Elverk till däckvärmare

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Har en fråga om elverk. Vi är 3 personer som antagligen kommer åka ihop de flesta gånger. Alla 3 har däckvärmare och varje set värmare verkar dra 800watt dvs 2400 watt ihop.

Klarar man sig på ett elvert som orkar ge kontinuerlig effetk 2400 watt och max 2800 watt eller kommer säkringen gå varje gång första strömstöten kommer när man kopplar in alla? Går de koppla in en i taget för å slippa ström peaken så säkringen ej löser?

Någon som provat ett sånt där standard elverk för run 2000lappen med 3 sett värmare?

Orkar ett sånt billigt elverk med en 8 timmar på full effekt?

Eller skall man förlita sig på att de alltid finns el på banorna?

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Drar inte däckvärmare mer än 800w? Har för mig de flesta ligger på 2000w. Men jag kan ju tala ur skägget oxå o mumla något helt osant.

Jag har ett elverk på 4000w du kan få köpa av mig :) Jag behöver ett mer portabelt eget.

sandstream

Guest
Drar inte däckvärmare mer än 800w? Har för mig de flesta ligger på 2000w. Men jag kan ju tala ur skägget oxå o mumla något helt osant.
Har för mig att man brukar räkna på 800-1000 watt per hoj.

Till trådskaparen: Vart tänkte du använda elverket? I princip alla banor har el både vid bandagar, träning och tävling.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Kopplar du in dem någon minut efter varandra så brukar inte elverket vilja dö, men det kan vara på gränsen.
Är det bra kvalite på elverket kommer det nog gå kalas, mindre bra kvalite så :mad:

Klarar det en timme så klarar det säkert åtta timmar, men ska ni inte åka :tummenupp

"Drar inte däckvärmare mer än 800w? Har för mig de flesta ligger på 2000w. Men jag kan ju tala ur skägget oxå o mumla något helt osant. "

Många brukar ju dela på ett urtag på de banor som har elsystem, och dessa urtag är avsäkrade på motsvarande 2400W

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
hade tänkt ha de på träningsdagar. Har aldrig kört med däckvärmare innan eller varit i behov av el vid bandagar men vad jag förstått på dom som behövt el så har de vart lite si å så på landets alla tärningstillfällen. Därför tänkte jag de kunde vara gott att släpa runt på ett elverk utifall att. SÅ slipper man krångla på platts. Bara dra igång brötverket.

Men de kanske är så att alla kvällsträningar, bandagar har el? På tävlingar som erf, r1000 etc förutsätter ajg att dom har de så de är väl snarare vid träningstillfällen bekymmret kan finnas eller har jag fel?.

Kanske helt enkelt är så att jag bara behöver köpa en lång förlägningssladd med grennuttag:)

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Däckvärmare är helt resistiva laster och ger inga strömrusningar vid inkoppling på samma sätt som exempelvis motorer (kylskåp, kompressorer etc) gör. Drar värmaren 800 W så är det den effekten som gäller.
Men om ett elverk har angiven max kontinuerlig effekt 2,5 kW skulle jag inte vilja lasta det med 2,4 kW kontinuerligt. Bränsleförbrukningen och slitaget så nära maxeffekt brukar vara rätt nedslående och angivna siffror (speciellt på "billiga" elverk) är ofta glädjesiffror. Jag hade försökt dimensionera så jag inte använde mer än kanske 70% av angiven kontinuerlig effekt.

En kabelvinda för några hundra borde vara förstahandsalternativet även om ni tar med elverk... elverk låter, luktar, svinar ner luften, drar dyr soppa (särskilt alkylatbensin) och behöver servas ibland - en ok nödlösning men fast el är bättre i alla lägen.:tummenupp

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
vi körde 4st däckvärmare på 2.4kw eller nåt sånt, dock blev det lite tungt om man körde igång alla samtidigt.
de flesta däckvärmare går ju inte hela tiden bara de blivit varma en gång.
Så om man planerar lite så försök starta dom i lite olika takt.

Många banor tillhandahåller el på träningarna, dock finns det såklart undantag och någon garanti för att det finns el finns inte.
Så att ha med sig utifall att är inte alls dumt, men i första hand köra på "vanlig" el.

Nya elverk med miljöbränsle i sig skitar inte ner så fantastiskt mycket...

Mvh Håkan

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Har för mig att man brukar räkna på 800-1000 watt per hoj.
Jepp, där nånstans brukar de ligga.

hade tänkt ha de på träningsdagar. Har aldrig kört med däckvärmare innan eller varit i behov av el vid bandagar men vad jag förstått på dom som behövt el så har de vart lite si å så på landets alla tärningstillfällen.
Stämmer också bra - ivf här i civilisationen, Skåne. Knutstorp och Sturup Raceway brukar inte ha el under träning.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
man har ju sett sånna behända honda agg stående lite varstans, låter ingenting o de som har dom har jag sett köra 2-3 däckvärmare på.
ingen aning om vad prislappen ligger på men...

nån som vet vart man köper sånna små Honda elverk?

//håkan

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
man har ju sett sånna behända honda agg stående lite varstans, låter ingenting o de som har dom har jag sett köra 2-3 däckvärmare på.
ingen aning om vad prislappen ligger på men...

nån som vet vart man köper sånna små Honda elverk?

//håkan

http://www.hondapower.se

Kolla återförsäljarna. Finns en i Linköping bara in och prata med dom. Lär nog inte vara så billiga men förmodligen väldigt bra.

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
De små behändiga hondaelverken är inverterelverk, och de är betydligt dyrare än konventionella motor-på-samma-axel-som-generator elverk. Poängen med inverterelverk är att de inte låter mer (läs: går med högre varvtal) än vad som behövs för effektuttaget i varje stund. Perfekt för husvagnen eller fritidsbåten. Har man högt och kontinuerligt effektuttag däremot, så är det en dyr lösning...

Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Hoj
CB1000RA
Ett elverk är verkligen bra. Som Bingo skrev, så finns det många träningstillfällen
där el inte är möjligt, så jag hade absolut skaffat ett.
Jag har något liknande elverk som du nämner, och jag har kört två set
däckvärmare på det, och det funkar fint. Dock så hör man att den jobbar
lite tungt.
3 set hade jag nog inte velat koppla på kan jag lungt erkänna.
Men kör ni alla tre tex i samma träningsgrupp? Annars kan man varva
om vart annat för att inta köra alla tre samtidigt...

/Benny

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Skulle man kunna driva 1 set värmare på ett sånt här?

http://www.karlsson.se/direct.aspx?artid=7350025190020

Litet och billigt...

Är 60db mycket för ett elverk? :va
(Har ingen koll)

Edit:

Det här verkade litet och ganska prisvärt också...
http://www.factoryonroad.se/shop/item_show.php?code_no=FC1100

det du visar är billigt men det funkar inte för däckvärmare, jag provade ett på 750 och det klarade inte av att driva bara bakvärmaren, mina drar ca 14-1500 watt

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Litet och billigt...
Grejen är ju att man får vad man betalar för - vare sig det är elverk eller kina-fiddys. De där tvåtaktselverken för under tusen spänn ink moms skulle jag inte lita på för nåt viktigt. Visst, om jag bara skulle använda det ett par dagar så... annars börjar "riktiga" grejor från http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=433603 ungefär. Kolla Blocket, alltid trevligare med begagnade bra grejor än med nytt skit.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Vi har kört 3 set värmare på ett 2 kW elverk. Funkade inte så bra, 2 bajkar funkar skitbra.
Falken och gelleråsen brukar ha el, A-torp ibland. Knutstorp har nästan aldrig el på träningar eller KM.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Litet och billigt...
QUOTE]

Funkar fint!. Tjöp. Har kört mina värmare på ett sådant verk. När man kör i sladdarna så är det så det nästan storknar men sen stabiliserar det sig med Plattan i mattan och ett snyggt blått moln sprider sig (miljöbränsle såklart!:tummenupp ). Kanske att det inte är full värme (men det tror jag faktiskt!) men det är grymt behändigt att slänga fram ner det är rödflagg och man snabbt behöver ström till bandepån!

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...