Är det en söndagsgrej på hösten att ha taggarna utåt?
Jag svarade på ditt inlägg om att:
"Ja det kommer alltid att finnas några som faller utanför ramen, så är det. I städer (def. minst 10,000 inv. enligt google) så tror jag inte att det är några problem med laddning."
Det jag ville poängtera var att det inte bara var några enstaka.
Och jag var seriös när jag säger att enligt SCB bor en majorotet av de svenska hushållen (2,3 miljoner) i lägenhet i flerbostadshus.
Kommer denna majoritet ha tillgång till laddning hemma närmaste 10 åren. Nej.
Kommer de ha tillgång till det de närmaste 20 åren. Kanske det. Men det kräver att man inveseterar ganska ordentliga summor i områdena.
Att bara säkra upp eventuella motorvärmarstolpar funkar inte då kablarna dit är för klena hur mycket du än lastbegränsar uttagen. Dessutom behöver man utöka antalet stolpar ganska ordentligt. Samt ha lite grövre kablar ut till husen.
De välbärgade bostadsrättsföreningarna kanske har råd att fixa sånt redan nu, men långt ifrån alla och då skall vi inte ens börja prata om hyresrätterna.
Det kommer ta tid.
Är det ett alternativ att ladda sitt elfordon på en mack/byggaffär/whatever om man bor i en stad eller för den delen bor på landet.
Nej. För det finns för få. Åker jag till Willys här i stans finns inga, Ica har 2. Coop har 2, Statoil har 2 Tesla och 2 andra. That's it.
Det på xx xxx invånare. Låt oss säga att det finns 10 000 fordon och alla skall ladda sina fordon här kan du ju försöka klura ut ett schema som funkar för dem. Går inte.
För att elektrifieringen skall fungera så krävs det laddning hemma och bor du i flerbostadshus är det svårt att få till det för majoriteten av befolkningen i dagsläget.
Jag är inte anti elfordon