Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Mer data ger högre träffsäkerhet så det kallar jag inte dumheter. Med din logik kan man extrapolera en körning på 100 meter och dra slutsatser från det. Fel.
Det går men osäkerheten ökar med mindre data. Exakt samma logik gör att man nog måste köra åtminstone 10.000 mil för att få en bra genomsnittsförbrukning. Då börjar man närma sig den sk "verkligheten". :)

I detta sammanhang så torde 4 mils landsvägskörning räcka för att dra en slutsats om hur landsvägsförbrukningen är angett i liter/100km.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ska man verifiera prestanda genom prov så duger det inte att extrapolera 900%
Påverkas motorprestanda över tid? Temperaturförändringar?
Påverkas batteriernas prestanda beroende på SOC
Ökar eller minskar andra parametrar som påverkar resultatet.
Osv.
Skulle jag komma med en provrapport där jag extremextrapolerat utan massor av data från andra prov så blir jag utskrattad.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det går men osäkerheten ökar med mindre data. Exakt samma logik gör att man nog måste köra åtminstone 10.000 mil för att få en bra genomsnittsförbrukning. Då börjar man närma sig den sk "verkligheten". :)

I detta sammanhang så torde 4 mils landsvägskörning räcka för att dra en slutsats om hur landsvägsförbrukningen är angett i liter/100km.
Där håller jag inte med. 40 km körningen vid ett tillfälle för att räkna ut förbrukning/100km är för lågt.

Lägg till osäkra faktorer som hastighetsmätare, trippmätare och fordonets beräkning av den egna förbrukningen så kan det bli riktigt skevt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ska man verifiera prestanda genom prov så duger det inte att extrapolera 900%
Påverkas motorprestanda över tid? Temperaturförändringar?
Påverkas batteriernas prestanda beroende på SOC
Ökar eller minskar andra parametrar som påverkar resultatet.
Osv.
Skulle jag komma med en provrapport där jag extremextrapolerat utan massor av data från andra prov så blir jag utskrattad.
Absolut, men det var väl heller inte frågan här...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Absolut, men det var väl heller inte frågan här...
Du skrev nyss "Vad är det för dumheter? Man ser ju förbrukningen ganska snabbt, sedan är det bara att räkna. Man behöver alltså inte köra 10 mil för att få en uppfattning om vad ett fordon drar per 100 km."

Zeromannen

Guest
Underbart när människor är experter på allt, tom. sånt dom inte ens SETT i verkligheten:lol
Hur många självutnämnda experter här i tråden har öht. sett en elektrisk motorcykel i verkligheten ute på vägen? Jag personligen har sett EN vid ETT tillfälle, förutom min egna.
Men tydligen kan man genom att sitta framför youtube veta precis ALLT om räckvidd, känsla, acceleration osv. Fantastiskt fascinerande!

:shrules

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Underbart när människor är experter på allt, tom. sånt dom inte ens SETT i verkligheten:lol
Hur många självutnämnda experter här i tråden har öht. sett en elektrisk motorcykel i verkligheten ute på vägen? Jag personligen har sett EN vid ETT tillfälle, förutom min egna.
Men tydligen kan man genom att sitta framför youtube veta precis ALLT om räckvidd, känsla, acceleration osv. Fantastiskt fascinerande!

Jag kan bara svara för mig själv, men jag ägnar större delen av min vakna tid sedan många år åt att testa, verifiera och certifiera farkoster som drivs av samma typ av batterier som elektriska motorcyklar, har väldigt lika konstruktionsprinciper för motorer och laddas och hanteras på ganska liknande sätt.
Före det ägnade jag nästan 30 år till att testa och certifiera flygplan så jag har en aning om hur man tar fram testresultat som är relevanta.
Och dit hör inte att någon "vill" att något ska vara på ett visst sätt.

I denna tråden skrivs det upprepade gånger om hur långt någon kommer på en laddning med sin elhoj men ingen visar med vederhäftiga data hur den sträckan nåddes och förutsättningarna kring det.
Mäkinen visade ju ett försök till datainsamling som endast saknar lite externdata för att duga som jämförelsedata, om nu någon med en elhoj gjorde samma sak så jämför vi plötsligt Greve Moltke med Greve Moltke.

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Kul om nån verkligen vågar provköra en Energica eller Zero till våren. Eller är hela forumet fullt av tuffa tangentbordsriddare som inte törs?:krama
Nu har jag bara skummat tråden och inte följt den.

Men mitt svar på detta är med en prislapp runt 200 000:-, driftsäker, med toppfart på ca 220 km/t och en räckvidd på ärliga 200km vid inspirerad körning, o då menar jag inspirerad körning, så inte bara provkör jag, då köper jag ????

Har som många här vet ett stort antal förbränningscyklar men skulle gärna välkomna en elcykel i garaget, men den måste gå att använda på samma sätt som en förbränningscykel. O då jag kört electifierat på bilsidan de senaste 6 åren vet jag skillnaden på elförbrukningen gällande konservativ o inspirerad körning?

Mvh

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Dom har nog en del att utveckla innan dom är framme med batterierna därför man inte ser många än, kört en del med några som kört freeride e-xc och alla kört bensindrivet igen utom en som får bidrag från sin arbetsgivare på elfordon så han har två batterier till sin att växla mellan men dom är inte gratis direkt

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
När jag räknar bränsleekonomi på bilar brukar jag vänta ett år innan jag yttrar mig för att slippa variabler som väder, vind och vilja.

Gör man ett enstaka prov på förbrukning kommer man omedvetet att påverka det för att uppnå resultatet man önskar. Det är precis som när man börjar skriva upp allt man äter för att kunna gå ner i vikt. Plötsligt räcker inte kalorierna till för att hålla vikten.

Jag har alltså ett starkt sug efter en elhoj och har därför försökt få siffror som går att jämföra med mina. Även om jag skulle åka ända till Sulas och provköra en skulle körningen inte bli representativ för hur jag använder mina cyklar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Han som gjorde 4 mila testet och extrapolerade siffrorna erkänner ju själv att det kanske gick 95 istället för 100 för hastighetsmätaren inte stämde.

Han som hypermileade en Tesla nästan 100 mil på en laddning sa ju att "guessometern" påstod att han hade förbrukar 66kw istället för 75kw när batteriet dog

Ska man extrapolera siffror vill det nog till att man har exaktare mätinstrument än så.

Jag träffade förövrigt på en Honda E i dag, skitfrän bil, så jag frågade ju givetvis vad han fick ut för räckvidd, angivet i reklam 21.9mil (observera, inte 22 mil, så exakt är det att man VARJE GÅNG får ut 21.9 så man varken arvrunda .9 uppåt eller neråt)
Jag frågade vad han fick ut på riktigt och svaret var "Vid den här temperaturem, 10-12 mil, men det är skitsamma, det är bara en andrabil"

Det var -15

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
De säger sjäva:
0-100 - 3 sek
200 hästar
235 Nm
321 km/h
32 mil på en laddning
20 kWh batteri

Eftersom de verkar ha photoshoppat in en framgaffel som är betydligt mer hoptryckt än normalt, som saknar hjulaxel och som sitter monterad lite framför framhjulets centrum...så skulle jag nog ta deras uppgifter med ett lastbilslass salt...

Jag noterar också att de inte uppger någon bromsprestanda, och det är ju förståeligt då man glömde att photoshoppa in bromsslangarna...Men vad vet jag...en elhoj kanske har utvecklats så mycket att den inte längre behöver hydrauliska bromsar...?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Eftersom de verkar ha photoshoppat in en framgaffel som är betydligt mer hoptryckt än normalt, som saknar hjulaxel och som sitter monterad lite framför framhjulets centrum...så skulle jag nog ta deras uppgifter med ett lastbilslass salt...

Jag noterar också att de inte uppger någon bromsprestanda, och det är ju förståeligt då man glömde att photoshoppa in bromsslangarna...Men vad vet jag...en elhoj kanske har utvecklats så mycket att den inte längre behöver hydrauliska bromsar...?
Grym bromssträcka i GTA iaf

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

De kör ju med hojen på deras hemsida så de kanske har åtgärdat de sakerna..? :va

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är väl som med El Pickisen Alpha Wolf, man har bara anställt folk till "tredee-studion" än, för det absolut viktigaste är ju att säkra investerarnas pengar.

Alpha Motors har dock lyckats hitta riktigt duktigt folk till animeringsstudion, dom ser grymt bra ut både pickisarna och personbilarna dom har ritat

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Som lite bonus slänger jag in en ny video på en hoj som definitivt saknar hjulaxel. I alla fall baktill.
Utvecklingen av den pågår fortfarande, men de verkar ju ha kommit en bit på vägen. Den skulle kunna bli något riktigt bra om de fick in lite stora investerare.

Verge har ju varit uppe i tråden innan och är definitivt en hoj jag skulle vilja provköra.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Lyckades få tag i originalbilden @Alatalo tänkte på:
View attachment 467324
Sitter det inte en hjulaxel där eller är själva hålet sexkantigt?

Bromsslangarna är dock ganska frånvarande.

Kollar man på Hyperfigher så ser det ut så här:
View attachment 467325
Originalbilden:
Jag tänker lite såhär :), någon med en anings insikt i Öhlin´s verksamhet borde kunna lista ut om Damon har köpt sådana gafflar och om i så fall hjulaxeln följde med i köpet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Första bilden i inlägg #238 ser i alla fall inte ut som att den har varken hjulaxel, bromsslangar eller skruvar till bromsok. Och jag vill nog påstå att framgaffelns hjulaxelhål inte heller är koncentriskt mot framhjulet. Dessutom ser framgaffeln ut att ha väldigt mycket ”sag”.

Detta räcker för mig, för att jag ska kunna bedöma hela detta projekt som svammel, utan att leta efter högupplösta bilder.

Jag har ingen aning om ”Damon” har köpt framgafflar eller ej, men om jag fått en krona varje gång någon…pionjär…köpt en billig eftermarknadsgaffel och sedan kallat den för en helsponsrad ”factory racing MotoGP extravaganza super duper carbon fiber front fork” så hade jag kunnat gå i pension för tjugo år sedan.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Första bilden i inlägg #238 ser i alla fall inte ut som att den har varken hjulaxel, bromsslangar eller skruvar till bromsok. Och jag vill nog påstå att framgaffelns hjulaxelhål inte heller är koncentriskt mot framhjulet. Dessutom ser framgaffeln ut att ha väldigt mycket ”sag”.

Detta räcker för mig, för att jag ska kunna bedöma hela detta projekt som svammel, utan att leta efter högupplösta bilder.

Jag har ingen aning om ”Damon” har köpt framgafflar eller ej, men om jag fått en krona varje gång någon…pionjär…köpt en billig eftermarknadsgaffel och sedan kallat den för en helsponsrad ”factory racing MotoGP extravaganza super duper carbon fiber front fork” så hade jag kunnat gå i pension för tjugo år sedan.
BIlden är ju en rendering på en mock up, koncept eller liknande. Det ser man om man kollar på andra detaljer. Vissa delar är riktiga medans andra är datorgenererade. Vill du ha bättre bevis på det så kolla uppe vid styrkronan istället.
Det är inget ovanligt i fordonsbranshen. Det är bara kolla på vilken bil eller mc tillverkare som helst.
Det har väl knappast något med hela projektet att göra. De har ju flera rullande testhojar och utvecklingen fortgår.
VIll någon basera sin bedömning av ett helt fordonsprojekt på en lågupplöst reklambild på en hemsida så är det ju upp till dem.
Jag tror de har samma chans att överleva som flertal andra nya elhojstillverkare som Verge, CAKE, Stark, Livewire och allt vad de heter....Slim to none

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...