Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Sporthojen är riktigt snygg, men förstår inte varför elhojstillverkarns har så orealistiska räckviddsuppgifter. En Energica Ego har också 20 kWh batteri men kommer bara omkring 10-12 mil, och dessutom när man kör i lugnt och synnerligen lagligt tempo. Kör man så som de flesta kör sportigare hojar räcker den inte alls så långt. Visst att Damon kan ha utvecklat en effektivare drivlina och batteristyrning men 3x bättre än Energica? Känns inte ens teoretiskt möjligt. Men, Damon kan ju ha räknat på att man kör hela sträckan i typ 30 km/h förstås.
Någon som har en enkel lista över hur de olika elhojarnas batteristorlekar ser ut?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Den måste vara tung som en gris, med tanke på att de inte skriver vikt nånstans vad jag kan se. Men en intressant hoj iaf.
Hittar en uppgift att den ska väga 200 kg ”torr”. Men det kanske är utan batteriet? :D oavsett en overifierad uppgift från början av förra året. Om den faktiskt väger 200 kg körklar så vore det ju en på allvar konkurrenskraftig hoj.

Zeromannen

Guest
Sporthojen är riktigt snygg, men förstår inte varför elhojstillverkarns har så orealistiska räckviddsuppgifter. En Energica Ego har också 20 kWh batteri men kommer bara omkring 10-12 mil, och dessutom när man kör i lugnt och synnerligen lagligt tempo.
Har du verifierat detta själv eller vad baserar du det på? Menar du på fullt allvar att en Energica i lagligt tempo drar mer än en 2 tons elbil?
Jag har 7,2kWh batteri i min hoj och kommer ledigt 12 mil på landsväg.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Elbilar räknar ju mellan 1,5 och 2kW / mil ungefär, någon påstår sig ligga nära 1kW/mil.
Om jag jämför mina mc med min bensinbil så ligger väl mc på 70% av bränsleförbrukningen vid normal hojkörning. (gissar lite nu)
Så runt 1 kW/mil på en sporthoj är väl rimligt att anta, kanske mer beroende på körstil passagerare osv.
Då vill jag ha 40kW tillgängligt, annars får det vara.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Elbilar räknar ju mellan 1,5 och 2kW / mil ungefär, någon påstår sig ligga nära 1kW/mil.
Om jag jämför mina mc med min bensinbil så ligger väl mc på 70% av bränsleförbrukningen vid normal hojkörning. (gissar lite nu)
Så runt 1 kW/mil på en sporthoj är väl rimligt att anta, kanske mer beroende på körstil passagerare osv.
Då vill jag ha 40kW tillgängligt, annars får det vara.
Lite siffror:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har du verifierat detta själv eller vad baserar du det på? Menar du på fullt allvar att en Energica i lagligt tempo drar mer än en 2 tons elbil?
Jag har 7,2kWh batteri i min hoj och kommer ledigt 12 mil på landsväg.

Jag skulle säga att en modern bil i allmänhet drar mindre bränsle än en motorcykel som körs inspirerat, ja. Mina hojar brukar alltid dra runt 0,6-0,7 liter/milen. Kör jag en modern bil i 110 på motorvägen så kan jag lätt komma under det. Min poäng, bilar har lägre luftmotstånd än en mc och körs oftast i jämn fart. Kör man en Tesla på bana eller i inspirerat på kurviga vägar kommer den garanterat dra mer än 2 kWh/mil.

Men nej, har inte verifierat det själv ang Energican, det är tester från tuben.

Last edited:

Zeromannen

Guest
Jag skulle säga att en modern bil i allmänhet drar mindre bränsle än en motorcykel som körs inspirerat, ja. Mina hojar brukar alltid dra runt 0,6-0,7 liter/milen. Kör jag en modern bil i 110 på motorvägen så kan jag lätt komma under det. Min poäng, bilar har lägre luftmotstånd än en mc och körs oftast i jämn fart. Kör man en Tesla på bana eller i inspirerat på kurviga vägar kommer den garanterat dra mer än 2 kWh/mil.

Men nej, har inte verifierat det själv ang Energican, det är tester från tuben.
Inspirerat ja, var det detta du skrev?
”En Energica Ego har också 20 kWh batteri men kommer bara omkring 10-12 mil, och dessutom när man kör i lugnt och synnerligen lagligt tempo.”

Jag vet inte vad för hoj du åker på.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tompamannen,
En åktur för mig med en snittfart på 70 km/h kan se ut så här.
Screenshot_20220107-112442.jpg
Det där är 11 mil med exakt 70 i snitt. Skulle det gå att göra på 7,2 kWh?

Zeromannen

Guest
Tompamannen,
En åktur för mig med en snittfart på 70 km/h kan se ut så här.
View attachment 467270
Det där är 11 mil med exakt 70 i snitt. Skulle det gå att göra på 7,2 kWh?
Jag säger instinktivt ja. Min 11,6mils tur som jag gjorde i somras var 95% 70-väg, lite över ibland, lite under ibland. Först en kurvig ganska flack sträcka till en sjö på ca. 4 mil, sedan lite inspirerad åkning runt denna sjö på ca. 4 mil med höjdskillnader på 0-150m och ganska kurvigt. Mycket populär sträcka att åka hoj runt denna sjö. Sedan hem samma väg 4 mil. Väl hemma hade jag 7% batteri eller 12km stod det på displayen. Dom som provat säger att man kan rulla minst 10km ytterligare efter SOC är 0%, nån form av reserv misstänker jag.

Bifogar en bild på min snittförbrukning över dom 300 milen jag kört. Naturligtvis ingen snittfart på 70 där då jag kört en del stadsmiljö/tätbebyggt.

Bifogat

• BC26EA67-E6B2-485F-B509-AAB71A290BD7.jpeg
    BC26EA67-E6B2-485F-B509-AAB71A290BD7.jpeg
    56.3 KB · Visningar: 20

Zeromannen

Guest
Appropå Energicans och Zerons räckvidd så har Hans testat detta på bana.

100km/h i konstant fart gav 17 mils räckvidd för Energican och 12 mil för Zeron.

Översättning av slutet på sidan:

”Avsluta bara den här artikeln, jag ska också ge dig några av siffrorna som Energica har listat på sin webbplats. Deras listning hävdar 230 km för blandad användning och 180 km räckvidd för motorvägsbruk. Så allt som allt var jag inte så långt ifrån deras nummer. De testade förmodligen på plan yta och med bättre temperaturer. Jag slår vad om att jag kommer att uppnå det intervallet under dessa förhållanden”.

Zeromannen

Guest
Nja, det vet vi inte, för han körde 4 mil och använde "Guessometern" för att extrapolera resultatet.
Nog måste det väl finnas 10 mil väg med 100km/h att testa på?
Precis, detta är lika menlös fakta som alla andra presenterat från nätet i tråden!
Jag äger en elhoj själv så jag vet vad som gäller för min hoj iaf.

Kul om nån verkligen vågar provköra en Energica eller Zero till våren. Eller är hela forumet fullt av tuffa tangentbordsriddare som inte törs?:krama

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vad är det för dumheter? Man ser ju förbrukningen ganska snabbt, sedan är det bara att räkna. Man behöver alltså inte köra 10 mil för att få en uppfattning om vad ett fordon drar per 100 km.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kul om nån verkligen vågar provköra en Energica eller Zero till våren. Eller är hela forumet fullt av tuffa tangentbordsriddare som inte törs?:krama
Bara det finns hojar att provköra så kör jag gärna.
Kan till och med göra en youtube-review av en när den framförs i äkta Bomber tempo, körs rödljusrace mot alla samt testa vad den går för på flygrakor.
:yoparty

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vad är det för dumheter? Man ser ju förbrukningen ganska snabbt, sedan är det bara att räkna. Man behöver alltså inte köra 10 mil för att få en uppfattning om vad ett fordon drar per 100 km.
Mer data ger högre träffsäkerhet så det kallar jag inte dumheter. Med din logik kan man extrapolera en körning på 100 meter och dra slutsatser från det. Fel.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin