En anledning till biljättarnas krasch...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Snabb och bra historielektion!
Skulle vara smutt att ha en sån där dieselkärra, komma ner sig lite i soppaförbrukning från nioföttin. :gnissla

Jo det roliga är att folk alltid med förskräckt min fråga, "men är den inte vansinnigt dyr att äga?". Då är nuvarande forden den absolut billigaste bilen Jag ägt och kommer man ner mot litern/milen så är den ju helt fantastisk.

Det som är bra är att om den drar 1.3 så drar den 1.3 medans en bensinbil som drar 1.0 gör det under gynnsamma förhållanden. En grinig fru och två feta McDonaldsbarn i baksätet och en tripp till idre så drar den klart mer än långforden.

Inte säkert.
I Australien körs både vänster och högertrafik (vill jag minnas).
I bushen är det nog jobb att hitta vägen - Välja sida är overkill.
Dessutom har de två olika spårvidder på järnvägen.
Inte så noga alltså:hihi

Men:
Skulle jag ha en riktig Australienkryssare (vilket jag gärna skulle om hustrun tillät) skulle jag satsa på en fullutrustad Landcruiser.

Ja den och Nissan Patrol måste ju vara två av världens bästa bilar om man ska vara tråkig och krass.

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Teo;3995870 Ja den och Nissan Patrol måste ju vara två av världens bästa bilar om man ska vara tråkig och krass.[/QUOTE skrev:
Landcruisern o patrolen känns som rip off på landrover fast bra.
Det finns en anglofil o landrovernörd här på företaget och han skulle nog ha en hel del o säga om det dät jag just skrev..

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Landcruisern o patrolen känns som rip off på landrover fast bra.
Det finns en anglofil o landrovernörd här på företaget och han skulle nog ha en hel del o säga om det dät jag just skrev..

Äh. LandRovern är i sig en Ripoff på Willys Jeepen. Karln som ägde Rover hade en egen Jeep som han körde på gården med men sen blev det världskrig och det gick inte att få delar så då byggde han en egen varriant av Jeepen och eftersom det var bra pris på alu då så blev det alukaross på den.

de gamla L-R är balla då de har kraftuttag som på en traktor. Konceptet 4x4 med stela axlar är amerikanskt.

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
Jo det roliga är att folk alltid med förskräckt min fråga, "men är den inte vansinnigt dyr att äga?". Då är nuvarande forden den absolut billigaste bilen Jag ägt och kommer man ner mot litern/milen så är den ju helt fantastisk.

Det som är bra är att om den drar 1.3 så drar den 1.3 medans en bensinbil som drar 1.0 gör det under gynnsamma förhållanden. En grinig fru och två feta McDonaldsbarn i baksätet och en tripp till idre så drar den klart mer än långforden.

Men vad tar fårrd för en styrled tex då eller, gud förbjud, vad det än är som helst går paj på 4wd:n?

Edit: kollade på ebay och det skulle bli runt en femhundring dyrare totalt för 4 st leder. Inte så farligt.

4wd ska väl enligt de flesta "alltid" vara dyrt iof. Om priserna skiljer ungefär lika mkt som med styrleden så är det ju humant. LR?

Last edited:

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Äh. LandRovern är i sig en Ripoff på Willys Jeepen. Karln som ägde Rover hade en egen Jeep som han körde på gården med men sen blev det världskrig och det gick inte att få delar så då byggde han en egen varriant av Jeepen och eftersom det var bra pris på alu då så blev det alukaross på den.

de gamla L-R är balla då de har kraftuttag som på en traktor. Konceptet 4x4 med stela axlar är amerikanskt.

Jahopp, då vet man det.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Men vad tar fårrd för en styrled tex då eller, gud förbjud, vad det än är som helst går paj på 4wd:n?

Edit: kollade på ebay och det skulle bli runt en femhundring dyrare totalt för 4 st leder. Inte så farligt.

4wd ska väl enligt de flesta "alltid" vara dyrt iof. Om priserna skiljer ungefär lika mkt som med styrleden så är det ju humant. LR?

Åbergs har allt till den hemma. Bytte vänster styrled förra året, den var dyr och kostade runt tusingen men då är det hela leden och styrstaget framför axeln, ca 15 kg stål. Höger styrled är bara leden. Knutkors kostar 140 spänn. Sen kommer jag inte på nåt mer sådär som bara ger upp. Låda och motor går längre än Jag lever om jag sköter oljebyten.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning