glass eller åker genom stan och försöker köra på bakhjulet så lessnar nog föraren innan hojen.
Jag kör hoj till jobbet, och vill inte behöva ladda mellan jobb och hemmet, och för mig duger definitivt inte räckvidden på 80%. Ännu mindre när det tar 40 minuter att ladda så mycket och jag har ingenstans att ladda hemma, i garaget eller på jobbet.
Jag tillhör gruppen folk som kan ta en nöjestur på 60 mil på sporthoj, exempelvis för att hälsa på en polare, eller bara för att jag läste om något intressant att åka och titta på.
Jag *vill* ha elfordon, men varken bilar eller ännu mindre hojar fyller mina behov. Och jag tvivlar på att de kommer att göra det om det inte dyker upp någon revolution i energilagringsteknik. Dumheterna som exempelvis Tesla Oskar med, som att dubbla cellstorleken för att kunna söka att man ökat mängden energi per cell räknas inte som framsteg, antingen behöver energidensiteten bli så hög att man kan köra 100 mil på en laddning, och kan ladda på 8 timmar, eller så behöver laddningen gå på 5-10 minuter till fullt batteri, då räcker i princip dagens räckvidd.
Det kräver förvisso lite mer infrastruktur, men den är jag övertygad kommer dyka upp med behovet. Det är bara en fråga om ekonomi istället för fysik.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka