Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Såklart Brink du får åka till Lidl och handla en gång om dagen.
För mig här ute i en liten by är det är 38 km till närmsta laddstolpe. Allmännnyttans kontrakt förbjuder laddning av elfordon från något av deras uttag. De småhusgrannar som finns i närheten har begränsade parkeringsmöjligheter och de nitiska kontrollanter som frekventerar byn sätter gärna gula lappar under torkarbladet (om det har det tidigare skrivits om i annan tråd). Det är iaf ett himla gnäll inne i Gävle (enligt tidningen GD), där det iaf finns lite laddstolpar, att allmännyttan inte har laddstolpar tillgängliga i anslutning till någon av sina 30,000 hyresgäster. Det offentliga urskuldrar sig med att det är dyrt att gräva ned ny kabel. Det rimmar lite illa med deras uttalade miljöambitioner. Jag inser att jag inte kommer att äga en elbil innan jag lägger går bort.Ett ledigt eluttag känns inte som helt oöverstigligt att hitta i Sverige 2030. Eller ens 2021. Eller 1960.
Nja. Det där är ju inte helt sant. Avregleringen av bilprovningen har resulterat i att priserna på besiktning har stigit avsevärt. Något som man också visste innan eftersom finland hade gjort samma sak ett tag innan.Tur är väl det. Jag tror inte någon önskar att staten skulle ha mackmonopol á la systembolaget. Allt blir dyrare och sämre när politikerna leker affär.
Priset du betalar på stationen kanske, inte totalkostnaden via skattesedeln.Nja. Det där är ju inte helt sant. Avregleringen av bilprovningen har resulterat i att priserna på besiktning har stigit avsevärt.
Det är helt sant. Att staten subventionerar och prisreglerar betyder inte att det är gratis. Vi som arbetar får betala det på skattsedeln. Det finns inga gråzoner här, du har fel. Jag kan ta kollektivtrafiken i min stad som exempel. Jag betalar runt 33kr för en enkelbiljett. Ett månadskort kostar rumt 800kr per månad. Hade den privatiserats så hade de resande sannolikt fått betala högre för biljetterna. Det du missar är att jag betalar mer än ett årskort per år via skattesedeln för en tjänst som jag själv knappt utnyttjar. Rättvist?Nja. Det där är ju inte helt sant. Avregleringen av bilprovningen har resulterat i att priserna på besiktning har stigit avsevärt. Något som man också visste innan eftersom finland hade gjort samma sak ett tag innan.
Avregleringen av elmarknaden har inte heller resulterat i några direkta sänkningar av priser på el.
Tittar på på just Systembolaget som du nämner som exempel så är det faktiskt så att om man tittar på priserna så är en stor del av sortimentet inom vin, whiskey, cognac mm lika billigt på systembolaget som i många av butikerna i Danmark som har avsevärt lägre alkoholskatt.
Så det är inte alls säkert att det blir dyrare. Det beror helt och håller på vilken marknad det är och hur staten har drivit verksamheten.
Visst. Det finns mycket inom offentlig verksamhet som drivs på ett sätt som är långt från kostnadseffektivt men det gäller inte precis allt.
Fast faktum är att Bilprovningen hade ett krav på sig att dom skulle gå runt och inte fick göra vinst. Och det uppfyllde dom. Så bilprovningen innan avregleringen finansierades helt och hållet av avgifterna för besiktning. Bilprovningen fick inte några tillskott av pengar från skatten. Det var ett fristående företag som var ägt av staten och gick runt med i stort sett nollresultat i enlighet med dom riktlinjer man hade. Som exempel. 2009 hade dom en omsättning på ca 1,5 miljarder och gjorde en vinst på 18 miljoner. Dvs dom fick inte några skattepengar.Priset du betalar på stationen kanske, inte totalkostnaden via skattesedeln.
Att patientkostnaden för ett besök på en VC är typ 100 kr innebär inte att det endast är det du betalar, resten är ju gömt via skatten.
Att transportstyrelsen en gång i tiden bestämde vad en besiktning skulle "kosta" betyder inte att det var det den egentligen kostade. Gick inte bilprovningen runt ekonomiskt tidigare så täcktes det upp från annat håll.
Det är dessutom en produkt som staten tvingar mig köpa, låter inte som en fri marknad.
Nu blandar du äpplen och päron. Det är stor skillnad på om något drivs av staten och om något är finansierat av skattepengar. Bilprovningen var inte skattefinansierad utan gick runt på besiktningsavgifterna med i stort sett nollresultat.Det är helt sant. Att staten subventionerar och prisreglerar betyder inte att det är gratis. Vi som arbetar får betala det på skattsedeln. Det finns inga gråzoner här, du har fel. Jag kan ta kollektivtrafiken i min stad som exempel. Jag betalar runt 33kr för en enkelbiljett. Ett månadskort kostar rumt 800kr per månad. Hade den privatiserats så hade de resande sannolikt fått betala högre för biljetterna. Det du missar är att jag betalar mer än ett årskort per år via skattesedeln för en tjänst som jag själv knappt utnyttjar. Rättvist?
Vissa saker passar bättre i statlig eller kommunal regi. Inte alltid optimalt, men bättre. Ta bilprovningen som exempel ovan. För mig som bor nära Stockholm har det blivit vansinnigt mycket bättre, det finns stationer överallt och ett överflöd av tider. Men bor man på obygden läggs de ned då det är för få kunder där, vilket medför att servicen för något som alla måste ha blivit klart försämrad. Samma sak med de som kör tåg mellan Sthlm/Gbg/Malmö. Inte fan kör de tåg till Luleå.Priset du betalar på stationen kanske, inte totalkostnaden via skattesedeln.
Att patientkostnaden för ett besök på en VC är typ 100 kr innebär inte att det endast är det du betalar, resten är ju gömt via skatten.
Att transportstyrelsen en gång i tiden bestämde vad en besiktning skulle "kosta" betyder inte att det var det den egentligen kostade. Gick inte bilprovningen runt ekonomiskt tidigare så täcktes det upp från annat håll.
Det är dessutom en produkt som staten tvingar mig köpa, låter inte som en fri marknad.
bilprovningen innan avregleringen
Fast faktum är att Bilprovningen hade ett krav på sig att dom skulle gå runt och inte fick göra vinst. Och det uppfyllde dom. Så bilprovningen innan avregleringen finansierades helt och hållet av avgifterna för besiktning. Bilprovningen fick inte några tillskott av pengar från skatten. Det var ett fristående företag som var ägt av staten och gick runt med i stort sett nollresultat i enlighet med dom riktlinjer man hade. Som exempel. 2009 hade dom en omsättning på ca 1,5 miljarder och gjorde en vinst på 18 miljoner. Dvs dom fick inte några skattepengar.
Det som hände efter avregleringen var att det i storstäder ökade antalet stationer och besiktningstillfälen ledde till att man har luckor där man inte har någon besiktning och därmed inte någon intäckt vilket istället måste täckas genom att du får betala även för en del av tiden innan där besiktningsmannen istället satt och rullade tummarna i väntan på att få in en bil att besiktiga.
Jag har inte någon lust att finansiera en massa stilleståndstid i onödan när jag besiktigar även om besiktningen är en väldigt liten kostnad sett till det stora hela.
Du nämner ju själv att tillgängligheten ökat. Det är marknaden, kunderna, som bestämmer. Alla kunder kan inte vara lika nöjda tyvärr. Du tycks vara en av dem.Nu blandar du äpplen och päron. Det är stor skillnad på om något drivs av staten och om något är finansierat av skattepengar. Bilprovningen var inte skattefinansierad utan gick runt på besiktningsavgifterna med i stort sett nollresultat.
Systembolaget får inte heller några skattepengar utan går runt på sin försäljning.
Det är inte alls samma sak som vård eller kollektivtrafik som till stora delar är finansierade via skatt.
Håller med om att det borde reflekteras bättre i skattsedeln när det avregleras. Finns väl många andra svarta hål att dumpa våra skattepengar i… edit. Citerade fel inlägg. Skulle citera AlataloVissa saker passar bättre i statlig eller kommunal regi. Inte alltid optimalt, men bättre. Ta bilprovningen som exempel ovan. För mig som bor nära Stockholm har det blivit vansinnigt mycket bättre, det finns stationer överallt och ett överflöd av tider. Men bor man på obygden läggs de ned då det är för få kunder där, vilket medför att servicen för något som alla måste ha blivit klart försämrad. Samma sak med de som kör tåg mellan Sthlm/Gbg/Malmö. Inte fan kör de tåg till Luleå.
Jag tycker det är bra med någon form av besiktning då och då. Tycker gott mopeder också ska besiktigas. De flesta har noll koll på säkerheten på fordonet och förlitar sig helt på besiktning och verkstad.Att ens behöva besiktiga en MC känns konstigt, i Norge går det bra ändå.
I o f s så har de en fungerande polisverksamhet som tar de värsta syndarna på vägen.
Men att det ska kosta nästan 700:- för 10 minuter hos en person som oftast inte vet hur eller vad det är.
Jag har dragit valser ibland för att komma undan brister som fått mig att nästan skämmas efteråt. antingen har besiktningspersonen låtit mig tro att jag vann eller så är de ibland rejält korkade.
Men hade det kostat 300:- och verkligen givit känslan av att hojen var kollad och säker så hade jag varit nöjd.
Samma sak med mitt favorithatobjekt, besiktning av mitt obromsade släp.
Beträffande ämnet så köper jag en el-hoj den dagen jag kommer 40 + mil utan laddning eller 20+ mil med garanterad max 10 minuter laddning längs den väg jag vill köra.
Jag vill inte bli tvingad ut på motorvägar för att hitta laddning, det blir både längre och tråkigare.
Ja. för mig har tillgängligheten ökat. Men jag hade inget problem med tillgängligheten tidigare heller. Jag upplevde inte att det vara något direkt problem med att få tag på en besiktningstid innan avregleringen. Att det har blivit lättare nu spelar liksom ingen roll. Däremot har det blivit helt hopplöst att reda ut vilka stationer som besiktigar motorcyklar. Man måste gå in och testa att boka en tid innan man kan se att den aktuella stationen inte besiktigar motorcyklar. Det betyder att för motorcykeln så tar bokningen mångdubbelt längre tid om jag inte bara håller mig till att leta efter Svensk Bilprovning AB som faktiskt informerar om vilka stationer som besiktigar motorcyklar.Du nämner ju själv att tillgängligheten ökat. Det är marknaden, kunderna, som bestämmer. Alla kunder kan inte vara lika nöjda tyvärr. Du tycks vara en av dem.
Håller med om att det borde reflekteras bättre i skattsedeln när det avregleras. Finns väl många andra svarta hål att dumpa våra skattepengar i… edit. Citerade fel inlägg. Skulle citera Alatalo
Samma sak händer ju mycket av samhällsservicen. Privata vårdcentraler överetableras i områden med de ”kunder” som ger störst avkastning, medan övriga delar av landet underprioriteras och där bördan faller tillbaka på staten.Vissa saker passar bättre i statlig eller kommunal regi. Inte alltid optimalt, men bättre. Ta bilprovningen som exempel ovan. För mig som bor nära Stockholm har det blivit vansinnigt mycket bättre, det finns stationer överallt och ett överflöd av tider. Men bor man på obygden läggs de ned då det är för få kunder där, vilket medför att servicen för något som alla måste ha blivit klart försämrad. Samma sak med de som kör tåg mellan Sthlm/Gbg/Malmö. Inte fan kör de tåg till Luleå.
Detta forum heter SportHoj men en majoritet har någon annan typ av motorcykel!Okej, jag har nog missförstått detta forum och tråden öht. Trodde vi pratade hojar här. 3-4 timmar? En Energica laddar 0-80% på 40 minuter.
För att inte tala om att de flesta lägenheter inte har ledningar för att mata så mycket energi så länge. Jag ligger precis på gränsen för två av kretsarna i lägenheten med bara vanlig elektronik.De som bor i lägenhet har säkert ett ledigt uttag inne i lägenheten. Vad hjälper det då de parkerar bilen någonstans utmed gatan där det inte finns lediga eluttag?
Den tröskeln/osäkerheten är nog en ganska stor faktor för många, gissar jag.
Den måste vara tung som en gris, med tanke på att de inte skriver vikt nånstans vad jag kan se. Men en intressant hoj iaf.De säger sjäva:
0-100 - 3 sek
200 hästar
235 Nm
321 km/h
32 mil på en laddning
20 kWh batteri
Justerbar körposition med höj/sänkbar clipon/fotpinnar (?)
Damon Motorcycles | Electric Motorcycles of the Future
Transforming electric motorcycles that redefine riding. HyperSport and HyperFighter models equipped with Damon’s award-winning motorcycle technology.damon.com
View attachment 467258
View attachment 467259
Hyperfighter:
200 hästar
200 Nm
273 km/h
0-100 3 sekunder
23 mil på en laddning
20 & 15 kWh Batteri
View attachment 467260
Pris....tja vem vet någonstans mellan en fullsmetad BMW GS och en instegsmodell till en Ferrari när och om den kommer till Sverige.
De säger sjäva:
0-100 - 3 sek
200 hästar
235 Nm
321 km/h
32 mil på en laddning
20 kWh batteri
Justerbar körposition med höj/sänkbar clipon/fotpinnar (?)
Damon Motorcycles | Electric Motorcycles of the Future
Transforming electric motorcycles that redefine riding. HyperSport and HyperFighter models equipped with Damon’s award-winning motorcycle technology.damon.com
View attachment 467258
View attachment 467259
Hyperfighter:
200 hästar
200 Nm
273 km/h
0-100 3 sekunder
23 mil på en laddning
20 & 15 kWh Batteri
View attachment 467260
Pris....tja vem vet någonstans mellan en fullsmetad BMW GS och en instegsmodell till en Ferrari när och om den kommer till Sverige.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |