Coola Ola
Progressiv klassicist
Att bränsleceller för vätgas tillsammans med vätgasproduktionen ger en låg systemeffektivitet är helt sant och en nackdel.
Men man ska inte glömma att vi periodvis har rätt mycket el i överskott på grund av att vi har relativt mycket vindkraft som producerar el vid ibland "fel" tillfällen.
Har man en elbil så måste ju elen produceras precis när du behöver "tanka" vilket teoretiskt sett kan hända när det inte blåser och vi därför ha elbrist som vi har haft under perioder dom senaste somrarna.
Vätgas kan produceras när det råkar blåsa eller solen lyser och sedan lagrar man den tills någon behöver tanka bilen. Det är ju en fördel som till viss del motverkar nackdelen med låg systemeffektivitet.
Sen finns det ju bränsleceller som går på metanol eller etanol också som kan framställas med betydligt lägre åtgång av energi än vätgas. där finns ju förvisso nackdelen att vi redan använder etanolen som produceras till att blanda i vårt vanliga bränsle för förbränningsmotorer vilket gör att priserna kanske inte är fördelaktiga.
Och det är helt sant att en bränslecellsbil också behöver batterier men det är betydligt mindre batterier än vad som behövs för en ren elbil. Den behöver i stort sett bara batterier för att klara kunna jämna ut toppar och dalar i energibehovet vid körning i varierande hastigheter. Det gör ju att en bränslecellsbil eller motorcykel kan bli rejält mycket lättare än en bil eller MC som går på batterier.
Bara batterierna i en tesla väger ju över 500 kg. Om du istället skulle klara dig med 25kg batterier och en bränslecell med tillhörande bränsletank så har du sparat ganska mycket vikt. Några hundra kilo. Vilket faktiskt får en påverkan på både förbrukning och vägegenskaper.
Så visst. Systemeffektiviteten är en nackdel men jag har ändå väldigt svårt att tycka att det är en tokdum idé om det bara fanns tankställen vilket det ju tyvärr inte gör idag i någon nämnvärd omfattning.
Bränsleceller för metanol/etanol har såvitt jag vet ännu lägre effektivitet än de som går på ren gas. Ang. lagring så är det ju ett alternativ också med vindkraft. Dels den typen av reservkraftsbatterier som t.ex. Tesla har byggt ett antal av men finns även flera varianter för långtidslagring av elenergi, t.ex. flow batteries och järn-luftbatterier. Vätgas är ju inte helt okomplicerat att lagra över tid heller, tack vare vätgasens tendens att läcka ut genom inkapslingar som för vilka andra gaser som helst är täta.