Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man presenterar sin rendering i syfte att jaga kunder såväl som finansiärer så tycker i alla fall jag att man kan göra ett lite seriösare försök. Jag tittade på bilden igen och jag får nästan intrycket att man klippt in en tvådimensionell framgaffel i en övrigt tredimensionell bild. Framgaffeln är dessutom kusligt lik en så kallad OEM-framgaffel som endast sitter originalmonterad på en enda motorcykel. Att ”Damon” får köpa dessa framgafflar direkt från källan är osannolikt.

Sedan detta med renderingar överhuvudtaget…Varför denna överanvändning från företag som ändå säger sig ha den riktiga produkten…? Inget ont om budbäraren, jag har bara svårt att förstå företagets strategi.

Sedan råder ingen tvekan om att ett antal opportunister försöker ta chansen när en marknad ska ändras från grunden. Men motorcykelmarknaden har varit på stadig nedgång - inte uppgång - under ett antal decennier. Det finns knappast ett behov av dubbelt så många tillverkare bara för att politiken tvingar på människan något som kallas elmotor. Folk som tidigare inte körde hoj kommer inte att börja köra hoj bara för att de får elmotor (fjanten Ytterborn undantagen, då).

Om vi kollar av denna tråd om ett, två eller tre år så är jag ganska säker på att ett flertal ”märken” fallit bort samtidigt som ett antal nya lycksökare tillkommit.
 

Zeromannen

Guest
Jag kan bara svara för mig själv, men jag ägnar större delen av min vakna tid sedan många år åt att testa, verifiera och certifiera farkoster som drivs av samma typ av batterier som elektriska motorcyklar, har väldigt lika konstruktionsprinciper för motorer och laddas och hanteras på ganska liknande sätt.
Före det ägnade jag nästan 30 år till att testa och certifiera flygplan så jag har en aning om hur man tar fram testresultat som är relevanta.
Och dit hör inte att någon "vill" att något ska vara på ett visst sätt.

I denna tråden skrivs det upprepade gånger om hur långt någon kommer på en laddning med sin elhoj men ingen visar med vederhäftiga data hur den sträckan nåddes och förutsättningarna kring det.
Mäkinen visade ju ett försök till datainsamling som endast saknar lite externdata för att duga som jämförelsedata, om nu någon med en elhoj gjorde samma sak så jämför vi plötsligt Greve Moltke med Greve Moltke.
Gedigen erfarenhet, men min vän, hur många meter har du kört med en elektrisk motorcykel?
 

Zeromannen

Guest
Nu har jag bara skummat tråden och inte följt den.

Men mitt svar på detta är med en prislapp runt 200 000:-, driftsäker, med toppfart på ca 220 km/t och en räckvidd på ärliga 200km vid inspirerad körning, o då menar jag inspirerad körning, så inte bara provkör jag, då köper jag ????

Har som många här vet ett stort antal förbränningscyklar men skulle gärna välkomna en elcykel i garaget, men den måste gå att använda på samma sätt som en förbränningscykel. O då jag kört electifierat på bilsidan de senaste 6 åren vet jag skillnaden på elförbrukningen gällande konservativ o inspirerad körning?

Mvh
Bra, den förklaringen köper jag. Och precis som med elbilen så är ju inte riktigt inköpskostnaden på samma nivå idag om man förväntar sig samma räckviddsprestanda, tyvärr.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Gedigen erfarenhet, men min vän, hur många meter har du kört med en elektrisk motorcykel?
typ 500.
Men det behöver jag inte för att kunna ifrågasätta fantasierna som tillverkare och andra kommer med när det gäller framförallt räckviddsprestanda.
Jag kan utan att ljuga säga att ett av systemen jag jobbar med klarar XXX timmar mellan laddningarna men kunden kommer att bli arg för denne klarar bara xxx timmar då denne plötsligt använder systemet "normalt"
Tills det finns seriösa mätningar av räckviddsprestanda genomförda under en cykel som motsvarar hur en ICE-mc körs så väntar jag med att fundera på köp.
Men, när jag kommer garanterat 35-40 mil med max ett laddstopp på max 20min med min normala körstil som verkligen inte är extrem då blir det nog en el-mc för mig också.
Men då ska jag ha kört sträckan innan det blir bläck på pappret.
 

Zeromannen

Guest
Folk som tidigare inte körde hoj kommer inte att börja köra hoj bara för att de får elmotor (fjanten Ytterborn undantagen, då).
Jag kan nog garantera att du är helt ute och cyklar på den punkten. Inom övriga EU får man i dom flesta länderna köra 11kW lätt mc på vanligt B-kort. Den som följt med i resonemanget kring storstädernas förbud inom kort beträffande ICE-fordon behöver nog inte gissa att marknaden för elektriska hojar i främst 11kW-segmentet kommer formligen explodera då bara utsläppsfria fordon blir tillåtna.
 

Zeromannen

Guest
typ 500.
Men det behöver jag inte för att kunna ifrågasätta fantasierna som tillverkare och andra kommer med när det gäller framförallt räckviddsprestanda.
Jag kan utan att ljuga säga att ett av systemen jag jobbar med klarar XXX timmar mellan laddningarna men kunden kommer att bli arg för denne klarar bara xxx timmar då denne plötsligt använder systemet "normalt"
Tills det finns seriösa mätningar av räckviddsprestanda genomförda under en cykel som motsvarar hur en ICE-mc körs så väntar jag med att fundera på köp.
Men, när jag kommer garanterat 35-40 mil med max ett laddstopp på max 20min med min normala körstil som verkligen inte är extrem då blir det nog en el-mc för mig också.
Men då ska jag ha kört sträckan innan det blir bläck på pappret.
Dina kravspecar får du stå för. Jag kan bara relatera till mina siffror som jag får när jag kör. Jag ser mig inte som nån form av Messias för elhojar, vad är min vinning i detta?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Räckvidden finns där redan - med kåpförsedd hoj och mjuk körstil. Kolla tex Energicas Ego RS med stora batteriet. 42-20 mils räckvidd, säg 38-18 då i verkligheten.

På samma sätt som min egen GSA kan dra allt emellan 0,4 och 0,9 liter mil beroende på om jag kör 80 km/h på fina småvägar eller 180 km/h med korvlådorna på. Räckvidden blir alltså allt emellan 75 och 33 mil i mitt fall. Är det skäl nog för att döma ut bensinhojar? Inte alls.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Räckvidden finns där redan - med kåpförsedd hoj och mjuk körstil. Kolla tex Energicas Ego RS med stora batteriet. 42-20 mils räckvidd, säg 38-18 då i verkligheten.

På samma sätt som min egen GSA kan dra allt emellan 0,4 och 0,9 liter mil beroende på om jag kör 80 km/h på fina småvägar eller 180 km/h med korvlådorna på. Räckvidden blir alltså allt emellan 75 och 33 mil i mitt fall. Är det skäl nog för att döma ut bensinhojar? Inte alls.
Så du menar att Energica ljuger bara ca 10% och så haken, mjuk körstil.
Men, visst, om de säkert har 25-30 mil räckvidd så är det bra. Och laddar till 80% på max 20 min.
Jag kan faktiskt tänka mig att prova en i sommar, om det finns någon.
Dina kravspecar får du stå för. Jag kan bara relatera till mina siffror som jag får när jag kör. Jag ser mig inte som nån form av Messias för elhojar, vad är min vinning i detta?
Men, du redovisar ju aldrig hur du kör, bara vilken förbrukning du säger dig ha.
Så det är information utan värde.

Kravspecen var inte det viktiga i min text.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Räckvidden finns där redan - med kåpförsedd hoj och mjuk körstil. Kolla tex Energicas Ego RS med stora batteriet. 42-20 mils räckvidd, säg 38-18 då i verkligheten.

På samma sätt som min egen GSA kan dra allt emellan 0,4 och 0,9 liter mil beroende på om jag kör 80 km/h på fina småvägar eller 180 km/h med korvlådorna på. Räckvidden blir alltså allt emellan 75 och 33 mil i mitt fall. Är det skäl nog för att döma ut bensinhojar? Inte alls.
Mitt problem är nog att jag bara har en mjuk körstil när jag är ute och handleder folk, eller en vecka efter långhelg på bana.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja då får du väl räkna med 18-20 mil då innan du får ta en paus. Gissar att man ändå vill göra det på en dylik hoj när man ligger på lite.

Och de flesta kör ju kortare än så per vecka…
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja då får du väl räkna med 18-20 mil då innan du får ta en paus. Gissar att man ändå vill göra det på en dylik hoj när man ligger på lite.

Och de flesta kör ju kortare än så per vecka…
Mjoh, till nöjesåkningen på en vardag duger ju elhojarna utmärkt nu skulle jag tro. De flesta kör väl knappt 20 mil på en nöjesrunda. Och jag vill gärna ha mig en elhoj. Tillhör en av uddafåglarna som gillar ljudet. :hihi Och elmotorer är ju bättre på precis allt än förbränningsmotorer.
Nu ska de bara ner till en prisnivå som begagnade där de inte får pisk av allt annat med så köper jag antagligen en.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Räckvidden finns där redan - med kåpförsedd hoj och mjuk körstil. Kolla tex Energicas Ego RS med stora batteriet. 42-20 mils räckvidd, säg 38-18 då i verkligheten.

På samma sätt som min egen GSA kan dra allt emellan 0,4 och 0,9 liter mil beroende på om jag kör 80 km/h på fina småvägar eller 180 km/h med korvlådorna på. Räckvidden blir alltså allt emellan 75 och 33 mil i mitt fall. Är det skäl nog för att döma ut bensinhojar? Inte alls.

RANGE* EGO+/RS
City: 420 km (261 miles) – Combined: 246 km (153 miles) – Extra-Urban: 198 km (123 miles)

Om de säger 198km landsväg så betyder det troligen 150 km om man köra skyltad fart och inte för mycket uppförsbackar eller omkörningar. det betyder fulladdat hemma och sedan ladda från 10% till 80% undervägs. Så efter första laddstoppet kommer jag en kortare sträcka än jag kom första sträckan då jag körde från 100% -> 10%.
Sträcka 1 ger 90% energiuttag.
Sträcka 2 och efterföljande ger 70% energiuttag. Om jag inte vill ladda i mer än 1 timme.

De säger i reklamen att förbrukningsproven skett "in real world conditions and on actual road surfaces" men visa då en sparad körprofil, snälla. Och började ni på 100% och körde till den dog eller till 10% eller vad?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
De körde nakenversionen i Alpen Masters, dvs inte med stora batteriet. Där fick de en räckvidd på 16 mil eller nåt. Helt OK.
 

Zeromannen

Guest
Men, du redovisar ju aldrig hur du kör, bara vilken förbrukning du säger dig ha.
Så det är information utan värde.
Mitt inlägg #254
 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag kan nog garantera att du är helt ute och cyklar på den punkten. Inom övriga EU får man i dom flesta länderna köra 11kW lätt mc på vanligt B-kort. Den som följt med i resonemanget kring storstädernas förbud inom kort beträffande ICE-fordon behöver nog inte gissa att marknaden för elektriska hojar i främst 11kW-segmentet kommer formligen explodera då bara utsläppsfria fordon blir tillåtna.

”Damon” och liknande lycksökare vänder sig knappast till segmentet under 11 kW och de spelar knappast någon roll för marknadens totala storlek…

De människor som idag färdas inom de storstäder som förväntas följa den politiskt korrekta vågen med mindre vetenskapligt instiftade förbränningsmotorförbud färdas idag uteslutande på små sydostasiatiska skotrar, förmodligen då med förbränningsmotorer under 11kW. Alla dessa byter till liknande, sketna och lika fula skotrar med elmotor.

Hur gör detta att marknaden ”exploderar” eller ens ökar lite grann…? Jag kan inte få det till något annat än att marknaden under 11 kW i bästa fall förblir konstant och knappast i behov av mångdubbelt fler märken jämfört med nu…?
 

Zeromannen

Guest
”Damon” och liknande lycksökare vänder sig knappast till segmentet under 11 kW och de spelar knappast någon roll för marknadens totala storlek…

De människor som idag färdas inom de storstäder som förväntas följa den politiskt korrekta vågen med mindre vetenskapligt instiftade förbränningsmotorförbud färdas idag uteslutande på små sydostasiatiska skotrar, förmodligen då med förbränningsmotorer under 11kW. Alla dessa byter till liknande, sketna och lika fula skotrar med elmotor.

Hur gör detta att marknaden ”exploderar” eller ens ökar lite grann…? Jag kan inte få det till något annat än att marknaden under 11 kW i bästa fall förblir konstant och knappast i behov av mångdubbelt fler märken jämfört med nu…?
Du verkar veta något som vi andra inte vet!

"The Global Electric Scooter and Motorcycle Market Size was estimated to reach USD 1,140 thousand units in 2021 and is projected to grow at a CAGR of 32.5% during the forecast period, according to a detailed market study by Quince Market Insights."

En översättning:
"Ökande efterfrågan på elmotorcyklar med lång räckvidd och hög prestanda förväntas driva fram marknadens storlek. Benägenheten i konsumenternas preferenser för elmotorcyklar på grund av en ökning av skadliga koldioxidutsläpp kommer att resultera i en ökad efterfrågan på elmotorcyklar i framtiden.

Elektriska motorcyklar stödjer avsevärt låga CO2-utsläpp, bullerföroreningar och koldioxidavtryck, så det finns en ökande acceptans för motordrivna motorcyklar med förbränningsmotorer (ICE) som används i elektriska motorcyklar. Flera länder har ökande föroreningar på grund av bränslebaserade fordon. Därför implementerar många länder policyer och förordningar till förmån för elektriska tvåhjulingar förväntas driva tillväxten av marknaden för elektriska motorcyklar och skotrar.

Teknologiska framsteg inom området för batteri- och motorhanteringssystem kommer att driva utvecklingen av marknaden för elektriska motorcyklar och skotrar. Till exempel tillväxten av inre permanentmagnetmotorer (IPM) som erbjuder effektivitet och optimerad kraft för att förbättra prestandan hos elektriska motorcyklar och skotrar. Dessa motorer minskar storlek och vikt, erbjuder acceleration och förbättrar kraften för elektriska skotrar och motorcyklar."



En annan artikel på ämnet:

"The E-Motorcycle segment is expected to be the fastest-growing segment during the forecast period

The e-motorcycle segment is the fastest growing market. Earlier, manufacturers were focusing on developing e-scooters/mopeds as they have a design more suitable to incorporate the electric propulsion system. However, e-scooters/mopeds have range and performance constraints; also, they serve the limited purpose of short distance commuting only. With e-motorcycles, users could serve different purposes such as cruising, racing, off-roading, and commuting, which would increase their demand in the future.."

 
Last edited by a moderator:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Läs (och förstå) vad jag skriver istället för att posta irrelevanta saker som inte hör till argumentationen:

Det finns knappast ett behov av dubbelt så många tillverkare bara för att politiken tvingar på människan något som kallas elmotor. Folk som tidigare inte körde hoj kommer inte att börja köra hoj bara för att de får elmotor (fjanten Ytterborn undantagen, då).
Jag kan nog garantera att du är helt ute och cyklar på den punkten.

Låt oss säga att den totala marknaden under 11 kW består av förbränningsmotorer plus elmotorer. Förbränningsmotorer minskar med X enheter samtidigt som elmotorer ökar med X enheter. Om förbränningsmotorer minskar med exakt lika många enheter som elmotorer ökar - hur gör detta att den totala marknaden blir större…???

Jag är definitivt inte ute och cyklar på den punkten. Snudd på varje marknadsavdelning inom motorcykelvärlden förutspår en konstant eller något minskad total marknad över de kommande åren, med en successiv rörelse från förbränningsmotorer mot elmotorer, på grund av politiska incitament. Ingen förutspår att motorcyklismen totalt kommer att öka och definitivt inte för att motorcyklar helt plötsligt får elmotor.
 
Last edited:

Zeromannen

Guest
Läs (och förstå) vad jag skriver istället för att posta irrelevant dynga.

Den totala marknaden under 11 kW består i dagsläget av förbränningsmotorer plus elmotorer. Förbränningsmotorer minskar med X enheter samtidigt som elmotorer ökar med X enheter.

Hur gör detta att den totala marknaden blir större…???
Öhhh.. tråden heter "Elmotorcyklar-varför så ovanliga?"
Kanske dags att läsa ämnesraden innan du skriver "irrelevant dynga"!
Är det inte Elmotorcyklar vi avser, marknaden för denna...eller..?

I te.x. England har man infört straffavgifter för fossildrivna personbilar. Jag vet en hel del folk som skaffat elektrisk motorcykel för att använda som "commute" då man inte vill pynta dom pengarna som en elbil kostar samt slippa problem med parkering osv.
 
Last edited by a moderator:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
RANGE* EGO+/RS City: 420 km (261 miles) – Combined: 246 km (153 miles) – Extra-Urban: 198 km (123 miles)

Om de säger 198km landsväg så betyder det troligen 150 km om man köra skyltad fart och inte för mycket uppförsbackar eller omkörningar. det betyder fulladdat hemma och sedan ladda från 10% till 80% undervägs. Så efter första laddstoppet kommer jag en kortare sträcka än jag kom första sträckan då jag körde från 100% -> 10%.
Sträcka 1 ger 90% energiuttag.
Sträcka 2 och efterföljande ger 70% energiuttag. Om jag inte vill ladda i mer än 1 timme.

De säger i reklamen att förbrukningsproven skett "in real world conditions and on actual road surfaces" men visa då en sparad körprofil, snälla. Och började ni på 100% och körde till den dog eller till 10% eller vad?
Jag får pudla lite på mitt tidigare påstående att energican bara kommer 120 km. I videon jag tänkte på kommer de drygt 170 km på Energican, när de enligt de själva kör i lugnt tempo, varav en del på motorväg ung 100-110 km/h. Livewire kommer 160 km och Zeron 138 km.

 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
När jag kan köpa en äventyrshoj med ärliga 75mil per laddning så ska jag fundera på att skaffa ett bättre jobb så jag kan finansiera den, tills dess cyklar jag.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top