Dessutom, anser man att det är problem med t.ex. dyra metaller och ev bristande tillgång därav så ska man komma ihåg att kobolt kan finns även i elmotorn i en bränslecellsbil, plus att bränslecellerna kräver en rad dyra metaller som tex palladium för runt 700.000 kr/kg. Plus att vätgasbilen OCKSÅ behöver en viss mängd batterier.
sen som du säger, att först ta el, konvertera det till vätgas med en effektivitet på i bästa fall 60-70% och sedan konvertera tillbaka till med 50-60% och effektivitet så har man till slut behövt producera tre ggr så mycket el för att få bränslecellsbilen att gå lika långt som en elbil.
Att bränsleceller för vätgas tillsammans med vätgasproduktionen ger en låg systemeffektivitet är helt sant och en nackdel.
Men man ska inte glömma att vi periodvis har rätt mycket el i överskott på grund av att vi har relativt mycket vindkraft som producerar el vid ibland "fel" tillfällen.
Har man en elbil så måste ju elen produceras precis när du behöver "tanka" vilket teoretiskt sett kan hända när det inte blåser och vi därför ha elbrist som vi har haft under perioder dom senaste somrarna.
Vätgas kan produceras när det råkar blåsa eller solen lyser och sedan lagrar man den tills någon behöver tanka bilen. Det är ju en fördel som till viss del motverkar nackdelen med låg systemeffektivitet.
Sen finns det ju bränsleceller som går på metanol eller etanol också som kan framställas med betydligt lägre åtgång av energi än vätgas. där finns ju förvisso nackdelen att vi redan använder etanolen som produceras till att blanda i vårt vanliga bränsle för förbränningsmotorer vilket gör att priserna kanske inte är fördelaktiga.
Och det är helt sant att en bränslecellsbil också behöver batterier men det är betydligt mindre batterier än vad som behövs för en ren elbil. Den behöver i stort sett bara batterier för att klara kunna jämna ut toppar och dalar i energibehovet vid körning i varierande hastigheter. Det gör ju att en bränslecellsbil eller motorcykel kan bli rejält mycket lättare än en bil eller MC som går på batterier.
Bara batterierna i en tesla väger ju över 500 kg. Om du istället skulle klara dig med 25kg batterier och en bränslecell med tillhörande bränsletank så har du sparat ganska mycket vikt. Några hundra kilo. Vilket faktiskt får en påverkan på både förbrukning och vägegenskaper.
Så visst. Systemeffektiviteten är en nackdel men jag har ändå väldigt svårt att tycka att det är en tokdum idé om det bara fanns tankställen vilket det ju tyvärr inte gör idag i någon nämnvärd omfattning.