Elmotorcyklar – varför så ovanliga?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag kör hoj till jobbet, och vill inte behöva ladda mellan jobb och hemmet, och för mig duger definitivt inte räckvidden på 80%. Ännu mindre när det tar 40 minuter att ladda så mycket och jag har ingenstans att ladda hemma, i garaget eller på jobbet.
Jag tillhör gruppen folk som kan ta en nöjestur på 60 mil på sporthoj, exempelvis för att hälsa på en polare, eller bara för att jag läste om något intressant att åka och titta på.
Jag *vill* ha elfordon, men varken bilar eller ännu mindre hojar fyller mina behov. Och jag tvivlar på att de kommer att göra det om det inte dyker upp någon revolution i energilagringsteknik. Dumheterna som exempelvis Tesla Oskar med, som att dubbla cellstorleken för att kunna söka att man ökat mängden energi per cell räknas inte som framsteg, antingen behöver energidensiteten bli så hög att man kan köra 100 mil på en laddning, och kan ladda på 8 timmar, eller så behöver laddningen gå på 5-10 minuter till fullt batteri, då räcker i princip dagens räckvidd.
Det kräver förvisso lite mer infrastruktur, men den är jag övertygad kommer dyka upp med behovet. Det är bara en fråga om ekonomi istället för fysik.
Tekniken finns redan - Bränsleceller. Förstår inte varför fler inte satsar på det.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Visst. Du kan säkert få det att fungera även om du har parkering på gatan. Men det kräver att du med tillräcklig frekvens i förhållande till hur mycket du kör har ärenden till ställen där du har möjlighet att ladda. Exvis om du har laddmöjlighet vid jobbet eller vid ett köpcentrum där du brukar handla (det krävs ju då också att det inte alltid är fullt på dom laddställena).
Sen ska man inte glömma att beroende på vilka avtal du har så är laddning på snabbladdare i många fall dyrare än att köra en bensinbil på grund av att dom tar ut så höga avgifter per kWh på en del ställen. Vi bilägare konstaterade det i ett test av långkörning med elbilar för inte så länge sedan.

Men jag skulle säga att för den absoluta majoriteten så är elbil inte ett alternativ om man inte bor så man har laddmöjlighet vid hemmet då det betyder att man får alla nackdelar av elbilen men inte fördelarna. Den största fördelen är ju att med en elbil som du laddar hemma så behöver du i princip aldrig tänka på att "tanka" bilen eftersom den alltid är fulladdad när du tar den på morgonen.
Man kan ju se el"tankningen" på samma sätt som en bekant till mig gör det. Han har 5 ungar+fru. Så de där extra timmarna han letar ledig plats och sen står stilla ser han som egentid och passar på att sova i bilen när den laddar.
Så för honom är det ju faktiskt en vinst att det tar lite tid.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Tekniken finns redan - Bränsleceller. Förstår inte varför fler inte satsar på det.
Det har för låg systemeffektivitet. Det enda man löser är laddningstiden. Min uppfattning är också att det är svårt att göra små bränsleceller och att de har dålig livslängd.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det har för låg systemeffektivitet. Det enda man löser är laddningstiden. Min uppfattning är också att det är svårt att göra små bränsleceller och att de har dålig livslängd.

…och VAR tankar man? Och hur stor är tanken? Hur länge klarar den säkerhetsbesiktningen om man mot förmodan hittar en tankstation?

Frågor, frågor…

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag kör hoj till jobbet, och vill inte behöva ladda mellan jobb och hemmet, och för mig duger definitivt inte räckvidden på 80%. Ännu mindre när det tar 40 minuter att ladda så mycket och jag har ingenstans att ladda hemma, i garaget eller på jobbet.
Jag tillhör gruppen folk som kan ta en nöjestur på 60 mil på sporthoj, exempelvis för att hälsa på en polare, eller bara för att jag läste om något intressant att åka och titta på.
Jag *vill* ha elfordon, men varken bilar eller ännu mindre hojar fyller mina behov. Och jag tvivlar på att de kommer att göra det om det inte dyker upp någon revolution i energilagringsteknik. Dumheterna som exempelvis Tesla Oskar med, som att dubbla cellstorleken för att kunna söka att man ökat mängden energi per cell räknas inte som framsteg, antingen behöver energidensiteten bli så hög att man kan köra 100 mil på en laddning, och kan ladda på 8 timmar, eller så behöver laddningen gå på 5-10 minuter till fullt batteri, då räcker i princip dagens räckvidd.
Det kräver förvisso lite mer infrastruktur, men den är jag övertygad kommer dyka upp med behovet. Det är bara en fråga om ekonomi istället för fysik.

Man kör inte ett elfordon från 100 till 0 och laddar sedan till 100 igen.

Snarare kör man från 85 till 25, laddar upp till 85 igen på 7 minuter och så håller man på… till 100 laddar man den gången man verkligen BEHÖVER maximal räckvidd. Och kör till 0 gör man inte alls.

Dvs du laddar säg 7 min med 10-15 mils mellanrum och kör så länge du orkar. Du tar dig alltså 30 mil bekvämt med 7 min laddtid. Det står du nog ut med.

Jag, som gärna kör långa sträckor och har 30 liters tank, väntar också på större batterikapacitet - kanske som ett tillbehörsbatteri att sätta innanför packväskan och som ger 10 mil extra?

Batterikapaciteten ökar för varje år givet vikt/volym.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Dvs du laddar säg 7 min med 10-15 mils mellanrum och kör så länge du orkar. Du tar dig alltså 30 mil bekvämt med 7 min laddtid. Det står du nog ut med.
...om man håller sig till Europavägar. Som jag skrev i ett annat fora, vi har tre mackar i byn men ingen publik laddplats. För egen del kommer det att köras ICE tills det finns ett bekvämt antal laddplatser utmed vägar där det är kul att köra, phUngt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
…och VAR tankar man? Och hur stor är tanken? Hur länge klarar den säkerhetsbesiktningen om man mot förmodan hittar en tankstation?

Frågor, frågor…
Man kan köra med bränsleceller för etanol eller metanol så det behöver inte vara lika illa som med vätgas. Etanol kan man producera hemma sägs det.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Frågor, frågor…
Precis som med ICE vs BEV då är ICE mer utvecklad och vedertagen teknik. Bränsleceller kommer ha en naturlig plats i fordonsflottan i framtiden. Sanna mina ord.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Precis som med ICE vs BEV då är ICE mer utvecklad och vedertagen teknik. Bränsleceller kommer ha en naturlig plats i fordonsflottan i framtiden. Sanna mina ord.
I fordonsflottan, men antagligen främst i tyngre fordon.
Alla problem löser man inte med samma redskap.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
761e50715ed47285a273b7ff278fcea6.png

Jämför med random sporthoj…

Efter 20-25 mil VILL man nog ha en bensträckare i vilket fall. Och gör man som majoriteten, dvs kör kanske 5-10 mil på en kväll och köper glass eller åker genom stan och försöker köra på bakhjulet så lessnar nog föraren innan hojen.

Deras reklam säger att dom ”will give liter bikes a run for their money” och att ”your track buddies will hate you”…

En av nyckelegenskaperna för en bra trackdayhoj är låg vikt…så…varför nämner dom inte vikten…?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Frågor, frågor…
Ja, om man anser att elbilar har bristande infrastruktur för laddning så är ju det ändå en utopi i jämförelse med att hitta en tankstation som erbjuder vätgas. Plus att vätgasen än så länge är svindyr att producera och dessutom är fossil oftare än inte.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Dessutom, anser man att det är problem med t.ex. dyra metaller och ev bristande tillgång därav så ska man komma ihåg att kobolt kan finns även i elmotorn i en bränslecellsbil, plus att bränslecellerna kräver en rad dyra metaller som tex palladium för runt 700.000 kr/kg. Plus att vätgasbilen OCKSÅ behöver en viss mängd batterier.

sen som du säger, att först ta el, konvertera det till vätgas med en effektivitet på i bästa fall 60-70% och sedan konvertera tillbaka till med 50-60% och effektivitet så har man till slut behövt producera tre ggr så mycket el för att få bränslecellsbilen att gå lika långt som en elbil.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man kan ju se el"tankningen" på samma sätt som en bekant till mig gör det. Han har 5 ungar+fru. Så de där extra timmarna han letar ledig plats och sen står stilla ser han som egentid och passar på att sova i bilen när den laddar.
Så för honom är det ju faktiskt en vinst att det tar lite tid.
Har man den livssituationen så visst går det att se det så.
Men så är det inte för dom flesta.
Jag personligen sover på nätterna och har inget behov av att sova dagtid. Jag har dessutom svårt att sova dagtid. Och vill jag ha egentid så tar jag bågen på en tur eller något annat. Att sitta och vänta på en bil som laddar är nog för mig ett av dom tråkigaste sätten jag skulle kunna tänka mig att tillbringa egentid.
Jag skulle personligen ha svårt att se en elbil som ett alternativ om jag inte hade möjlighet att ladda hemma när jag ändå inte behöver bilen eller motorcykeln.
Sen ska man ju inte glömma att laddningen blir rejält mycket dyrare på offentliga laddplatser än om man laddar hemma vilket ju tyvärr skjuter ekvationen till nackdel för elbilen sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv. Det innebär ju en dyrare bil som dessutom inte är speciellt mycket billigare att "tanka".

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sen ska man ju inte glömma att laddningen blir rejält mycket dyrare på offentliga laddplatser än om man laddar hemma vilket ju tyvärr skjuter ekvationen till nackdel för elbilen sett ur ett rent ekonomiskt perspektiv.
KKuriren har en artikel i dagens tidning (bakom betalvägg), citat: "De drygt 13 000 laddstolpar som finns i Sverige är alldeles för få. Antalet borde vara nästan dubbelt så stort, anser branschorganisationen M Sverige. Allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar ökar inte i samma takt. Enligt M Sveriges bedömning skulle det behövas 25 000 publika laddstolpar för att täcka behovet för de runt 250 000 laddbara bilar som i dag finns i Sverige."

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Dessutom, anser man att det är problem med t.ex. dyra metaller och ev bristande tillgång därav så ska man komma ihåg att kobolt kan finns även i elmotorn i en bränslecellsbil, plus att bränslecellerna kräver en rad dyra metaller som tex palladium för runt 700.000 kr/kg. Plus att vätgasbilen OCKSÅ behöver en viss mängd batterier.

sen som du säger, att först ta el, konvertera det till vätgas med en effektivitet på i bästa fall 60-70% och sedan konvertera tillbaka till med 50-60% och effektivitet så har man till slut behövt producera tre ggr så mycket el för att få bränslecellsbilen att gå lika långt som en elbil.
Att bränsleceller för vätgas tillsammans med vätgasproduktionen ger en låg systemeffektivitet är helt sant och en nackdel.
Men man ska inte glömma att vi periodvis har rätt mycket el i överskott på grund av att vi har relativt mycket vindkraft som producerar el vid ibland "fel" tillfällen.
Har man en elbil så måste ju elen produceras precis när du behöver "tanka" vilket teoretiskt sett kan hända när det inte blåser och vi därför ha elbrist som vi har haft under perioder dom senaste somrarna.
Vätgas kan produceras när det råkar blåsa eller solen lyser och sedan lagrar man den tills någon behöver tanka bilen. Det är ju en fördel som till viss del motverkar nackdelen med låg systemeffektivitet.

Sen finns det ju bränsleceller som går på metanol eller etanol också som kan framställas med betydligt lägre åtgång av energi än vätgas. där finns ju förvisso nackdelen att vi redan använder etanolen som produceras till att blanda i vårt vanliga bränsle för förbränningsmotorer vilket gör att priserna kanske inte är fördelaktiga.

Och det är helt sant att en bränslecellsbil också behöver batterier men det är betydligt mindre batterier än vad som behövs för en ren elbil. Den behöver i stort sett bara batterier för att klara kunna jämna ut toppar och dalar i energibehovet vid körning i varierande hastigheter. Det gör ju att en bränslecellsbil eller motorcykel kan bli rejält mycket lättare än en bil eller MC som går på batterier.
Bara batterierna i en tesla väger ju över 500 kg. Om du istället skulle klara dig med 25kg batterier och en bränslecell med tillhörande bränsletank så har du sparat ganska mycket vikt. Några hundra kilo. Vilket faktiskt får en påverkan på både förbrukning och vägegenskaper.

Så visst. Systemeffektiviteten är en nackdel men jag har ändå väldigt svårt att tycka att det är en tokdum idé om det bara fanns tankställen vilket det ju tyvärr inte gör idag i någon nämnvärd omfattning.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
KKuriren har en artikel i dagens tidning (bakom betalvägg), citat: "De drygt 13 000 laddstolpar som finns i Sverige är alldeles för få. Antalet borde vara nästan dubbelt så stort, anser branschorganisationen M Sverige. Allt fler laddbara bilar rullar på våra vägar, men antalet laddstolpar ökar inte i samma takt. Enligt M Sveriges bedömning skulle det behövas 25 000 publika laddstolpar för att täcka behovet för de runt 250 000 laddbara bilar som i dag finns i Sverige."
Jag såg den jag med. Det i sig är ju ytterligare en nackdel om man inte har möjlighet att ladda hemma. Om det är fullt på alla laddstationer så kan det bli väldigt mycket "egentid" om man ska vänta på att en laddplats blir ledig innan man kan påbörja laddningen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Med systemverkningsgrad menar ni verkningsgrad sett ur ett livscykelperspektiv?

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Med systemverkningsgrad menar ni verkningsgrad sett ur ett livscykelperspektiv?
Kan inte svara för någon annan men det jag själv menar med det är hur mycket av den tillförda energin som går åt jämfört med hur mycket man får ut, dvs för en förbränningsmotorbil får man ut ca 20-25% av den tillförda energin från pump till hjul, för en elbil ca 90% från laddkontakt till hjul, för en vätgasbil ca 35%.

Livscykelperspektiv är något annat men redan idag, och även i länder med betydligt smutsigare elnät än Sverige så har elbilarna en klar fördel jämfört med förbränningsmotorbilar. Även vätgasbilar har en fördel om vätgasen de drivs av är förnyelsebart tillverkad, men inte lika stor som för elbilarna.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka