Hej alla! Som speedjunkie, teknikfreak, motorcykelentusiast och affärsintresserad kittlade denna tråden
mitt arbetsområde är att så tidigt som möjligt identifiera förbättringsområden för kunder och affärsnätverk för rätt satsningar.
Jag begränsar mig inte till märken, tekniker eller annat utan försöker vara så objektiv som möjligt och ge mina 5cent om frågan "El motorcyklar varför så ovanliga?".
Från mitt perspektiv har det varit superintressant att följa utvecklingen på elhojar och som ni hör/ser är jag för förändringar om det på ngt sätt inte framgick
Vi börjar med, varför har inte jag en elhoj? Som för flera här i tråden har det för min del varit främst batteri/räckvidd och kostnad. Men även andra saker, marknaden förändras så otroligt långsamt och som forumet här tydligt visar finns det både rädsla och ovilja som är helt mänskliga reaktioner på förändring. Tex min goto handlare skulle felsöka min hoj som inte startade (hela historien blir en mindre bok men ska inte tråka med alla detaljer), ett enkelt el fel visade det sig vara men det tog dom 6månader att lösa (startreglaget hade ärjat så den startade bara när batteriet var nyladdat och hade en högre kapacitet än det skulle)... 6månader innebar ingen hoj åkning den säsongen, detta var 2016 och jag frågade hur dom förberedde sig på antågande elhojs förändringen och butiksansvarig tittade på mig med blicken "vilken planet är du ifrån" (nej det var inte en Harley Davidsson butik).
Fakta - el hojar är här för att stanna, frågan är istället hur länge fossila hoja kommer vara tillgängliga, man vill helst undvika att göra tung investering för att inom 1-2år ha en hoj som inte går att göra sig av med och på sikt köra. Här kan jag lugna alla att det kommer man se i god tid så gå inte på den skrämselpropagandan som kommer att komma. Men ni som tänker ekonomiskt och inte tänkt i de banorna att titta inte bara på de direkta kostnaderna utan även de indirekta och ha i åtanke att restvärdesberäkningen kommer att se annorlunda ut på fossila hojar om gissningsvis ca 5-8år. Så nyanskaffade hojar 1-2 kommer inte vara någon fara men därefter kan restvärdet efter ytterligare 3år börja påverkas. Samlarobjekt kommer öka i värde pga att tillverkning upphör medan originaldelar blir svårare att komma över. Men som sagt det kommer vara god reaktionsförmåga så länge man inte blundar för det och "väntar på att hypen" ska gå över.
Jag provkörde en EVA Ribelle för ett par månader sedan, som vanemänniska var jag mest bekymrad över vana att koppla vid växling. Lång historia kort helt bekymmerslös efter 5min och kom på mig själv att skratta högt flera gånger under min ca 1h långa körning, ren körglädje för min del. Så mycket tankeverksamhet senaste månaderna har varit hur jag får ihop finansieringen, den har inte så hög WAF. Batteriet ska räcka upp till 420km och hälften fungerar för mina behov.
Men en sak jag inte i huvudet riktigt kan vänja mig vid är avsaknaden av det härliga mullret från Aprilians V4 vilket är helt magiskt så jag kommer göra som tidigare inläggare dvs behålla den
Det finns ljus och hopp i allt elände med, dagens batterier har dubbelt så hög kapacitet som för 5år sedan pga en uppfinning som kom i ljuset 2004 och blev uppmärksammat med nobelpris 2010 och när man lyckats bygga batterierna fullt ut med materialet förväntas ytterligare x5 kapacitet på samma yta. Men det kommer även ge andra egenskaper som ej degenererande (förlorar inte kapacitet över tid), ersätter tyngre material i bärande konstruktioner mm googla och läs om grafen, har ni inte hört talas om det så kommer ni se på framtiden med mer tillförsikt och få en ännu bättre sommar.... nu ska jag bara få ihop 300.000 till en hoj så jag kan skratta ännu högre hela vägen till jobb eller vart ju nu ska nånstans
Ha det bäst på vägarna, stay safe!