Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

De flesta jag känner brukar ha en förbrukning på 0,5-0,8 liter/mil. Räknar man om det till effekt i motorn (0,5-0,8 liter gånger 8,9 kWh gånger en effektivitet på ca 25 %) får man ca 1,1-1,8 kWh per mil. Med andra ord behöver jag ett batteri som kan ge mig den genomsnittsförbrukningen och som kommer åtminstone 25 mil. Alltså någonstans 28-45 kWh för att kunna köra som jag gör idag.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Öhhh.. tråden heter "Elmotorcyklar-varför så ovanliga?"
Kanske dags att läsa ämnesraden innan du skriver "irrelevant dynga"!
Är det inte Elmotorcyklar vi avser, marknaden för denna...eller..?

Återigen:

Det finns knappast ett behov av dubbelt så många tillverkare bara för att politiken tvingar på människan något som kallas elmotor. Folk som tidigare inte körde hoj kommer inte att börja köra hoj bara för att de får elmotor (fjanten Ytterborn undantagen, då).
Jag kan nog garantera att du är helt ute och cyklar på den punkten.

Jag har inte skrivit om något annat än den totala marknadens storlek och att denna knappast blir större eller kräver mångdubbelt fler motorcykelmärken efter en elektrifiering. Det är nämligen det som antyds av snudd på samtliga motorcykeltillverkare.

Du däremot "garanterar att jag är ute och cyklar".

Läs vad andra skriver och menar innan du häver ur dig förolämpningar.

Last edited:

Zeromannen

Guest
De flesta jag känner brukar ha en förbrukning på 0,5-0,8 liter/mil. Räknar man om det till effekt i motorn (0,5-0,8 liter gånger 8,9 kWh gånger en effektivitet på ca 25 %) får man ca 1,1-1,8 kWh per mil. Med andra ord behöver jag ett batteri som kan ge mig den genomsnittsförbrukningen och som kommer åtminstone 25 mil. Alltså någonstans 28-45 kWh för att kunna köra som jag gör idag.
Okej, jag vet inte alls hur en motorcykelmotors effektivitet ser ut. 25% låter väldigt bra, 11-27% säger en googling om en standard bensinmotor. Jag har enligt mätvärdena på min hoj svårt att komma upp i dessa kWh-siffror som du skriver, men det kanske beror på körsätt och vikt, den väger 136kg.

Om jag jämför med min hoj med t.ex. en Husqvarna 701 som ligger närmast till hands i storlek, vikt(+-13%) och acceleration så ska den enligt test förbruka runt 0,42L/mil. En enstånka kanske inte är optimal ur bränsleekonomi så kan vi säga 20% i effektivitet? Det ger 0,75kWh/mil som jämförelse. Det skulle innebära 8 mils räckvidd för min hoj isf. Det kan stämma kanske. Räknar man in lite variabler, typ att jag använder bromsarna väldigt sparsamt, regenererar en hel del, Husqvarnan väger 20kg mer osv. så kanske det stämmer på en höft.

Zeromannen

Guest
Jag har inte skrivit om något annat än den totala marknadens storlek och att denna knappast blir större eller kräver mångdubbelt fler motorcykelmärken efter en elektrifiering. Det är nämligen det som antyds av snudd på samtliga motorcykeltillverkare.

Ja jag tror du har fel! Precis som med elbilar så kommer det komma mängder med tillverkare av elmotorcyklar eftersom marknaden ökar med (32% CAGR) som nån spådde. Dom stora, Honda, Kawa, Yamaha och Suzuki har ju knappt fattat vad som händer verkar det som. Det kommer nya tillverkare av elhojar ganska frekvent men inga som helst nyheter från dom som dominerar ICE-marknaden. HD har kommit en bit på vägen, Ducati har vaknat, Triumph likaså, BMW kommer med nån cityanpassad historia. Sedan har vi mängder med Kinesmärken, vi har tom. ett gäng svenska hojbyggare.

Och JA, jag tror att mängder med människor som inte ens övervägt att åka tvåhjuligt tidigare kommer att göra så i framtidens städer. Främst pga. platsbristen, möjligheten att parkera, men framför allt för att fossildrivet kommer att bli förbjudet. Så jag tror att den totala marknaden för tvåhjuliga elfordon, både el-mc och skotrar, kommer öka, stort.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Återigen:

Håller med dig i mycket av det du skriver. Totala hojmarknaden ser inte ut att öka. Många av dessa nya firmor kommer gå åt skogen.

Däremot att säga att fler leverantörer inte behövs kan man såklart tycka men det är många olika leverantörers kamp om den lilla kakan med kunder som får utvecklingen att gå framåt och priserna neråt. Jag välkomnar att fler vill göra bra motorcyklar och skrattar gott när de dåliga går i konkurs. Rent spontant ser det inte ljust ut för de som marknadsför sig med animerade hojar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Håller med dig i mycket av det du skriver. Totala hojmarknaden ser inte ut att öka. Många av dessa nya firmor kommer gå åt skogen.

Skönt, då är det i alla fall någon i denna tråd som kan läsa mina inlägg innantill och förstår vad jag menar. Och då är vi i alla fall två som inser att de 32% som repeteras ovan inte bara uppstår helt mystiskt ur ingenting...

Zeromannen

Guest
Vilka e

HD knoppade av LiveWire till ett eget bolag och låter Kymco tillverka framtida hojar.
Själv skall de koncentrera sig på V-twinnar.
Jag tror att HD, återigen, gör ett stort misstag där. Samma anda som när man la ned Buell.
Jag vet inte alls hur planerna ser ut. HD äger väl fortfarande 75% av Livewire. Man ska säkert dra nytta av Kymcos tillverkning/återförsäljarenät eller nått i Asien med denna dealen. Plus att man får in en massa dollars när man går publikt med bolaget.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag vill ha 1600 mil på en laddning så behöver jag bara ladda en gång per säsong.
Det är nog inte omöjligt om 20-30år men det är nog troligare att alla vägar blir "induktionsvägar" med laddning i asfalten, det vore kanske bättre... Kanske man kan hålla dem torra året om också, behövs bara lite fler kärnkraftverk och konstruktiva politiker så är vi där. Det sistnämnda lär dock dröja mer än 30 år, jag tycker det borde vara lagstadgat att politiker ska gå på tjack så det händer något. :ätapiller:crash

Raderad medlem 51742

Guest
Gör de inte det redan? :va
Nja, bara oppositionen. De som styr går normalt på valium, fast även oppositionen har i allt större utsträckning börjat gå över till valium, i synnerhet när det börjar börjar likna någon form av skarpt läge på riktigt.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nja, bara oppositionen. De som styr går normalt på valium, fast även oppositionen har i allt större utsträckning börjat gå över till valium, i synnerhet när det börjar börjar likna någon form av skarpt läge på riktigt.
Förutom Vänsterpartiet, dom går på V-power! :yoparty

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I tillägg till diskussionen om huruvida marknaden kan komma att förändras med anledning av elektrifiering finns det faktiskt en del hyfsat material framtaget. Det finns säkert en del publikt men även ganska intressant inofficiell information som kan analyseras.

Ett stort bekymmer är att begränsa urvalen, det är nog ingen av oss som för ett decennium sedan kunde föreställa oss att elsparkcyklar nästan skulle dominera gatubilden i Stockholm. Det är naturligtvis också osett att de som besvarar en fråga positivt verkligen slår till när de förutsättningar som efterfrågats infrias.

Men ett hyfsat väl underbyggt nationellt material jag tagit del av visar att, med bredast möjliga tolkning av begreppet motoriserad tvåhjuling, skulle antalet potentiella förare av tvåhjulingar kunna tredubblas i f t de som idag identifierar sig som motorcyklister. Naturligtvis är materialet mycket mer specificerat än så, en rimlig slutsats är nog att det finns en potential att öka den tvåhjuliga fordonsflottan rätt markant och att en viktig drivkraft är klimatsmart pendling med möjlighet till lite excesser kvällar och helger.

Egentligen har jag personligen jättesvårt att förstå all hybris och upprörda känslor kring en tvåhjulings drivkälla, är fordonet tvåhjuligt med kapacitet att följa trafikrytmen på våra vägar är det i min enkla värld en motorcykel. Men detta polariserar oss av någon anledning så till den milda grad att nya potentiella kundgrupper ser saker i ”knuttekulturen” som snarare avskräcker än lockar medan vi gamlingar tjurar i vårt hörn och protesterar mot allt som inte bullrar och luktar. I min värld verkar det vara kontraproduktivt och långt ifrån den inkluderande upplevelse jag förknippar med motorcyklism.

Det borde vara många av oss som med intresse följer tekniska framsteg. Jag har provat elhoj och ser fram emot mycket mer tid bakom styret på fler modeller. Utvecklingen går rasande snabbt och det kommer att visa sig vilka tekniker som utvecklas bäst. Men att, utan faktiskt kunskap och erfarenhet, avfärda el som en vettig drivkälla för i alla fall vissa ändamål redan idag är i mina ögon nästan teknikfientligt. Vem vet - kanske är det en dag elmotorcyklister som räddar våra ICE-reliker kvar på vägarna?

När det gäller avknoppningar kan det finnas fler skäl än fiaskostämpel bakom de besluten. Ta till exempel Volvos beslut kring noteringen av Polestar som ett eget bolag, det driver sannolikt värderingen av Volvo Cars aktie rätt rejält. Som Alatalo skriver ser en del uppstickare en chans att upprepa TSLA-hypen i MC-världen, vissa kommer säkert att göra ett bra jobb medan andra faller platt. Så HDs beslut kan visa sig vara smart, vi lär se andra som försöker sig på liknande upplägg framledes.

Jaja, vi lär väl kunna jämföra kartan och verkligheten om 5-10 år?

Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Vi får ju heller inte glömma att vi pratar om en global marknad där lilla sverige i MC-sammanhang närmast är en bagatell. Det föds en fruktansvärd massa människor i Asien, den ekonomiska situationen förbättras i både Afrika och Asien, och i och med det ska alla transportera sig till jobb och fritid. Det är för trångt och fortfarande för dyrt att köpa bil så de kommer att köpa olika typer av motorcyklar, och dessa kommer i första hand att vara eldrivna. Där tror jag mycket av den 32% ökningen av marknaden finns.

I Sverige kommer det inte att hända så mycket annat än att vi går bakåt totalt sett. Elhojar som är stora, har prestanda och lång räckvidd kommer antingen att kosta för mycket eller så finns de helt enkelt inte...än.
Samtidigt har ICE-hojar inte någon plats i den miljöpolitiska världen och kommer att bli för dyra för att användas annat än för de som har riktigt gott om pengar.
Det här kommer inte att hända i morgon, övermorgon eller ens nästa vecka men tro mig, det kommer att gå fortare än vi tror...och framförallt vill tro... :(

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Egentligen har jag personligen jättesvårt att förstå all hybris och upprörda känslor kring en tvåhjulings drivkälla, är fordonet tvåhjuligt med kapacitet att följa trafikrytmen på våra vägar är det i min enkla värld en motorcykel.

Utvecklingen går rasande snabbt och det kommer att visa sig vilka tekniker som utvecklas bäst. Men att, utan faktiskt kunskap och erfarenhet, avfärda el som en vettig drivkälla för i alla fall vissa ändamål redan idag är i mina ögon nästan teknikfientligt. Vem vet - kanske är det en dag elmotorcyklister som räddar våra ICE-reliker kvar på vägarna?

För att svara på frågan i trådens titel "Dom är inte tillräckligr bra" med tillåget "Än"
Det kan komma att ändras inaom fem år, det kan också ta 10 år, eller rent av 20 år.

Dwt beror ju också på vart folk drar gränsen för tillräckligt bra, alla har ju olika gränser, och gränserna flyttas hela tiden.

Elbilarna har ju inte lika lång räckvidd/snabb tankning som bensinbilarna, men en del (jag inkluderad) tycker att det börjar vara tillräckligt bra ändå.

Det fanns dom som tyckte att ElCat var tillräckligt bra som gick några mil och sedan behövde laddas över natten.

Det finns en jättebra fil på YouTube om "Problemet med elbilsladdning" och det gäller i lika hög/högre grad elmotorcyklar.

Elbilar (och motorcyklar) måste ha tillräckligt stort batteri för att minst ta sig mellan laddarna.
Det kan man lösa genom att ge dom bättre räckvidd, eller tätare mellan laddarna.

Om räckvidden är jättelång kan folk kanske acceptera att behöva ladda 45minuter, men är räckvidden vad den är i dag så vill inte folk stå längre än MAX en halvtimme, och då vill dom ha laddat till 100% av räckvidden igen.
För motorcyklar med kort räckvidd krymper den accepterade laddtiden till 10 minuter.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vi får ju heller inte glömma att vi pratar om en global marknad där lilla sverige i MC-sammanhang närmast är en bagatell. Det föds en fruktansvärd massa människor i Asien, den ekonomiska situationen förbättras i både Afrika och Asien, och i och med det ska alla transportera sig till jobb och fritid. Det är för trångt och fortfarande för dyrt att köpa bil så de kommer att köpa olika typer av motorcyklar, och dessa kommer i första hand att vara eldrivna. Där tror jag mycket av den 32% ökningen av marknaden finns.

I Sverige kommer det inte att hända så mycket annat än att vi går bakåt totalt sett. Elhojar som är stora, har prestanda och lång räckvidd kommer antingen att kosta för mycket eller så finns de helt enkelt inte...än.
Samtidigt har ICE-hojar inte någon plats i den miljöpolitiska världen och kommer att bli för dyra för att användas annat än för de som har riktigt gott om pengar.
Det här kommer inte att hända i morgon, övermorgon eller ens nästa vecka men tro mig, det kommer att gå fortare än vi tror...och framförallt vill tro... :(
Är det inte 2035 som är sista året det får säljas bensindrina motorcyklar i UK?
Blir väl liknande här om inte mackarna försvinner innan det.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

"Svenska mc-utmanaren Rgnt tar upp kampen om eldrivna hojar – inviger ny fabrik och plockar in mer cash
100 miljoner kronor ska plockas in och verksamheten expanderas. Det är iallafall planen som mc-utmanaren Rgnt smider när de ger sig in i slaget om elektrifierade motorcyklar.
“Vi ser ljust på 2022”, säger vd:n och grundren Jonathan Åström till Breakit."

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...